PDA

View Full Version : effecten Britpop



boeckxie
9 juni 2009, 14:41
beste mensen,

ik heb geen idee of deze discussie onder dit onderwerp geplaatst mag/kan worden. Maar toch eventjes proberen.

Tegenwoordig hoor je bij vele "Britpop" genres (bv. Coldplay, Kings of Leon,...)
klanken waarvan je niet direct kunt zeggen dat het van dat bepaalde instrument komt.
Dit is wel wat zoeken en vooral knoeiwerk wanneer je liedjes wilt naspelen.

Neem nu het liedje: lovers in Japan:
(http://www.youtube.com/watch?v=E_exesnCA5Y)
Heel de tijd loopt hier een opvullende, zweverige toon onder waarvan ik denk
dat de gitarist deze speelt. Heeft er iemand enig idee hoe ik deze "toon" zou kunnen nabootsen met mijn effectenpedalen?

Bedankt

Herman
9 juni 2009, 14:50
Waar de meeste bandjes die jij nu op noemt nog wel eens gebruik van willen maken is volgens mij tremolo's of (slapback)delays.

Wat je in je filmpje post is dénk ik geen gitaar, maar als je iets enigzins die kant op wilt hebben zou ik het proberen met volume swells met veel delay en reverb.

EuroCinema
9 juni 2009, 15:37
Is het niet gewoon een e-bow?

tubeonly
9 juni 2009, 23:00
Bij Britpop moet ik meteen denken aan Vox ac30, Fenders, Roland space echo's, Binson echorecs (coldplay) (of die laatste twee in een line six dl4) en Boss TR2 tremelo's. Lekker! ;)

Luke-wannabe
9 juni 2009, 23:15
Tsjah dit zijn echt van die studionummers. Die toon moet je maar denk ik laten voor wat -ie is of een sample gebruiken ofzo.
IS denk ik in ieder geval geen gitaar, maar een synth of strijker waar wat mee genkoeid is.

nielsduursma
9 juni 2009, 23:32
Klinkt een beetje als "shimmer". Kan je denk ik het best omschrijven als een reverb, maar dan het reverbgeluid een octaaf hoger.

Live zie je de gitarist van Coldplay bij dit nummer akkoorden aanslaan ergens hoog op de hals. Dat icm een shimmer effect geeft denk ik dat geluid. The Edge van U2 gebruikt het ook vrij vaak.

De goedkoopste manier om shimmer te krijgen is met het Verbzilla pedaal van Line6. De octo-functie die daarop zit klinkt zo.

bastiaanvanbeek
10 juni 2009, 07:52
Britpop gitaristen gebruiken vaak vintage spul (of reissues)
vaak versterkers als Vox Ac30 (radiohead) of Fender (coldplay)
gitaren als Strat's/Tele's of Gibson ES-335 (of iets in die richting)
kort afgestelde analoge delay's, tremolo's, distortion vaak uit de versterker of iets van een ProCo RAT of gewoon simpel een Boss distortion.

kortom, de meeste britpop gitaristen zoeken toch wel het "klassieke" (bijvoorbeeld Beatles of The Edge) gitaargeluid waar ze dan door middel van gitaarspel en combinaties van effecten hun eigen sound eraan geven.

Outhis
10 juni 2009, 08:03
Voor Kings of Leon kun je misschien dit even kijken!
http://tinyurl.com/k-o-l-gear

Rewind
10 juni 2009, 09:37
wow, die gebruiken behoorlijk wat effecten!!

Mitch
10 juni 2009, 10:26
Kings of Leon zijn Britpop, wauw :D
Overigens zijn zowel Coldplay en KOL juist voorbeelden van bands die juist wel door de gitaar zelf een belangrijk deel van hun sound bepalen, zeker KOL met hun semihollows. Dat, een goeie delay, een Vox of Orange en je komt een heel eind.

Riky
10 juni 2009, 11:05
coldplay is toch ook geen britpop?
Bij britpop denk ik aan The Kooks en The strokes.... Moke dan soort bandjes.

Arjan12
10 juni 2009, 11:09
coldplay is toch ook geen britpop?
Bij britpop denk ik aan The Kooks en The strokes.... Moke dan soort bandjes.

