PDA

View Full Version : [Tenson SG] Halen?



Rararr
11 juni 2009, 20:15
Hoi,

Ik speel al twee maanden ongeveer de elektrische gitaar. Ik begon met een stom setje van 110 euro maar heb ondertussen al een Vox-vt30 amp gekocht van 240. Nu nog een redelijk gitaartje en ik ben helemaal klaar.

In de gitaarwinkel in de buurt werdt mij een Tenson SG (copy?) in de hand gelegd, ik vind het een pracht ding en de prijs ligt me al helemaal: 170,-
Als een beginner vraag ik me af of dit de juiste is voor mij. Het uiterlijk zit iig wel snor bij mij maar ik weet niet heel zeker of de gitaar ook wel goed speelt, ik neem aan van wel. Ik heb er een paar minuutjes op gespeeld maar ik kon het niet goed horen door de amp daar...

http://www.musikmarkt-plauen.de/catalog/images/tenson_sg_special_black.jpg

Dit is hem dus. Alleen het is moeilijk hem op te zoeken op internet, dit plaatje is ook niet degene die ik zag maar kwa uiterlijk lijkt hij er precies op. Dus dit doet me nogal twijfelen.. ook dat hij maar 170 euro kost. Wat denken jullie?

budje
11 juni 2009, 21:18
Ik denk dat het een goed idee is om ff een paar maanden op je huidige gitaar te blijven spelen, zodat je er achter kan komen of je het leuk genoeg vind om te blijven doen. Tevens ondertussen eens uitvinden wat je kan, wat je wil, wat je mooi en niet mooi vind (zowel qua muzieksmaak als uiterlijk). Al die factoren kunnen een deel uitmaken van wat uiteindelijk voor jou een goede aankoop wordt!

Rararr
11 juni 2009, 21:26
Dankje helaas is mijn huidige gitaar dood verklaard door een expert. Er is iets vreselijks mis in de binnenkant die bijna niet te maken valt, hem repareren kost duurder dan een nieuwe gitaar.

Daarbij komt ook nog eens dat het een kut kwaliteit gitaar is... had ik ook niet zo heel veel aan.... maar morgen gaat hij terug naar de winkel en we gaan waarschijnlijk gewoon een nieuwe krijgen..

Maar ik wil echt een nieuwe gitaar..

geert1976
11 juni 2009, 21:31
ik heb mijn twijfels erover, kun je niet beter een 2e hands kopen van beter merk, denk dat je van de regen in de drup komt, via forumleden staan ook leuke gitaren te koop (check de sigs)

wietse
11 juni 2009, 21:54
ik heb mijn twijfels erover, kun je niet beter een 2e hands kopen van beter merk, denk dat je van de regen in de drup komt, via forumleden staan ook leuke gitaren te koop (check de sigs)

helemaal mee eens, voor zover ik weet zit tenson ook in het kwaliteitsgebied stagg e.d, zou het niet doen.
voor een 180/200 euro kan je 2e hands erg leuke gitaren kopen, trouwens het is wel handig om te weten waar een forum lid woont, woonplaats is genoeg, dan is het gemakkelijker om te helpen.

thomas_lc
11 juni 2009, 22:08
tenson is idd troep kan je beter door sparen voor een vintage of epiphone

Rararr
11 juni 2009, 22:59
Dat is wel erg jammer.... maar aan tweedehands doe ik gewoon niet.... je kan aan zoveel kanten genaaid worden met tweedehandse deals... Ik woon in zoetermeer trouwens. Dus dat wordt dan voorlopig maar op mijn oude gitaar verder :/ Als ik een nieuwe kan krijgen.

geert1976
11 juni 2009, 23:09
Dat is wel erg jammer.... maar aan tweedehands doe ik gewoon niet.... je kan aan zoveel kanten genaaid worden met tweedehandse deals... Ik woon in zoetermeer trouwens. Dus dat wordt dan voorlopig maar op mijn oude gitaar verder :/ Als ik een nieuwe kan krijgen.

dat zal in ieder geval via forumleden wel meevallen, ik zou het verkopen van kut gitaren niet kunnen veroorloven, maak ik mijn eigen handeltje kapot en daar heb ik geen zin in, niet dat ik er de wereld mee verdien overigens, want zoveel levert het niet op, maar ik vind het een leuke hobby om gitaren op te knappen en te repareren

Rararr
11 juni 2009, 23:23
maar 200 euro neerleggen voor gitaren die 6 jaar oud zijn of meer is gewoon te gek voor mij, ik heb mijn gitaar heel goed behandeld en toch is hij gewoon kapot nu, stel je voor een gitaar vna 6 jaar oud..

