PDA

View Full Version : Son of hyde vs RAT



hugo123
10 juni 2009, 08:51
Ik keek op Youtube en daar zag ik de Son of Hyde, die klonk wel erg lekker. Nu zit ik te twijfelen tussen een RAT of een Son of Hyde. Heeft iemand de SOH al getest? En wat zou jij doen; rat of de Son of Hyde?

Squier4ever
10 juni 2009, 09:10
heb zelf een RAT, maar die is (op dat cilpje afgaand) niet te vergelijken met de SOH. De RAT klinkt veel smeriger, kan tot bijna fuzz zo ranzig. De SOH klinkt iets gedefinieerder. Mijn RAT kan dat ook, maar dan moet de filter zo ver naar links dat het metal wordt qua EQ en dat wil ik niet. Het is maar net wat je voor type distortion wilt.

hugo123
10 juni 2009, 09:24
IK wil een soort rauwe maar marshall klinkende distortion, veel mids en hoog, maar wel gedefineerd. Op een ander clipje van de RAT dat ik zag, hoorde je wel zo'n sound..

hugo123
10 juni 2009, 09:30
http://www.youtube.com/watch?v=BTDyfLd-VJI Deze sounds vind ik bijv. erg lekker!

Staon
10 juni 2009, 09:36
Ik heb een Jeckyll & Hyde, dus ook een SOH. Ik zou zelf de SOH boven de Rat verkiezen, al gebruik ik 'm niet voor high gain dingen. SOH geeft een prachtige Hendrix like cleanboost met gain tot 10 uur, +10 uur gebruik ik 'm niet eigenlijk (niet wegens de kwaliteit van het ding, maar naar eigen smaak)

j3r03n
10 juni 2009, 11:49
IK wil een soort rauwe maar marshall klinkende distortion, veel mids en hoog, maar wel gedefineerd.

Ik heb ook een J&H (de rode V1). Even er vanuit gegaan dat de Son Of Hyde hetzelfde klinkt, is die zeer goed aan te raden voor Marshallachtige scheur. Ik gebruik m zelf met de gain op 70-80% en dat klinkt (op de juiste versterker) echt lekker. Voor een hi-gain pedaal blijft ie vrij natuurlijk klinken (dus niet zoals de MT-2 ofzo) en hij blijft ook aardig strak (in tegenstelling tot de RAT).
Met de sharp/blunt switch kun je hem nog meer naar je wens instellen. Op sharp is het echt een treble scheur. Ik heb hem zelf op blunt staan, maar met de tone en eq zo 'sharp' mogelijk. (Klinkt het mooist naar mijn mening ;))

Het ligt er dus maar net aan wat je zoekt. De ultieme test is natuurlijk: ga naar een gitaarwinkel, pak een gitaar en een versterker die op de jouwe lijken (of neem die van jou mee) en leg de SOH en de RAT naast elkaar.

rocker_71
10 juni 2009, 15:05
Rat is gewoon wat 'viezer', tis maar wat je zoekt.
Ligt ook erg aan je amp(instellingen) die je gebruikt.

hugo123
10 juni 2009, 16:30
Weet iemand waar in friesland de Son of hyde te testen is, de ingebouwde noise nreduction is wel een vette pro trouwens.. Kan je met de SOH ook RAT tonen krijgen en vice versa of niet?

Jimwoud
12 juni 2009, 15:49
Ik heb zelf de rode jeckyl & Hyde, en de distortion/hyde kant moet je wel echt op je eigen versterker testen. Hij klinkt namelijk al snel heel erg dof. en met de sharp switch aan, is ie al weer snel te schel. Als ie goed matched met je versterker is het echt een heel goed pedaal. Beste resultaat wat ik ermee berijkt heb is over een JCM900. Voor de rest totaal geen fan van die versterker.

j3r03n
12 juni 2009, 22:00
Klopt, op mijn Vox AC30 en Marshall Valvestate 8240 klinkt de Hyde super. Trouwens ook op de Mesa Caliber 50 waar ik mee repeteer.

