PDA

View Full Version : Voodoo Lab GCX probleem?



DeBôdy
11 juni 2009, 11:29
Ik zat zo de manual van de voodoo lab GCX te lezen en kwam het volgende stukje tegen:

Using the GUITAR IN passes your guitar signal through the in-line buffer which
converts from high to low impedance.

Volgens mij gaat het hier over een passieve gitaar waarbij dus een hoog signaal omgezet wordt naar een laag signaal. Maar ik heb naast m'n passieve PRS ook een actieve gitaar met EMG's. Mijn vraags was of dit negatieve gevolgen kan hebben voor de GCX omdat hij dan niet een hoog signaal binnen krijgt, maar een laag (actief) signaal...??!!
Heeft een van jullie ervaring met de GCX en actieve gitaren?

DeBôdy
11 juni 2009, 12:45
Daarnaast vind ik de manual nog wat vaag betreft de kanaalswitching van je amp dmv de GCX. Ik gebruik nu een 3 kanaals (clean en 2 overdrive) Kustom Double Cross buizenversterker. De footswitch die bij de versterker zit moet btw aangesloten worden dmv een stereo jack, want met een mono jack branden de lampjes wel, maar switch hij niet. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik de kanalen kan kiezen van mijn versterker dmv de GCX?

De manual van de Ground Control Pro is vrij helder en het verhaal om presets te maken met een aantal pedalen die in de loop van de GCX aan staan is duidelijk. Maar ik snap nog niet helemaal de werking hoe ik via de GCX aan kan geven, of ik voor een bepaalde preset kanaal 1, 2 of 3 van mijn versterker aan wil hebben?!

En wat betret routing van het hele circuit... klopt het dat ik vanuit m'n gitaar naar m'n tuner en naar m'n wah ga die op m'n pedaalboard liggen. Vervolgens vanuit m'n wah naar de GCX 'Guitar in' input ga en vervolgens ga ik vanuit de 'Guitar out' (aan de achterkant van de GCX) naar de input van m'n versterker ga. Klopt deze volgorde?

Liquid_Metal
11 juni 2009, 12:58
Je gebruikt de return van een loop op de GCX om een kanaal te schakelen. Als je een stereo plug nodig hebt gebruik je een y-kabel (stereo plug in je amp, de twee mono's in twee loops van de GCX).
De GCX werkt enkel met CC's dus als je alle 8 de loops gebruikt heb je een board nodig dat 8 CC's per patch kan versturen: je moet per patch alle loops aan of uit zetten (anders blijven ze staan zoals ze stonden).

DeBôdy
11 juni 2009, 13:16
Je gebruikt de return van een loop op de GCX om een kanaal te schakelen. Als je een stereo plug nodig hebt gebruik je een y-kabel (stereo plug in je amp, de twee mono's in twee loops van de GCX).
De GCX werkt enkel met CC's dus als je alle 8 de loops gebruikt heb je een board nodig dat 8 CC's per patch kan versturen: je moet per patch alle loops aan of uit zetten (anders blijven ze staan zoals ze stonden).

Zoals ik al beschreven had, gebruik ik een ground control pro midi footcontroller. Dus als ik het goed begrijp moet ik dus voor elk kanaal een loop in m'n GCX gebruiken?! Dat betekent dus dat ik maximaal maar 5 stompboxes kan gebruiken omdat ik dan al 3 loops kwijt ben aan m'n 3 kanalen die in m'n versterker zitten. Een y-kabel gaat van 1 stereo jack naar 2 mono jacks, maar ik heb dus 3 kanalen... het lijkt me sterk dat je dan maar 2 kanalen kan kiezen van je amp... Een mesa boogie heeft toch ook 3 kanalen en dat schijnt ook te werken, dus ik vraag me af hoe zij dat gedaan hebben icm met een GCX...?!

Nocki
11 juni 2009, 16:57
Niks is kanaal 1
1 is kanaal 2
2 is kanaal 3

met 2 opties kan je dus 3 kanalen kiezen. Je kan ook voor 100,- een ENGL Z11 erbij nemen. dat is goedkoper dan je kostbare loops op offeren. Ook een eventuele multifx met relayswitching is een optie.

Liquid_Metal
11 juni 2009, 16:59
Zoals ik al beschreven had, gebruik ik een ground control pro midi footcontroller. Dus als ik het goed begrijp moet ik dus voor elk kanaal een loop in m'n GCX gebruiken?! Dat betekent dus dat ik maximaal maar 5 stompboxes kan gebruiken omdat ik dan al 3 loops kwijt ben aan m'n 3 kanalen die in m'n versterker zitten. Een y-kabel gaat van 1 stereo jack naar 2 mono jacks, maar ik heb dus 3 kanalen... het lijkt me sterk dat je dan maar 2 kanalen kan kiezen van je amp... Een mesa boogie heeft toch ook 3 kanalen en dat schijnt ook te werken, dus ik vraag me af hoe zij dat gedaan hebben icm met een GCX...?!

