PDA

View Full Version : 50 watt buizenbak



Guitar GoD
9 juni 2009, 20:13
Hallo gitaarnetters,

ik ben helemaal niet goed thuis in de versterkers, en vraag daarom jullie hulp.
ik ben op zoek naar een goede 50 watt buizenversterker. ik speel voornamenlijk blues op mijn telecaster maar soms ook een beetje rock.
heb al even rondgekeken op sites en ik heb geen idee wat goed voor mij is.
mijn budget is rond de 1000 euro, is hier iets moois mee te kopen wat van goede kwaliteit is? ik hoor het graag van jullie.

Groeten,

bruno

blademan
9 juni 2009, 20:16
misschien is een Laney VC30 wel wat voor je. Tis wel geen 50 watter, maar die heb je volgens mij ook helemaal niet nodig. Er staan er een paar op MP. Lekkere bluesbak, soort van Vox AC30 kloon

Guitar GoD
9 juni 2009, 20:20
ja ik heb daar op gespeeld. ook de 15 watt versie daarvan.
er zit een heel goed geluid in. maar ik zou toch wat meer power willen hebben. ik had gelezen dat voor kroegen een 50 watt versterker namenlijk goed is. is 30 watt dan niet te weinig? iig bedankt voor je reactie!

the sure thing
9 juni 2009, 20:23
30 Watt van een buizenversterker in de kroeg is zeer goed te doen!

Kan je ook vertellen wat voor blues en rock je speelt? Met welke artiesten is het vergelijk te trekken? Ik bedoel: van Albert King tot Robben Ford is een verschil; evenals van ZZtop tot Bon Jovi :)

Guitar GoD
9 juni 2009, 20:26
bb king, eric clapton, john mayer, die richting

the sure thing
9 juni 2009, 20:30
Dan moet je met een Marshall JCM800 combo'tje heel ver kunnen komen. Past ook goed binnen je budget. De VOX AC30 CC1 serie enzo zijn ook leuk! 2e hands ook goed te betalen.

Guitar GoD
9 juni 2009, 20:38
heel erg bedankt voor je tip. ik ga er zeker wat mee doen. hardstikke bedankt!
als er nog meer tips zijn zijn die welkom hoor.

Eko
9 juni 2009, 21:51
50 watt in een kroeg is bijna misdadig te noemen. Als je die openschroeft komt de politie hem wel uitzetten voor je. Ga eens in een testruimte zitten en zet hem helemaal open en je weet waarom.
30 watt kan ook meer dan genoeg. Dan zit je inderdaad in de AC 30 en soortgenoten. Als je het echte bluesgeluid zoekt, probeer eens een deluxe reverb van Ome Leo Fender.

Luke-wannabe
9 juni 2009, 21:55
Peavey Delta Blues?

iWishmaster
9 juni 2009, 21:57
Probeer eens, als het kan naast elkaar, een Vox, Fender en Marshall volledig buizenversterker. Dat zijn een beetje de 3 'oermerken' qua verschillende sounds, evt Mesa, maar die liggen meestal boven je budget (tenzij tweedehands). Besluit of je verschillende geluiden nodig hebt: alleen clean en met een pedaal een 'crunch' of juist andersom: alleen een crunch en door de volumeknop van je gitaar dicht te zetten een clean geluid. Of een 2 (of meer) kanaals versterker zodat je clean en crunch eruit haalt. Dat verkleint allemaal de keuze nogal en kun je makkelijker naar een paar types kijken.

blademan
9 juni 2009, 22:32
hey GuitarGod, je hebt een private message

tillens
9 juni 2009, 23:49
Kuch, kuch, blues en rock en pop... kuch kuch zie sig... kuch...:soinnocent:

ellisvertellis
10 juni 2009, 00:15
Wat iWishmaster zegt is een hele goeie tip, vind ik, je weet normaal gesproken zo onmiddelijk welke klank je bevalt.

Da's trouwens toch al een behoorlijk budget hoor, 1000€.

Succes!

