PDA

View Full Version : Wat is voor jou belangrijker : amp of gitaar?



nielsnielsniels
9 juni 2009, 04:16
Ik kan maar niet kiezen.. koop ik een betere gitaar..of koop ik een betere amp?
Het zal wel een luxe probleem zijn, maar het is vreselijk irritant en ik kan niet functioneren als ik er niet uit kom. Ik zit uren te kijken op sites naar spullen. Mijn huidige gitaar is redelijk.. hij is compleet kapot, actie staat te hoog maar klinkt geweldig. En waarom weet ik niet maar sinds een tijd wil ik alleen maar gitaren met nitro-only ( dus geen nitro over poly zoals Fender ). Versterker ( probeer ik te verkopen ) klinkt heerlijk, maar is minder functioneel. Mist reverb, is erg groot, erg hard.. Ik kan zoveel redenen opnoemen, ik kan zoveel versterkers en gitaren opnoemen die ik op het oog heb... hoe maken jullie die beslissing?

buster
9 juni 2009, 07:08
heb exact hetzelfde probleem :p

macwilliams
9 juni 2009, 07:45
Zijn beide even belangrijk.


Zo probleem opgelost. De rest is gewoon gas.

Eko
9 juni 2009, 07:49
Dat nitro over poly van Fender is eigenlijk in de wereld gekomen omdat Fender in de 60`s begon met een coating onder de dekkende lakken te gebruiken. Toen de reissues op de markt kwamen heeft Fender ( bij sommige modellen ) ook gewoon weer een filler gebruikt.
Er zijn wel degelijk gitaren met een thinskin nitro.
Het probleem waar je mee worstelt is bekend. Het gaat er om uit te zoeken wat je zou willen. Heb je iets wat niet bij je muziekkeus past? Wat levert het snelst verbetering op ? Als je bv alleen Rockabilly zou spelen is je amp ok maar je gitaar niet. Wil je metal spelen is dat andersom het geval. Heb je nu singlecoils en wil je meer scheuren dan zou een stel humbuckers een oplossing kunnen zijn.
Het is in basis een probleem waar bijna iedere gitarist mee worstelt. Je bent niet tevreden over je geluid of je prestaties. Het gaat niet allemaal meer zo goed vooruit en niets klinkt meer. Het gaat vanzelf over. Soms maak je in een keer weer een sprong voorwaarts. Vaak gebeurd dat inderdaad door het aanschaffen van nieuw materiaal. Het inspireert weer op een heerlijke manier om andere dingen te doen of te horen.

rijsberman
9 juni 2009, 08:54
Voor mij? Gitaar. Die heb ik in m'n handen en moet goed voelen. Voor m'n sound zal het om het even zijn (die zuigt toch wel)

Kingfisher
9 juni 2009, 09:05
De gitaar!

De gitaar is hetgeen in contact komt met je vingers. Je zal merken dat je op een goede gitaar beter en makkelijker speelt. De toon zal ook juister zijn.

De versterker geeft gewoon inkleuring aan hetgeen uit de gitaar komt.

Koop een goede gitaar en wat amp simulators voor de PC. Pruts een paar maanden/weken met die amp-sims tot je weet welke jouw voorkeur geniet qua klank. Koop dan een versterker.

Een versterker kan je ook tweedehands kopen. Een tweedehands gitaar is als een paar tweehands schoenen. Of tweedehands ondergoed.

Mijn mening.

Nils47
9 juni 2009, 09:11
Als je een KUT versterker hebt klinkt elke gitaar KUT. Dat is mijn mening.

Kim Wilson
9 juni 2009, 09:11
Maakt voor mij geen verschil. Het moet allebei gewoon goed zijn.

De vergelijking over die tweedehands gitaar en tweedehands schoenen, die mening deel ik totaal niet. Een tweedehandse gitaar kan nog beter en lekkerder spelen dan zo'n nieuw ding uit de winkel.

almarvk
9 juni 2009, 09:12
Voor mij? Gitaar. Die heb ik in m'n handen en moet goed voelen. Voor m'n sound zal het om het even zijn (die zuigt toch wel)

Hehe, herkenbaar. Ik probeer juist via een goede versterker het te verbloemen :)

budje
9 juni 2009, 09:12
De gitaar!

Een versterker kan je ook tweedehands kopen. Een tweedehands gitaar is als een paar tweehands schoenen. Of tweedehands ondergoed.

