PDA

View Full Version : 3D CNC frees Project ZELFBOUW



loggwood
9 juni 2009, 21:57
Hoi,

Lang geleden ooit eens een Basgitaar getekend voor Gitaarnet ontwerp wedstrijd! Zie:
http://www.gitaarnet.nl/hall-of-fame/Droombasgitaren/1080209589_LOGGWOOD_5

Nu weer 5 jaar verder en toch maar eens kijken of dit echt te maken is!
Dit was het idee van de body. Het hout loopt niet mooi door, maar dat moet wel natuurlijk:http://www.mijnalbum.nl/Album=NA3XL6QC


Dus is de Body uitgefreesd (3D CNC) (goed werk Marco!) uit goedkoop hout om eens te testen of dit de goede kant op gaat:

http://www.mijnalbum.nl/Album=NA3XL6QC

Dan maar eens onderdelen kopen: in een keer een setje met 3 potmeters en 2 Coils. Ik denk toch dat het leuk is om er een actieve bas van te maken.
Misschien zelfs het stemmechaniek inbouwen (zoals het origineel) om maar eens voorgoed af te zijn van dat gehannes met snoeren in-en-uit pluggen om te stemmen!
Heeft iemand een goede tip waar ik onderdelen kan kopen op het net?

Loggwood

McVenco
9 juni 2009, 22:58
Wat een prachtig ontwerp is dit zeg! :rockon:

Ik mis in het houten model alleen een beetje de symmetrie van het eerste computermodel, daarmee lijkt hij toch net wat aparter.... Verder ben ik wel benieuwd hoe hij gaat worden met écht hout.

Cocobolo
9 juni 2009, 23:10
Wat een prachtig ontwerp is dit zeg! :rockon:

Ik mis in het houten model alleen een beetje de symmetrie van het eerste computermodel, daarmee lijkt hij toch net wat aparter.... Verder ben ik wel benieuwd hoe hij gaat worden met écht hout.

Welke symetrie mis je dan? Ik ben zo vrij om voor Loggwood even de foto's naast elkaar te plakken. Hij heeft in de tussentijd wel wat aanpassinkjes gedaan natuurlijk :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/test.jpg

barno
9 juni 2009, 23:18
ik vind het een verbetering. Het is een knap ontwerp - naar mijn smaak mss wat te hoge designfactor (headstock :) ), maar da's smaak - inkorting onderste hoorn vind ik pak beter dan de symetrie op de eerste tekening, ik ben benieuwd naar de bouw

edit: wordt dat een speciale halsverbinding of wordt het een schroefverbinding (in dat geval lijkt me de pocket wat klein)?

McVenco
10 juni 2009, 08:55
Welke symetrie mis je dan?

Het lijkt er een beetje op alsof het computermodel spiegelsymmetrisch (behalve de pots dan), en dat geeft het juist zo'n aparte uitstraling.

En wat barno zegt:


inkorting onderste hoorn vind ik pak beter dan de symetrie op de eerste tekening

Ik vind juist die gelijke hoorns mooier, maar waarschijnlijk zal dat wel niet ergonomisch of efficient zijn.

Yoshida
10 juni 2009, 09:20
Zal wel een mierenneuquerig detail zijn, maar ik heb me altijd afgevraagd wat het effect is als je de onderste strapholder buiten het midden plaatst. Word het dan niet onhandelbaar om je been eronder te zetten? Daarentegen zit ie wel op een redelijk rechte lijn tussen de twee traditionele posities maar naar mijn idee loop je een risico. Zal bij bassen wel wat minder relevant zijn omdat het muzikaal gezien minder veelzijdig is (maar zeker niet minder relevant; sterker nog achter iedere gitaarhit zit een ijzersterke baslijn!)