JaimeB
10 juni 2009, 11:35
Peavey classic 30 of 50 watt lijkt me een aanrader. ver binnen je budget, buizenbak, uiterst geschikt voor blues en rock.

Thijssie
10 juni 2009, 12:12
Dan moet je met een Marshall JCM800 combo'tje heel ver kunnen komen. Past ook goed binnen je budget.
Een tele op een jcm800?

Brrrrrr.... :stop:

Luke-wannabe
10 juni 2009, 12:36
Een tele op een jcm800?

Brrrrrr.... :stop:
Pardon? (http://www.youtube.com/watch?v=r4WkPhCnP8Q)

jacky
10 juni 2009, 12:58
Pardon? (http://www.youtube.com/watch?v=r4WkPhCnP8Q)

inderdaad ongeschikt die combi mozes wat een muziek ....ik word oud ;-)

ellisvertellis
10 juni 2009, 13:04
Een tele op een jcm800?

Brrrrrr.... :stop:

Wat nou?? Tele op Marshall klinkt feestelijk!! :dance:

Kim Wilson
10 juni 2009, 13:13
Tele op Marshall klinkt rauw, rafelig en schel. Niet echt een vette droomsound.

Disclaimer: er zijn best Marshalls die wel goed werken i.c.m. een Tele, maar doorgaans is het niet echt een gelukkige combi.

Chris Winsemius
10 juni 2009, 13:24
Tele op Marshall klinkt rauw, rafelig en schel. Niet echt een vette droomsound.

Disclaimer: er zijn best Marshalls die wel goed werken i.c.m. een Tele, maar doorgaans is het niet echt een gelukkige combi.

Idd.: sterk afhankelijk v/h type/jaartal Marshall maar het kan wel.

OT: blues/rock + tele: iets Fender-achtigs; VibroluxReverb, BandmasterReverb, etc.

ellisvertellis
10 juni 2009, 13:55
Ik kan enkel maar afgaan op de JTM60 waar ik op speel, maar ik vind het geweldig klinken, ik zou zelfs een Marshall kopen speciaal om mijn tele in de verf te zetten! Smaken verschillen, denk ik dan...

Kim Wilson
10 juni 2009, 14:02
Ik heb net mijn JTM60 de deur uit gedaan, vanwege aangegeven redenen...

tillens
10 juni 2009, 14:38
Ik denk dat als je een amp weet af te stellen dat je dan ook wel degelijk met een tele en een marshall uit de voeten kan. .. is een kwestie van finetunen en leren spelen met een amp. welke amp dan ook..

Kim Wilson
10 juni 2009, 15:08
Nou ja, het ligt er natuurlijk ook aan wat voor geluid je zoekt, of wat je mooi vindt. Het rauwe van de Marshall vond ik iig niet mooi. Het was best werkbaar hoor, ik kon het spul wel zo instellen dat het aanvaardbaar was. Maar mooi werd het nooit.

Luke-wannabe
10 juni 2009, 15:35
inderdaad ongeschikt die combi mozes wat een muziek ....ik word oud ;-)
Dit is jaren '90 hoor ;)
Maar waarom ongeschikt? Ik vind het een best vette sound. Leukste is ook nog dat het een 2 kanaals JCM is terwijl iedereen zo zit te schelden op die bakken ;)






En waar komt die onzin vandaan dat 'een Tele en een Marshall niet goed samen gaan'? Tuurlijk, zoals je al zegt Hans is het gewoon smaak, maar dan kun je niet een statement maken dat ze niet goed samen gaan. Het is gewoon jouw smaak niet. Ik vind het super vet. Rauw en helder. Over m'n maat zijn JCM 2000 dsl100 in ieder geval dan..

Mr.Bluesbreaker
10 juni 2009, 15:43
Over mijn JCM800 (2203) klinkt mijn Tele ook te gek hoor, brugelement en riffen maar.
Moet wel zeggen dat het met mijn moderne greenbacks en V30's teveel helderheid heeft, maar met mijn Celestion Classic Lead 80: mooi!

