PDA

View Full Version : Afstellen gitaar?



Goldfoxx
9 juni 2009, 13:39
Hi allemaal,

Ik heb sinds januari een taylor 214ce. Een fantastische gitaar, speelt lekker, klinkt geweldig.

Ik speelde voorheen altijd electrisch, maar speel nu ook veel akoustisch. Toch blijf ik moeite houden, terwijl ik veel oefen, met barré akkoorden pakken, terwijl dit zonder problemen lukt op mn electrische gitaar.

De verlengde van de E akkoorden (F,G,A enz.) barré grepen lukken gewoon goed. De verlengde van de het A akkoord (B,C,D) kost mij gewoon erg veel moeite. De Bm,Cm,Dm barré's lukken echter wel.

Het gaat dus om de volgende greep die niet lekker werkt.


xx1xxxxx
xx1xx4xx
xx1xx3xx
xx1xx2xx
xx1xxxxx
xx1xxxxx

Ik moet erg veel kracht zetten om deze akkoorden, zeker in de hogere regionen goed te pakken, Als ik een E akkoord op deze manier op de 7e fret pak, krijg ik zelfs al snel kramp in mijn pols.

Mijn vraag is of dit komt door een verkeerde houding (lijkt mij sterk) of moet de gitaar afgesteld worden. Waaraan kan ik zien dat dit niet perfect is in dat geval?

thehulk87
9 juni 2009, 14:08
Wat ik meestal doe met die akkoorden is met je ringvinger de D, G en B snaar te klemmen en dan de kleine E te dempen.

Wat ook goed kan is hem sus2 te spelen, dan laat de de B snaar dus open, dan wordt die greep al een stuk gemakkelijker.

Muzieknono
9 juni 2009, 14:21
Jah, met een elektrische g'tr ben je wat dat betreft toch wel wat verwend natuurlijk, akoestisch kost wat meer kracht, ik denk gewoon veel oefenen, vooral omdat de rest wel lukt, lijkt het me geen aktie probleem.
Mvgr. Dirk Jan :B

macheath
9 juni 2009, 14:29
Die greep heb ik ook altijd lastig gevonden. Ikzelf speel het op de volgende manier (wat hulk87 ook al zei):


xxxxxxxx
xx1xx3xx
xx1xx3xx
xx1xx3xx
xx1xxxxx
xx1xxxxx


In feite leg je het bovenste stukje van je ringvinger dus ook barre, waarbij de 1ste snaar gedempt wordt omdat ie in het gewricht een beetje wordt gedempt.

Meestal werkt dit goed genoeg maar soms is het juist wel belangrijk om die 1ste snaar te laten klinken en dan zit er niets anders op dan die moeilijke greep te pakken. Oefening baart kunst; je vingers worden steeds leniger en uiteindelijk gaat het wel lukken.

Een manier om moeilijke grepen zonder kramp te oefenen is de greep te pakken zonder de snaren in te drukken. Even zo houden dan je hand weer weghalen. Herhaal dit honderd keer en de greep gaat al makkelijker. Succes!

Goldfoxx
9 juni 2009, 14:39
Kan het ook nog aan de afstelling liggen? Hoe kan ik die controleren in dat geval?

Ik wil het niet de easy way doen. Vaak pak ik ook de sus-versie, maar ik wil hem gewoon kunnen pakken. Misschien toch maar nog meer oefenen ;)

thehulk87
9 juni 2009, 14:45
Het kan natuurlijk gedeeltelijk aan je afstelling liggen, maar dan geldt nog steeds dat je de kracht kunt ontwikkelen, ook bij een hoge actie.

Ik kan de 'standaard' greep wel, maar slecht tot het D akkoord, omdat daarna mijn drie vingers niet meer tussen de frets passen :ok:

wat ik ook vaak doe met het B en E akkoord, en eventueel met C en D is om de B en e snaar volledig open te spelen (als een soort powerchord). Dit is een gemakkelijke manier, en je krijgt een echt akoestische sound.

LaurentB
9 juni 2009, 14:46
Je kunt eens kijken wat de afstand van de lage E tot de twaalfde fret is. Meestal staat dit tussen de 2mm en 3mm. Als dat klopt zou je nog eens de kromming van de hals unnen controleren. Een vlakker staande hals speelt ook iets lichter.

