PDA

View Full Version : [Slide] Hoe? En meer vraagjes.



Rararr
10 juni 2009, 21:21
Hoi,

Ik weet wel hoe ik moet sliden maar ik ben een nieuw soort sliden tegengekomen die ik niet begrijp. Dan staat er bijvoorbeeld:


----------
----------
--9/--9---
----------
----------
----------

/ = slide down toch? Dat begrijp ik, maar waar zie je tot welke fret je moet sliden? helemaal tot de laatste? onder of boven? en dan slide je snel weer terug naar de fret? 9 in dit voorbeeld?

En nog een heel ander vraagje:

Je ziet soms mensen die zetten hun vingers op een akkoord, neem bijvoorbeeld de G. Daarop spelen ze een beetje los maar er komt echt mooi geluid uit.... hoe gaat dat? waar moet je je aan houden? zijn er tips voor?

Dan weer wat anders, als je een "Chord tab" voor je neemt, en je ziet G staan bijvoorbeeld, ik neem aan dat je dan eerst het nummer moet horen, en daarna proberen dat geluid na te maken met die G? ik vind het een beetje raar dat het niet verder uitgelegd wordt hoe je dat geluid precies nadoet..

Dus basically wil ik met mijn paar basis akkoorden die ik ken (G A C D E ) een nummer spelen, of teminste iets leuks eruit maken maar het lukt me niet echt, mischien komt het omdat mijn akoestische gitaar in feite een klassieke gitaar is met stalen snaren?

Als ik een akkoord aan sla dan komt er echt een bulderend geluid uit. Ohja ook nog iets, ik lees verschillende manieren om een D te spelen bijvoorbeeld, de een zegt dat je alle strings moet spelen met een D terwijl de ander zegt dat je verschillende snaren gedempt moet houden.. wat moet ik geloven?

Dit was alles voor nu bedankt voor het lezen! Ik voeg mischien meer vragen toe later.. heb er ongetwijfeld veel.

EDIT: Ik speel nu al ongeveer 2 maanden, in het begin speelde ik niet zoveel, maar ik vind het steeds leuker en besteed nu steeds meer tijd aan spelen, alleen merk ik dat power chords bijna niet meer lukken, en andere akkoorden ook. mijn vingers voelen echt te zwak aan en zijn snel pijnlijk, ook heb ik allemaal eelt op mijn vingertoppen maar na even spelen zitten er al diepe pijnlijke groeven in mijn vingers.

Ik neem aan dat dit gewoon een overgang is van normale vingers naar gitaar vingers?

rijsberman
10 juni 2009, 22:26
/ = slide inderdaad, maar eerder up dan down (\).

Maar slide van de 9e naar de 9e fret lijkt wat zinloos. Wellicht bedoelen ze een bend? Wordt ook wel weergegeven met een boogje omhoog...

Rararr
10 juni 2009, 23:23
Kan ook wel dat ik het verkeerd gelezen heb aangezien ik het nu niet meer terugvind. Mischien heb ik wel de verkeerde tab voor me.

Maar even over dat sliden.

/10

staat ergens los in een tab. Ik neem aan dat ik eerst het nummer luister om de snelheid te horen van de slide, en dan vervolgens doe ik dit:

Ik sla 10 aan ik slide snel naar fret 21 (de hoogste voor mij) en gelijk weer terug naar 10. Is dat een slide?

/ = up
\ = down

toch?


Een slide van /9 en dan weer 9 is toch niet zo zinloos? ik bedoel het komt zo vaak voor dat je een dezelfde noot twee of meerdere keren moet aanslaan..

rijsberman
10 juni 2009, 23:34
Het zou betekenen slide van 9 naar 9. Da's laten staan. Niet erg zinvol.

--9/12-- is zinvoller en betekent sla aan op 9 en slide naar 12 (zonder opnieuw aan te slaan).

pimmetje
10 juni 2009, 23:39
Maar even over dat sliden.