Mijn mening.

Nou, dat is nogal een statement hoor! heb mijn beste ervaringen met tweedehandse gitaren!

ff ontopic: Ik denk dat de gitaar het aller belangrijkste is. je moet je op dat ding als een vis in het water voelen. Je moet een relatie opbouwen met zo'n gitaar, zeker als je optredens wil gaan doen: als je haar sterke en zwakke punten goed kent, zodat als er iets mis gaat, het in ieder geval niet komt door je gitaar! (als jij fouten maakt, kan je bijleren, je gitaar kan dat niet)

En pas als je gaat optreden voor grotere groepen mensen, begint het kwaliteitsverschil tussen een goedkope of een dure versterker op te vallen!

Nicks
9 juni 2009, 09:24
dit is net zo'n vraag als wat is belangrijker, je hart of je hersenen?

Als ik een sound engineer mag geloven is je geluid 70% je amp, 30% je gitaar....

qua techniek zal het 99% je gitaar zijn en 1% aan knopjes draaien van je amp.

Dus waar zoek je exact naar? een gitaar om je speelstijl te verbeteren en dus indirect je geluid of ben je tevreden genoeg met de mogelijkheden van je gitaar en wil je je sound verbeteren?

Daan_B
9 juni 2009, 10:05
Hmm een goeie amp is natuurlijk erg prettig.
Maar ik ben nog jong, heb niet zo veel geld en speel tenslotte gitaar en geen amp;).
Dus ik kies gitaar:)..

lindstrom
9 juni 2009, 10:27
een dure gibson of usa fender klinkt kut op een goedkope "slechte" versterker, maar een goedkope matige squier of epiphone zal waanzinnig klinken op een goede buizenbak.

dat is mijn mening.

Echter is het een combinatie van fysiek speelgemak op de gitaar en een redelijke buizenbak en de kennis van het afregelen van de knoppen op de buizenbak want dat doen er nog te veel echt enorm fout.
veel voorkomende fouten die ik zie zijn:

- te veel treble gebruik (je staat dichtbij je versterker die op de grond gaat, je hebt geen idee hoe schel het allemaal is voor iemand in het publiek)

- te weinig mid (je geluid wordt "dun" en "iel" en je hebt problemen met het door de mix heen komen)

- te veel gain (geluid is niet meer gedefineerd en je speelt in een eeuwige brij van herrie)

- te veel reverb (mooi dat reverb wanneer het je foutjes een beetje wegmoffelt, gebruik minder reverb en daag jezelf uit een betere gitarist te worden en dus beter te gaan klinken)


en als je versterker prima klinkt maar er geen reverb op zit, kijk dan voor een reverb pedaal.. is vaak een goede en niet al te dure oplossing.

JTB
9 juni 2009, 10:32
Ik denk ook dat een goedkope gitaar beter klinkt op een dure/goede versterker dan andersom. Echter, als je gitaar heel kut klinkt is shit in = shit out

koentjo
9 juni 2009, 10:42
een dure gibson of usa fender klinkt kut op een goedkope "slechte" versterker, maar een goedkope matige squier of epiphone zal waanzinnig klinken op een goede buizenbak.

dat is mijn mening.

Echter is het een combinatie van fysiek speelgemak op de gitaar en een redelijke buizenbak en de kennis van het afregelen van de knoppen op de buizenbak want dat doen er nog te veel echt enorm fout.
veel voorkomende fouten die ik zie zijn:

- te veel treble gebruik (je staat dichtbij je versterker die op de grond gaat, je hebt geen idee hoe schel het allemaal is voor iemand in het publiek)

- te weinig mid (je geluid wordt "dun" en "iel" en je hebt problemen met het door de mix heen komen)

- te veel gain (geluid is niet meer gedefineerd en je speelt in een eeuwige brij van herrie)

- te veel reverb (mooi dat reverb wanneer het je foutjes een beetje wegmoffelt, gebruik minder gain en daag jezelf uit een betere gitarist te worden en dus beter te gaan klinken)


en als je versterker prima klinkt maar er geen reverb op zit, kijk dan voor een reverb pedaal.. is vaak een goede en niet al te dure oplossing.

^^ de spijker en zijn kop ^^

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Tjebbe_Z
9 juni 2009, 11:05
Een goede versterker kan een slechte gitaar goed laten klinken.

Een slechte versterker kan een goede gitaar niet goed laten klinken.