Waarschijnlijk is het zo dat je amp 1 stereo relay heeft en een mono relay. Dat 'kost' je dan inderdaad 3 loops. Ik ben hetzelfde van plan. Mijn preamp heeft 4 relays (2xstereo) maar 1 ervan (de tip op de tweede = bypass) ga ik niet gebruiken. Mogelijk ga ik de ring (=contour) ook niet gebruiken, maar dan moet ik m'n kanaal op een andere manier kunnen boosten voor solo's (tube screamer werkt helaas niet lekker).
Op dit moment gebruik ik alleen kanaal 1 en 4 en ik zou dus een mono plug naar stereo plug kunnen laten gaan waarbij ik bij de stereoplug de tip en ring aan elkaar soldeer, zodat het beide relays in een keer schakelt. Dan zou ik maar 1 loop nodig hebben.
Een andere optie is het aanschaffen van een switcher. Of natuurlijk een multieffect dat het kan, zoals de G-Major.


hmm, Nocki was me voor. we zeggen grotendeels tzelfde. Iig hetgeen wat de ts wat aan heeft :P.

Bram78
11 juni 2009, 19:05
Niks is kanaal 1
1 is kanaal 2
2 is kanaal 3

met 2 opties kan je dus 3 kanalen kiezen. Je kan ook voor 100,- een ENGL Z11 erbij nemen. dat is goedkoper dan je kostbare loops op offeren. Ook een eventuele multifx met relayswitching is een optie.

Ha Nocki!
Je bent er weer!
Hoe staat je rack erbij?

Grtz,

Bram

Nocki
11 juni 2009, 19:11
Hoi Bram,

Ik dacht idd laat ik weer eens kijken. Ondertussen heb ik een GCX setje en ben ik 6 zelfbouw effecten in een rackunit aan het bouwen die ik straks met de GCX ga switchen.
In die unit komen 2 tubescreamers, een envelope filter, phaser, 2 tremolo's (schakelbaar de 1 of de ander in 1 loop) en een krank distortus maximus of andere high gain clone.
Ik ben weer aan het kijken omdat ik geintereseerd was in anderen hun gcx. Het is een prettig werkend ding...

Bram78
11 juni 2009, 19:14
Hoi Bram,

Ik dacht idd laat ik weer eens kijken. Ondertussen heb ik een GCX setje en ben ik 6 zelfbouw effecten in een rackunit aan het bouwen die ik straks met de GCX ga switchen.
In die unit komen 2 tubescreamers, een envelope filter, phaser, 2 tremolo's (schakelbaar de 1 of de ander in 1 loop) en een krank distortus maximus of andere high gain clone.
Ik ben weer aan het kijken omdat ik geintereseerd was in anderen hun gcx. Het is een prettig werkend ding...

Cool!
Ben me er ook op aan het oriënteren, de GCP is er al en bevalt, los van z'n beperkingen, goed. Maar CAE en VHT nog wel 'in da house'?

(Sorry voor effe off-topic...)

Nocki
11 juni 2009, 20:20
Cool!
Ben me er ook op aan het oriënteren, de GCP is er al en bevalt, los van z'n beperkingen, goed. Maar CAE en VHT nog wel 'in da house'?

(Sorry voor effe off-topic...)

Mooi. CAE en VHT zijn idd nog steeds in da house en blijven enorm fijne dingen. In mn bandje gebruik ik mn rack minus de VHT over een JCM900 stack en het deelbare van mn rack blijft zichtzelf ook nog steeds bewijzen.
Ipv de Mixer en de 2 Gmajors die overbodig worden door de GCX set komt er een intellifex die de chorus en delays gaan verzorgen en dan ben ik ver klaar. Misschien nog een 2e intellifex voor volume regeling via midi maar dat is nog niet zeker...

DeBôdy
12 juni 2009, 21:11
Ipv de Mixer en de 2 Gmajors die overbodig worden door de GCX set komt er een intellifex die de chorus en delays gaan verzorgen en dan ben ik ver klaar. Misschien nog een 2e intellifex voor volume regeling via midi maar dat is nog niet zeker...

Ik heb nu ook een Intellifex gekocht als effect processor en die komt een dezer dagen binnen via de post. Weten jullie toevallig of deze net zoals de Gmajor mijn kanalen kan switchen ipv de loops die ik dan per kanaal moet gebruiken?!

Nocki
12 juni 2009, 22:29
Hoi,

De Intellifex is helaas niet bij machte om die taak voor je te vervullen. Ik dacht dat de Replifex dat wel kon.
Maar in ieder geval gefeliciteerd met de Intellifex!

DeBôdy
12 juni 2009, 23:08
Hoi,

De Intellifex is helaas niet bij machte om die taak voor je te vervullen. Ik dacht dat de Replifex dat wel kon.
Maar in ieder geval gefeliciteerd met de Intellifex!