/10

staat ergens los in een tab. Ik neem aan dat ik eerst het nummer luister om de snelheid te horen van de slide, en dan vervolgens doe ik dit:

Ik sla 10 aan ik slide snel naar fret 21 (de hoogste voor mij) en gelijk weer terug naar 10. Is dat een slide?Dat laatste met die 10e en 21e fret is een slide, maar heeft niets met die "/10" te maken.
"/10" betekent naar de tiende fret toe sliden vanaf een lagere toon.
Als er, zoals hier, geen specifieke toon vooraf is aangegeven om vanaf te sliden richting die 10e fret, dan doe je wat je 't beste vindt klinken.

/ = up
\ = down

toch?

Een slide van /9 en dan weer 9 is toch niet zo zinloos? ik bedoel het komt zo vaak voor dat je een dezelfde noot twee of meerdere keren moet aanslaan..Correct, ook over dat meerdere keren aanslaan.
Dan heb je idd bij "---/9---9---" gewoon een slide naar de negende fret en nogmaals aanslaan.

Rararr
14 juni 2009, 22:55
en de rest van de vragen? ik snap dat akkoorden gedoe vooral niet... hoe kan je zo'n leuk muziekje maken uit 3 akkoorden? hoe weet je welke aparte noten aan te slaan terwijl je je vingers in een akkoord heb? (lees eerste post)

Rararr
20 juni 2009, 00:22
Hey ik heb een voorbeeldje van een slide die ik totaal niet begrijp. Enter Sandman van Metallica. Zie deze tab:

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/metallica/enter_sandman_tab.htm

je krijgt een stukje zoals dit:

--2---------------------------/7--------------------------------/7--------
--0---0---0---0---0---0---0--------0---0---0---0---0---0---0------------

Die " /7 " slide, hoe doe je die? Als ik zo op Youtube.com kijk dan zie ik dat mensen sliden naar fret 2 van snaar A. Zoals hier:

http://www.youtube.com/watch?v=1OsS44sfyuM

(Bovenste venstertje van de twee)

Dit is dus totaal niet hoe het mij uitlegt werd op internet, en door anderen. Dus dit is erg ingewikkeld, ik zie overal nieuwe manieren opduiken maar wat is nou een correcte slide? Stel nou dat je toch van " /7 " naar " 2 " moet sliden.... hoe gaat dit dan in andere tabs?

Als er ergens in een andere tab " /5 " staat en je behoort te sliden naar 3 en weer terug.. Dat kan je toch niet weten? Het staat nergens! Of is dit stukje boven gewoon improvised?

Stel dat het improvised is, wat is dan de correcte basis manier om die " /7 " slide uit te voeren? " /7 " aanslaan, helemaal omhoog naar 1 en gelijk weer terug naar 7?

En nog een vraag. Ik kom soms een tab tegen waar staat bijvoorbeeld:

------
--4/0-
------

Dat is dus een slide.... maar hoe de hell slide je naar nul? Naar de 1 sliden en dan pulloff naar 0 ofzo? Ik snap er niks meer van....

Ik hoop dat iemand antwoorden voor me heeft hierop... :noob:

Oh en er staan ook nog wat andere vraagjes in mijn beginpost.. als iemand daar ook antwoord op weet.. graag !

PS: Je zei:


Correct, ook over dat meerdere keren aanslaan.
Dan heb je idd bij "---/9---9---" gewoon een slide naar de negende fret en nogmaals aanslaan.

"een slide naar de negender fret" Een slide vanwaar? vanaf 1? Is dat standaard? Ik snap even het hele idee van sliden niet meer.

Als er ---/5--- staat hoor je toch fret 5 aan te slaan, vervolgens te sliden naar 1 en weer terug naar 5?


Dat laatste met die 10e en 21e fret is een slide, maar heeft niets met die "/10" te maken.
"/10" betekent naar de tiende fret toe sliden vanaf een lagere toon.
Als er, zoals hier, geen specifieke toon vooraf is aangegeven om vanaf te sliden richting die 10e fret, dan doe je wat je 't beste vindt klinken.

Dus als er staat ---5---/10--- hoor je 5 aan te slaan en naar 10 te sliden? Dus... als hoor je hier weer naar beneden te sliden: ---10\----5-- ? Maar het klinkt echt onzinnig dat je dat zelf moet verzinnen... je moet precies de juiste slide doen in veel liedjes anders krijg je precies dat deuntje niet snap je..

