PDA

View Full Version : Waarom klinkt mijn strat ineens kut?



stimmt
9 juni 2009, 09:47
De situatie:

Ik heb een week of 3 terug een nieuwe versterker gekocht, Fender Hot Rod Deville 212.
Mijn Telecaster (korean) bloeit er helemaal door op en wat een ongeloofelijke mooie tone haal ik daar nu uit. In de middenstand klinken mijn aanslagen vol dynamisch en heb ik dat typische sprankelende Fender clean...

Maar nu komt het, mijn oudere Fender USA klinkt levenloos en te veel mid-achtig.

Ik heb er pas met mijn stomme kop ook 0.12 snaren opgelegd terwijl ik normaal met 0.10 speel... Hoe ik daar bij kwam weet ik niet maar ik had nog halve set 0.10 thuis liggen en heb ik dus de meeste snaren vervangen :D
Ook heb ik pas zitten kloten met mijn tremelo en ineens had ik de hele brug los in mijn hand liggen... Ik heb hem er zelf weer ingezet en de intonatie is sinds de 0.10 snaren weer goed. (de G snaar is echter nog een dikkere maar fuck it voorlopig)

Vroeger was mijn strat mijn favoriet maar nu legt hij het gvd af tegen mijn koreaanse tele (light ash)

Iemand een idee wat mijn strat weer doet opbloeien?
Ik heb op een strat gespeeld in de winkel op de Deville en dat klonk heerlijk...

---------------------------------
Bonusvraag:
Toen ik mijn bridge er weer inzette zag ik dat er een klein zwart stroomkabeltje los zat die van 'uit' de gitaar leek te komen en bij de bridge/tremelo binnen eindigde maar dus nergens aan vast zat... Waar is die voor??

Alvast bedankt!

rijsberman
9 juni 2009, 10:10
De bonusvraag: dat draadje is de aarde, zodat je snaren/brug geaard zijn. En die zat er niet voor niets aan vast.

Erikt
9 juni 2009, 10:11
De bonusvraag; dat is de aarde, die zit aan een stuk metaal achter in de gitaar vastgesoldeerd. Hoe krijg je het trouwens voor mekaar je hele brug van je gitaar te trekken? :dontgeti:

Wat ik zou doen; nieuw pakje snaren halen, 010, die erop knallen, even lekker afstellen. (ook je elementen, die zitten bij veel gitaren te hoog, waardoor ze niet lekker klinken). En dan moet het weer goed klinken.

Heb je wel een beetje met de knopjes gerommeld? Zit er ook een presence knop op je amp?

Erikt
9 juni 2009, 10:12
De bonusvraag: dat draadje is de aarde, zodat je snaren/brug geaard zijn. En die zat er niet voor niets aan vast.

Jij was eerder :)

Kim Wilson
9 juni 2009, 10:14
Nee, Hotrods hebben geen presence.

Een goeie amp laat de kwaliteit van je gitaar horen. Ook als die wat minder is. ;)

Erikt
9 juni 2009, 10:20
Nee, Hotrods hebben geen presence.

Een goeie amp laat de kwaliteit van je gitaar horen. Ook als die wat minder is. ;)

De hotrod deluxe wel hoor.

http://www.skotrat.com/guitar/jpg/Fender_HotRod_Deluxe_00.jpg

Kim Wilson
9 juni 2009, 10:41
Hmm, die ziet er niet uit als de Hotrod Deluxe die ik heb gehad...

almarvk
9 juni 2009, 10:47
Waarom moet Fender altijd weer zo overdreven doen? Ik vond 11 van CMW al veel te veel!

Erikt
9 juni 2009, 10:49
Hmm, die ziet er niet uit als de Hotrod Deluxe die ik heb gehad...

Het enige verschil kan zijn dat jij dan zwarte knoppen had. Want dit is wel het standaard model. Of had jij de tweed? Dat is namelijk de blues serie, dacht ik.