Mijn advies, koop een goede versterker.

Kim Wilson
9 juni 2009, 11:08
Bullshit. Een goeie amp laat het karakter van je gitaar horen. Als je een kutgitaar hebt, klinkt dat dus ook kut op een goeie amp. Een goeie amp is onvergeeflijk.

FruscianteFan
9 juni 2009, 11:28
Ik denk dat in het geval van de topicstarter er niet zozeer sprake is van een betere amp of betere gitaar. De gitaar kun je repareren, actie wat lager zetten en hopen dat ze dan nog steeds zo heerlijk klinkt. Ik zou zeggen dat je versterker op zich behoorlijk top of the bill is, alleen misschien erg groot, lomp en hard. Vandaar dat je wellicht het best je gitaar kunt (laten) opknappen en kunt kijken naar een kleinere versterker, en eventueel ook een losse reverb kunt kopen.

Dat je veel tijd kwijt bent om te kijken naar een nieuwe gitaar zegt niets over je huidige gitaar. Ik zit ook een groot deel van de tijd te kijken naar tele's, jazzmasters en gretsches. Afgezien van het feit dat ik gister verliefd ben geworden op een SG Standard, maken al die stuk voor stuk geweldige gitaren geen schijn van kans om ooit mijn favoriet te worden, want die heb ik al.

Als je dus een nieuwe gitaar wilt, ik houd je uiteraard niet tegen. Maar als je huidige gitaar zo lekker klinkt, is dat vooral een goede reden om haar op te knappen.

Kim Wilson
9 juni 2009, 11:31
En met een paar kleine aanpassingen is je versterker ook beter te hanteren op lagere volumes.

Bernardduur
9 juni 2009, 11:32
Amp!

(nadeel is dat je nu eigenlijk al een leuke amp hebt; helaas is ie erg luid ja!)

Heb altijd over normaal verkrijgbare amps gespeeld en hierbij een leuke sectie gitaren gespaard. Toen 1 keer een goeie amp gekocht en (bijna) alle gitaren weggedaan. Reden; alsof er een deken van mn oren afging. Ik kon ineens alle 'fouten' van mn gitaren horen en voelen.

Ik speel nu over een tweedehands gitaar van 50 euro (Japanse Epi Crestwood) die geniaal klinkt icm de amp.

De amp is het laatste deel in de keten voordat t je oren raakt en kan je sound maken of breken.

Kim Wilson
9 juni 2009, 11:34
Amp!

(nadeel is dat je nu eigenlijk al een leuke amp hebt; helaas is ie erg luid ja!)

Heb altijd over normaal verkrijgbare amps gespeeld en hierbij een leuke sectie gitaren gespaard. Toen 1 keer een goeie amp gekocht en (bijna) alle gitaren weggedaan. Reden; alsof er een deken van mn oren afging. Ik kon ineens alle 'fouten' van mn gitaren horen en voelen.

Ik speel nu over een tweedehands gitaar van 50 euro (Japanse Epi Crestwood) die geniaal klinkt icm de amp.

De amp is het laatste deel in de keten voordat t je oren raakt en kan je sound maken of breken.
Maar je geeft ook direct al aan dat je gitaar ook belangrijk is in die keten. Dus zijn allebei even belangrijk. :)

Bernardduur
9 juni 2009, 11:38
Maar je geeft ook direct al aan dat je gitaar ook belangrijk is in die keten. Dus zijn allebei even belangrijk. :)

Oh zeker, maar minder dan de amp. Ik denk dat de 'foutjes' een beginnend gebruiker totaal niet op zou vallen en pas tevoorschijn zou komen als je met je amp / instrument geleefd hebt :D

Neals
9 juni 2009, 11:54
Ik zie dat je een rig hebt bestaande uit een Fender + een Fender.

Ik zou in jouw geval toch gaan voor een andere gitaar, en de opbrengsten van je amp in een te hanteren amp stoppen.

Ben je helemaal in het nieuw ;)

jurgend
9 juni 2009, 11:54
ik zou gaan voor een goede gitaar. Ook al is je versterker wat minder, je hebt altijd plezier als je een mooie en goede plank in je handen hebt. Een slechte gitaar over een goeie amp klinkt zal ook nooit top klinken.
en als je de kans hebt om toch eens over een goede versterker te spelen, dan heb je al een goede gitaar die al goed in je handen ligt en dat kan alleen maar goed zijn...:)

interessander
9 juni 2009, 11:57
Ik zou zeggen afhankelijk van de situatie:
Het maakt me thuis niet zoveel uit, dan speel ik vaak over een toneport met koptelefoon. Op het podium heb ik een goede amp nodig voor een specifieke sound, dan is de amp belangrijker.

