PDA

View Full Version : vraagje omtrent olieen van body van rosewood



Orpheo
11 juni 2009, 13:53
Ik krijg een LP body binnen, van volledig exotisch hout; rosewood en purpleheart. Ik wil de kleur en nerf versterken, en het een lichte gloed geven, maar geen kleurtje ofzo! ik heb gisteren bij de albert heijn (of all places!) bijenwas gezien, maar die zooi kleurt mee. Ik heb een flesje parafineolie staan, zou het daarmee kunnen? of zou ik die olie ieder half jaar erop moeten smeren? of is het de eerste paar dagen tig laagjes en afwrijven maar?

Mocht ik na de laagjes parafine besluiten er danish op te willen gooien, zou dat dan kunnen?

440Hz
11 juni 2009, 14:17
Wat belangrijk is voor het olieen van een body is dat je olie gebruikt die volledig uithard. Heel veel olieen en wassen blijven plakkerig en dat wil je niet voor een gitaar. Wat ik zelf wel eens gebruikt heb is Danish Oil. Dit gaf een mooi resultaat. Misschien moet je het lak FAQ http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=43489 er eens op na slaan

grtz

espike
11 juni 2009, 15:00
Sowieso dat idee van bijenwas moet je snel vergeten: zit zuur in, zuur + metaal = veel extra poetswerk. en oxiderend metaal trekt in de body.

Tenzij je dat natuurlijk leuk vind voor relic etc. maar t stinkt ook nog eens

Bestel bij 1 van de gitaar onderdelen zaken een flesje olie (danish oil, citroen olie o.i.d.) Geen reden om 3 euro te bezuinigen op een gitaar van meer dan 1000,-
Het verkleuren door olie daar ontkom je niet aan. Als je dat niet wil, dan moet je gewoon blanke lak spuiten.
Danish oil bevat trouwens lekker oplos middelen, t is oook vrij snel niet meer vettig, maar roken in de buurt van je drogende gitaar kan ik niet aanraden.

Orpheo
11 juni 2009, 15:50
uit ervaring met toetsen weet ik dat paraffine snel intrekt, en niet polymeriseert. danish natuurlijk wel. bijenwas en troep leek me inderdaad al niks.

maar goed, ik denk dat ik begin met paraffine, en later danish ga halen. ik heb gezocht naar goedkope danish oil, maar vind alleen die megabus bij vox humana van 12E, en dat vind ik n beetje teveel van het goede (vooral omdat ik niet zoveel nodig heb, bij lange na niet).

Een andere optie is politoeren. blank lakken is echt NIET mogelijk. rosewood pakt lak gewoon ronduit slecht, om maar te zwijgen over purperhart.

440Hz
11 juni 2009, 16:21
Hier kan je danish oil krijgen
http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=6&sid=39&pid=770&detail=true&title=Houtveredeling%20en%20pyrografie&subtitle=Oli%EBn:%20Rustin%20-%20Chestnut%20-%20Osmo
Is een redelijk gangbaar product, dus kan je misschien ook wel bij jou in de buurt in de houthandel krijgen, zodat je geen verzendkosten hoeft te betalen

espike
11 juni 2009, 16:54
Geen idee hoe parrafine en danish oil met elkaar reageren btw.
Dat is alleen wel iets wat ik zou testen voor je met een parrafine body zit.. lijkt me nog al vettig.

Je koopt een gitaar van boven de duizend euro, en bezuinigt op een busje olie? van 12 euro?

Voor mij klinkt dat ongeveer zoiets als een 59 les paul kopen, om vervolgens over een 5 watt squier versterker te spelen.

Er staat me ook iets van bij trouwens dat ze zelfs bij de gamma danish oil hebben tegenwoordig.

Orpheo
11 juni 2009, 17:06
ik heb diverse toko's gebeld, niemand heeft enig idee. 'nee meneer, we kennen het niet'. dus zo gangbaar is het helaas niet.

iemand enig idee waar t te koop is in Amsterdam of Den Haag?