Kim Wilson
9 juni 2009, 11:04
Nee, ik had ook wel een Hotrod. Maar ik kan me die presence niet herinneren. Ach, misschien zat die er ook wel op, weet ik veel. Is ook alweer 4 amps geleden. :satisfie:

Nielsje
9 juni 2009, 11:06
Tja, het is een strat, het blijft een strat..

Van strat's is algemeen bekend dat het kutgitaren zijn, en dat ze écht nergens naar klinken. Ik zou een Gibson Les Paul nemen, die klinken stukken beter! Orpheo die heeft zelfs een Les Paul waar hij een beter strat geluid uit haalt dan uit een strat!

Les Pauls all the way!

budje
9 juni 2009, 11:28
Tja, het is een strat, het blijft een strat..

Van strat's is algemeen bekend dat het kutgitaren zijn, en dat ze écht nergens naar klinken. Ik zou een Gibson Les Paul nemen, die klinken stukken beter! Orpheo die heeft zelfs een Les Paul waar hij een beter strat geluid uit haalt dan uit een strat!

Les Pauls all the way!

eeeeeeh... dat zijn nogeens argumenten!

normaal gesproken laat je ergens blijken dat t sarcastisch bedoeld is :seriousf:

stimmt
9 juni 2009, 11:37
Alvast bedankt voor de antwoorden mensen.

Er zit wel een precense knop op de Deville... Heb je daar nog aanbevelingen voor dan?
En het klinkt natuurlijk ook niet zo slecht, maar mijn tele is helemaal op gaan leven en mijn strat klinkt gewoon niet meer zoals eerst :D

Dat 'aarde' draadje, moet ik die vastmaken aan het metaal van de brug? Is dat alleen voor de veiligheid?

Verder ga ik inderdaad binnenkort maar eens deze snaren er af ketsen.
Ow ja nog 1 ding wat me is opgevallen.
Als ik mijn handpalm een beetje op de snaren boven het middelste element druk dan komt er een plof... Zo hard was die eerst ook niet. Staat het elemement te hoog? Snaren te laag? Of iets anders?

lindstrom
9 juni 2009, 11:57
die "plof" kan te maken hebben met dat aarde draadje..
en wat nielsje al zegt.. het blijft een strat :soinnocent:

M Kactus
9 juni 2009, 12:00
Als ik mijn handpalm een beetje op de snaren boven het middelste element druk dan komt er een plof... Zo hard was die eerst ook niet. Staat het elemement te hoog? Snaren te laag? Of iets anders?

Iets anders: Je aarde.

Die dikkere snaren zullen echt niks te maken hebben met het ieler worden van je geluid. Integendeel. Als je ze terug verandert, wordt het vast nog ieler.

Misschien geeft deze versterker het geluid van een strat veel beter weer, maar ligt dat geluid je niet zo ?

marc_o
9 juni 2009, 12:03
Verwacht overigens niet dat iedere gitaar even "mooi" klinkt bij dezelfde afstelling van je knoppen.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de instelling die je op de foto laat zien iets is voor zowel een strat als een tele. Zo te zien boost je alle tekortkomingen van je lite ash omhoog, en wanneer je strat iets meer ballen zou hebben dan die tele, wordt het teveel, slaat het dicht en ja, dan heb je geen mooi geluid. Maar dat is puur gebaseerd op je foto.

lindstrom
9 juni 2009, 12:20
Verwacht overigens niet dat iedere gitaar even "mooi" klinkt bij dezelfde afstelling van je knoppen.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de instelling die je op de foto laat zien iets is voor zowel een strat als een tele. Zo te zien boost je alle tekortkomingen van je lite ash omhoog, en wanneer je strat iets meer ballen zou hebben dan die tele, wordt het teveel, slaat het dicht en ja, dan heb je geen mooi geluid. Maar dat is puur gebaseerd op je foto.

inderdaad !!