Arjan12
9 juni 2009, 12:09
Ik speel ook vaak onversterkt met mijn elektrische gitaar. Gewoon voor de tv wat klooien. Voor mij is de gitaar dus belangrijker. Ik denk dat ik nog geen 15% van mijn gitaartijd versterkt speel.

Fenndangoband
9 juni 2009, 12:22
Is hier al een aantal keren vermeld maar is voor mij hetzelfde... ik zou gaan voor de amp (liefst een buizenbak)... een redelijke gitaar klinkt altijd beter over een kwalitatieve amp... als je natuurlijk een echt slechte gitaar hebt (wat voor jou niet het geval blijkt te zijn) dan zal het ook echt wel kut blijven klinken. Zo heeft een vriend van me ooit eens een crappy gitaar gekocht, getest in de winkel op een schittrende amp en hij was overtuigd van de sound, eenmaal thuis klonk die gitaar ongelofelijk dun en vies op zijn amp. Daaruit leek me duidelijk dat een degelijke amp echt wel veel (meer) doet aan de sound.

Neals
9 juni 2009, 12:39
De amp van TS. is een Fender Bandmaster uit 1965 ;) Denk zelf dat het qua versterking wel goed zit.

joskedentweede
9 juni 2009, 12:54
Ik speel ook vaak onversterkt met mijn elektrische gitaar. Gewoon voor de tv wat klooien. Voor mij is de gitaar dus belangrijker. Ik denk dat ik nog geen 15% van mijn gitaartijd versterkt speel.

Ik doe hetzelfde, omdat ik geen deftige oefenamp heb, enkel een grote voor op gigs en repetities, maar ik vind beiden even belangrijk. Moest ik nu nog een degelijke oefenbak hebben zou ik helemaal tevreden zijn!

FruscianteFan
9 juni 2009, 12:54
Amp!

(nadeel is dat je nu eigenlijk al een leuke amp hebt; helaas is ie erg luid ja!)

Heb altijd over normaal verkrijgbare amps gespeeld en hierbij een leuke sectie gitaren gespaard. Toen 1 keer een goeie amp gekocht en (bijna) alle gitaren weggedaan. Reden; alsof er een deken van mn oren afging. Ik kon ineens alle 'fouten' van mn gitaren horen en voelen.

Ik speel nu over een tweedehands gitaar van 50 euro (Japanse Epi Crestwood) die geniaal klinkt icm de amp.

De amp is het laatste deel in de keten voordat t je oren raakt en kan je sound maken of breken.Een amp kan je sound maken of breken mits de gitarist, gitaar en andere elementen van de keten het toelaten. Als je speelt op een bijzonder slechte gitaar, valt er weinig te maken. Wel denk ik dat de kwaliteit van de gitaar - tenzij je echt een waardeloos stuk hout hebt - meer een nuance is in je sound. Hoewel, dat kan ook gelden voor de versterker. Ik heb speel met m'n band in verschillende hokken op verschillende versterkers (Vox Pathfinder 15 (transistor) en Fender Blues Junior) en als ik die opnames terughoor klinkt de Vox niet eens zo heel slecht. Ik krijg er geen 'wow'-beleving van, dat heb ik met de BJ wel.

EuroCinema
9 juni 2009, 13:43
Voor mij is de gitaar veel belangrijker. Shit in, shit out is wat dat betreft het devies. Maar dat heeft ook met stijl te maken. Ik speel vrijwel clean, en van een amp verwacht ik vooral dat-ie niet te veel kleurt/beinvloedt, hoogstens een fijn randje. Met een Marshall achtige voicing kan ik totaal niet uit de voeten, maar verder kan ik op elke amp wel een tone krijgen waar ik happy mee ben.

Nobler
9 juni 2009, 14:06
Ik begrijp het probleem. Bedenk het volgende: waarschijnlijk is het niet de laatste keer dat je óf een andere gitaar óf een andere versterker zult kopen. Het leven blijft leuk als je wat te wensen overhoudt. Probeer niet in één keer de gitaar of versterker te vinden waar je je leven mee tevreden zult blijven, dan kun je jezelf wat vaker een leuk kadootje gunnen .... Het blijft niet alleen leuk om GAS te hebben, maar ook om er zo nu en dan aan toe te kunnen geven...