Maar ik heb m ook eens getest op een Fender Hot Rod en dat was een doffe bak herrie.

hugo123
13 juni 2009, 16:41
Toch heb ik gelezen in eerder topics over de RAT, dat hij heel veelzeidig is, en veel geluiden kan. Van Classic Rock tot vroegere metal.. IS die viezigheid dan wel gepast?

hugo123
13 juni 2009, 16:45
En stackt de RAT goed met andere pedalen?

E-J
13 juni 2009, 17:11
Ik heb het geluk gehad een aantal verschillende Proco Rats te kunnen horen. Wat opviel is dat die bekende LM308 chip toch echt heel veel uitmaakt. De latere USA Rats en de huidige Chinezen hebben een andere chip en klinken toch een heel stuk dunner, slechter dan de Rats met de LM308 chip. Hij heeft wat minder 'ballen'. Een LM308 chipje kost echter nog geen vijf euro en is echt de moeite waard!

Hier een tweetal vergelijkingen die ik heb gemaakt van de Rat met de (Engelse) Marshall Guv'nor en een Chandler Tube Driver.

Met Telecaster:
http://www.youtube.com/watch?v=12kiWYrIlJc

Met Les Paul:
http://www.youtube.com/watch?v=0b4-q8KxCwc

hugo123
13 juni 2009, 17:30
Dat wordt op TGP ook heel erg gezegd, hier wordt juist geroepen dat het verschil wel meevalt, maar het is dus echt zo? Ik wou eigenlijk gewoon een RAT II kopen, maar het woord vies houd me een beetje tegen.. En aangezien ik hem hier niet testen kan.. Anders moet ik maar naar groningen om hem bij Tonika te testen.

Dirk_Hendrik
13 juni 2009, 18:42
Dat wordt op TGP ook heel erg gezegd, hier wordt juist geroepen dat het verschil wel meevalt, maar het is dus echt zo?


Dat van die chip? Jep. Dat moet ik, TGP of niet, echt onderschrijven.

E-J
13 juni 2009, 19:59
Dat wordt op TGP ook heel erg gezegd, hier wordt juist geroepen dat het verschil wel meevalt, maar het is dus echt zo? Ik wou eigenlijk gewoon een RAT II kopen, maar het woord vies houd me een beetje tegen.. En aangezien ik hem hier niet testen kan.. Anders moet ik maar naar groningen om hem bij Tonika te testen.

Hoi,

Ik heb inmiddels Rats met en zonder de LM308 chip gehoord en wat opviel is dat die met de LM308 wat meer 'amp-like', dikker klinken. Die zonder de LM308 chip klinken ook niet verkeerd hoor, alleen (voor mij) wat dun. Het zijn allemaal prachtpedalen. Check die clipjes maar :)

Diggerz
15 juni 2009, 13:03
Ik heb een keeley modified RAT II, en ik moet zeggen dat het een behoorlijk veelzijdige, maar vooral smerige, distortion is... met stip de smerigste op mijn board (naast een keeley ds1 en zvex bor).

als je naar een marshall sound opzoek bent kun je misschien beter de BOR eens gaan testen.

De son of hyde ken ik eerlijk gezegd niet, maar klonk wel lekker op de pedal shootout van visual sound.. (toch verdacht dat ie er daar als best uit komt ;) )

Comfortably Daniel
18 juni 2009, 22:24
De RAT is inderdaad een veelzeidige distortion. Ik gebruik 'm zelf erg veel. Het is een USA RAT...zonder LM308 chip. Ik zou er eigenlijk wel één met die chip willen hebben, alleen al om het verschil te horen met m'n eigen spullen.

Ik zou dus voor de RAT gaan als ik tussen deze en de SoH moest kiezen.
Het "vieze" is een beetje lastig omschrijven. Hij klinkt gewoon lekker ruig, maar kan ook low-gain gebruikt worden.

Mazie
19 juni 2009, 12:27
Welke zou het beste op de Fender Blues Deluxe passen de Rat of de J & H?