PDA

View Full Version : Probleem met Tune-o-Matic



FruscianteFan
11 juni 2009, 14:26
Ik keek laatst eens goed naar de brug van mijn Epi Les Paul Custom, en tot mijn grote verbazing zag ik dat één van de schroeven van het staartstuk (dus het gedeelte waar de snaren in geklemd zitten) als het ware 'kromgetrokken' was. De schroef zelf is nog wel recht, maar blijkbaar heeft hij de kracht van de snaren (.012-.052, in E gestemd) niet aangekund. Hij staat dus scheef, richting hals. Net even de snaren losgedaan, en hij komt ook erg makkelijk eruit.

Ik heb verder niet de indruk dat de gitaar onstemt, of dat nu elk moment dat brug los kan schieten. Maar het kan niet goed zijn. Iemand ideeën?

Ik moet trouwens zeggen dat ik afgelopen maandag mijn oog heb laten vallen op een Gibson SG Standard. Als ik dus veel geld kwijt zou zijn aan de eventuele reparatie (of bijvoorbeeld installatie van een bigsby), denk dat ik het maar laat voor wat het is.

orreltak
11 juni 2009, 18:31
de schroef is nog recht,zeg je,dus het probleem zit hem in de bus waar de schroef in zit?heb je soms een fotootje?

FruscianteFan
11 juni 2009, 18:50
Het komt nu even niet goed uit om foto's te maken. Maar toen ik net de snaren los had, leek het erop dat het echt het gat in het hout zelf is dat bezwijkt onder de spanning. Daar zit dus wat speling in, vandaar dat de hardware er niet meer recht in staat.

orreltak
11 juni 2009, 19:44
misschien zijn er staartstukken(i.i.g de schroeven ervan) verkrijgbaar met dikkere diameter inslaghulsen.
ik denk dat je daar wel aan toe raakt als je het zaakje zo uit je top kan trekken.