PDA

View Full Version : Akoestische bas



Sixfoot5
25 maart 2003, 19:00
Ik zit er over te denken om een akoestische bas (erbij) aan te schaffen, dus ook geheel zonder electronica erin :smile:
Wat is een beetje fatsoenlijke akoestische bas en wat kost zoiets ongeveer?

Easy Rider
25 maart 2003, 23:06
Je bedoelt een contrabas? Of een guitarron (zo'n mariachi ding, ook heel vet!)?
Of bedoel je een semi-akoestische basgitaar? Oh nee die heeft wel elektronica.

Ik gok op de contrabas... :smile:
Een contrabas ben je minimaal 600 euro aan kwijt, dan heb je een koopje en een kloteding. voor 1000 euro heb je wel een goeie triplexbas. Een echt vol houten bas zon 1500 euro minimaal. De echte mooie (ouwe, zo van rond 1900) zijn minimaal 2000 euro maar meestal nog meer.
Uiteraard zijn er altijd koopjes en/of afzetterijen die deze prijzen volledige lulkoek doen blijken. :smile:
En daar is ook nog de kans dat ik het helemaal fout heb! :grin:
Maar over de 600 euro minimaal zit ik wel aardig raak.

EZ

Laus
25 maart 2003, 23:27
hij bedoelt een akoestische gitaar - basgitaar hoor. Daar zit eigenlijk altijd wel een beetje elektro in maar dat stoort toch niet.

Samick maakt ze heeel goedkoop (200 euro ofzo) maar ik weet niet hoe die klinken.

Easy Rider
26 maart 2003, 07:37
Je bedoelt een semi-akoestische basgitaar?
Ik bedoel, om zo'n ding akoestisch te noemen... als je hem niet inplugt klinkt het echt naar niks, geen volume, geen bereik.
Bovendien klopt de octaafzuiverheid van die dingen bijna nooit.
Maar ja als je zo'n ding voor weinig kan scoren. De goeien klinken ingeplugd wel leuk.

EZ

Dandelion
26 maart 2003, 09:41
Het *lijkt* me dat zo'n accoustische bas wel etwas moet kosten.
Gezien de spanning die er op de snaren komt te staan, kan je zo'n apparaat niet van waaibomenhout maken, en dat gaat kosten.
Maar aan de andere kant, als je em gewoon voor erbij wil, en geen grootse plannen hebt, dan een goedkoopie wel natuurlijk.
Maar als je iets wil wat een beetje okay is, zou ik eerder naar een apparaat van 600 € kijken dan naar een machine van 200.

vanafvandaag
26 maart 2003, 10:06
Ik heb een akoestische Stagg basgitaar. Zeker voor erbij een leuk ding. Gekocht bij Da Capo in Nietap (Leek). Voor 240 Euro's. Ze hebben daar iets van 8 verschillende akoestische basgitaren staan. Stel je overigens niet al te veel voor van het volume van de bas als je hem zonder versterker gebruikt. Fender heeft er wel een gemaakt met een MEGA klankast, daar zit meer volume in, maar kost ook een lieve duit. (ca. 1300 Euro)

Wouter J
26 maart 2003, 10:27
Als je echt een goede wilt hebben ga dan voor deze.

http://www.gbase.com/gearlist/guitar_picture.asp?guitar=455763





Maar bereid je maar voor op de prijs...

bassopotmus
26 maart 2003, 12:11
Check Warwick eens, die heeft pas ook een acoustische in de line-up

vanafvandaag
26 maart 2003, 13:42
Op 2003-03-26 10:27, schreef Wouter J:
Als je echt een goede wilt hebben ga dan voor deze.

http://www.gbase.com/gearlist/guitar_picture.asp?guitar=455763


*Kwijl*
Die Guilds zijn echt te gek, maar ook errug duur.

Manusdr
26 maart 2003, 13:44
Denk even goed na wat je met een akoestische bas wil gaan doen, het volume is namelijk erg laag!
Als je trouwens met een plectrum speelt klinkt ie wel weer erg hard (gitaarvolume)

Ondanks het lage volume is het ECHT de moeite waard om een akoestische bas aan te schaffen, want het geluid is echt heel heel heel erg mooi. Niet overdreven. Natuurlijk niet geschikt voor stevige muziek, maar voor rustige melodieen is ie fantastisch!

Omdat het volume zo laag is moet je (je moet niks natuurlijk...) absoluut kiezen voor een bas met een elementje erin.

Ik heb mijn basje aan de muur in de huiskamer gehangen en pak hem zodra ik ook maar een klein beetje zin heb om te spelen, niks aansluiten!
De mooiste toepassing vind ik wanneer ik samen met de piano speel, dat klinkt echt fantastisch.

Mijn bas is een Motion BR05, gewoon 4 bronzen snaren en een zwarte kast, kijk zelf maar ff op de foto.
De foto heb ik in de mailaccount gedropt:

http://www.yahoo.co.uk
login: basforumfiles
pass: gitaarforum

Deze bas kostte ongeveer 300 Euro, het is echt een goede bas, geen prutsrommel zoals je wel zou verwachten van Motion...

dikkie dik
26 maart 2003, 14:00
fender maakt ook leuke acoust. basjes. zoals de b-32. klinkt lekker, maar kweet niet hoeveel die kost, niet goedkoop iig

Sixfoot5
26 maart 2003, 18:11
Yep, ik bedoelde inderdaad een akoustische basgitaar zonder electronica, gewoon om op te pingelen in de tuin ofsow :smile:

Die op de foto ziet er wel strak uit, de prijs trouwens ook....

Bij feedback staat evt een Dean performer, maar volgens mij is die er niet zonder electronica.

Semafoor
26 maart 2003, 18:28
Een akoestische bas zonder elektronica is heel moeilijk te vinden.
Zoek er gewoon naar 1 met elektronica (goeie fishman erin bijvoorbeeld), je hoeft de elektronica natuurlijk niet per se te gebruiken, zie het als een leuk extraatje wat er nou eenmaal altijd bij zit.

Sixfoot5
26 maart 2003, 18:46
je hoeft de elektronica natuurlijk niet per se te gebruiken, zie het als een leuk extraatje wat er nou eenmaal altijd bij zit.


Ik denk dat ik dat dan maar moet doen :smile: