PDA

View Full Version : Welk soort fender



larsje
9 juni 2009, 08:50
Hi,

Ik ben op zoek naar een fender buizenversterker die een vermogen heeft van rond de 30/40 watt met niet teveel poespas (TBM-regeling plus reverb is voldoende).

Heeft iemand een tip?

grt. Lars

Kim Wilson
9 juni 2009, 08:52
Wat is je budget, en wil je nieuw of mag het ook tweedehands?

larsje
9 juni 2009, 08:53
tussen de 400 en 1000 euro. Tweedehands is prima.

Kim Wilson
9 juni 2009, 09:01
Ik weet niet of die nog steeds te koop staat, maar een tijdje terug stond er een Super Reverb uit 1973 op Marktplaats voor €1150.

Kun je nog wat meer info geven? Maakt de grootte uit, wat voor geluid zoek je... Spui maar even wat info. :)

larsje
9 juni 2009, 09:12
hi,

vooral het cleane geluid is belangrijk, extra features als overdrive (op de versterker) niet echt belangrijk. Tremolo/vibrato mag er natuurlijk wel op zitten. Het gaat met name om het het aantal watts. Ik heb een paar jaar een deville gehad (2 x 12) die niet te tillen was en niet goed in te regelen door die 60 watt . Het zou mooi zijn als ik de versterker bij optredens zo open kan draaien dat het randje er in komt.

Watts liefts zo rond de 30 (max 40). Ik zou het liefst een top willen, speaker doe ik los.

Ohmage zou prettig zijn als een 4 en 8 ohm op zit.

Ik ben een fan van de 60/70 sound op blues/bluesrock-gebied.

Kim Wilson
9 juni 2009, 09:22
Voor een randje zul je ook met 30-40 watt met een pedaaltje moeten werken. Of achteraf een mastervolume laten inbouwen, dat heb ik destijds ook laten doen met mijn Bandmaster Reverb. Werkte perfect.

Bandmasters zijn niet zo duur, maar wel heel groot. Ik heb nu een Vibrolux Reverb (2x10", 40 watt) die niet zo groot is, maar die zijn wel weer een stuk duurder. Dat ding klinkt echter gigantisch goed en gaat nog steeds erg hard. Dus ook die dingen kun je niet naar een randje draaien op een gemiddeld podiumpje. Eén van de mooiste Fender amps vind ik de Deluxe Reverb, maar die zijn echt heel duur. Wel lekker hoor, 22 watt en een 12" speaker.

Wat voor gitaar heb je?


EDIT>
Ik zie dat je het liefst een losse top wilt. Dan zou ik een Bandmaster Reverb aanraden. Super geluid en relatief goedkoop. En ouwe Fender bakken komen maar met één speaker output (Bandmaster is 4 ohm), maar daar kun je op zich best een 8 ohm kast aan hangen. Is bij mij ook altijd goed gegaan.

larsje
9 juni 2009, 09:28
oke, dit zijn goede tips. Het kan zijn dat ik een zelfbouwpakket bij Certiatone bestel, ik heb net de marshall clone (EF86) gebouwd en die klinkt verrekte goed. Volgens mij heeft hij ook een aantal fender-clones staan.

Ik speel op een amerikaanse strat met wat andere pickups erin enzo. Daarnaast nog een les paul, maar daar speel ik eigenlijk niet meer op. Ik heb ook een bak pedalen (overdrive, treble booster, etc.) dus die zou ik ook kunnen gebruiken.

Volgens mij heb ik ooit op zo'n vibrolux gespeeld en daar was ik erg van onder de indruk.

Nb. ik dacht dat er meerdere soorten bandmasters zijn, de zogenaamde blackface en ?!?! zit daar nog geluidsverschil in.

Kim Wilson
9 juni 2009, 10:09
Ja, alle Fenders van vóór 1968 zijn zgn. blackface, daarna werd het silverface. Blackface schijnt beter te klinken (er werd toen nog niet bezuinigd op componenten, dus werd er een betere kwaliteit spul gebruikt), maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, dus daar kan ik niet over oordelen. Ze zijn wel gelijk een pak duurder dan de silverfaces. Met 1000 euro zijn de blackface Fenders iig niet haalbaar.

