PDA

View Full Version : overstappen van PC naar MacBook



449
10 juni 2009, 12:49
Aangezien ik PC's absoluut zat ben, wil ik overstappen op een MAC (waarschijnlijk MacBook).
Ik werk nu met Cubase LE en een USB mixer van Alesis. (USB-in, audio-uit).
Gaat deze set up met een MAC Book ook goed werken? Ik verwacht van wel, maar weet dit niet zeker.
Andere vraag is, kan ik mijn bestaande PC files (VST plug ins, Cubase songs etc) op de MAC gebruiken?

MjS
10 juni 2009, 13:19
Cubase LE en je interface kun je sowieso op een Mac gebruiken. Hoe dat met de VST's zit weet ik niet zeker, maar ik dacht dat er bij bijna alle VST's wel een Mac-versie op de dvd staat.

Highway49
10 juni 2009, 14:07
Inderdaad, kijk even op de Alesis website of er drivers te downloaden zijn voor Mac van jouw specifieke interface. Maar Mac is toch ook populairder in de muziek industrie? Hoewel, dat is misschien eerder in de professionele wereld zo. In ieder geval kan ik me niet voorstellen dat er geen Mac/VST drivers van je interface zouden zijn.

Bij mij werkt het prima (tascam us-1641). Drivers voor zowel PC als Mac stonden op de bijgeleverde disc.

Ik moet vaak wel, als ik met m'n MacBook werk, een aantal keer mijn interface even aan en uit zetten voordat Cubase 'm ziet in de Device Setup. Bij m'n PC was dit niet het geval. Soms duurt het best even, dat is dan wel weer vervelend.

Maar verder zeker aan te raden over te stappen, ik heb sinds kort een MacBook Pro van m'n werk dus daar had ik dan weer geluk bij.

EDIT: sinds kort zijn er nieuwe MacBook's en MacBook pro's uit trouwens. Eerst vond ik het hardware verschil tussen de gewone en de Pro zo groot. Maar ik heb begrepen dat bij de nieuwe versies geheugen en CPU van de 'gewone' macbook heel dichtbij de Pro komen. 13" vind ik zelf erg klein, maar ik ga er vanuit dat je toch een monitor op je geval aansluit? Het prijsverschil is iets van 300 euro voor eigenlijk alleen maar een groter schermpje. (2" verschil uit m'n hoofd)

Voor 250 euro kocht ik laatst een monitor van 26"...en das pas fijn werken met flinke sporen en een window met je mixer. Het prijsverschil zou je eventueel daar nog in kunnen pompen.

Soulflyhigh
11 juni 2009, 23:07
Cubase LE en je interface kun je sowieso op een Mac gebruiken. Hoe dat met de VST's zit weet ik niet zeker, maar ik dacht dat er bij bijna alle VST's wel een Mac-versie op de dvd staat.
VST plugins heten dan alleen AU's (Audio Units) dit is zeker mogelijk. Ik weet alleen niet op Cubase een hybride pakket is (Mac/Windows op een disk) anders zul je misschien de Mac versie moeten aanschaffen. Qua audio interfaces heb ik flink wat werk gedaan. Ik kwam er uit dat MOTU, Focusrite & Apogee in combinatie met Mac het makkelijkste werken. Zij zijn eigenlijk ook altijd op tijd met nieuwe drivers al er een nieuwe update is van het besturingssysteem. Zelf heb ik met mijn Motu 8pre de software nog nooit hoeven updaten.

MjS
12 juni 2009, 00:43
VST plugins heten dan alleen AU's (Audio Units) dit is zeker mogelijk. Ik weet alleen niet op Cubase een hybride pakket is (Mac/Windows op een disk) anders zul je misschien de Mac versie moeten aanschaffen. Qua audio interfaces heb ik flink wat werk gedaan. Ik kwam er uit dat MOTU, Focusrite & Apogee in combinatie met Mac het makkelijkste werken. Zij zijn eigenlijk ook altijd op tijd met nieuwe drivers al er een nieuwe update is van het besturingssysteem. Zelf heb ik met mijn Motu 8pre de software nog nooit hoeven updaten.