Als je de lage E indrukt op de 1e en 14e fret, dan mag er tussen de 7e fret en de snaar een héél klein beetje ruimte zitten, niet meer dan een creditcard.

freddy
9 juni 2009, 18:50
Beste Goldfoxx,ik moet de eerste gitaar die ik in de winkel uit het rek pak en die perfect afgesteld is nog tegenkomen ook de zeer dure zijn niet perfect.
Ik heb een tijdje geleden een Taylor 410 gekocht en die heb ik ook moeten laten afstellen, zelfs het fretwerk was niet honderd procent vlak en die gitaren komen toch uit een zeer hoog technologische fabriek.
Dan heb je met je Taylor nog een van de lichtst bespeelbare, er zullen wel dikkere snaren op liggen dan op je electrische en dat speelt wat moeilijker.
Mijn 410 is afgesteld dikke E 2,4 mm 12 de fret, de halskromming is tussen de 0,2 en 0,3 mm voor een dergelijke halskromming moet je fretwerk wel perfect zijn,de speling bij de topkam is zo laag als maar kan om exacte cijfers te kunnen geven zou ik het moeten nameten.Wees gerust een dergelijk afgestelde gitaar speelt een stuk makkelijker, gitaar spelen is al moeilijk genoeg en als je het zo doet gaat het soepeler.
Bij mij ligt er 012 op je zou kunnen beginnen met 011 dat scheelt ook al een stuk en veel oefenen die grotere kracht die je nodig hebt komt dan vanzelf.
ik hoop dat je hier wat aan hebt,sucses!!

Goldfoxx
10 juni 2009, 06:49
Uiteindelijk moet je dus nog meer oefenen, om gewoon die kracht in je hand te vergeroten.


Beste Goldfoxx,ik moet de eerste gitaar die ik in de winkel uit het rek pak en die perfect afgesteld is nog tegenkomen ook de zeer dure zijn niet perfect.
Ik heb een tijdje geleden een Taylor 410 gekocht en die heb ik ook moeten laten afstellen, zelfs het fretwerk was niet honderd procent vlak en die gitaren komen toch uit een zeer hoog technologische fabriek.
Dan heb je met je Taylor nog een van de lichtst bespeelbare, er zullen wel dikkere snaren op liggen dan op je electrische en dat speelt wat moeilijker.
Mijn 410 is afgesteld dikke E 2,4 mm 12 de fret, de halskromming is tussen de 0,2 en 0,3 mm voor een dergelijke halskromming moet je fretwerk wel perfect zijn,de speling bij de topkam is zo laag als maar kan om exacte cijfers te kunnen geven zou ik het moeten nameten.Wees gerust een dergelijk afgestelde gitaar speelt een stuk makkelijker, gitaar spelen is al moeilijk genoeg en als je het zo doet gaat het soepeler.
Bij mij ligt er 012 op je zou kunnen beginnen met 011 dat scheelt ook al een stuk en veel oefenen die grotere kracht die je nodig hebt komt dan vanzelf.
ik hoop dat je hier wat aan hebt,sucses!!


Dank je freddy,

Hoe kan je bovenstaande controleren? de afstand van de snaar tot de 12e fret begrijp ik wel, maar de halskromming e.d.?

freddy
10 juni 2009, 10:31
Kijk even op de site van Don Hofstee www.donhofstee.nl daat staat heel helder uitgelegd hoe een gitaar afgesteld moet worden, let wel op Don geeft een speling aan van 2 mm dikke E op de 12de fret dat is wel erg laag.
Wellicht is een dergelijke actie nuttig om te fingerpicken om te strummen is het te laag vind ik persoonlijk,bij mijn Taylor is het 2,4mm wat ook al laag is.
Om de halskromming te meten gebruik je best voelermaatjes in elke doe het zelf zaak wel te verkrijgen, een minimale halskromming speelt makkelijker.
De topkam aanpassen moet voorzichtig gebeuren en je dient in de juiste volgorde te werken daarom om dit perfect te laten slagen kan het best uitgevoerd worden door een goede gitaarbouwer, als je fretwerk goed is hoeft dit niet zo veel te kosten.
Mijn Taylor is afgesteld door Marc Terreur www.marcusguitars.be een Belgische gitaarbouwer ik zit hier tenslotte maar 6 km van de grens.

Goldfoxx
18 juni 2009, 11:52
Na veel oefenen lukt het mij wel steeds beter om de hoge akkoorden te grijpen, de kracht in mn hand neemt wel toe. Toch blijft het zwaar, en krijg ik op een gegeven moment kramp in mn hand.

Ik heb er nog s naar gekeken, maar het lijkt alsof de afstand tussen de snaren en de 12e fret bijna een halve centimeter zijn. Ik ga het vanavond s serieus opmeten. Dat is zowiezo wat te groot.

Weet iemand in de buurt van Gouda een goede gitaarbouwer/afsteller. Als de snaren echt te hoog liggen, ga ik toch s kijken.