espike
10 juni 2009, 09:38
Erg mooi modelletje, al vind ik wel de orriginele mooier: zit wat meer hout aan, en de symmetrie vind ik erg mooi.
Geldt ook voor de pickup ringen btw. in t origineel lopen ze heel mooi in de lijnenvan de body mee. in t houten model niet.
Ik zou ook de neckpocket wat langer maken, zit wat steviger.
Verder vind ik die tailstop/brug echt super zo. Goede geluidsoverbrenging naar t hout, en zit helemaal niet in de weg tijdens spelen.
Alleen de snaren routing in de headstock vraagt om snaar gekletter, maar mischien gaat t goed, zo ja.. super.
T is maar goed dat ik geen bass speel, anders zou ik toch spontaan een GAS aanval kunnen krijgen hiervan.

pueblo
10 juni 2009, 09:43
prachtig, neckpocket lijkt me idem ook wat klein

Cocobolo
10 juni 2009, 09:58
ik vraag me af hoe hoog basbruggen (te stellen) zijn : door de brug op dat hellinkje te plaatsen, zouden de snaren dan niet erg (te?) laag komen te staan? Als je ivm intonatie zo'n zadel naar achteren moet plaatsen, gaat direct de snaar omlaag en moet het zadel dus weer verder omhoog. Een belangrijk punt m.b.t. keuze van de brug denk ik.

Ik denk ook dat de neckpocket gewoon dieper de body in moet. En dan niet schroeven maar lijmen (of toch een doorlopende hals)

Cocobolo
10 juni 2009, 10:06
...Geldt ook voor de pickup ringen btw. in t origineel lopen ze heel mooi in de lijnenvan de body mee. in t houten model niet.


+1 voor Espike's mening! Ik vind de originele pickup-ringen ook mooier. @Loggwood: je zou misschien die scherpe lijnen vanaf beide hoorns zelfs kunnen laten doorvloeien in de pickupringen? Hoewel het nu wel lekker strak is zo...

Malle Eppie
10 juni 2009, 10:08
Ik vind het 2e ontwerp mooier dan het origineel. Natuurlijk is het met doorlopend hout natuurlijk helemaal prachtig maar voor de 1e keer vind ik hem erg mooi!

Yoshida
10 juni 2009, 10:27
Natuurlijk is het met doorlopend hout natuurlijk helemaal prachtig maar voor de 1e keer vind ik hem erg mooi!

Daar moet ik het mee eens zijn, los van mijn voorgaande meningen en alle andere meningen waar ik het mee eens danwel oneens kan zijn doet 'ie het wel mooi even! Een interessantere body (qua vormgeving) heb ik nog nergens gezien al smeekt het hout om een dekkende lak.

En idd +1 voor de neckpocket; al is het wel zo dat de brugpositie bij deze vaststaat en deze diepte misschien een resultante is van de gekozen hals.

Cocobolo
10 juni 2009, 10:39
....al smeekt het hout om een dekkende lak...

Het is een proef in grenen, maar ik weet niet welk hout Loggwood op het oog heeft? Loggwood, vertel eens ? :)

Yoshida
10 juni 2009, 10:45
ah OK een proef... heb ik even gemist. :) Een proof of concept is bij dit soort complexe projecten altijd nuttig.

loggwood
15 juni 2009, 11:34
Leuke reacties! Wat een enthousiasme! :)
Bedankt voor jullie input!:makeup:

Ik zal proberen wat te vertellen:

Oooit (5 jaar geleden) is er al een model gemaakt volgens de eerste 3D tekeningen. Daar kon je niet op spelen en wat meteen duidelijk werd: Als je van gepiel op de hoogste fretten houd dan KUN je een basgitaar niet symmetrisch maken.. helaas. Dus dat moest doorbroken worden.

( ter zijde: Wat ik heb willen doorbreken zijn 2 dingen: een simpele basgitaar is vaak een vorm als een " kidney" met afgeronde hoeken. Ok leuk, maar die tijd hebben we gehad. :gitarist: De andere (bas)gitaren (vooral gitaren) zijn vaak "punk" gitaren met zoveel mogelijk punten eraan. Ook leuk, maar ook die tijd hebben we gehad...:punk:)

De uitstekende deel waar de NECKBAND aanzit kan in derdaad langer... Maar A) Niet mooi. B) nog minder symmetrisch C) wordt weer dunner.