Je kunt trouwens wel vrij makkelijk een silverface laten modificeren. Mijn Vibrolux heeft bijvoorbeeld een Blackface mod. D.w.z., die is teruggebracht naar de specs van toen. En ik wil er ook ooit weer een mastervolume in hebben, want dat beviel op de Bandmaster wel erg goed. Maar ja, alles heeft zijn prijs. :satisfie:

jaspie
9 juni 2009, 11:30
deluxe reverb reissue ? Hoorde wel positieve dingen erover, al weet ik uiteraard niet of ze kunnen tippen aan t orgineel.

Kim Wilson
9 juni 2009, 11:32
Wat ik ervan gehoord heb kun je de reissues van Fender het beste gewoon links laten liggen (of rechts, wat je wil). Die kunnen niet eens in de schaduw staan van het origineel.

larsje
9 juni 2009, 11:46
Ha, volgens mij heeft ceriatone Nik een deluxe als clone staan:

http://www.ceriatone.com/productSubPages/AC5E3/AC5E3.htm

en ook nog een big deluxe

http://www.ceriatone.com/productSubPages/AC5X3BigDeluxe/AC5X3.htm

en een bandmaster

http://www.ceriatone.com/productSubPages/AC5E7BandMaster/AC5E7BandMaster.htm

wat nu het verschil is tussen die deluxe en big deluxe.....
In ieder geval allemaal point to point en topmaterialen.

marc_o
9 juni 2009, 11:51
Wat ik ervan gehoord heb kun je de reissues van Fender het beste gewoon links laten liggen (of rechts, wat je wil). Die kunnen niet eens in de schaduw staan van het origineel.


Denk dat het wel meevalt, ze verstaan heus hun vak wel.
Zulke praatjes worden eerst en vooral door vintagefreaks in de wereld geholpen, en natuurlijk zal e.e.a. soepel gespeeld moeten worden, maar ga ze eerst even zelf testen....klinken dik in orde namelijk....alsof er iemand in een zaal staat die het verschil hoort.

Chris Winsemius
9 juni 2009, 12:03
Nb. ik dacht dat er meerdere soorten bandmasters zijn, de zogenaamde blackface en ?!?! zit daar nog geluidsverschil in.

Je hebt zelfs tweed en brownface Bandmasters....

De Bandmaster (zonder reverb dus) is er tot begin jaren 70 geweest in blackface en silverface uitvoeringen (laatse vanaf '67/'68 ).

De (silverface) BandmasterReverb kwam in '68 op de markt maar is natuurlijk ook te blackfacen omdat de basis te vergelijken is met 'n blackface ProReverb of SuperReverb. In sommige gevallen kan het zelfs zo zijn dat bepaalde gitaisten 'n silverface verkiezen boven 'n blackface.

Tussen de verschillende silverfaces zitten trouwens ook verschillen qua componenten, waardes en toevoegingen. Bij silverfaces is de netheid van bedraden bijna altijd slordiger dan die van blackfaces.
Heb/had hier twee BandmasterReverbs uit '71; de ene (ex Kim Wilson) was behoorlijk netjes bedraad in de fabriek, de andere beduidend slordiger. Ene is helemaal gemod en de andere wordt 'n subtiel gemodde blackface SuperReverb (maar dan wel met 'n nieuw eyeletboard + onderdelen).

Heel kort: blackface is wat strakker in het laag en bij vervorming wat smoother. Bij combo-versterkers tot '71 (+/-) is de constructie v/h cabinet/baffle-board totaal anders; betere projectie en ook weer meer definitie in het laag.

Pepe
9 juni 2009, 12:15
Ja, dat is de generale mening van de silver en black face bezitters over die reissues
Niettemin vind ik de reissue Princeton en die bruine vibrolux reissue uit begin negentig gewoon erg goed klinken en tussen die oude Fenders zitten best wel wat doggen.
Maar als je een top zoekt sluit ik me aan bij de bandmaster en bassman optie kwa goed/betaalbaar en langskomend.

Chris Winsemius
9 juni 2009, 12:37
Weer eens +1, 11 en/of 12 voor Pepe!

