PDA

View Full Version : Maton geluid



Guitarbo
9 juni 2009, 19:39
Hee allemaal!

Ik wil graag een gitaar gaan halen zoals een Maton, net als Tommy emanuel.
Maar nou kost die gitaar toch iets te veel voor mij.
Heeft iemand een idee welke gitaar van rond de 500 euro een beetje in de buurt komt van dat geluid. Liefst niet duurder dan 550 euro.
Ik weet dat ik eigenlijk in de winkel wat gitaren moet uit proberen.
Maar i kdacht ik vraag het eerst maar eens aan de ervaren spelers!

Bedankt alvast

bob.

Les TeleStrat
9 juni 2009, 20:13
Hee allemaal!

Heeft iemand een idee welke gitaar van rond de 500 euro een beetje in de buurt komt van dat geluid. Liefst niet duurder dan 550 euro.
Ik weet dat ik eigenlijk in de winkel wat gitaren moet uit proberen.


Hallo Bob

Je geeft eigenlijk zelf al de beperkingen aan om een dergelijke geluid te krijgen: je budget. Daar komt bij dat je je goed moet realiseren dat het geluid van Tommy tot stand komt uit een combinatie van een geweldige versterker (AER, zo'n 1000 eurie), een kwalitatief zeer goede gitaar (Maton EBG808TE van zo'n 2000 euro) en uiteraard een dosis bloody talent. Het belangrijkste onderdeel van zijn Maton is, samen met de kleine klankkast en het daarbijhorende karakteristieke geluid, de geweldige Maton preamp. Die preamp (interne condensator microfoon en piëzo element) zorgen voor een vet, gebalanceerd en rijk geluid.

Je geeft zelf je budget aan, dus het enige dat ik kan doen is je zo goed mogelijk proberen te adviseren in die richting. Voor 550 euro (er vanuitgaande dat je geen akoestische amp hebt) zijn er heus wel goede gitaren te krijgen waar je fingerpicking spel, zoals dat van Tommy, op kunt spelen. Denk aan de goedkopere Guild-modellen, Art & Lutherie en Epiphone. Eigenlijk de merken die hier geregeld weer op het forum terugkomen.

Hopelijk kun je hier iets mee. Ik heb zelf wel het geluk over een Maton EBG808TE te beschikken, en een zeer goede amp van Schertler. Dan merk je echt dat je behoorlijk in de richting van de Tommy sound komt. Unplugged klinkt de gitaar dunner en vooral zachter. Tommy heeft zijn gitaar overigens ook nog uitgerust van een extra (niet-standaard) microfoon, en mixt zijn geluidssignaal tussen zijn amp en de P.A.

Succes met zoeken en, inderdaad, testen. Mijn advies: spaar nog even door. Je zult er geen spijt van krijgen

bleep
9 juni 2009, 20:29
Dat is een duidelijke vraag.

Een maton van tommy kost erg veel geld. Wil je het Maton geluid dan zul je een Maton gitaar moeten aanschaffen. Wil je niet meer uitgeven dan 550,- zit je al gauw in de tweede hands markt. Ik denk dat in veel gevallen juist ook heel positief kan uitpakken. Een tweedehands Maton op de kop tikken. Wordt een beetje een speld in de hooiberg in Nederland. Ebay zou goed kunnen alleen kun je nooit testen via het beeldscherm.

Praktisch.

Op Marktplaats staat toevallig een 12 snarige Maton voor 650 met een nieuwprijs van 1450. 550 euro zou haalbaar kunnen zijn.

Water bij de wijn.

Een Maton wordt gekocht en geroemd om zijn electrische eigenschappen, niet om zijn akoestische vermogens. Deze 12 snaar is versterkt te bespelen en naar 6 snaren om te zetten ( beter met een nieuwe kam en topkam)
De akoestische compensatie van een 12 snaar (versterkte hals mogelijk andere bracing etc) zullen versterkt minder mee spelen.

Allemaal mogelijkheden en bewegingen en je kunt hem natuurlijk ook als 12 snaar bespelen ( ligt een wereld open voor 12 snarige gitaristen, hebben veel minder 'concurentie' dan de grote en wilde horde op 6 snaren.

Harald
9 juni 2009, 20:50
Mijn neef had een Yamaha 12 string waar hij ook regelmatig 6 snarig op speelde... ondanks dat Yamaha normaal goed spul bouwt was op die gitaar nauwelijks te spelen. Meer geschikt als frietsnijder dan als gitaar. Zou zelf niet voor zo'n oplossing kiezen.

De Maton's hebben een heel typische sound. De goedkopere 808 modellen (als je die hier nog kunt krijgen, en nieuw nog boven budget) komen akoestisch aardig in de buurt van het karakter van het TE of artist model. In de versterking mis je wel de microfoon die voor de versterkte sound best belangrijk is. Andere gitaren met zo'n akoestische sound heb ik eigenlijk niet gehoord. Je zou ook eens kunnen kijken naar Coleclark. Die hebben ook wat goedkopere modellen.