De Brug op de helling is inderdaad link i.v.m. de hoogte van de snaren, maar De helling is zo gering dat het geen enkel punt is. hoogstens is de kracht op de schroeven groter en dus moeilijker te spannen als de snaren gespannen zijn.

De omlijsting van de elementen: Tja inderdaad niet mooi...! ik dacht er een meer uitgesproken vorm van te maken door dit breder / dikker te maken, maar het wordt hierdoor meer een speelgoed gitaar...:strat:
Dit ga ik dus absolluut weer terug draaien.

het liefst wil ik de hals door laten lopen met de Body.. maar te lastig te CNC frezen... Dus ik maak de pocket groter (goed id!) en een lose hals.

Ik ga jullie binnenkort de kop wat beter laten zien: ben beniewd naar jullie reacties.

In het oorspronkelijke ontwerp zat trouwens ook een ingebouwde stemapparaat (zodat je nooit meer hoeft te switchen met kabels... KRAAAK), maar deze optie laat ik voor nu even vallen. Wel echt heel handig...

Ik ben nu het model aan het schuren en lakken: een donkerder hout zal een heel ander effect geven: Update komt eraan!

Nogmaals bedankt iedereen!

LOGGWOOD

barno
15 juni 2009, 12:03
Ik heb wat schrik dat deze bas topzwaar zal zijn met een upperhorn die zo kort is, toch zeker als het een full scale bass wordt.

Lange hoorn bij meeste bassen is er om de langere hals van de bas en zeker ook het gewicht van de tuners te compenseren. Deze bas verdient goede hardware, bij een bas betekent dat: zwaardere tuners. allemaal parameters die aandacht verdienen in functie van een goed bespeelbaar instrument imho

loggwood
15 juni 2009, 16:30
Beste BARNO,

Electronica
Natuurlijk wil ik er goede elementen in stoppen en goede electronica.
Heb je misschien tips?

Gewicht
Omdat iedereen zeer huiverig werd over het gewicht van de oorspronkelijke bas en het model (uit soort MDF) inderdaad niet te tillen was het ik er goed op gelet.
Dikte = 40mm, maar vooral door de aanpassing van de vorm moet dit aanzienlijk minder worden. Volgens de computer zo net boven 2 Kg- 2,4Kg.

Houtsoort
Eigenlijk is het de bedoeling om 2 a 3 verschillende houtsoorten te verlijmen voor het frezen. Dit moet ik nog uitzoeken...
Heeft iemand een tip voor de meest donkere houtsoort voor een body. (met olie te behandelen)

Schilderen / Spuiten
allereerste idee is gespoten met blauw metallic lak, maar dat is mij te plastic.. hout leeft.

LOGGWOOD

barno
15 juni 2009, 17:37
hi loggwood

het gewicht van de bas was niet mijn issue, maar de balans. Om te vermijden dat de bas kopzwaar wordt (dat de kop naar onder zakt als je'm gewoon rond je hebt) zou je er juist voor moeten zorgen dat de body zwaar genoeg is als tegengewicht voor de lange hals, zeker als je ophangpunt zo kort bij de body zit. Een beetje kopzwaar is nog te doen maar te veel maakt ze echt bijna onbespeelbaar en dat zou jammer zijn.

qua pickups: ik ken alleen maar een beetje van gitaar pups, als ik een bass bouw ga ik daarvoor ook te rade bij bassisten. Anderen hier kunnen je mss wat tips geven.

loggwood
16 juni 2009, 14:36
Inderdaad, hij kan makkelijk kopzwaar worden. zeker met deze kop:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LU76DPUH-D.jpg

Daar ga ik ook nog maar even de nodige grammen vanaf halen want anders wordt de boel ook echt te zwaar.
Misschien moet ik de kop ook laten CNC frezen voor een testje in vurenhout. Dit is namelijk echt een kunstwerk om dit goed te kunnen frezen. En al helemaal om de onderdelen erin te monteren!:supercool:

Voor de duidelijkheid: Dit plaatje is slechts een plaatje, 3D klopt het nog niet helemaal!
Groet,

britsie
16 juni 2009, 16:07
Waauw, die is mooi. Dit ga ik zeker volgen.