Dat is wel erg jammer dat hij dat niet kan....
Wat is naast een effectprocessor de meest gebruikte en/of makkelijkste manier om de kanalen van je amp via midi te kunnen switchen?

Nocki
12 juni 2009, 23:10
ENGL Z11.
Dit is een switcher die 6 kanalen kan schakelen. de 2e handsprijs ligt rond de 100,-
Andere opties zijn er onder andere van Nobels, Laney (babelswitch) of Brandstetter & Rebholz. Natuurlij kzijn er meer maar dit is even from the top of my head...

DeBôdy
12 juni 2009, 23:46
Op dit moment heb ik alleen nog de Ground Control Pro en wil daar een GCX bij gaan halen, maar omdat mijn Intellifex geen functie voor kanaal switchen bevat, kan ik misschien beter kijken naar een RJM RG-16 of niet? Deze heeft zowel 8 loops als 8 switches voor amps e.d. De RG-16 is volgens mij wel wat duurder dan de GCX, maar hoe zijn jullie ervaringen met de GCP en de RG-16?

DeBôdy
13 juni 2009, 14:09
Hoe gaat het in z'n werking als ik 3 loops van de GCX wil gebruiken om de 3 kanalen op m'n versterker te kunnen schakelen? Heeft er iemand misschien een soort van algemeen routing schema betreft de GCX en het schakelen van je kanalen op je versterker? Ik heb geprobeerd om een manual op de site van voodoo lab te downloaden, maar de site is volgens mij tijdelijk down.
De footswitch input in m'n versterker (Kustom Double Cross) heeft btw een stereo jack nodig om mbv de bijgeleverde footswitch kanalen te kunnen schakelen.

Erik70
13 juni 2009, 14:26
Ergens in dit topic stond het al. Als je footswitch met een stereojack schakelt dan zijn er dus (correct me if i'm wrong) maar twee schakelingen. Geen schakeling = kanaal 1, schakeling 1 =kanaal 2, schakeling 2=kanaal 3.
Je hebt dus volgens mij echt maar twee loops van de gcx nodig om te schakelen.

Ik heb zelf de rocktron patchmate en is eigenlijk hetzelfde als de gcx. Ik schkel er mijn preamp mee.

Je hebt een kabeltje nodig met aan de ene kant de stereoplug zoals van je footswitch en aan de andere kant beide een monoplug. De ene verbonden met de ring- en de andere met de tip van de stereoplug.

Steek de stereoplug in de amp. Steek de ene monoplug in bijv loop 1 en de andere in bijv loop 2 (en dan weet ik even niet uit m'n hoofd of je de out of de send moet nemen, maar een van deze twee dus)

Beide loops uit=kanaal1
loop 1 aan=kanaal 2
loop 2 aan=kanaal 3

Volgens mij moet 't zo werken.

overigens.... De rocktron is goedkoper, ook handmatig te bedienen dmv toetsen op het front en verder gelijk aan de gcx. Doe er je voordeel mee.

Liquid_Metal
13 juni 2009, 15:18
Hoe gaat het in z'n werking als ik 3 loops van de GCX wil gebruiken om de 3 kanalen op m'n versterker te kunnen schakelen? Heeft er iemand misschien een soort van algemeen routing schema betreft de GCX en het schakelen van je kanalen op je versterker? Ik heb geprobeerd om een manual op de site van voodoo lab te downloaden, maar de site is volgens mij tijdelijk down.
De footswitch input in m'n versterker (Kustom Double Cross) heeft btw een stereo jack nodig om mbv de bijgeleverde footswitch kanalen te kunnen schakelen.

Heb je echt meteen al meer dan 6 loops nodig voor pedalen? Lijkt me stuk. Je kunt altijd later bv een Engl Z11 aanschaffen. Ik zou zeker voor een GCX (of Rocktron) gaan.

DeBôdy
13 juni 2009, 15:25
Ergens in dit topic stond het al. Als je footswitch met een stereojack schakelt dan zijn er dus (correct me if i'm wrong) maar twee schakelingen. Geen schakeling = kanaal 1, schakeling 1 =kanaal 2, schakeling 2=kanaal 3.
Je hebt dus volgens mij echt maar twee loops van de gcx nodig om te schakelen.

Ik heb zelf de rocktron patchmate en is eigenlijk hetzelfde als de gcx. Ik schkel er mijn preamp mee.

Je hebt een kabeltje nodig met aan de ene kant de stereoplug zoals van je footswitch en aan de andere kant beide een monoplug. De ene verbonden met de ring- en de andere met de tip van de stereoplug.

