PDA

View Full Version : Stereo gitaar



Broosje
11 juni 2009, 13:49
Toch nog eens denken wat ik er net van vind hoor...

http://www.gizmag.com/pictures/gallery/leonard-grigoryan-stero-acoustic-guitar-10.JPG

En hier nog een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2Rrk9G-6WDA

aaronstonebeat
11 juni 2009, 15:12
Hmm, interessant. Maar ik kan me niet voorstellen dat het een groot succes wordt :sssh:

Beetje vreemde redenering in dat filmpje: meestal speel je toch alleen voor jezelf en met deze constructie hoor je het geluid beter, ook nog in stereo.

Als ik al zoiets zou bouwen, zou ik de klankgaten aan de voorkant, richting publiek zetten.

Kaboemba
11 juni 2009, 18:57
Waarom zou het stereo zijn ?

Bij stereo denk ik aan een duidelijk verschil in links en recht, twee gaten maakt het geen stereo.

Broosje
11 juni 2009, 19:04
twee gaten maakt het geen stereo.

Tenzij de bouw van de klankkast voor een akoestisch effect zorgt waardoor je wel over stereo zou kunnen praten ?
Volgens mij zal er wel een miniem tijdsverschil zitten op de klank uit beide gaten, en eventueel nog een andere klankkleur door de vorming van de kast.

budje
11 juni 2009, 19:52
leuk dat het kan, maar volledig onpraktisch en lelijk!!!!!!!!

snaarplukker
11 juni 2009, 23:01
Volgens mij zal er wel een miniem tijdsverschil zitten op de klank uit beide gaten, en eventueel nog een andere klankkleur door de vorming van de kast.
Ja, denk ik ook. Een soort delay.

Luke-wannabe
11 juni 2009, 23:15
Dat kan echt niet hoorbaar zijn. Geluid gaat 343 meter per seconde (of iets in die trant) en deze afstand is ong 30 centimeter. Dat ga je echt niet horen. Ik hoorde ook vrij weinig verschil moet ik zeggen.

Rinze
11 juni 2009, 23:24
De resonantie zal aan de ene kant anders zijn dan aan de andere, puur omdat de vorm, inhoud en afstand tot de snaren en brug verschilt.

Heb al wel eerder gitaren gezien met een gat in de zij/bovenkant, trouwens. Ook om jezelf beter te horen zeg maar.

RobertoL
12 juni 2009, 08:57
Dit hoor je toch niet als je niet zelf aan het spelen bent? Als je zelf speelt en je hebt je nek op zo'n vreemde manier, dan bestaat de kans dat het mogelijk is dat je misschien een soort van stereo-achtig geluid krijgt.

Denk ik.

Braindead
26 juni 2009, 15:09
Waarom het stereo zou zijn? Dat wordt vertelt in het clipje... duh. Even bekijken dus.

René`
4 juli 2009, 20:39
Het is wel degelijk stereo, inderdaad omdat de vorm van de klankkast bij het eerste gat anders is dan het tweede waardoor er verschil in geluid is.
Maar ik ken dit systeem ook uit blaasinstrumenten, je kan namelijk tussen de twee gaten een constructie maken van dwarsliggende latjes of een lap stof.
Hierdoor heb je op precies hetzelfde moment twee verschillende geluiden die ten opzichte van je oren ook weer op gelijke afstand staan.

Het is alleen niet waar dat je een delay kunt horen, het geluid gaat daar te snel voor en het is in een "normale" klankkast zelfs zo dat geluid weerkaatst, je hoort dus in een fractie van een seconde tien keer je geluid alleen hoor je dit niet bewust.

René

grizzly
4 juli 2009, 20:53
Dit artikel gaat er over, het komt kennelijk steeds vaker voor.
Volgens deze gitaarbouwer heeft het qua klank best wel z'n voordelen. Je moet het gehoord hebben voor je over de klank een oordeel over kunt geven.

http://www.babiczguitars.com/construction/port_authority.pdf