PDA

View Full Version : Versterker uit/standy voor je de kabel uit de gitaar haalt?



Arjan12
10 juni 2009, 00:39
De vraag lijkt me duidelijk: is het beter voor je gitaar en/of versterker om de versterker uit te zetten voor je de gitaar uitplugt? En zo ja, waarom en wat kan er mis gaan als je het niet doet?

Arjan12
10 juni 2009, 00:44
Standy moet natuurlijk standby zijn :).

Pepe
10 juni 2009, 00:44
Nou, daar zijn we snel klaar mee. Nee. Zet alleen het volume vd amp dicht als je uitplugt aan de kant vd gitaar.

Arjan12
10 juni 2009, 00:48
En als ik het volume van de amp vol open laat staan?

Pepe
10 juni 2009, 00:50
Is dit serieus? Kom op zeg.

Arjan12
10 juni 2009, 01:09
Nou, mij lijkt het niet zo best voor de speaker van de versterker. Ik zet de versterker altijd uit voor ik de kabel uit mijn gitaar haal (of ik zet het volume van de amp op 0).

Maar ik ken ook mensen die de kabel er gewoon uit rukken. Wat mij dus niet zo'n goed idee lijkt.

Ik dacht, ik vraag het de gitaarnet-goden. Zij kunnen me vast verlichten ;).

Bl44t44p
10 juni 2009, 01:12
Volgens mij is iets als feedback slechter voor je versterker/speaker dan die ruis van een kabel die ergens rondslingert. Kan me niet voorstellen dat het heel veel kwaad kan.

Erikt
10 juni 2009, 02:10
Ik trek altijd de kabel ietsjes uit de input van de versterker, zodat die geen contact meer maakt. Of als het mogelijk is trap ik men tuner pedaaltje in (maar dan moet het pedalboard wel aangesloten zijn).

DeiDRagonas
10 juni 2009, 02:54
Ik persoonlijk trek lekker de plug uit mn gitaar als t nodig is hoor. Die 'plop' en andere eventuele ruis moet een amp wel tegen kunnen lijkt me. Nog nooit problemen mee gehad in elk geval. Op mn main board ligt wel een NS-2 die ik ook als mute gebruik, maar da's meer bij gigs ivm het publiek enzo, niet omdat ik bang ben dat mn amp het begeeft.

Grt R.

Neals
10 juni 2009, 08:57
Een stemapparaat die kan bypassen ertussen, en je hoeft je versterker ook niet uit te zetten om bijv. een gitaar te wisselen.

Of is dat ook al slecht voor je versterker?

Baker
10 juni 2009, 09:44
Voor het wisselen van kabels en/of gitaren hoef je eigenlijk nooit de amp op standby te zetten. Op voorwaarde dat je het op de juiste manier doet.

Als je de kabel aan de versterkerkant er uit trekt, geeft dat geen plop, en dit kan ook absoluut geen kwaad. Hiervoor hoef je je amp dus NIET op standby te zetten en ook je volume niet te dempen.

Trek je echter de kabel uit je gitaar, dan heb je dus een versterker, mét kabel, zónder instrument. Wat er dan electronisch gezien gebeurt weet ik niet, maar ik weet wel dat het een nare brom geeft. Of het kwaad kan weet ik ook niet, waarschijnlijk is dat ook afhankelijk van het volume van je amp. Ik probeer het in ieder geval altijd te voorkomen.

Als je een gitaar wilt wisselen kan je het beste zoals al eerder gezegd eerst aan de versterkerkant de kabel er (iets) uit trekken, dan je gitaar wisselen, en dan de kabel er aan de versterkerkant weer (helemaal) in drukken.

Live is het nog makkelijker is het om in het geval van twee gitaren ook twee kabels te hebben. Want dan kun je gewoon aan de versterkerkant de ene kabel er uit rukken en de andere er in doen.

Je kan ook de amp beter eerst even op standby zetten, of in ieder geval je volume dempen, maar dat is meer werk, en eigenlijk ook niet nodig als je bovenstaande methode gebruikt.

rijsberman
10 juni 2009, 10:01
Wat er dan electronisch gezien gebeurt weet ik niet, maar ik weet wel dat het een nare brom geeft. Of het kwaad kan weet ik ook niet, waarschijnlijk is dat ook afhankelijk van het volume van je amp. Ik probeer het in ieder geval altijd te voorkomen.

Je kabel werkt dan als antenne voor ruis uit de omgeving. Kwaad kan het niet, maar 't kan best vervelend zijn.

Kim Wilson
10 juni 2009, 10:08
Bij mij staat het spul nooit zo erg hard en ik gebruik ook bijna geen gain (dus weinig compressie), dus ik trek gewoon de boel eruit. Het plopt wel wat, maar dat stoort me niet zo. Op het podium wil ik MBakker's oplossing nog wel eens gebruiken, gewoon omdat het niet zo rotzooierig klinkt tijdens een gitaarwissel. Maar ik ben niet bang voor mijn apparatuur of zo.

Ach, en ik heb toch al nooit gitaarwissels. Ik heb maar één gitaar. :D

Arjan12
10 juni 2009, 10:20
Dit is al wat duidelijker. Het truukje met het stemapparaat aanzetten gebruik ik zelf ook wel eens. Minder werk dan naar je amp lopen :ok:.