En natuurlijk zegt elke verkoper dat zij zo niet zijn..

geert1976
11 juni 2009, 23:30
maar 200 euro neerleggen voor gitaren die 6 jaar oud zijn of meer is gewoon te gek voor mij, ik heb mijn gitaar heel goed behandeld en toch is hij gewoon kapot nu, stel je voor een gitaar vna 6 jaar oud..

En natuurlijk zegt elke verkoper dat zij zo niet zijn..

dat is niet gek, gitaren slijten niet zo hard, wat is het merk van jouw gitaar die overleden is?

Mijn Maya, tegen jou tenson, geloof me, mijn Maya is op alle vlakken beter en maakt gehakt van die Tenson en de overige prullaria in die prijsklassen en zij is al 30, mij Epiphone net zo, bj 1995 Korea, hakt die Tenson in mootjes

Nieuw is niet altijd beter en houdt het forum hier maar eens goed in de gaten, veel gitaristen hier spelen op oudere gitaren, als ik van jou uitga moet ik mijn Gibson uit 1967 maar wegdoen?

Rararr
11 juni 2009, 23:47
en deze dan?

http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-SG-Special-Cherry-Red


Dis een Epiphone SG special...... epiphone is toch een goed merk?

En je hoeft niet zo gauw beledigd te raken hoor, ik zie het gewoon niet zo zitten om zoiets duurs te kopen en dan iets tweedehands krijgen.

geert1976
11 juni 2009, 23:51
en deze dan?

http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-SG-Special-Cherry-Red


Dis een Epiphone SG special...... epiphone is toch een goed merk?

En je hoeft niet zo gauw beledigd te raken hoor, ik zie het gewoon niet zo zitten om zoiets duurs te kopen en dan iets tweedehands krijgen.

ah een musso Epi niet veel beter, slechte tuners, topkam en brug die te wensen overlaat en blubberig klinkende pups

En beledigd ben ik niet, maar de dingen die je stelt, stroken niet met de werkelijkheid

wietse
12 juni 2009, 07:23
En je hoeft niet zo gauw beledigd te raken hoor, ik zie het gewoon niet zo zitten om zoiets duurs te kopen en dan iets tweedehands krijgen.

de duurste gitaren zijn juist 2ehands, er zijn les pauls die meer dan een half miljoen opbrengen, en nee die zijn dan niet van bekende gitaristen geweest.

je hebt trouwens veel meer kans om een nieuwe goedkope prulgitaar te kopen dan bij gitaren van een jaar of 10 oud, die hebben meestal niet voor niets die tijd overleefd.
die hebben zich dus bewezen dat de hals sterk genoeg is, de bespeelbaarheid prima is etc.

voor jou is 200 euro nu duur, over een paar jaartjes dan zeg je dat zijn goedkope dingen.

stratie
12 juni 2009, 09:30
Oud=vintage=goed.

Als je hulp vraagt aan een forum, neem dan aan dat ze er verstand van hebben, en ga er niet tegen in ;)

Oude gitaren zijn het duurste, en klinken het vetste (hangt van de gitaar af natuurlijk)

almarvk
12 juni 2009, 09:48
Oud=vintage=goed.

Als je hulp vraagt aan een forum, neem dan aan dat ze er verstand van hebben, en ga er niet tegen in ;)

Oude gitaren zijn het duurste, en klinken het vetste (hangt van de gitaar af natuurlijk)

Complete bullshit. De meeste mensen pretenderen er verstand van te hebben, doch enkele hebben er maar echt verstand van.

Oude gitaren zijn niet per definitie het duurste. Kijk maar 's naar de collectie van Wietse. En om nou te zeggen dat oude gitaren ook direct het beste zijn, slaat al helemaal nergens op.


@Rararr: kijk gewoon rustig rond op dit forum en op andere sites. Kijk naar zoveel mogelijk gitaren in je prijsklasse en probeer ook op zoveel mogelijk gitaren te spelen. En neem iemand met verstand mee naar de gitaarzaak.

pupanus1
12 juni 2009, 10:20
Er is helemaal niks mis met tweedehands gitaren. Ik heb drie tweedehands gitaren en 1 nieuwe gitaar. Mag jij raden welke gitaar mij eigenlijk het minst bevalt:crazyhappy:

Een goede gitaar blijft een goede gitaar, hoe oud ze ook wordt (mits ze natuurlijk met liefde wordt behandelt). Denk nou eens logisch na, als een gitaar al 24 jaar (mijn Aria Pro II) perfect functioneert dan weet je dat hij het echt niet zomaar gaat begeven. Mijn ESP van zo'n 19 jaar oud is ook een geweldig gitaartje.