Franz Ferdinand, Kaiser Chiefs, Oasis?

schizo910
10 juni 2009, 11:18
Ik haat hokjes....

Rewind
10 juni 2009, 11:19
4 juni dus ook verzuimd?

schizo910
10 juni 2009, 11:20
4 juni dus ook verzuimd?


Nee... ik heb er eentje rood gekleurd! Dat zal ze!!!!

Riky
10 juni 2009, 11:23
Franz Ferdinand, Kaiser Chiefs, Oasis?

ja en zo zijn er nog wel wat, maar coldplay en kol vallen imo niet onder brit pop.



OT: Coldplay en kings of leon maken erg veel gebruik van effecten. Ook vaak veel tegelijk. Vaak erg lastig te horen welke ze nu precies gebruiken. Pitchshifters, delays, chorus, tremelo, reverb, pog die dingen hoor ik vaak terug bij coldplay.
King of Leon is voornamelijk de "solo" gitarist die veel effecten gebruikt. Basis akkoorden worden vaak gespeeld met beetje overdrive.

Brit pop bands gebruiken over het algemeen toch minder effecten. Vaak is dat een vintage voice buizen amp met beetje overdrive en iets van een gibson es. Dan kom je al een heel eind.

j3r03n
10 juni 2009, 11:43
Dé Nederlandse britpop band The Sheer heeft mij ooit blij verrast met hun Leslie op het podium. Op hogere snelheden (of gewoon een snelle tremolo) en een beetje subtiel gebruikt, is dat hét britpop effect.

Verder is het eigenlijk gewoon een kwestie van een oude Britse buizenversterker aanschaffen lijkt me.

Qua Coldplay heb ik geen idee van, die gebruikt zo veel effecten dat zijn gitaargeluid af en toe op een trompet lijkt :dontgeti:

skanky
10 juni 2009, 11:51
Dé Nederlandse britpop band The Sheer heeft mij ooit blij verrast met hun Leslie op het podium. Op hogere snelheden (of gewoon een snelle tremolo) en een beetje subtiel gebruikt, is dat hét britpop effect.

Verder is het eigenlijk gewoon een kwestie van een oude Britse buizenversterker aanschaffen lijkt me.

Qua Coldplay heb ik geen idee van, die gebruikt zo veel effecten dat zijn gitaargeluid af en toe op een trompet lijkt :dontgeti:

Ik heb jaren terug een keer met de Sheer gewerkt als monitortechnicus, en de leslie die ze toen mee hadden werd gewoon voor de hammond van de toetsenist gebruikt, de zanger/gitarist had niet zoveel effecten, gewoon wat drive/modulatie/delay pedalen.

j3r03n
10 juni 2009, 11:59
Ah, ik kan me vergissen. Het was in 2005 op een festival. Dan zal het wel een tremolo geweest zijn wat ik hoorde :sssh:

boeckxie
12 juni 2009, 00:32
Alvast bedankt voor de vele antwoorden!

Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om een discussie te starten over of Coldplay etc. al dan niet 'Britpop' is. Ik denk dat we hiervoor beter een andere topic starten.

Zelf heb ik een site gevonden: http://www.whataboutjonbuckland.tk/
waar je zeer veel informatie vind over welk materiaal hij gebruikt met de bijhorende effecten. Misschien eens interessant om te bekijken.

Nog een vraagje: zelf ben ik in het bezit van een Boss ME50, niet hetzelfde materiaal waarmee Jon speelt, maar misschien kunnen er wat mensen raad geven om toch een gelijkaardige sound te bekomen.

Bedankt

DeiDRagonas
12 juni 2009, 01:18
Neem nu het liedje: lovers in Japan:
(http://www.youtube.com/watch?v=E_exesnCA5Y)
Heel de tijd loopt hier een opvullende, zweverige toon onder waarvan ik denk
dat de gitarist deze speelt. Heeft er iemand enig idee hoe ik deze "toon" zou kunnen nabootsen met mijn effectenpedalen?

Bedankt

Wat je hier aan het begin hoort is een EHX POG denk ik (de grote versie..).

R.