Cubase heeft inderdaad zowel Mac als PC versie op de schijf staan (zowel LE als Studio of hele versie). Maar Cubase op de Mac werkt gewoon met VST's hoor, het is alleen net iets anders.

harrie-beton
12 juni 2009, 09:16
Besef wel dat een Macbook niet echt een werkpaard is, hij is net als een hoop laptops erg licht qua rekenkracht. Koop dan de snelste die je kunt betalen of een imac.

449
12 juni 2009, 12:48
Cubase heeft inderdaad zowel Mac als PC versie op de schijf staan (zowel LE als Studio of hele versie). Maar Cubase op de Mac werkt gewoon met VST's hoor, het is alleen net iets anders.

Iedereen bedankt voor de feed back!
Klopt, op de CD met cubase LE staat ook een MAC versie.
Voor zover ik het nu begrijp kan ik mijn bestaande VST plug ins van de PC niet op de MAC gebruiken.
Heeft iemand een idee of songs die ik nog niet af heb wel kan inladen op de MAC en ze daar afmaken? Dus files die ik op PC gemaakt heb en nog niet af zijn wil ik op de MAC afmaken. Kan dat, of kan ik deze files niet meer op de MAC gebruiken?

fivelastwords
12 juni 2009, 12:54
Mac leest prima VST. Maar de installatiefiles zijn niet .exe, maar .dmg. Je zal dus voor je eventuele plugins van derden Hybrid installaties moeten hebben.
Wat betreft AU (AudioUnit), dat is een format dat Logic gebruikt. Logic leest geen VST's.

Projecten die je op een PC met Cubase maakt kun je prima openen op de MAC, maar de plugins die je op PC hebt gebruikt moet je ook in MAC format geinstalleerd hebben. Anders geeft ie wat errrors en zal je andere plugins moeten gebruiken. Kopieer ook vooral de audio files mee trouwens :)

harrie-beton
13 juni 2009, 09:10
Grote files pingpongen van PC naar Mac of andersom kan via een USB schijf als deze FAT32 geformatteerd is. Fat32 wordt door beide gelezen. Als je een Lacie schijf hebt hebt dan is deze al in fat32.
Via netwerk kun je ook files overzetten als je de bestanden in Windows op "delen" zet. De Mac ziet dan de PC maar niet andersom.

Clox
13 juni 2009, 09:31
Scoor Paragon om vanaf een Mac NTFS (windows) harde schijven te lezen/schrijven, of scoor MacDrive om vanaf een pc een mac harde schijf te lezen/schrijven.

Ga in ieder geval niet in FAT32 formatteren. Is een oud bestandssysteem dat relatief lanzgzaam is, en niet met bestanden groter dan 4GB kan omgaan. Dus mocht je een dvd will copyen dan zul je deze eerst moeten splitsen enz. Gewoon niet handig.

449
15 juni 2009, 12:52
Iedereen hartelijk dank voor de informatie.
Hiermee moet het zeker lukken om zonder veel problemen de overstap naar MAC te maken.

Highway49
15 juni 2009, 14:59
Besef wel dat een Macbook niet echt een werkpaard is, hij is net als een hoop laptops erg licht qua rekenkracht. Koop dan de snelste die je kunt betalen of een imac.

Zit een kern van waarheid in. Maar mijn ervaringen vertellen me dat een 'minder snelle' macbook stabieler is dan een gemiddelde PC. Maar dat is dus mijn ervaring.

Uiteraard moet je wat krachtigs hebben staan, maar zeker op dit gebied is stabiliteit zeker een vereiste. Een snelle PC die af en toe wat instabiel is werkt ook niet lekker. (voordeel van een 'studio-pc' vind ik dan weer dat, in ons geval bijvoorbeeld, er geen internetconnectie aanwezig is) Als ik een PC in onze ruimte neer ga zetten (gaat hopelijk niet al te lang meer duren) Zal hier enkel audio software op komen te staan.

Als je vanuit huis opneemt zal je misschien wel internet erop hebben staan, en automatisch de computer ook voor andere doeleinden gaan gebruiken. Vanaf dat moment wordt een PC bij mij steeds instabieler door allerlei zooi die je erop zet.