Kakihara
11 juni 2009, 17:52
Bij GuitarSupplies hebben ze het normaal gezien wel

pueblo
11 juni 2009, 17:55
is Blue Dolphin Hardwax-Olie ook goed voor gitaar? zag ik staan op de site van de amsterdamse fijnhouthandel (http://www.bluedolphin.nl/content/download/Hwolie.pdf)

thijser
11 juni 2009, 18:50
olie die wij gebruiken bij adamovic is perfekt. Het kan makkelijk aangebracht worden en hard 100% uit. We maken binnenkort nieuwe olie, dus je zou Adamovic kunne bellen om een flesje te kopen.

dan krijg je dit effekt.

www.adamovic.nl

Hedge
12 juni 2009, 08:34
Met politoeren krijg je wel de nerf heel goed zichtbaar. Maar het is natuurlijk behoorlijk kwetsbaar en erg veel werk.

Orpheo
12 juni 2009, 09:04
Met politoeren krijg je wel de nerf heel goed zichtbaar. Maar het is natuurlijk behoorlijk kwetsbaar en erg veel werk.

een stradivarius heeft 't toch ook tig-honderd jaar overleefd met alleen een laagje schellak? ;)

fred dons
12 juni 2009, 10:23
een stradivarius wordt niet alleen zeer regelmatig van een nieuwe politoer laag voorzien ook zijn er eigenlijk geen stradivari meer waar alle originele onderdelen nog op zitten dus dat is nou niet bepaald een goed voorbeeld voor de eeuwigheidswaarde van politoeren ;)

Orpheo
19 juni 2009, 13:38
een stradivarius wordt niet alleen zeer regelmatig van een nieuwe politoer laag voorzien ook zijn er eigenlijk geen stradivari meer waar alle originele onderdelen nog op zitten dus dat is nou niet bepaald een goed voorbeeld voor de eeuwigheidswaarde van politoeren ;)

crap, dat wist ik niet :P nou ja, ach, er zit olie op, en de top ziet er ziekelijk tof uit :P Had je de foto's al gezien Fred?

fred dons
19 juni 2009, 15:17
hi orph

welke foto's? ik heb de crimson gezien maar verder kan ik me zo snel even niks herinneren

no 1 hops
19 juni 2009, 18:04
bij het opknappen van een paar rosewood achtige/ rosewood toetsen heb ik 1 laag gekookte lijnolie gebruikt.
daarna met staalwol 4 X O even aan het polijsten geweest en toen danish oil van rustin's op gebracht.
(kwam bij guitarsupplies weg)
http://www.guitarsupplies.nl/Danish-oil-250ml--N_art_691.php

waarom deze volgorde?
bij een test heb ik gezien dat lijnolie verder/dieper indringt dan danish.
maar lijnolie blijft vettig, hard niet goed uit en er blijft dus stof en vuil aan hangen.
de danish hard juist wel goed uit en ik gebruik het nu standaard op al mijn onbehandelde toetsen

maar dat is mijn aanpak, ieder heeft natuurlijk zijn voorkeur

chocorookie
20 juni 2009, 13:04
Ik bump 'm ff als het van de TS mag.
Is een Amerikaans-walnoten body (onbewerkt) ook goed te behandelen met danisch oil of moet er nog filler op voor een beter resultaat?

Gr choc

fred dons
20 juni 2009, 14:36
walnoten is heel compact hout dus daar hoeft geen filler op hoor

chocorookie
20 juni 2009, 17:24
tnx fred, gaat de bestelling vandaag nog d'r uit naar warmoth.

Orpheo
22 juni 2009, 13:10
hi orph

welke foto's? ik heb de crimson gezien maar verder kan ik me zo snel even niks herinneren

m'n nieuwe warmoth, ik gooi wel effe wat foto's in een mailtje zo oid.