PDA

View Full Version : Hot Rod Deville schijnt zwak te zijn...



stimmt
10 juni 2009, 16:47
Ik heb gehoord dat Fender met de Hot Rod een versterker wilde maken met een zeer goed geluid maar wel de prijs laag kon houden zodat het voor veel mensen betaalbaar zou zijn.
Dus hebben ze op sommige onderdelen bezuinigd en kan de versterker dus wel eens problemen geven...

Zijn er dingen die ik kan doen om hem zo lang mogelijk in goede staat te behouden of moet ik ergens op letten? (Ik heb er 1 sinds 3 weken)
Ik heb gehoord dat er vaak problemen zijn met de input-jacks, maar hoe kan dat dan? Als je de kabel er gewoon rustig instopt, hoe kan dat dan kapot gaan?

En zijn er vaak dure problemen met deze versterkers of heeft Fender alleen bezuinigd op de makkelijk vervangbare onderdelen zoals potmeters, jacks en weet ik wat?

Subvraag:
Bij de mijne kan ik de aan/uit- + standbyknop een beetje naar links/rechts bewegen. Behoren die muurvast te zitten voor beweging naar de zijkanten? (voor de Hot Rod eigenaren)

Little Jay
10 juni 2009, 17:19
Van welk jaar is die van jou?

Bij de jaren '90 modellen zitten de (gesloten) plastic jack-inputs direct op de printplaat gesoldeerd en kan de moer gemakkelijk los, zodat je mechanische ontlasting minder wordt. Als de boel dan gaat bewegen krijg je gebroken soldeersels met alle gevolgen van dien.

De nieuwere re-issues hebben de inputs welliswaar ook op de printplaat, maar daarbij zijn de inputs anders en volgens mij van betere kwaliteit.

Kijk eens op deze site: http://studentweb.eku.edu/justin_holton

Broosje
10 juni 2009, 19:51
Gewoon nog niks vanaantrekken, als 't kapot gaat repareren of laten repareren ;-)

stimmt
10 juni 2009, 20:09
De mijne is net nieuw, gemaakt in Mexico.

Wat zijn eigenlijk de verschillen in kwaliteit tussen de nieuwe amps uit mexico of usa?

cluseau
10 juni 2009, 20:26
Bij de jaren '90 modellen zitten de (gesloten) plastic jack-inputs direct op de printplaat gesoldeerd en kan de moer gemakkelijk los, zodat je mechanische ontlasting minder wordt. Als de boel dan gaat bewegen krijg je gebroken soldeersels met alle gevolgen van dien.


Imo is de beste oplossing een stevig gemonteerd chassisdeel maar niet direct aan de print solderen. Door de stress in de print onder invloed van temperatuurverschillen zal deze altijd bewegen en de lasjes op den duur losraken. Monteer ze met soepele draadjes, iets meer werk maar gaat nooit meer stuk. Spreek uit ervaring :ok:

mvg
Frans.

Rbe3
10 juni 2009, 20:51
Ik heb een hot rod deluxe en ik kan de standby en on/off switch ook een klein beetje naar links of rechte bewegen, maak je geen zorgen ;)

Little Jay
10 juni 2009, 22:51
Imo is de beste oplossing een stevig gemonteerd chassisdeel maar niet direct aan de print solderen. Door de stress in de print onder invloed van temperatuurverschillen zal deze altijd bewegen en de lasjes op den duur losraken. Monteer ze met soepele draadjes, iets meer werk maar gaat nooit meer stuk. Spreek uit ervaring :ok:

mvg
Frans.

Inderdaad, Frans heeft gelijk, als je helemaal zeker wilt zijn dat de inputs geen problemen geven dan moet je een paar nieuwe jackinputs halen en ze met draadjes bevestigen! En ze gaan ooit problemen geven, is het niet na een jaar dan wel na 5 jaar... ook ik spreek uit ervaring.

Hetzelfde geld overigens voor alle pots en de buisvoeten, ook deze zitten aan de print vast. Hier is wel de mechanische ontlasting beter aangepakt, maar toch bron van problemen in mijn amp geweest.

De oude serie had ook problemen met de 470k keramische weerstanden, maar dat is met de nieuwe serie volgens mij opgelost.

Maar laat je niet ontmoedigen, ik vind het te gekke amps.

stimmt
11 juni 2009, 02:30
En de nieuwere versies zijn in die opzichten allemaal niet verbeterd?

Hoe is het mogelijk dat de (simpele) oorzaak van zoveel voorkomende klachten niet even wordt aangepast in het best verkopende model... ?

Little Jay
11 juni 2009, 09:42
Ja, ze hebben betere inputs gekregen en de weerstanden zijn beter gesoldeerd.
De rest zou nogal ingrijpende wijzigingen betekenen.

Blijkbaar blijft de amp ook wel verkopen met de zwakheden. En waarschijnlijk wordt 90% van de amps thuis op de slaapkamer gebruikt met 2x per jaar een optreden in de lokale kroeg... dan gaat 't best lang goed..... ;-)

Die van mij had na een tour door Zuid-Frankrijk ringvormige breuken in de soldeersels op heel veel plaatsen, maar na reparatie (zelf gedaan) doet 'ie al weer vele jaren braaf zijn ding. Rond de weerstanden heb ik wel bruggen gesoldeerd naar het eerstvolgende punt op de print.

Af en toe openhalen en de soldeersels op cruciale punten even opnieuw laten vloeien voorkomt verdere ellende tot nog toe. Ben tot nu toe zelfs te lui geweest om de inputs en de weerstanden te vervangen, dan ben je wel van de meeste problemen af.

DeiDRagonas
11 juni 2009, 09:48
Maar... If it ain't broke, don't fix it! Dus zolang er nog niks stuk is niet gaan zitten pielen in je amp!

R.

The Lo Lands
11 juni 2009, 09:59
Maar... If it ain't broke, don't fix it! Dus zolang er nog niks stuk is niet gaan zitten pielen in je amp!

R. +1 Ik heb zo'n 15 jaar op een begin jaren negentig DeVille gespeeld en heb slechts 1 keer een input moeten vervangen. Totale kosten zo'n 7,50 euro plug inclusief solderen door een gitaartech. Verder zat alles als een huis binnen deze versterkers dus loszittende printbanen is naar mijn inziens onzin. If it ain't broke, don't fix it!

Neals
11 juni 2009, 15:25
Het zijn buizenamps. Ze zijn snel kapot, maar ook weer snel gemaakt.