PDA

View Full Version : Telecaster PU's



guitarkid
11 juni 2009, 14:41
Hallo forumleden.

Ik heb een half uur op dit forum gezocht naar info, maar krijg zoveel hits dat ik er niet echt uitkom. Dus dan maar zo...

Ik heb een mooie oude '71 Fender Telecaster met daarin pu's die door Ted Oberg zijn gemaakt/gewikkeld. Ze klinken echt fantastisch (en dat vinden vele anderen met mij).
Het brug-element heeft een heerlijke Tele-twang/bite (of hoe je het ook noemt) en het hals-element klinkt strak en warm, maar wel met een lekker randje tophoog. Het neigt wat naar een Strat. Het is eigenlijk een heel veelzijdige gitaar, maar ik gebruikte hem tot voor kort eigenlijk vooral om er mee in afwijkende stemmingen te spelen (lees: vooral G). Maar eigenlijk is dat zonde en dus heb ik een London City Comet Mk I gekocht voor die functie en die allereerst optisch behoorlijk aangepakt, want de kleur "butterscotch" is echt zo vreselijk lelijk van LC. De gitaar speelt en klinkt verder gewoon goed. Het enige is dat ik het hals-element na een paar dagen "raggen" toch wat vind onderdoen voor de rest: beetje ondoorzichtig en duidelijk minder strak. Ik heb het kapje er al afgelaten, maar dat levert geen echt hoorbare verbetering op. Ik wil er dus iets anders in hebben, maar weet er te weinig van om te kunnen kiezen en uitproberen is een lastig verhaal met pu's.
Wie kan aan de hand van mijn omschrijving (standaard afmeting, warm, maar wel strak en transparant) een goede, maar betaalbare ;) tip geven.
Verder vraag ik me af of het veel rendement heeft om de potmeters en evt. de switch te vervangen en zo ja, voor welke. Ik wil best wat investeren in deze gitaar, maar ook weer geen vermogen, want dan kan ik beter direct wat anders kopen. ;)

Gr. C.

Edit: dit geloof je niet, maar op het moment dat ik dit verhaal post staat er plotseling het grote GFS-topic.......
Typies geval van crosspost....

Ibanez666
11 juni 2009, 14:44
Kijk eens naar Tonerider pickups, goede kwaliteit voor een nog betere prijs

Bernardduur
11 juni 2009, 14:51
Ik hou erg van mn Fralins in mn Tele, de blues versies. Wat meer output, wat meer mids en wat feller maar zeker een duidelijke tele sound. Verder zaten er Texas Specials in mn tele; daar heb ik alleen het neck element van in mn tele gelaten door zn veelzijdigheid

guitarkid
11 juni 2009, 19:41
Hallo allen.

Ik kan een setje z.g.a.n. GFS Vintage Alnico pu's (neck/bridge) kopen voor ong. 70 euro ex. verzendkosten, maar een setje Fender Texas Specials klinkt ook aantrekkelijk en die haal ik in Duitsland voor ong 88 euro. Op de foto lijken die echter drie draden te hebben. Weet iemand er wat meer over te vertellen?

Gr. C.

guitarkid
17 juni 2009, 18:51
Ben voorzien...! Ik heb gisteren een setje amper ingereden "Rumpelstiltskin" pick up's gekocht.
Mooie vintage toon, niet te "hot" en zeer betaalbaar. 't Gaat om de "Black guard Tele-set".
http://www.rumpelpickups.com/

Blijft over de vraag of ander potmeters veel uit gaan maken voor het geluid? Wie?

Gr. C.

macwilliams
17 juni 2009, 19:31
Repelsteeltje pick ups?:seriousf:

Hendriks
17 juni 2009, 19:54
Ben voorzien...! Ik heb gisteren een setje amper ingereden "Rumpelstiltskin" pick up's gekocht.
Mooie vintage toon, niet te "hot" en zeer betaalbaar. 't Gaat om de "Black guard Tele-set".
http://www.rumpelpickups.com/

Blijft over de vraag of ander potmeters veel uit gaan maken voor het geluid? Wie?

Gr. C.

Ik ben blij dat ze bevallen.

munkie
17 juni 2009, 20:10
Weer een nieuw merk Pu's :cheerup:

Ik heb GFS Little Punchers in mijn LC comet. Iets meer output maar het blijft een Tele. Ok een opgevoerde dan. Geen stringpull, humbuckers en doorlopende blades dus je drukt de snaar niet meer van het magneetpooltje af. Hals element haal je een verbazend goed jazz geluid uit clean. En overstuurd is Hendrix/SRV goed te doen.

Hoezo butterscotch blonde = lelijk :sneaky:

aaronstonebeat
17 juni 2009, 20:16
Potmeters met een hogere waarde zullen een output met iets meer hoog geven. Maar hoeveel en of het naar je smaak is, kun je alleen zelf bepalen. Waarschijnlijk zitten er nu 250K's in; je zou 500K kunnen proberen, sommigen hebben zelfs graag 1M.

De goedkoopste test die ik kan verzinnen, is even je volume en toonregeling los te solderen; dan heb je oneindige weerstand tussen de hete kant en de aarde maw de elementen direct op de output aangesloten. Het geluid dat je dan hoort, is het maximale dat je kunt bereiken met zwaardere potmeters.

guitarkid
18 juni 2009, 08:57
Ik ben blij dat ze bevallen.

Ik had je zeker nog even gebeld... ;)
Maar ik ben zeer tevreden !! Mooi vintage, zeker niet te hot.

@munkie: Butterscotch is wel mooi, maar LC butterscotch is echt lelijk ! Een poep-kleur.....
@ macwilliams: Yep...!!! Maar bekijk zijn site maar even of google anders eens. Ik kende ze ook niet, maar inmiddels wel... !
@aaronstonebeat: Fijn plan, ga ik straks even doen. Bedankt. Blijft alleen mijn vraag of duurdere potmeters (even los van hun output) veel verschil maken. Je hebt bijv. fullsize pots van 3,50 euro, maar ook CTS (US made) pots van ong. 11 euro.

Gr. C.