Bij een nieuwe gitaar weet je niet wat voor kuren het ding heeft het is echt niet zo dat alle nieuwe gitaren perfect de fabriek uitrollen (en in jouw prijs segment al helemaal niet!!!).

Plus dat je ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten, als jij 200 euro al duur vind voor een gitaar dan kom je er nog wel achter dat het echt super cheap is. Gitaar spelen is gewoon een ontzettend dure hobby.

Spaar nog even door en koop een London City Spitfire of London City Comet. Dat zijn over het algemeen erg leuke gitaren voor het geld (tussen de 180 en 250 euro).

Rock Bottom
12 juni 2009, 12:56
Oud v.s. nieuw is ook maar relatief, maar met gitaren van dit budget zou ik meteen voor een 2dehands gaan. Kan me niet voorstellen dat je bij die tension goed hout(als het al geen multiplex is) en goede hardware krijgt hetzelfde geld voor die nieuwe epiphones ik betaal liever hetzelfde voor een 10 jaar oude die nog in korea gemaakt werd.

Als je een sg een tof model vind kijk dan voor een epiphone g400 van +_ voor 2000.

Als het dan toch nieuw moet kijk dan voor een richwood of jack & danny, die zin vaak nog van een degelijke kwaliteit dat je hem later evt nog kan en wil upgraden met nieuwe pickups en hardware etc.

Heb zelf maar 2x een nieuwe gitaar gekocht de eerste wat ook een budget beginnersding van multiplex en wou dat er toen al internet was dat mensen mij dat af konden raden, de 2de was een g400 uit 97 en dat was een superfijne gitaar.
De g400 zou ik nog hebben als een dronken kroegeigenaar die fan was van ac/dc me na een optreden niet 700 gulden bood met zijn zatte kop.

Voor de rest heb ik alleen jaren 70 en 80 spul staan en daar ben ik 10x zo blij mee.

geert1976
12 juni 2009, 13:04
Oud v.s. nieuw is ook maar relatief, maar met gitaren van dit budget zou ik meteen voor een 2dehands gaan. Kan me niet voorstellen dat je bij die tension goed hout(als het al geen multiplex is) en goede hardware krijgt hetzelfde geld voor die nieuwe epiphones ik betaal liever hetzelfde voor een 10 jaar oude die nog in korea gemaakt werd.

Als je een sg een tof model vind kijk dan voor een epiphone g400 van +_ voor 2000.

Als het dan toch nieuw moet kijk dan voor een richwood of jack & danny, die zin vaak nog van een degelijke kwaliteit dat je hem later evt nog kan en wil upgraden met nieuwe pickups en hardware etc.

Heb zelf maar 2x een nieuwe gitaar gekocht de eerste wat ook een budget beginnersding van multiplex en wou dat er toen al internet was dat mensen mij dat af konden raden, de 2de was een g400 uit 97 en dat was een superfijne gitaar.
De g400 zou ik nog hebben als een dronken kroegeigenaar die fan was van ac/dc me na een optreden niet 700 gulden bood met zijn zatte kop.

Voor de rest heb ik alleen jaren 70 en 80 spul staan en daar ben ik 10x zo blij mee.


helemaal mee-eens, maar hij vertrouwd 2e hands gitaren niet en daar is die heel stellig in. deel je mening ook volledig, ik heb hier een SG 310 bj 1995 staan uit korea, die het voor mijn gevoel niet onder doet voor een nieuwe chinese SG400, ok hij heeft van mij een upgrade gehad, met nieuwe brug etc. en een dimarzio humbucker bij de brug, maar toch in de basis een degelijke goede gitaar

vraag aan topicstarter:, wat is er eigenlijk kapot aan je huidige gitaar, via het forum zijn er redelijk makkelijk onderdelen te scoren (2e hands en nieuw) en kun je ook rustig uitleg vragen hoe je eea kunt repareren.

Rararr
12 juni 2009, 13:51
Ik heb al contact opgenomen met de winkel waar ik hem gekocht heb, ik krijg een gloednieuwe of een gerepareerde terug. En de reden dat ik zo twijfelachtig ben over tweedehandse spullen is omdat iedereen om mij heen en ik zelf ook altijd genaaid worden met tweedehandse spullen.