Steek de stereoplug in de amp. Steek de ene monoplug in bijv loop 1 en de andere in bijv loop 2 (en dan weet ik even niet uit m'n hoofd of je de out of de send moet nemen, maar een van deze twee dus)

Beide loops uit=kanaal1
loop 1 aan=kanaal 2
loop 2 aan=kanaal 3

Volgens mij moet 't zo werken.

overigens.... De rocktron is goedkoper, ook handmatig te bedienen dmv toetsen op het front en verder gelijk aan de gcx. Doe er je voordeel mee.

Ok dan moet ik even een stereo naar 2 mono kabel halen. Maar ik blijf het principe van 'beide loops uit=kanaal1' vaag vinden :???:

Komt wel beter uit dat ik maar 2 ipv 3 loops dan nodig heb op de gcx, want de rest heb ik oa nodig voor: intellifex, TS9, GE7, EHX Pulsar Trem en m'n 535Q Cry Baby.

Erik70
13 juni 2009, 15:57
"Maar ik blijf het principe van 'beide loops uit=kanaal1' vaag vinden "

Als er ook een schakeling nodig was voor kanaal 1 aan te zetten, dan zou dat betekenen dat je versterker óf niets zou doen, óf helemaal van slag zou raken als je je footswitch NIET inplugt.

Wedden dat ie het zonder footswitch gewoon doet?? dus zonder schakeling... Vandaar dus.

Je Intellifex zou ik NIEt in een loop zetten, maar gewoon als laatste in de signaalketen, dus NA de looper en VOOR de poweramp. Als je je intellifex toch perse in de looper wilt zetten, en 'm ook nog stereo zou willen benutten, dan kost dat al 2 loops, en da's onnodig.

De crybaby zou ik zeker ook NIET in de loop zetten, maar gewoon (zoals "normaal") direct na je gitaar en voor de looper. Anders zit je ook nog eens met twee x lange kabels van de looper naar de wah en terug. De wah ligt, mag ik hopen, toch voor je op de grond. De wah in de looper steken heeft geen enkele meerwaarde in dat geval.

De TS9 GE7 en de ehx Trem kunnen prima in de loop.

Man....je houd nog loops over !!!

DeBôdy
13 juni 2009, 16:04
De site van voodoo lab doet het weer en vond daar een mooi routing schema:

http://www.voodoolab.com/gcxdiagrams/05-Pedals_FXLoop_3Channel_Amp%20Switching.pdf

Zo'n soort schema was ik namelijk naar opzoek. De pedalen die ik straks in m'n rack heb, zijn de TS-9 tubescreamer, EXH tremelo, intellifex multifx processor en een GE-7 EQ pedaal. En naast m'n Ground control pro heb ik straks een tuner en een wah liggen. In de meeste routing schema's die op de site van voodoo lab staan, staan veelal de pedalen eerder in de loop van de gcx dan de versterker zelf. De fx processor staat meestal in de fx loop van de versterker zelf. Toen ik nog allemaal pedalen voor m'n neus had liggen, ging ik vanuit m'n gitaar in de tuner, in m'n wah en vervolgens in m'n GE-7 en daarna pas m'n amp in. Nu wil ik denk ik m'n EQ en wah pedaal in de fx loop van m'n versterker zetten omdat ze daar wat beter tot z'n recht komen. Ik vind het namelijk zonde als je je wah aan hebt staan en hem helemaal dicht hebt staan, dat de hoeveelheid gain ook minder wordt omdat je signaal dan blijkbaar minder wordt en als je hem na je versterker zet dan blijf je de gelijke hoeveelheid gain houden. Maar waar ik iig naar toe wil is het volgende:

Ik wil dus een volgende routing gaan maken:

gitaar -> tuner -> GCX -> Tubescreamer (loop1) -> input amp -> fx loop send -> EQ pedaal (loop2) -> Tremelo pedaal (Loop 3) -> Wah (loop4) -> multifx (loop5) -> fx loop return -> channel 1 clean (loop6) -> channel 2 lead I (loop7) - channel 3 lead II (loop8).

Klopt dit een beetje of zouden jullie het anders doen?

Ik zie btw in de routing schema's op die voodoo lab site nergens een voorbeeld dat er maar 2 loops gebruikt worden, maar er 3 kanalen geschakeld worden...
Hoe weet een versterker eigenlijk wanneer hij geen midi signaal binnen krijgt dat hij toch een kanaal moet schakelen?

Erik70
13 juni 2009, 16:22
EQ in de fx=loop van de amp dat gaat nog wal. De wah zou ik ECHT NIET doen. Dat klint echt nergens naar. tenzij je van hele obscure geluiden houdt natuurlijk....

Verder begin je de gedachtengang van de gcx aardig te begrijpen lijkt het. Wees zuinig met de loops, de multifx hoeft er echt niet in.

Met jou spullen zou ik het, naar mijn voorkeur, zo doen:

gitaar > tuner > wah > in Gcx > TS9 in loop 1 > GE7 in loop 2 > Tremolo in loop 3 > Uitgang loop 3 naar (pre) amp in > send van amp fxloop > Intellifex > return amp fxloop (poweramp).