Bl44t44p
10 juni 2009, 15:00
Nja, ik heb altijd maar een gitaar bij dus hoef nooit te switchen, maar mocht het nodig zijn dan heb ik een heel mooi knopje genaamd "4" op mijn MIDI footcontroller waarmee ik mijn versterker op "Amp mute" zet :D

AART
10 juni 2009, 15:20
Die brom kan geen kwaad, het klinkt alleen niet zo plezant. Mij boeit het niet zo hoe ik het doe, maar op een podium ofzo lijkt stil me beter. Standby mag, mute mag, hoe je wil...

Puerco
10 juni 2009, 15:58
Dan neem je toch zo een kabel met een circuit breaker, zoals van planet waves ofzo, zoals deze: http://www.thomann.de/nl/planet_waves_pwag20_circuitbreakerkabel.htm
http://images7.thomann.de/pics/prod/162067.jpg

Joey Handsome
10 juni 2009, 16:08
Volgens mij is iets als feedback slechter voor je versterker/speaker dan die ruis van een kabel die ergens rondslingert. Kan me niet voorstellen dat het heel veel kwaad kan.

Wat zou er slecht zijn aan feedback? Een versterker is er gewoon voor gemaakt om te versterken, dus of het nou mooi gitaarspel is, schreeuwende feedback of ploppen van je snoer, dat maakt echt niet uit. Verder heb ik nog nooit gehoord van iemand dat die daadwerkelijk iets gemold heeft op zo'n manier. Dat valt me nou altijd heel erg op bij dit soort dingen.

DeiDRagonas
10 juni 2009, 16:17
Dikke +1 @ Joey... Zo'n amp kan (veeel) meer hebben dan je denkt. Voordat je iets sloopt moet er echt iets geks gebeuren hoor. Gewoon lekker ploppen, kraken en feedbacken is mn advies.. Kan geen kwaad.

R.

sjaak1990
10 juni 2009, 16:23
Neutrik silent jacks klaar.

lindstrom
10 juni 2009, 16:31
kan inderdaad allemaal geen kwaad, tenzei je uitversterkt ben in een zaal .. nogal storend voor publiek dat geluid en nog veel vervelender voor de geluidsmensen die dat over de headphone te horen krijgen.

mijn voorkeur gaat uit naar de stage tuner, gewoon even aanzetten en er is niks geen geplop gekraak of what so ever

ellisvertellis
10 juni 2009, 16:31
Dan neem je toch zo een kabel met een circuit breaker, zoals van planet waves ofzo, zoals deze: http://www.thomann.de/nl/planet_waves_pwag20_circuitbreakerkabel.htm
http://images7.thomann.de/pics/prod/162067.jpg

Ik vind dat systeem best goed: keurig en stil. Maar eig is het gewoon weer iets om je geld aan uit te geven...

Bl44t44p
10 juni 2009, 17:39
Wat zou er slecht zijn aan feedback? Een versterker is er gewoon voor gemaakt om te versterken, dus of het nou mooi gitaarspel is, schreeuwende feedback of ploppen van je snoer, dat maakt echt niet uit. Verder heb ik nog nooit gehoord van iemand dat die daadwerkelijk iets gemold heeft op zo'n manier. Dat valt me nou altijd heel erg op bij dit soort dingen.

Ik ga zomaar even uit van wat er altijd in handleidingen enzo staat. Ik geloof ook heus wel dat het geen kwaad kan, maar dat je nog nooit hebt gehoord van iemand met problemen is natuurlijk een non-argument.

Joey Handsome
10 juni 2009, 22:23
Ik ga zomaar even uit van wat er altijd in handleidingen enzo staat. Ik geloof ook heus wel dat het geen kwaad kan, maar dat je nog nooit hebt gehoord van iemand met problemen is natuurlijk een non-argument.

Toch niet helemaal vind ik. Het valt mij, en vast niet alleen mij, altijd erg op dat er over bepaalde zaken altijd klakkeloos nagepraat wordt. Op dit forum zitten nogal wat mensen (sommigen met veel ervaring) en hier is nog nooit iemand geweest die door feedback of door het uittrekken van zijn kabel zijn versterker/speakers kapot heeft gekregen. Ook irl heb ik nog nooit van iemand vernomen dat dit gebeurd is. Dus, op basis van een hele hoop gebruikerservaringen, mag je denk ik wel concluderen dat het geen kwaad kan en het daarom als argument gebruiken.

Maar er staat dus serieus in een handleiding van een versterker dat het kwaad kan als deze feedback geeft?

Bl44t44p
11 juni 2009, 01:14
Maar er staat dus serieus in een handleiding van een versterker dat het kwaad kan als deze feedback geeft?

Uit mijn ENGL Invader 100 handleiding:

"Avoid feedback squeals; they can lead to hearing loss and damage speakers!"

Maargoed, ben het verder ook met je eens dat het me zeer onwaarschijnlijk lijkt en ik verder ook niemand ken die zoiets is overkomen of er ooit van heb gehoord :)

stikel
11 juni 2009, 02:39
Ik zit er in de huiskamer dichtbij. Dus bij het wisselen van gitaar even de tuner mute indrukken. Klaar, geen geruis, gebrom, kans op eventuele schade ect. Wel zo plezierig voor de andere huisgenoten want hoewel het misschien geen kwaad kan klinkt een dergelijk geluid wel wat beangstigend voor je amp.

Greetz Jan en zoon