zoals ik zojuist in een ander topic al aangaf, klassieke fout.. veel gain, veel treble en weinig mids.
draai treble en bass eens wat terug en ga met je middle wat proberen. er zal een wereld voor je open gaan

stimmt
9 juni 2009, 12:28
Verwacht overigens niet dat iedere gitaar even "mooi" klinkt bij dezelfde afstelling van je knoppen.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de instelling die je op de foto laat zien iets is voor zowel een strat als een tele. Zo te zien boost je alle tekortkomingen van je lite ash omhoog, en wanneer je strat iets meer ballen zou hebben dan die tele, wordt het teveel, slaat het dicht en ja, dan heb je geen mooi geluid. Maar dat is puur gebaseerd op je foto.

Dat is mijn foto helemaal niet :D

Maar ik zal dat aarde draadje eens proberen ergens aan vast te maken... Aan het metaal dus he?

marc_o
9 juni 2009, 12:43
Verdomd, ik zie het.

Anyway, het verhaal klopt wel....bij iedere gitaar hoort feitelijk een andere instelling...

Pepe
9 juni 2009, 13:15
De pickups van een st. USA klinken wat middy en wat minder open dan de vintage pickups, kwestie van smaak, ik neem aan de die van je tele meer vintage georienteerd zijn die blijkbaar beter werken op je nieuwe amp althans, zo klinkt dat in je oren.
Daarom zijn er zoveel pickups op de markt. Je kan er je gitaar geen nieuw geluid mee geven maar een beetje finetunen gaat prima.

De Fender Custom '54 set zou je Fender een veel meer open toon geven, de keerzijde is dat je overstuurd inlevert op de strakke toon van je standaards maar zo gaat het met die dingen, gain some, loose some.

Een 57/62 set zit tussen een custom '54 en standard USA toon in, niet zo dik als een std. maar ook niet zoveel hoog als de '54. Dat finetunen op een gitaar en amp combinatie werkt prima als je weet wat je wil.

Erikt
9 juni 2009, 13:32
Verdomd, ik zie het.

Anyway, het verhaal klopt wel....bij iedere gitaar hoort feitelijk een andere instelling...


Geniaal, ik had die foto even gepost om te laten zien dat er een presence knop op zit. Haha. Het zijn inderdaad best lugubere instellingen.. :dontgeti:

Erikt
9 juni 2009, 13:33
Maar ik zal dat aarde draadje eens proberen ergens aan vast te maken... Aan het metaal dus he?

Hier is goed te zien waaraan:
http://www.gtrman.no/Gtrtech/Fender_60_Closet_Classic_Back.jpg

crapton
9 juni 2009, 19:29
Vroeger was mijn strat mijn favoriet maar nu legt hij het gvd af tegen mijn koreaanse tele (light ash)

Toevallig zijn de Fender Lite Ash Tele's en Strats heel prima gitaren, standaard met SD elementen enz.

Misschien had je tevoren een ruk versterker zodat je geen goed onderscheid kon maken tussen een goede en een slechte gitaar...

stimmt
9 juni 2009, 21:13
Toevallig zijn de Fender Lite Ash Tele's en Strats heel prima gitaren, standaard met SD elementen enz.

Misschien had je tevoren een ruk versterker zodat je geen goed onderscheid kon maken tussen een goede en een slechte gitaar...

Nou rukversterker is overdreven... Marshall TSL 122.
Ik heb het idee dat het nog wel goed te krijgen is, maar ik zal em een keer goed moeten afstellen en er een setje dunne snaren op leggen.

ME.
9 juni 2009, 22:30
Toevallig zijn de Fender Lite Ash Tele's en Strats heel prima gitaren, standaard met SD elementen enz.

Misschien had je tevoren een ruk versterker zodat je geen goed onderscheid kon maken tussen een goede en een slechte gitaar...

+1

Die Koreaanse Lite Ash modellen zijn vet. Heb er zelf één en die had mijn voorkeur over verschillende Amerikaanse modellen. Een strat met SD elementen, birdseye maple fretboard, echt vet.