Loop 7 = clean/drive
loop 8 = drive/more drive o.i.d.

Als alternatief met GE7 en TREM na de preamp:
gitaar > tuner > wah > in Gcx > TS9 in loop 1 > Uitgang loop 1 naar (pre) amp > send van amp fxloop > in loop2 Ge7 > Tremolo in loop 3 > Intellifex > return amp fxloop (poweramp).


je versterker ontvang geen midi. De GCX ontvangt midi en weet nav daarvan of hij een schakeling open of dicht moet zetten.

DeBôdy
13 juni 2009, 16:59
Ik heb m'n wah altijd voor m'n amp gehad, oftewel nooit in de fx loop, maar dat wilde ik dus is gaan proberen omdat ik het zonde vind dat ik het signaal 'minder' maak als ik m'n wah dicht heb (0) en dat heeft gevolgen voor minder drive als ik hem bijvoorbeeld op m'n lead channel heb. Maar een wah in de loop is dus ook niet alles, oftewel ik hou het gewoon zoals ik het had (gitaar - tuner - wah).

Ik heb in totaal 4 sounds nodig, namelijk:
1) channel 1: clean
2) channel 2: britisch overdrive
3) channel 3: modern overdrive
4) channel 3 + boost: solo

Moet ik voor m'n solo sound een aparte loop gebruiken of kan ik een aparte preset maken waarbij de gcx een signaal doorgeeft zodat de boost functie icm channel 3 tegelijkertijd aangezet kan worden...?


Loop 7 = clean/drive
loop 8 = drive/more drive o.i.d.

het is volgens mij niet mogelijk om 2 channels tegelijkertijd aan te hebben, dus het moet eigenlijk zo zijn dat als loop 8 aanstaat, dat loop 7 uit staat oftewel: clean/off ipv clean/drive...

Erik70
13 juni 2009, 17:05
Moet ik voor m'n solo sound een aparte loop gebruiken of kan ik een aparte preset maken waarbij de gcx een signaal doorgeeft zodat de boost functie icm channel 3 tegelijkertijd aangezet kan worden...?

Dat ligt 'm er maar net aan waarmee je wilt boosten:
-heeft je amp een boostfuctie?
-wil je de TS( of GE7 gebruiken voor boost?
-Wil je met de intellifex boosten?

Erik70
13 juni 2009, 17:07
het is volgens mij niet mogelijk om 2 channels tegelijkertijd aan te hebben, dus het moet eigenlijk zo zijn dat als loop 8 aanstaat, dat loop 7 uit staat oftewel: clean/off ipv clean/drive...

misschien snappen we elkaar dan even niet.

Als loop 7 uit staat = clean (channel 1)
als loop 7 aan staat = drive (channel 2)

als loop 8 aan staat, dan loop 7 uit = more drive (channel 3)

Erik70
13 juni 2009, 17:13
Ik heb me net even kort verdiept in jou amp (Kustom Doublecross neem ik aan ???)

Ik zie dat de footswitch meerdere functies doet:
channelswitching, boost, effectsloop enz.
Als dit alles via een snoer gaat met een stereoplug, zoals bij bijv de JVM, dan zou 't wel eens zou kunnen zijn dat het hele switching-gedoe via een gcx niet gaat werken...

Er worden dan kennelijk meer/andere signalen door de kabel gestuurd dan enkel on/off.

maar.....

Hij heeft een midi-in aansluiting:
Dus dan gewoon de gcx of intellifex midiout naar de midi-in van de amp en via midi schakelen van kanalen en boosten. Dat scheelt weer 2 loops.
Nog even en je hebt heel die gcx niet meer nodig.

Liquid_Metal
13 juni 2009, 17:17
Het is toch (als je loop 7 en 8 zou gebruiken):
beide loops uit: kanaal 1 (clean)
loop 7 aan: drive
beide loops aan: hardere drive.

Alleen loop 8 zal op een driekanaals versterker wel weinig doen. Bij mijn vierkanaals amp wel. Daar schakel ik met de eerste relay (loop) van clean naar overdrive. Met de tweede relay zet ik de gain hoger (dus kanaal 1->2 en kanaal 3->4).

DeBôdy
13 juni 2009, 17:21
Dat ligt 'm er maar net aan waarmee je wilt boosten:
-heeft je amp een boostfuctie?
-wil je de TS( of GE7 gebruiken voor boost?
-Wil je met de intellifex boosten?

m'n amp heeft een boost functie en die wil ik dus ook gaan gebruiken.
M'n GE7 gebruik ik om laag en top hoog eruit te halen en om m'n mids te boosten. Zo dus eigenlijk ook gebruikt kunnen worden voor solo's, maar is niet m'n insteek. De TS9 zou ik ook kunnen gebruiken als boost, maar zoals ik al zei wil ik de boost functie van m'n amp gebruiken als boost.


misschien snappen we elkaar dan even niet.

