PDA

View Full Version : Philips el6405 informatie



Bolder
9 juni 2009, 20:57
Ha forumleden,

Een vriend van mij heeft een tijdje terug via via een Philips el6405 buizenampje te pakken gekregen.

Het ding komt volgens degene van wie hij hem gekregen heeft uit de jaren '50.
Hij doet het nog wel, alleen bromt héél erg en ruist ook heeel erg.

Er zitten 4 inputs op met elk 1 volume regelaar. Er zit verder nog 1 EQ-regelaar op.

De input gaat via een soort van XLRpluggen, alleen iets dunner. We hebben wat omgesoldeerd naar een jack.

Wat zou er mis aan kunnen zijn (buizen, elco's?),
Wat zou het ding waard zijn?
Wie heeft er meer informatie over?

danku

the sure thing
9 juni 2009, 21:28
Qua waarde: in deze staat ongeveer EUR 15,-.

Wat voor eindbuizen zitten erin? En hoeveel? Ik denk dat het een oud PA/zangversterkertjes is geweest. Als je heel veel mazzel hebt, zitten er Philips buizen in en met nog meer mazzel wordt de brom/ruis niet door de buizen veroorzaakt :). Er kan van alles mis aan zijn! Op basis van je info is daar niets over te zeggen.

De "mooiste" versterker in PA/zang genre die ik ooit ben tegengekomen was een DENON 50W combo-versterkertje die er een beetje uitzag als de Marshall Bluesbraker.

Foto'tjes doen het altijd goed hier op het forum!

Bolder
9 juni 2009, 21:52
Qua waarde: in deze staat ongeveer EUR 15,-.

Wat voor eindbuizen zitten erin? En hoeveel? Ik denk dat het een oud PA/zangversterkertjes is geweest. Als je heel veel mazzel hebt, zitten er Philips buizen in en met nog meer mazzel wordt de brom/ruis niet door de buizen veroorzaakt :). Er kan van alles mis aan zijn! Op basis van je info is daar niets over te zeggen.

De "mooiste" versterker in PA/zang genre die ik ooit ben tegengekomen was een DENON 50W combo-versterkertje die er een beetje uitzag als de Marshall Bluesbraker.

Foto'tjes doen het altijd goed hier op het forum!

Ja die vriend woont hier een eindje vandaan, maar de originele buizen zitten er nog in. De buizen zijn btw niet microfonisch. Maar hij wordt binnenkort nagekeken.

cluseau
10 juni 2009, 01:19
de originele buizen zitten er nog in.

Waarschijnlijk 2x EL81 balans eindtrap met anode aansluiting op de top van de buis?
Ik heb hier nog wel gegevens van, zou ik moeten zien om te oordelen.

Frans.

Plant
10 juni 2009, 20:34
@Bolder

Als hij echt zo oud is en lang stil heeft gestaan kun je er donder op zeggen dat de harde brom veroorzaakt word door de voedingselco die nu zo'n beetje capaciteitsloos geworden is (gedeformeerd).

Ook opgepast in dat geval. Als je de versterker weer meteen op 220V aansluit kan zo'n elco ineens uit elkaar klappen.

Het beste sluit je de versterker eerst een tijdje aan met een laagspanningstrafo of variac op lage spanning ertussen om de elco's weer langzaam te reformeren (heeft hier overigens niets met religie te maken, maar bidden dat het goed komt mag natuurlijk ;) . Je voert de spanning in stapjes steeds een beetje op. Als de elco dan nog echt heen is heb je tenminste niet de rotzooi en stank alom.

En ik weet waar ik over praat...