Ben er zelf nog niet helemaal over uit (rei. vs. sf) maar hier zijn wat puntjes:

* rei.

- kast meestal beter
- garantie indien nieuw
- absoluut ook up te graden maar vereist kennis/ervaring mbt. tot het werken aan printplaten
- kwaliteit trafo's/buizen/speakers meestal niet "supersonisch"

* silverfaces

- eyeletboard dus ip. makkelijker/sneller componenten te veranderen
- originaliteit, staat en goede werking kunnen enorm verschillen
- kans dat eyeletboard niet helemaal meer isoleert; soms makkelijk te verhelpen maar in sommige gevallen is 'n nieuw eyeletboard (dus halve opbouw amp) nodig om 'm goed te krijgen
- constructie kast
- kwaliteit trafo's meestal behoorlijk ok, speakers wisselend

Chris Winsemius
9 juni 2009, 12:56
Denk dat het wel meevalt, ze verstaan heus hun vak wel.
Zulke praatjes worden eerst en vooral door vintagefreaks in de wereld geholpen, en natuurlijk zal e.e.a. soepel gespeeld moeten worden, maar ga ze eerst even zelf testen....klinken dik in orde namelijk....alsof er iemand in een zaal staat die het verschil hoort.

Niet helemaal mee eens hoewel de pro-silverface posts wel vaak uit 'n bepaalde hoek komen.

Geluidservaring publiek is vaak indirect; ze zullen het misschien niet hebben over "te bright", "vet", whatever maar als de gitarist zijn ei beter kwijt kan (lees: de amp vertaalt zijn expressie op 'n heerlijke manier ipv. constant omgaan met de beperkingen v/e amp) dan ervaart het publiek het toch omdat de speler helemaal zijn gang kan gaan.

De PR rei. vond ik absoluut niet tegen vallen, de rei. DRs zijn "ok" imho maar toch beduidend minder lekker/makkelijk/etc. dan BFs/SFs.

toneblo
9 juni 2009, 17:42
...ik kon mij nogal verbazen over de nieuwe bandmaster vintage modified van fender ( 570,- in Keulen ).
Hoe kan dat? De oude staan voor dik 1600,- te koop op MP en Fender brengt een re-issue uit die doodleuk nog minder dan de helft kost.....!!!!!

Wat blijkt nu, alleen het tweede ( drive ) kanaal is volledig buizen!
Het cleane ( eerste ) kanaal is gewoon solid state!!

Dus...!!!!

Ik moet zeggen; heb hem getest in Ibbenbuhren en klinkt wel als een klok hoor!!!
Als het je niet uitmaakt of 1 van de 2 solid state is, heb je hier voor weinig een zeer leuke top.

Kim Wilson
9 juni 2009, 17:44
Welke Bandmaster heb je het dan over? Een vroege Silverface met cab gaat voor nog geen 1000 euri.

toneblo
9 juni 2009, 17:51
Welke Bandmaster heb je het dan over?

Check MP maar, heb een blonde daar zien staan uit Gouda ofzo....
Anyway, die verkoper heeft een hele schuur vol oude originele oranges en marshalls en hiwatt en voxen....... da's gewoon likkebaarden als je daar naar binnen loopt..niet normaal:strat:

Erikt
9 juni 2009, 17:57
Ik denk dat hij deze bedoelt:
http://www.fender.com/products//search.php?partno=2220200000

Chris Winsemius
9 juni 2009, 18:03
...ik kon mij nogal verbazen over de nieuwe bandmaster vintage modified van fender ( 570,- in Keulen ).
Hoe kan dat? De oude staan voor dik 1600,- te koop op MP en Fender brengt een re-issue uit die doodleuk nog minder dan de helft kost.....!!!!!

Wat blijkt nu, alleen het tweede ( drive ) kanaal is volledig buizen!
Het cleane ( eerste ) kanaal is gewoon solid state!!

Dus...!!!!

Ik moet zeggen; heb hem getest in Ibbenbuhren en klinkt wel als een klok hoor!!!
Als het je niet uitmaakt of 1 van de 2 solid state is, heb je hier voor weinig een zeer leuke top.