Als loop 7 uit staat = clean (channel 1)
als loop 7 aan staat = drive (channel 2)

als loop 8 aan staat, dan loop 7 uit = more drive (channel 3)

oftewel als loop 8 aan staat (more drive) en loop 7 dus uit staat (clean) dan krijg ik zowel cleane sound als more drive... ?!

Channel switching via bijv een gcx is nieuw voor mij, dus het kan zijn dat ik er naast zit... Ik heb nog geen gcx dus ik kan nog niet zelf testen hoe het in werkelijkheid in z'n werking gaat.

Erik70
13 juni 2009, 17:29
Ik heb me net even kort verdiept in jou amp (Kustom Doublecross neem ik aan ???)

Ik zie dat de footswitch meerdere functies doet:
channelswitching, boost, effectsloop enz.
Als dit alles via een snoer gaat met een stereoplug, zoals bij bijv de JVM, dan zou 't wel eens zou kunnen zijn dat het hele switching-gedoe via een gcx niet gaat werken...

Er worden dan kennelijk meer/andere signalen door de kabel gestuurd dan enkel on/off.

maar.....

Hij heeft een midi-in aansluiting:
Dus dan gewoon de gcx of intellifex midiout naar de midi-in van de amp en via midi schakelen van kanalen en boosten. Dat scheelt weer 2 loops.
Nog even en je hebt heel die gcx niet meer nodig.

dit verhaal zou een einde kunnen maken aan het loop7 en/of 8 mysterie...

DeBôdy
13 juni 2009, 19:57
Ik heb me net even kort verdiept in jou amp (Kustom Doublecross neem ik aan ???)

Ik zie dat de footswitch meerdere functies doet:
channelswitching, boost, effectsloop enz.
Als dit alles via een snoer gaat met een stereoplug, zoals bij bijv de JVM, dan zou 't wel eens zou kunnen zijn dat het hele switching-gedoe via een gcx niet gaat werken...

Er worden dan kennelijk meer/andere signalen door de kabel gestuurd dan enkel on/off.

maar.....

Hij heeft een midi-in aansluiting:
Dus dan gewoon de gcx of intellifex midiout naar de midi-in van de amp en via midi schakelen van kanalen en boosten. Dat scheelt weer 2 loops.
Nog even en je hebt heel die gcx niet meer nodig.

Via de footswitch van de double cross, kan ik idd 3 kanalen schakelen, boost aan/uit zetten en de effectsloop aan/uit zetten. Er gaat dus idd meer info door die kabel dan alleen channel switching. Er zit ook idd een midi in input aan de achterkant van de amp. Het verhaal wat er in de manual van de double cross staat is wat kort en vaag... Ik heb de maker van de double cross, genaamd James Brown al een mail gestuurd mbt de functie van channel switching icm een ground control pro en evt gcx.

DeBôdy
29 augustus 2009, 15:11
Na heel lang wachten en zoeken heb ik eindelijk een GCX weten te bemachtigen. Eerder in dit topic had ik al een voorbeeld schema geplaatst voor de GCX (http://www.voodoolab.com/gcxdiagrams...0Switching.pdf) en nu had ik een vraag over de loops die ik moet gaan gebruiken om m'n kanalen te switchen van m'n amp. Nu staat er in dat schema dat loop 5 t/m 8 worden gebruikt om de kanalen van de Mesa Boogie te schakelen. Zelf heb ik geen mesa, maar een kustom double cross. Hier een link om de achterkant van m'n amp te bekijken:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://kustomdoublecross.files.wordpress.com/2008/06/1dsc00376.jpg&imgrefurl=http://kustomdoublecross.wordpress.com/2008/06/13/double-cross-rear-panel/&usg=__X596fxiul47oXwb4Iq1ekRu5_2M=&h=480&w=640&sz=64&hl=nl&start=3&um=1&tbnid=qYHhV9Z0VYfKJM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dkustom%2Bdouble%2Bcross%2Brear%26hl%3 Dnl%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26sa%3DG%26um%3D 1

Want mijn vraag is: waar gaan de loops weer terug m'n amp in om ze te schakelen?! Het is ook mogelijk om m'n amp via midi van kanaal te switchen, dus misschien heb ik die loop 5 t/m 8 in het voorbeeld helemaal niet nodig?!
Ik hoor graag jullie reacties!

Erik70
29 augustus 2009, 16:22
op de vorige pagina van dit topic staat al enige tijd het antwoord op je vraag.

DeBôdy
29 augustus 2009, 17:05
op de vorige pagina van dit topic staat al enige tijd het antwoord op je vraag.