Mijn brommer was tweedehands, zag er perfect uit, iedereen zei dat hij goed was en na een maandje rijdt hij al een heel stuk zachter en er zijn al verschillende dingen aan kapot. En nog meer voorbeelden.

Ik had idd de impressie dat nieuwe gitaren uit de fabriek perfect waren, ik kan me ook niet voorstellen dat dat niet zo is.. ze zijn tenslotte helemaal gloedje nieuw en ongebruikt...

Ik ga idd wel kijken voor een tweedehandse dan... maar als die dan toch kapot gaat ga ik echt huilen :dontgeti:

Exi
12 juni 2009, 14:02
maar 200 euro neerleggen voor gitaren die 6 jaar oud zijn of meer is gewoon te gek voor mij, ik heb mijn gitaar heel goed behandeld en toch is hij gewoon kapot nu, stel je voor een gitaar vna 6 jaar oud..

En natuurlijk zegt elke verkoper dat zij zo niet zijn..

Je moet eens kijken wat mensen neerleggen voor gitaren van 40 jaartjes oud.
Bij een gitaar maakt de leeftijd echt niets uit t.o.v. kwaliteit, mits goed onderhouden. Hout gaat wel een tijdje mee, of wil je zeggen dat een willekeurig huis waarin hout verwerkt is na een jaartje of 10 op instorten staat?
En elektronica is voor een paar tientjes weer te vervangen. Lak boeit niet, dat noemt men relic;)

(oeps had pagina 2 niet gezien)

almarvk
12 juni 2009, 14:17
Ik ga idd wel kijken voor een tweedehandse dan... maar als die dan toch kapot gaat ga ik echt huilen :dontgeti:

Zoals ik al zei: neem iemand mee met verstand van zaken! Dat scheelt een hoop ellende van een eventuele miskoop. Het is geen garantie, maar het kan zeer zeker helpen.

Rararr
13 juni 2009, 00:36
Ik ken niemand die er verstand van heb.. maar ik mag aanemen dat de verkopers dat wel hebben.. hoewel het hun alleen om het geld gaat.. die tenson sg werdt ook van gezegd dat hij perfect zou zijn voor mij... terwijl het dus in de realiteit een kut merk is

Saf
13 juni 2009, 01:15
Die tenson is vast geen richtige kutgitaar. Dat zijn gitaren die prima zijn om op te beginnen maar werkelijk niet meer dan dat. Voor hetzelfde bedrag kun je tweedehands een gitaar kopen die minimaal twee keer zo goed en helemaal mooi mee genomen bij een eventueele verkoop zijn waarde behoud. Die tenson is op het moment dat je hem thuis hebt staan met geluk nog de helft waard.

Van forumleden zou ik bijna blind gitaren durven kopen. Je zou op marktplaats kunnen kijken daar zijn bepaalde verkopers die zijn gecontroleerde verkopers .Dan krijg je je geld terug als het products niet zo goed als in de advertentie beschreven, je het niet krijgt, Het kapot is gegaan voordat jij het binnenkreeg etc. Ben dat zelf ook op marktplaats.

Er vanuit gaan dat de verkopers in een gitaarwinkel er verstand van hebben kan gevaarlijk zijn dat ligt aan de winkel. Hier in de buurt hebben ze een winkel daar koop ik nog geen plectrum. Die gasten weten werkelijk niet waar ze het over hebben.

Ik heb geen problemen met tweedehands van de 110 gitaren momenteel in mijn collectie zijn er hooguit 10 nieuw gekocht, van alle amps hier is er geen eentje nieuw gekocht.

happynjitram
13 juni 2009, 09:05
Op diezelfde Tenson ben in een aantal jaar terug begonnen. Zal hem niet aan je aanraden. Speelde en klonk aardig bagger namelijk. Voor net wat meer heb je een nieuwe London city! Daar speel ik nu nogsteeds veel op ondanks mijn dure Ibanez.

Rararr
14 juni 2009, 00:16
Tja.. klinkt mischien knullig maar ik wil het liefste een ander soort model dan de rock body, heb hem nu zelf dus mischien leuk om dan uiteindelijk toch een leuker model te kiezen. Natuurlijk gaat het niet om uiterlijk voor mij maar als het kan dan toch liever iets leukers dan de rockbody... maar jullie hebben gelijk ik ga kijken of ik mischien iets leuks zie.. geld heb ik voorlopig toch niet dus iig maakt het niks uit