Onversterkt is er best wel wat leuks te krijgen voor dat geld en die stijl, kijk eens naar merken als Yamaha of Blueridge, en dan geen dreadnoughts maar de kleinere kasten.

Voor de echte live-sound van Tommy zou ik idd. gewoon doorsparen. In de studio speelt hij ook op andere gitaren. Dan klinkt hij ook als Tommy.

Op zich is zijn live setup eigenlijk belachelijk goedkoop en eenvoudig. Met een AER, de Maton en een tweedehands Alesis midiverb II ben je er eigenlijk al. Hij sleept dan nog een eigen (ik dacht viervoudige) DI en tuner mee en een reserve Alesis. Zonder DI en tuner ben je met een beetje zoeken naar de Alesis voor minder dan 3000 euro klaar. Er zijn niet veel prof gitaristen met een dermate goedkope setup. De meeste akoestische gitaristen spelen op gitaren die al duurder zijn. (al zijn ze dan soms weer te lui om verder nog wat mee te slepen. Valt de zaalinstallatie of de knoppenman tegen heb je dan dus een rampscenario qua sound, zeker als het via microfoon moet)

Wat voor de stijl van Tommy vooral essentieel is is dat de gitaar goed af te stellen is. Je moet er makkelijk op kunnen spelen. Gitaar spelen is moeilijk genoeg zonder dat je als een gek op die snaren moet duwen. Voor Tommy's stijl helpt een lage actie enorm.

Kortom, vergeet de exacte sound van Tommy even (reverb is dan ook nog zo'n punt, en daarvoor heb je een goede pickup en versterking nodig. dat alleen kost al meer dan je budget) en zoek een klein model gitaar (groter dan een parlour en kleiner dan een jumbo of dreadnought. Grand auditorium of iets wat op de 12 of maximaal de 14 serie van Taylor lijkt) dat je qua sound bevalt en dat soepel speelt. Een hals die je instaat stelt om met je duim te fretten is voor de stukken van Tommy ook een must trouwens...

freddy
10 juni 2009, 11:00
De enige gitaar die versterkt in de buurt komt van een Maton is de Cole Clark Fat Lady, logisch als je weet dat de bouwers uit de Maton stal komen de gitaar evenals Maton gebouwd is met Australische houtsoorten en de preamp dezelfe is als Maton gebruikt.
De Cole Clark is een geweldige podium gitaar de prijs is ongeveer 1200 euro wat boven je budget is maar al aanzienlijk goekoper dan Maton is.
Als je wil horen hoe de Cole Clark kan klinken kijk dan even hier naar http://www.youtube.com/watch?v=6j-MCRBZo4Y verdere commentaar overbodig lijkt mij.

Les TeleStrat
10 juni 2009, 13:43
Wil je het Maton geluid dan zul je een Maton gitaar moeten aanschaffen.

Helemaal gelijk, maar of de topicstarter nu het gewenste geluid in een (12-snaar) Maton-dreadnought vindt?

Het Maton geluid zoals Tommy vind je alleen in de Maton EBG-serie of, zoals freddy aangaf, het goedkopere maar zeker niet mindere Cole Clark.

Nogmaals, even doorsparen lijkt mij de beste optie, om teleurstellingen te voorkomen.

WICKED
10 juni 2009, 14:02
De enige gitaar die versterkt in de buurt komt van een Maton is de Cole Clark Fat Lady, logisch als je weet dat de bouwers uit de Maton stal komen de gitaar evenals Maton gebouwd is met Australische houtsoorten en de preamp dezelfe is als Maton gebruikt.
De Cole Clark is een geweldige podium gitaar de prijs is ongeveer 1200 euro wat boven je budget is maar al aanzienlijk goekoper dan Maton is.
Als je wil horen hoe de Cole Clark kan klinken kijk dan even hier naar http://www.youtube.com/watch?v=6j-MCRBZo4Y verdere commentaar overbodig lijkt mij.

he thnx voor de tip!!!!

bleep
10 juni 2009, 14:15
Persoonlijk zou ik willen stellen dat los van de overeenkomsten tussen cole clark en maton. Australisch, inheems hout gebruikend, ex-werknemers etc..

De gitaren opzich DAG en NACHT ! verschillen.

WICKED
10 juni 2009, 16:09
De enige gitaar die versterkt in de buurt komt van een Maton is de Cole Clark Fat Lady, logisch als je weet dat de bouwers uit de Maton stal komen de gitaar evenals Maton gebouwd is met Australische houtsoorten en de preamp dezelfe is als Maton gebruikt.
De Cole Clark is een geweldige podium gitaar de prijs is ongeveer 1200 euro wat boven je budget is maar al aanzienlijk goekoper dan Maton is.
Als je wil horen hoe de Cole Clark kan klinken kijk dan even hier naar http://www.youtube.com/watch?v=6j-MCRBZo4Y verdere commentaar overbodig lijkt mij.


ehm toch nog een vraagje! waar zie je deze gitaar staan voor 1200 euro?:)

Les TeleStrat
10 juni 2009, 17:00
ehm toch nog een vraagje! waar zie je deze gitaar staan voor 1200 euro?:)

Even googelen doet wonderen...

http://www.marktnet.nl/Cole-Clark-FL-1A-3916315.htm voor €825,-
Dat is de FLA1 (FL staat voor Fat Lady), incl. electronics. te koop bij Kees Dee zoals je ziet

Musik Schmidt uit Duitsland levert ook een hele reeks CC gitaren. Heb er ook wel eens een gitaar op zicht gekocht.
http://www.musik-schmidt.de/index.php?manu=m967_Cole-Clark.html
Zoals je ziet is de nieuwprijs inderdaad rond de €1200, €1222 om precies te zijn.

