PDA

View Full Version : 2 x 15 watt top allerkunnertje



j.augustus
10 juni 2009, 19:02
Nieuw projectje afgerond, een twee keer 15 watt buizenversterker top.
Met een pre amp waarin twee onafhankelijke( stereo) kanalen. effectloop.
Nog een extra buis eringezet, maar nog niet aangesloten, dat wordt een high gaintrapje.

2 duo's El84 in de eindtrap, en 6 Ecc82. en dus het highgaintrapje met ecc83.

Ideaal, 54 cm breed, ben nu met de kast bezig. Eind van de week volgen foto's.

Ik heb er nu 2 eindtrafo s inzitten voor 5 ohm, maar Vox werkt toch ook met 4 tot 8 ohm speakers.
Weet iemand daar meer over want ik wil t zaam gebruiken met 2 sets 16 ohm speakers. Lees 2 x zo'n set. dus elke box werkt dus op 8 ohm.

tommus42
27 augustus 2009, 11:48
Leuk projekt, geen last van allerlei nare brom enzo, met twee eindtrappen? Werken ze op 1 voeding?
5 en 8 ohm lijkt me wel kunnen, maar is het niet een idee 4 ohm speakerkasten te gebruiken?
Heb altijd begrepen dat buizenversterkers liever iets minder ohmage zien dan meer, of zeg ik iets doms?
Hoor het graag, groeten

nico verduin
27 augustus 2009, 11:54
Leuk projekt, geen last van allerlei nare brom enzo, met twee eindtrappen? Werken ze op 1 voeding?
5 en 8 ohm lijkt me wel kunnen, maar is het niet een idee 4 ohm speakerkasten te gebruiken?
Heb altijd begrepen dat buizenversterkers liever iets minder ohmage zien dan meer, of zeg ik iets doms?
Hoor het graag, groetenOp zich is het juist. Maar wat je niet weet wat de primaire impedantie is die de eindbuizen zien. Mogelijk was die al laag en door de impedantie verhoging komt ie weer beter uit.

tommus42
28 augustus 2009, 12:05
Ik heb de kathodeweerstand van m'n Vox AC30 vervangen door een 82ohm weerstand, zodat ie wat koeler draait (naar voorbeeld uit de cc-serie). Zou je dan eigenlijk de impedantie aan de speakerkant aan moeten passen, of is dit geklier in de marge? Of speelt dit niet zo'n rol bij kathodebias?:???:

nico verduin
28 augustus 2009, 12:53
De EL84 ziet graag een bepaalde impedantie waarin de buis het beste opereert. Uit de specs kun je vinden dat dat ongeacht de verschillende spanning (en stromen) de gewenste impedantie hetzelfde blijft. Dat je nu de buizen wat kouder hebt afgesteld, zal je iets meer headroom geven in de eindtrap (De bias is negatiever). Verder zal het weinig uitmaken. Impedantie blijft 4K naar 8 ohm?

tommus42
29 augustus 2009, 10:16
Die OT is een ringkern. Heb ik in een duister verleden gekocht, was er toen niet zo blij mee, maar nu vind ik het wel ok.
Hij heeft 4 en 8 ohm aansluitingen, de speakers staan parallel.
Hij is ontworpen door een zekere Vanderveen, voor hifi toepassingen. De originele was gesneuveld, en deze vond ik het goedkoopst. Klinkt goed deze versterker, maar ik heb nooit de verschillende trafo's vergeleken. Als ie de geest geeft, koop ik denk ik een hammond. Bedankt trouwens!