Hopelijk weer een bullshitstatement uit de weg geholpen.

Luke-wannabe
10 juni 2009, 15:51
V30 lijkt me sowieso niet zo'n lekkere combi met Marshall? Die speakers zijn al zo helder en mid/hoog georienteerd. En zijn greenbacks zo schel dan? Ik dacht altijd dat dat warme speakers waren.

marc_o
10 juni 2009, 15:54
Tele op Marshall klinkt rauw, rafelig en schel. Niet echt een vette droomsound.

Disclaimer: er zijn best Marshalls die wel goed werken i.c.m. een Tele, maar doorgaans is het niet echt een gelukkige combi.

Met deze opmerking bewijs je mij dat je absoluut geen kloot verstand hebt van het afstellen van een goed gitaargeluid.....wat een complete onzin is dit zeg....omdat het jou niet lukt zeker?

Kim Wilson
10 juni 2009, 16:00
Met deze opmerking bewijs je mij dat je absoluut geen kloot verstand hebt van het afstellen van een goed gitaargeluid.....wat een complete onzin is dit zeg....omdat het jou niet lukt zeker?
Nee, omdat het niet mijn smaak is. Ik had het wat minder als feit moeten stellen. :satisfie:

Trouwens, in mijn post vóór deze heb ik al e.e.a. genuanceerd.

up-guitarman
10 juni 2009, 16:00
Tele op Marshall kan best zéér vet zijn. Heb ooit demo van de vorige band volledig ingespeeld op Tele (met '52 reissue pickups) en Marshall JCM600 combo (+extra 1960 cab).

Als je de sound daarvan wil horen:
http://www.myspace.com/underwaterparadise
(intro fiction perfection is ook tele maar met vioolboog en véél te véél FX !!! ;))

Momenteel heb ik de Marshall niet meer, en speel ik over een Sovtek Mig50 met een FAD cab (met daarin 2 Weber Fane Crescendo clones). Die Mig is ook een zéér toffe combi met de Tele. Heeft wat weg van een oude Bassman en pakken goedkoper. Wel moeilijk te vinden natuurlijk...

Mr.Bluesbreaker
10 juni 2009, 16:19
V30 lijkt me sowieso niet zo'n lekkere combi met Marshall? Die speakers zijn al zo helder en mid/hoog georienteerd. En zijn greenbacks zo schel dan? Ik dacht altijd dat dat warme speakers waren.

V30 - (Classic) 800/Plexi is mij iets te fel. Oudere Greenbacks kunnen vrij "romig" zijn echter de nieuwe hebben dit karakter wat minder, daar zit een wat stuggere "sizzle" in het hoog in. Maargoed, wie weet zijn mijn huidige ze over 15 jaar ook wel wat warmer omdat ze vaak op hoog volume hebben gedraaid.

tillens
10 juni 2009, 18:37
ik had altijd het idee bij v30's dat ze en helder en goed laag klinken. bij die greenbacks juist bellerig mooi.. amai smaak smaak smaak. ben nog steeds blij met mijn cabje met een "mismatch" config...

ellisvertellis
10 juni 2009, 18:41
Tele op Marshall kan best zéér vet zijn. Heb ooit demo van de vorige band volledig ingespeeld op Tele (met '52 reissue pickups) en Marshall JCM600 combo (+extra 1960 cab).

Als je de sound daarvan wil horen:
http://www.myspace.com/underwaterparadise


Klinkt lekker, die tele zeg! Marshall zeker? ;)

Luke-wannabe
10 juni 2009, 18:51
ik had altijd het idee bij v30's dat ze en helder en goed laag klinken. bij die greenbacks juist bellerig mooi.. amai smaak smaak smaak. ben nog steeds blij met mijn cabje met een "mismatch" config...
Je bedoeld dat jij een greenback en een V30 in je cab hebt? Lijkt me wel wat!

tillens
10 juni 2009, 19:17
he Luke, dan zou ik even moeten kijken, heb een cab van matchless, die past perfect bij mijn clubman.