Heb die amp nog niet gehoord en gevoeld maar op de specs afgaande is het geen "echte" re-issue.

OT: blackface BMRs voor 1600?, ik moet hier maar eens wat uit de stellingkast gaan trekken... ;)

toneblo
9 juni 2009, 18:24
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/255841167-fender-bandmaster-1965-top-2-x-12-cabinet-blonde-tolex.html

oja Chris, ik zag ook nog een CMW gemodde bandmaster voorbij schuiven.
Een van de eerste die je gedaan hebt schijnt....


Over die Vintage Modified: Is ook geen re-issue maar fender "zegt" we hebben deze opnieuw beetgenomen.
Daar bedoelen ze wel hun aloude bandmaster circuit mee...

larsje
9 juni 2009, 23:13
hi, ben inmiddels wat verder

ceriatone heeft twee deluxe versies. De standaard tweed versie van 12 watt en een zogenaamde big deluxe van 20 watt. Die laatste is gestoeld op de 12 watt maar dan met wat andere buizen, etc.

Nu vind ik 12 watt wat weinig. Ik ga hem waarschijnlijk aansluiten op een 2 x 12 cabinet met 70 watt speakers en ik wil niet altijd een microfoon ervoor hoeven te zetten. Is 12 watt genoeg in die opzet die ik voorstel voor de kleinere tot middelgrote kroegen. Met andere woorden, kom ik nog door de mix? Of zou ik beter kunnen gaan voor die 20 watt.

Kim Wilson
10 juni 2009, 08:24
Check MP maar, heb een blonde daar zien staan uit Gouda ofzo....
Anyway, die verkoper heeft een hele schuur vol oude originele oranges en marshalls en hiwatt en voxen....... da's gewoon likkebaarden als je daar naar binnen loopt..niet normaal:strat:
Ja, hehe. Alsof de vraagprijs van een blonde Bandmaster een reële richtprijs is voor de gemiddelde Bandmaster. Een SF BMSTR (losse top) moet je IMO zeker voor €600 kunnen scoren.

Chris Winsemius
10 juni 2009, 13:31
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/255841167-fender-bandmaster-1965-top-2-x-12-cabinet-blonde-tolex.html

oja Chris, ik zag ook nog een CMW gemodde bandmaster voorbij schuiven.
Een van de eerste die je gedaan hebt schijnt....



Ik hoorde het v/e andere klant.
Niet de eerste die ik heb gemod maar wel de eerste BMR die ik uit eigen verzameling verkocht.
David Hollestelle liet uit die amp met z'n Gretsch even zeer overtuigend "Oh well" van Fleetwood Mac horen op 'n beurs en was zeer onder de indruk van die versterker.

Had laatst 2 BMRs uit '71 voor mezelf maar de ene is deze week verkocht en de andere gaat binnenkort als SuperReverb de deur uit. Gelukkig deze week nog 'n opknap-TwinReverb kunnen scoren. Gezien de huidige prijzen voor blackface Bandmasters moet ik ook maar eens wat met die van mij gaan doen... ;)

tidalwave_sideburns
10 juni 2009, 13:46
Larsje, zoals je misschien wel weet is wattage niet linear. dwz het verschil tussen 15 en 30 watt is niet 2 x zo hard, :). 50 watt is 2 keer zo hard als 5. Andere factoren spelen zeker mee zoals speaker efficientie, dus vermogen zegt niet alles.
Voor Clean met een randje op oefen/concert niveau volstaat 15 watt buizen wel. Wil je super clean, dan moet je vanaf 50 watt kijken. Niet voor niets hebben die pedal steel versterkers soms 300 watt vermogen, :).

the sure thing
10 juni 2009, 14:36
Ik denk dat 30W buizen in alle kroegen prima clean kan blijven! Die van mij "meet" ongeveer 37 Watt en durf ik echt niet voorbij de 5 te zetten. Het betreft overigens ook een Fender BMR (licht gemod door CMW!).

larsje
10 juni 2009, 15:11
hi tidal,

die deluxe is 12 watt (die ander 20 watt), volstaat 12 watt ook naar jouw idee?

grt. lars