Dus toch gewoon via midi.
Ik was benieuwd of het ook via een andere manier dan midi mogelijk is met mijn amp... Niet dat dat nodig is als het via midi werkt, maar toch...
Btw: ik voed m'n GCP nu met m'n GCX via een midi kabel. Nu heb ik ook een pedalsnake, maar deze krijgt het niet voor elkaar om vanuit m'n GCX de GCP te voeden via midi... Waarom is dit niet mogelijk?! Is ook gewoon 5 pins... net zoals de gewone midi kabel.

Nocki
29 augustus 2009, 20:52
Niet elke midi kabel heeft naast 5 pins aan elke kant ook daadwerkelijk 5 draden... erg vervelend maar check eens of alle pooltjes met elkaar in verbinding staan...

Ik heb hier een aantal midi kabels ligge waar ik niks mee kan omdat van de 5 pinnen er maar 3 aangesloten zijn...

DeBôdy
29 augustus 2009, 21:59
Niet elke midi kabel heeft naast 5 pins aan elke kant ook daadwerkelijk 5 draden... erg vervelend maar check eens of alle pooltjes met elkaar in verbinding staan...

Ik heb hier een aantal midi kabels ligge waar ik niks mee kan omdat van de 5 pinnen er maar 3 aangesloten zijn...

Hoe kun je checken of alle pooltjes met elkaar in verbinding staan dan?!

Liquid_Metal
29 augustus 2009, 23:20
Hoe kun je checken of alle pooltjes met elkaar in verbinding staan dan?!

doormeten (+10)

DeBôdy
30 augustus 2009, 00:57
doormeten (+10)

Ik heb niet zo'n apparaat om dat door te meten...

Maar nog even wat anders...
ik heb m'n GCP geprogrammeerd en loops gemaakt in m'n GCX.
Zo ziet m'n schema er nu uit:

Gitaar - tuner - wah - gcx - loop 1 (eq) - loop 2 (tubescreamer) - loop 3 (tremelo) - amp - fx send - intellifex - fx return.

Het probleem is echter dat ik m'n versterker (kustom double cross) niet aan kan sturen met midi nummers... M'n intellifex wel, want die stuur ik aan via 'device 1' en geef ik het desbetreffende midi nummer van de preset die ik gemaakt heb in de intellifex. Nu moet ik bij m'n versterker het juiste kanaal kiezen, evt boost en fx loop aan, en vervolgens op de 'save' knop achter op de versterker drukken om de juiste kanaal keuze toe te wijzen aan de desbetreffende preset in de GCP.

Maar stel ik heb voor een bepaalde preset van de GCP een overdrive sound met boost nodig en gebruik daar een delay uit de intellifex met bijv: midi nr 10. Als ik dan vervolgens een nieuwe preset maak in m'n GCP, maar dan met een cleane sound en datzelfde delaytje met midi nr 10, dan lukt dat wel, maar dan verandert de vorige preset die ik gemaakt heb met overdrive sound ook naar cleane sound ipv dat de preset gewoon een overdrive sound behoudt. Dat betekent dat m'n versterker luistert naar de midi informatie die hij via de midi thru van de intellifex.
Ik heb m'n versterker ook al proberen aan te sturen via 'device 2' in de GCP, maar dit werkt ook niet helemaal, omdat m'n amp niet van kanaal verspringt als ik het midi nummer van 'device 2' wijzig in de GCP...

Ik hoop dat het verhaal een beetje te begrijpen is en misschien dat jullie dit probleem ook wel is hebben gehad...

Anders ben ik denk ik geneigd om voor elke preset die ik in de GCP moet maken, ook een aparte preset moet maken in m'n intellifex (soms dus 3 of zelfs 4x dezelfde preset).

Freddy Krueger
30 augustus 2009, 09:23
Dus toch gewoon via midi.
Ik was benieuwd of het ook via een andere manier dan midi mogelijk is met mijn amp... Niet dat dat nodig is als het via midi werkt, maar toch...
Btw: ik voed m'n GCP nu met m'n GCX via een midi kabel. Nu heb ik ook een pedalsnake, maar deze krijgt het niet voor elkaar om vanuit m'n GCX de GCP te voeden via midi... Waarom is dit niet mogelijk?! Is ook gewoon 5 pins... net zoals de gewone midi kabel.

probeer het kabel eens om te draaien, soms heb je midikabels die aan éénrichtingsverkeer doen.

Yek1
30 augustus 2009, 10:31
probeer het kabel eens om te draaien, soms heb je midikabels die aan éénrichtingsverkeer doen.

???????? Leg eens uit ....