Martijn-w
16 juni 2009, 19:15
Weet je zeker dat je die kop zo wil houden? Die vind ik totaal niet mooi en ook niet bij de body passen.

thijser
16 juni 2009, 20:14
Beste BARNO,

Heeft iemand een tip voor de meest donkere houtsoort voor een body. (met olie te behandelen)

LOGGWOOD

Ik denk dat je dan al gauw bij noten uitkomt. Ebben is wel donkerder, maar veels te zwaar en te duur.

loggwood
16 juni 2009, 20:53
Noten hout: lijkt mij iets te complexe structuur hebben, niet?
Ik zoek eigenlijk iets simpelers, maar dus wel donker hout.

Betreft de kop: Ja inderdaad, de kop past niet helemaal bij het geheel, maar dat is vooral omdat deze nu in goud gepresenteerd is. Dat is niet de bedoeling!
dez moet ook in dezelfde donkere houtsoort.
Ik zal eens een plaatje maken.
Groet,

thijser
16 juni 2009, 20:54
kwartiers wenge is fijner van structuur

loggwood
19 juni 2009, 23:23
Even de allereerste dummy laten zien: ter reactie...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FXL3HG8M-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EDSCT4SZ-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFMX7FLK-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OWNVLEJI-D.jpg

Groet,

Ike57
20 juni 2009, 00:10
Ziet er best goed uit.
Maar hoe maak je in vredesnaam zo'n dummy? Is dat echt of fotoshop?

aaronstonebeat
20 juni 2009, 00:52
De dummy ziet er erg goed uit!
Zitten die uitsteeksel tussen de mechanieken niet in de weg bij het stemmen?

PS:
Ik vind die elementkappen met 8 gaten er wel wreed uitzien.

PPS:
Ook hoe de snaren over de kop door die sleuven lopen; alleen zouden ze er dan toch het liefst midden door lopen.

Martijn-w
20 juni 2009, 01:12
Ik blijf die kop echt vreselijk vinden :D
De body is niet mijn smaak.

barno
20 juni 2009, 02:14
naar mij visie op vormgeving is de headstock te veel vorm boven functie. de tussenschotjes zijn imo onhandig bij het stemmen en verliezen hun visual appeal als de tuners niet mooi gelijk staan (zoals op de tekening).

wel knap dat je een hele dummy bouwt! (al is cnc natuurlijk wel handig in deze :)


hoe zit het trouwens met de balans van de bas?

pueblo
20 juni 2009, 14:07
dat ziet er gaaf uit :)

grizzly
20 juni 2009, 17:02
Naar mijn idee zijn de kop en body op een of andere manier niet op elkaar af getemd.
Zo sierlijk als de body overkomt, zo lomp en bot lijkt de kop erop.
Sorry, ik vind het zeer knap werk met veel oog voor detail en voorbereiding, maar de kop is de modderschuit op de vlag.

my 2 cents

Rock Bottom
20 juni 2009, 17:21
Ik vind die kop SUPER! de rest is hlaas niet mijn smaak.
Kop doet me denken aan een 50's retro iets.

Die kop op een non reverse thunderbird achtige bas zou zo vet zijn.