Sorry als ik echt als een super beginner klinkt met zoveel vragen..

Neals
20 juni 2009, 00:30
De slide kan je ook vanaf vakje 5 of 6 spelen. Dan voer je de slide uit en voila. Op de cd terughoren of het een slide omhoog is, of een slide naar beneden.

aaronstonebeat
20 juni 2009, 23:19
Volgens mij vraag je in feite: hoe moet ik gitaar spelen?

Tabs hebben flinke tekortkomingen (vooral het gebrek aan notatie van ritme) en de mensen die ze maken ook vaak. Ik kom meer tabs tegen die niet kloppen dan wel. En ze hebben alleen betekenis als je de bedoelde muziek erbij hoort; heel anders dan notenschrift.

Bij slides is vaak de doeltoon belangrijker dan het startpunt. '9/ 9' zou ik interpreteren als 'fretten in de 9de positie, aanslaan, naar boven sliden en weer fretten in de 9de positie en aanslaan'.

Een slide naar de 0de positie is precies dat: sla de genoteerde toon aan en glij omlaag totdat de open snaar klinkt; de snaar blijft wel trillen tenzij je 'm dempt.

De meeste liedjes worden begeleid met een klein handjevol akkoorden. Te weten I, IV en V (C-F-G, D-G-A, E-A-B etc) of ze zijn te herleiden tot deze structuur. Veel belangrijker: muziek bestaat in eerste instantie uit melodie; akkoorden zijn uitbreidingen daarvan.

En nog dit: je kunt op de gitaar (en elk meerstemming instrument) elk akkoord op talloze manieren spelen (hoger, lager, nauwere ligging, wijdere ligging, gelijktijding of als arpeggio).

De beste manier, volgens mij, is goed luisteren naar opnames (Jimi Hendrix bijvoorbeeld had ook geen internet om tabs op te zoeken) en, zegen van de moderne tijd, op youtube kijken hoe je helden het zelf spelen.

aaronstonebeat
21 juni 2009, 13:35
PS

Klassieke gitaren gaan op den duur kapot door de te hoge spanning van stalen snaren; ze zijn gebouwd voor nylon snaren.

-=JEROEN=-
21 juni 2009, 14:08
Zoek iemand die beter speelt dan jij, en die het voor wilt doen.

Tabs is leuk, maar je leert er niet van gitaar spelen.

Rararr
22 juni 2009, 17:13
Jeroen dat is wat ik nu aan het doen ben. Ik ken geen gitaar spelers in mijn buurt.

pimmetje
23 juni 2009, 08:45
Als je in je profiel zet, waar "in jouw buurt" is, is er een grotere kans dat iemand hier je spontaan uitnodigt om ff samen wat op de gitaar te kutten ;).

Muzieknono
24 juni 2009, 07:05
Als je in je profiel zet, waar "in jouw buurt" is, is er een grotere kans dat iemand hier je spontaan uitnodigt om ff samen wat op de gitaar te kutten ;).
Helemaal mee eens, ik vind het trouwens toch raar dat zo weinig mensen dat doen of hebben we allemaal een geheime missie.
Gitaarspelen leer je door te luisteren en te doen en het is zoveel handiger als er mensen zijn die e.e.a. voor kunnen doen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Rararr
24 juni 2009, 20:42
Idd een goed idee, ik woon in Zoetermeer trouwens. Ik ga binnenkort ook naar het CKC in zoetermeer op gitaarles, mischien dat er mensen van hier zitten? Maar jullie hebben wel gelijk dat je van tabs enzo niet veel leert, maar het gaat mij voornamelijk nu om plezier, ik ga dus binnenkort op gitaarles en daar leer ik vast die dingetjes wel.. anders probeer ik het zelf wel binnenkort om die theorie dingen erbij te leren.

Ik heb trouwens niet alleen een klassieke met stalen snaren, dat is het zielige geval dat mijn echte gitaar nu moet vervangen voor nog een paar dagen. Ik heb een monster amp hier staan, Vox vt-30 ongelofelijk goeie maar ik speel nog steeds op een laag kwaliteit stratocaster na-aper... maar binnenkort een nieuwe kopen.