PDA

View Full Version : Zelfbouw SG klinkt wel erg vol, suggesties?



KoenB
10 juni 2009, 22:42
Ik heb mijn SG project bijna afgerond. Er zitten 2 GFS PAF humbuckers in. Mooie sound, maar wel heel erg vol. De body is van mahonie, met een maple top. Hals is gelamineerd beuken/mahonie. Het hout zou moeten zorgen voor stevig wat warmte met een scherp randje. Dat randje is er wel, en warmte ook.. maar in overvloed! VEEEEL laag, ook bij de brugpup. Distortion wordt er een beetje ongedefineerd door, en palmmutes laten de ruiten meetrillen :crazyhappy:

Er zit een 500k volume pot in en een 250k tone. Eerst dacht ik dat de tone de boosdoener was, maar het weghalen daarvan levert niet veel op. Misschien de pots verhogen naar 1 meg?


Een andere optie is misschien het filter aan de tonepot aanpassen. Nu is het een low-pass filter (laag door, hoog weg), misschien moet ik dit veranderen naar een high-pass filter (hoog door, laag weg) om wat laag weg te hakken?

En er zitten ook nog schroefjes in de PAFs (als polepieces). Is het een idee om de schroefjes bij de hoge snaren wat omhoog te draaien en die van de lage wat naar beneden te zetten.

Wat vinden jullie? Zijn er misschien betere oplossingen? Of misschien dingen die ik over het hoofd zie


De gitaar is bijna af, moet nog wat afstelwerk ondergaan en nog wat finishing touches er op. Dit gaat helaas niet goed samen met tentamens dus het zal nog even duren! Daarna komt er uiteraard updatevoer

Nicks
10 juni 2009, 23:07
EDIT: deed je dus al, ik zou je waardes verhogen. als het aan het hout zou liggen dan zou je dit ook onversterkt duidelijk moeten horen. je snaren trillen trouwens wel netjes door?

aaronstonebeat
11 juni 2009, 12:11
Zwaardere potmeters zouden een klein verschil kunnen maken.
Hebben die elementen metalen kapjes? Zo ja, dan zou ik benieuwd zijn hoe ze zonder zouden klinken.
Misschien ook de elementen eerst lager zetten en dan langzaam omhoog draaien terwijl je zoekt naar het goede geluid.

Broodjekaas
11 juni 2009, 13:42
Hey.

Nou kun je mij niet bepaald een expert noemen, maar ik zou gewoon eerst proberen wat het minste moeite kost, die polepiece-schroefjes doen.

Ik heb zoiets gedaan bij mijn akoestische. Daar zit een magnetische soundhole pickup in.

nou gebruik ik bronze snarensets, waarvan de twee hoogste staal zijn; De polen onder die snaren heb ik echt ver naar beneden geschroefd, en de rest omhoog voor een gebalanceerd geluid.

En als het niet zo goed werkt als je zou willen kun je ze altijd terugdraaien, en een van de andere oplossingen proberen :)

B.K.

Nico2
11 juni 2009, 15:53
kun je de bas niet gewoon een beetje terug draaien op je versterker en tone pot?

Yoshida
11 juni 2009, 16:09
Hoe klinkt hij zonder dat filter?

Ik ken geen pafs, maar weet wel dat een kapje aardig wat verschil kan maken. Voorbeeld de neckpickup op mijn gitaar is een classic rock humbucker van Seymour Duncan. Voor de grap een kapje op gezet. Het was pas toen ik die verwijderde dat ik hoorde dat hij dan opeens erg schel klinkt. Snel weer opgezet dus.

Wat is de waarde van je condensator op de toneknop? Een 250k tonepot zou moeten kloppen, maar ik geloof dat een .45 condensator geschikt is voor warmer klinkende humbuckers en .22 voor de algemeen wat schellere single coils.
De dikste snaren hebben de meeste magnetische massa dus je zou ook kunnen proberen om de pickup hoogte bij te stellen of dan inderdaad maar die poles bij de dunnere snaren omhoog te schroeven. En op je versterker valt inderdaad misschien ook een en ander in te regelen.

KoenB
11 juni 2009, 22:03
Ik wil de kapjes sowieso op de elementen laten zitten. Het past prachtig bij het uiterlijk.

Dat van die andere condensator is een idee, maar ik heb de hele tonepot al verwijderd, en nog is het geluid zo vol.

Ik denk dat ik toch zwaardere pots ga bestellen. Kijken of dat wat doet. Anders knutsel ik denk ik een high pass filter om het een en ander weg te kunnen filteren.

aaronstonebeat
11 juni 2009, 22:15
Ik had begrepen dat ie juist teveel bas gaf. Nu zeg je dat ie te schel is?

Dan kapjes vooral laten zitten, kleinere potmeteres en de grotere condensator.

KoenB
11 juni 2009, 22:57
Oeps, foutfoutfout. Uiteraard nog steeds te vol! Ik heb het even verbeterd.