DeBôdy
30 augustus 2009, 10:57
Misschien een klein ding, maar zeker niet onbelangrijk denk ik...
Ik heb nu dus 3 midi apparaten, namelijk m'n GCX, Intellifex en m'n amp.
In m'n GCP moet ik de GCX aanzetten in 'expanders' (GCX1=on).
De andere 2 midi apparaten moet ik aanzetten en midi nr toewijzen in 'Devices'. Maar omdat de GCX altijd midi apparaat 1 is, moet ik m'n intellifex dan beginnen op midi nr 2 en m'n amp op midi nr 3, of mag dit gewoon intellifex midi nr 1 zijn en amp midi nr 2?!

ateng
1 september 2009, 12:06
Nee hoor je kan gewoon je Intellifex toewijzen naar midi1, amp midi 2 enz.

DeBôdy
13 september 2009, 16:09
Na proberen en proberen heb ik nu bijna alles werken zoals het hoort te werken. Eindelijk :D
Het enige wat nog niet werkt is de VCA functie in de ground control pro.
Ik heb in 'expanders' VCA = ON staan, maar als ik bij de preset de VCA naar bijvoorbeeld 75 zet, dan gebeurt er niks met het volume van m'n preset... die blijft namelijk op maximaal staan... Ook al staat de VCA op 0, dan heb ik nog maximaal volume :S beetje raar dus. Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen?!

Liquid_Metal
13 september 2009, 16:31
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je alleen de System Mix Plus aansturen met de VCA's in de GCP. Dat is in ieder geval wat er in de GCP-manual staat over VCA's. Ik zal het zelf eens proberen met de G-Major2, maar volgens mij werkt het alleen bij specifieke toestellen (die dus VCA ondersteunen). Heb je zo'n toestel?

DeBôdy
13 september 2009, 16:43
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je alleen de System Mix Plus aansturen met de VCA's in de GCP. Dat is in ieder geval wat er in de GCP-manual staat over VCA's. Ik zal het zelf eens proberen met de G-Major2, maar volgens mij werkt het alleen bij specifieke toestellen (die dus VCA ondersteunen). Heb je zo'n toestel?

Ik stuur hem ook aan met m'n GCP, want in m'n GCP zet bij een bepaalde preset de VCA op 75 ipv 99 (Max dus).

Liquid_Metal
13 september 2009, 18:38
Ik stuur hem ook aan met m'n GCP, want in m'n GCP zet bij een bepaalde preset de VCA op 75 ipv 99 (Max dus).

Daarmee beantwoord je mijn vraag niet. Wat is 'hem'? Je kunt niet zomaar elk toestel aansturen met VCA's.

DeBôdy
13 september 2009, 19:22
Daarmee beantwoord je mijn vraag niet. Wat is 'hem'? Je kunt niet zomaar elk toestel aansturen met VCA's.

De GCP staat in verbinding met de GCX dus daar zal hij de informatie aan geven. M'n GCX gaat vervolgens door via MIDI out naar m'n Intellifex en die gaat weer via midi out naar m'n AMP midi in. In m'n GCX heb ik 4 loops in gebruik, namelijk m'n EQ pedaal, Tubescreamer, Tremelo pedaal. De 'out' van loop 3 gaat m'n amp in en via de fx send naar loop 4 (m'n intellifex) en dan terug naar fx return.

Liquid_Metal
13 september 2009, 20:30
Ok duidelijk. Ik heb nog nooit met een GCX gewerkt, maar ik weet bijna zeker dat die geen VCA's kan ontvangen. Voor volume zul je dus iets anders moeten verzinnen (expressiepedaal in je G-Force lijkt me een goeie. Evt. via de GCP).

DeBôdy
16 september 2009, 15:19
Waarom zit die VCA functie er dan op vraag ik me af als het niet eens met de GCX werkt?!?!

Liquid_Metal
16 september 2009, 16:20
Omdat het wel werkt met de System Mix :).

pdk
21 september 2009, 13:11
ik heb met interesse deze topic gevolgd, maar heb een paar vraagjes i.v.m.
GCX: nl:
1) ik heb een TSL 100 head: kanaalswitchen: met wat soort kabel?
footswitch die ik nu gebruik is geen jack maar volgens handleiding:
6 pin DIN plug
2) ik heb 4 pedaaltjes die ik wil gebruiken: pre-amp: BOR/JH
FX loop: Ge7/ RC Boost
chorus/phaser/delay pedaaltjes zou ik willen veranderen in Pod xt
rackunit (voor eventuele ampsimulaties (of alternatief?)), kan ik deze
pedalen samen met pod en kanalen switchen en naar hartelust
combinaties maken?
3) op pedalbord komt: tuner, wah en GCP: hoe kan ik deze bekabelen/voeden
liefst zo compact mogelijk?
4) patchplaat aan achterzijde rack: is die afgewerkt in de handel verkrijgbaar
of word die zelf gemaakt?

ik zou hierover wel wat duidelijkheid willen vooraleer ik over ga met aankopen,
is toch wel een dure aangelegenheid als je alles optelt!

ateng
21 september 2009, 14:06
Omdat het wel werkt met de System Mix :).

Yep... staat ook in de handleiding: "controlling the system mix plus vca" en dus niet de GCX.