Maar een 'gemiddelde' macbook van tegenwoordig met 3gig geheugen en een dual coretje van 2,5 GHz (minder vind je m nieuw tegenwoordig bijna niet meer) is volgens mij meer dan genoeg om mee op te nemen. (let erop dat 3 gig in een mac krachtiger is dan 3 gig in een PC)

Soulflyhigh
17 juni 2009, 19:03
Zit een kern van waarheid in. Maar mijn ervaringen vertellen me dat een 'minder snelle' macbook stabieler is dan een gemiddelde PC. Maar dat is dus mijn ervaring.

Uiteraard moet je wat krachtigs hebben staan, maar zeker op dit gebied is stabiliteit zeker een vereiste. Een snelle PC die af en toe wat instabiel is werkt ook niet lekker. (voordeel van een 'studio-pc' vind ik dan weer dat, in ons geval bijvoorbeeld, er geen internetconnectie aanwezig is) Als ik een PC in onze ruimte neer ga zetten (gaat hopelijk niet al te lang meer duren) Zal hier enkel audio software op komen te staan.

Als je vanuit huis opneemt zal je misschien wel internet erop hebben staan, en automatisch de computer ook voor andere doeleinden gaan gebruiken. Vanaf dat moment wordt een PC bij mij steeds instabieler door allerlei zooi die je erop zet.

Maar een 'gemiddelde' macbook van tegenwoordig met 3gig geheugen en een dual coretje van 2,5 GHz (minder vind je m nieuw tegenwoordig bijna niet meer) is volgens mij meer dan genoeg om mee op te nemen. (let erop dat 3 gig in een mac krachtiger is dan 3 gig in een PC)
Een vriend van mij heeft een zwarte Macbook 2.2 GHz met 4GB Ram en draait Logic Studio met 30 sporen. Met een macbook uit de nieuwe serie moet je dus zeker lukken :) Zelf heb ik een Macbook Pro 2.4 GHz (unibody) met 4GB Ram en ook hier draait werderom Logic Studio als een zonnetje

MjS
17 juni 2009, 21:09
MacBook moet voor serieuze home (en locatie) recording meer dan voldoende zijn. Het wordt pas lastig als je grote sample libraries (symfonische orkesten bijv.) of overdadig veel VST's gaat gebruiken.

449
18 juni 2009, 12:51
MacBook moet voor serieuze home (en locatie) recording meer dan voldoende zijn. Het wordt pas lastig als je grote sample libraries (symfonische orkesten bijv.) of overdadig veel VST's gaat gebruiken.

Dat idee had ik zelf ook al wel.
Op mijn huidige PC (pentium 4) draait Cubase ook. Video bewerken trekt deze PC echt niet, maar audio gaat redelijk. Wel heb ik vaak last dat tracks niet meer synchroon lopen. Ik neem aan dat de Mac daar geen last van heeft.
Heel zware arrangementen ga ik ook niet maken. Hoewel meer een beter werkend programma hier wel toe uitnodigt ;-)

MjS
18 juni 2009, 17:46
Wel heb ik vaak last dat tracks niet meer synchroon lopen. Ik neem aan dat de Mac daar geen last van heeft.

Klinkt alsof je gebruik maakt van de ingebouwde geluidskaart in je computer (niet eentje specifiek voor recording) of dat je de verkeerde drivers hebt geladen. Cubase doet namelijk aan latency-correctie, dus de tracks zouden gewoon synchroon moeten zijn als je een interface gebruikt en de goede drivers hebt geladen.

449
18 juni 2009, 20:30
In mijn PC maak ik nu gebruik van Creative - Audigy 2 geluidskaart.
Of dat een goede kaart in combinatie met Cubase is weet ik niet zeker.
Drivers ben ik ook niet zeker van of ik wel de goede gebruik.
Lijkt me ook een voordeel van Mac dat hardware en software beter op elkaar afgestemd zijn.
Bij PC's is te veel keuze in diverse hardware en software drivers / instellingen waardoor ik vaak door de bomen het bos niet meer zie.

MjS
18 juni 2009, 22:33
Om met de Audigy fatsoenlijk op te nemen kun je het beste Asio4all downloaden en laden in Cubase. Voor echt goede resultaten kun je beter een audio-interface aanschaffen, ook voor gebruik met een Mac.