Oh ja.. ik hoop niet dat mijn reactie als spam wordt beschouwd, het geeft antwoord op de vraag van de topicstarter.

Guitarbo
10 juni 2009, 17:03
Bedankt voor jullie reacties!
dan zal ik toch maar door moeten sparen zoals de meeste hier zeggen.

Bob.

freddy
10 juni 2009, 17:18
Persoonlijk zou ik willen stellen dat los van de overeenkomsten tussen cole clark en maton. Australisch, inheems hout gebruikend, ex-werknemers etc..

De gitaren opzich DAG en NACHT ! verschillen.

Dat kan wel zijn maar Guitarbo zocht een gitaar die kwa geluid in de buurt kwam van Maton en die goedkoper is en dan komen we terecht bij de Cole Clark en daar gaat het hier om.
Ik vind de klank van Cole Cark zeker niet minder,kijk even verder op you tube er staat ook nog een filmpje op van Acoustic Guitar waar Teja Gerken de Cole Clark test, wees gerust dat zijn echte profs daar ze krijgen ontzettend veel gitaren in handen, de commentaar van hun zegt me meer dan genoeg,hier is de link
http://www.youtube.com/watch?v=yl_um9gX71s

Les TeleStrat
10 juni 2009, 18:52
Dat kan wel zijn maar Guitarbo zocht een gitaar die kwa geluid in de buurt kwam van Maton en die goedkoper is en dan komen we terecht bij de Cole Clark en daar gaat het hier om.


+1

Zelfs voor een Cole Clark schiet het budget van Guitarbo tekort, maar het vergt een minder grote investering dan een Maton. Goed advies, freddy.

Guitarbo
10 juni 2009, 18:56
Ook kwam ik de Martin dx 1 tegen,
Misschien is dat wat, hij komt denk ik niet echt dichtbij het geluid van de Maton. Maar zou hij beter zijn als een Cole clark?

Groeten bob

Guitarbo
13 juni 2009, 12:31
Of misschien een Crafter?

WICKED
13 juni 2009, 12:55
Gewoon zelf uitproberen! Geen één gitaar is hetzelfde!

northernlake
13 juni 2009, 15:34
Ik vind de klank van Cole Cark zeker niet minder,kijk even verder op you tube er staat ook nog een filmpje op van Acoustic Guitar waar Teja Gerken de Cole Clark test, wees gerust dat zijn echte profs daar ze krijgen ontzettend veel gitaren in handen, de commentaar van hun zegt me meer dan genoeg

Die Cole Clark klinkt prima inderdaad, maar maak je over de reviews in Acoustic Guitar geen illusies. Ik ben al jaren lid en *iedere* gitaar die ze reviewen vinden ze zonder uitzondering goed; nooit ook maar iets negatiefs want tja, het zijn toch je adverteerders...

freddy
13 juni 2009, 17:20
Die Cole Clark klinkt prima inderdaad, maar maak je over de reviews in Acoustic Guitar geen illusies. Ik ben al jaren lid en *iedere* gitaar die ze reviewen vinden ze zonder uitzondering goed; nooit ook maar iets negatiefs want tja, het zijn toch je adverteerders...

Daar heb je wel een punt maar dat neemt niet weg dat iedereen toch 2 oren heeft en zo kan vaststellen dat Cole Clark een uitstekende podium gitaar maakt die moeiteloos kan concureren met veel duurdere exemplaren.

Guitarbo
13 juni 2009, 18:17
Is een crafter geen optie?
Cole clark is toch nog iets te duur,
Zoek eigenlijk een gitaar rond de €550,- ;)

guitargeek3
14 juni 2009, 12:46
Zoals is verteld is het gewoon een kwestie van proberen.
Andere merken kunnen misschien in de buurt komen van het geluid van een Maton, maar het blijft persoonlijk.
Dus of door sparen voor een Maton, of uitproberen voor een gitaar in jou prijsklasse die jou bevalt naar het geluid wat jij zoekt.

Persoonlijk zou ik me niet blind staren op een merk gitaar omdat bijv. Tommy Emmanuel deze ook heeft.
Zelfs met deze gitaar klink je nog lang niet als hem (even als ik).

Dat ik mijn geluid gevonden heb in een Maton heeft niets te maken met bepaalde idolen.
Daarbij heb ik bewust gekozen voor een dreadnought model ipv. een bluegrass.