Luke-wannabe
10 juni 2009, 19:22
Okee. Maar je weet niet welke speakers dat zijn?

tillens
10 juni 2009, 20:20
dan zou ik em moeten omdraaien maar volgens mij een greenback 25 en een v30..

Guitar GoD
10 juni 2009, 20:31
bedankt voor al jullie hulp, zou dit iets voor mij zijn?
http://www.feedback.nl/?b=2220006000&a=

tillens
10 juni 2009, 20:44
he ziet er best goed uit maar ga em eens testen. fender is in mijn oren altijd akelig fel helder en akelig hard. lastig in te stellen qua volume zeg maar .. ga zelf luisteren als je een dergeljike amp wil.. ik zou als ik jou was ook eens naar een vox nighttrain kijken, daar kun je zeer veel kanten mee op en laag wattage!

Kim Wilson
11 juni 2009, 08:10
Dat herken ik wel ja. Mijn Hotrod Deluxe (ze hebben er allemaal last van, niet alleen die van mij) had een volumeknop die bijna fungeerde als aan/uitknop. Tussen 2 en 3 komt alles er in een fractie van een millimeter inknallen. Ik weet niet hoe dat is met andere nieuwe Fender bakken, maar dat vond ik echt een kloteding van die amps. De oude bakken hebben daar gek genoeg geen last van, daar werkt de volumeknop gewoon zoals het hoort.

Ik vond qua volume afstellen de JTM ook een ramp. Vooral de mastervolume. Iets voor de helft was net te zacht, nét iets erover en dan werd het gelijk AC/DC. Ik stond altijd een poos te kloten om een goeie mix te vinden tussen kanaalvolume en mastervolume.

tillens
11 juni 2009, 13:04
hm, ik heb daar nooit problemen mee. clean vol open, master naar wens, en dan met je gitaar volume spelen. een van de weinige amps die met gitaarvolume pot dicht toch heel fijn sprankel clean heeft en met de pot open, heb je een fijne rand..

ellisvertellis
11 juni 2009, 16:40
Naast de JTM60 staat ook een Fender Blues Deville die inderdaad heel moeilijk is wat betreft volumeregeling, ook de toonafstelling is nogal weinig veelzijdig, vind ik, maar goed er valt mee te werken.
De Marshall daarentegen vind ik veel eenvoudiger en gemakkelijker om bij te regelen: twee EQs en een duidelijke masterknop die tot op het maximumpunt volume blijft toevoegen (unlike de Deville).

Het is kwestie van leren werken met wat je hebt, denk ik dan.

oorzaak
13 september 2009, 20:09
Hallo gitaarnetters,

ik ben helemaal niet goed thuis in de versterkers, en vraag daarom jullie hulp.
ik ben op zoek naar een goede 50 watt buizenversterker. ik speel voornamenlijk blues op mijn telecaster maar soms ook een beetje rock.
heb al even rondgekeken op sites en ik heb geen idee wat goed voor mij is.
mijn budget is rond de 1000 euro, is hier iets moois mee te kopen wat van goede kwaliteit is? ik hoor het graag van jullie.

Groeten,

bruno
Ik ben zelf erg weg van Koch versterkers, juist vanwege het bluesy geluid tussen clean en uitgesproken overstuurd in. Maar als 't moet kun je er alle kanten mee op. Ik heb zelf een 50 watter, de Twintone II, maar ik heb 'm vrijwel altijd in 25 watt stand staan (triode/pentode). Maakt meer dan genoeg herrie. Een lichter vermogen is waarschijnlijk ook lichter in gewicht, fijner voor je rug.
Ik heb de mijne gebruikt gekocht, scheelde veel geld en hij was (is) in zeer goede staat. Omdat Koch Nederlands is, is het ook gemakkelijk om contact met ze op te nemen als je vragen hebt.

Succes met de keuze,

Frits

edit: Ach, ik zie nu pas dat dit topic al een paar maanden oud is. Heb je je keuze misschien al gemaakt intussen? Ben benieuwd wat het is geworden.