Cocobolo
20 juni 2009, 17:26
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFMX7FLK-D.jpg


De stemmechanieken liggen steeds verder van de rand af. Ik vraag me af of je met de bovenste niet in de problemen komt (dat je hem niet meer kunt draaien)?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OWNVLEJI-D.jpg


En op deze foto : bestaat dat? Mechanieken die je dus zo door gaten in de zijkant van de kop kunt bevestigen?? Ik heb dat nog niet eerder gezien (maar dat zegt uiteraard niets ;) )

En ik wil dolgraag weten of ik nou naar een echt model zit te kijken of toch naar een 3d tekening? Hoe heb je het gemaakt als het echt is (het is niet de body die ik voor je gedaan heb, want die had 3 knoppen).

britsie
22 juni 2009, 16:03
Ik vind ze vet. Modern en toch retro. Strak en toch met vloeiende lijnen. Hoe langer ik naar de kop kijk hoe meer ik haar bij de bas vind passen.
Alleen de 'kader' rond de pick ups vind ik op de tekening mooier da nop de dummy.
Ik wil er één, unlined fretless met 2 Q-tuners of Darkstars. :)

VanMeekeren
22 juni 2009, 16:20
Ik vind de headstock NOGAL vet! Zou het zelf nooit gebruiken, gezien ik ietwat conservatief ben betreffende looks :p.

Maar ik vind het zeker leuk naar te kijken en het ontwerp is leuk/creatief en zo te zien ook wel praktisch.

Van Meekeren

loggwood
22 juni 2009, 16:51
Leuk die reacties allemaal! :ok:
Inderdaad, Ik vind de kop er ook niet 100% bij passen, maar zoals ik al zei: daar wordt aan gewerkt! Iets meer vloeiende lijn erin zoals de body.
Maar.... het wordt al heel snel een laffe bende....
Voordat je het weet ziet die kop er weer uit als een ZEEPJE.

Maar bij deze de BODY in DONKER gebeitst: Hij lijkt al 10x kleiner!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-64FCB4ER-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8QYNFFQZ-D.jpg

Nu springen die elementen er veel te veel uit.. maar dat zei ik eerder al...
Reacties: Komt u maar!:punk:

barno
22 juni 2009, 18:14
die neckpocket lijkt wel erg klein, zowel in de breedte als in de lengte

jimihattricks
23 juni 2009, 09:37
check deze site eens:

http://www.atlansia.jp/GUITAR.NEW.htm

moest aan dit merk denken toen ik jouw design zag, zo eigenzinnig!

ik vind die element-ringen trouwens supervet zo! maarja, is jouw project natuurlijk ;)

thijser
23 juni 2009, 13:32
die neckpocket lijkt wel erg klein, zowel in de breedte als in de lengte

Niks mis mee hoor, mijn neckpocket is kleiner

barno
23 juni 2009, 14:13
Niks mis mee hoor, mijn neckpocket is kleiner

maar jij maakt geen long scale bass, toch?

thijser
23 juni 2009, 14:23
nee maar heb ze wel gezien met dezelfde neckpocket

barno
23 juni 2009, 15:16
fair enough, jij werkt tenslotte bij een basbouwer:)

ik vergeleek gewoon met precisions en ibanez bassen en consoorten

barno
23 juni 2009, 15:17
dubbelpost

Gothra
23 juni 2009, 15:26
dubbelpost

kan je ook deleten:P

barno
23 juni 2009, 15:51
kan je ook deleten:P

ah wist ik niet, nu wel niet meer natuurlijk :)

pueblo
23 juni 2009, 19:13
ah wist ik niet, nu wel niet meer natuurlijk :)

tuurlijk wel :)

Saf
23 juni 2009, 23:38
Heb het hele topic gemist tot nu dus. Vind het een gaaf project om te volgens. Het is totaal niet mijn stijl maar is wel gaaf om je werk wijze te zien.

Vind de kop ook niet zo geweldig. Wel design technisch gezien maar ik vraag me af hoe praktisch het is. De vraag is alleen wat bij jouw het zwaarste telt vorm boven fuctie of andersom.

Anyway keep on building. Ik blijf em volgen.

thijser
24 juni 2009, 00:56
fair enough, jij werkt tenslotte bij een basbouwer:)

ik vergeleek gewoon met precisions en ibanez bassen en consoorten

Ik snap ook wat je bedoelt hoor :) Hoe groter de neckpocket hoe sterker natuurlijk.