Terug naar de keuze: Als je vooral thuis speelt zou ik me liever richten op de gitaar. Je kunt dan met kleine goedkope ampjes toch leuk spelen. Als je echter veel en vaak optreedt is een goede versterker in mijn beleving wel belangrijker dan de gitaar, want je moet mee kunnen komen, en dan kun je meestal met een gemiddelde gitaar toch goed voor de dag komen. Dat gezegd hebbende, als je nog geen gitaar hebt waar je je ei op kwijt kunt is dat weer belangrijker, want als het niet lukt om lekker te spelen hoor je dat alleen duidelijker op een betere versterker ...

Een laatste overweging: het is leuk om een verzameling amps op te bouwen voor verschillende toepassingen (thuis, repetitie, kleine optredens, grote optredens), maar je zult er over het algemeen maar één per toepassing gebruiken, terwijl je wél meerdere gitaren bij één optreden kunt gebruiken. Gitaren zul je dus niet snel 'teveel' hebben, versterkers op een bepaald moment wel.

bagheera
9 juni 2009, 15:14
ik heb mijn oefen transistor eens gebruikt voor mijn gibson, ik had even niets anders.
Man dat klonk dus langs geen kanten op het geluid dat een gibson normaal voortbrengt.
Omdat ik he ook beu ben altijd nieuwe spullen te moeten kopen omdat er altijd wel iets is laat ik nu een versterker maken met het geluid dat ik wil en met de specs die ik wil.
Duur, heel duur ( ik probeer er niet aan te denken ) maar ik vind het wel belangrijk.
Idem voor een gitaar.
Ik zou gewoon een klein kapitaaltje sparen en jezelf een plezier doen.
Koop jou droom gitaar en een super versterker.
Als nodig 2de hands dat het ik ook gedaan voor mijn koch

sjaak1990
9 juni 2009, 15:39
slechte gitaar in goed amp> goed geluid.

Super gitaar in slechte amp> slechte geluid

Amp bepaalt feel ook voor een groot gedeelte voor mij, ik speel door elke amp heel anders.

Chris Winsemius
9 juni 2009, 16:03
Cool topic!

Het is natuurlijk altijd afhankelijk van de gebruikte combinatie en helemaal afhankelijk v/d gitarist.

Qua sound denk ik dat 'n amp + speaker de meeste impact heeft. Qua feel de hals en toonvorming v/d gitaar maar ook nog steeds de response v/d amp.

Als ik bij 'n gig/opname moet kiezen tussen goeie amp + slechte gitaar en slechte amp + goede gitaar dan zou ik zelf voor de eerste optie gaan.

Beste is natuurlijk 'n gitaar + amp die je in staat stellen jouw sounds op 'n comfortabele manier hoorbaar te maken...

Kim Wilson
9 juni 2009, 16:08
slechte gitaar in goed amp> goed geluid.

...
Dat lees ik hier constant. Ik ben er dus van overtuigd dat dat niet waar is. Het zijn misschien nuances, maar het verschil tussen een goeie en een slechte gitaar ga je dus echt wel horen op een goeie amp. Met een slechte gitaar en goeie amp zul je eerder tot een aanvaardbaar geluid komen, maar er is bij mij wel een verschil tussen goed en aanvaardbaar.

joskedentweede
9 juni 2009, 16:08
Ik heb ook vaak het probleem dat wanneer ik door mijn oefenversterkertje speel, het gevoel niet heb zoals dat van mn marshall. De rilling over mn rug is er niet als ik door mn oefenampje speel.
Maar daarnaast speelt mn Squier niet zo goed als mn Fender, omdat het speelgevoel compleet anders is.

Het is een beetje een verhaaltje met twee kanten, Chris heeft een punt als hij zegt dat het geluid afhangt van de amp, het speelgevoel van de gitaar.

sjaak1990
9 juni 2009, 16:19
Dat lees ik hier constant. Ik ben er dus van overtuigd dat dat niet waar is. Het zijn misschien nuances, maar het verschil tussen een goeie en een slechte gitaar ga je dus echt wel horen op een goeie amp. Met een slechte gitaar en goeie amp zul je eerder tot een aanvaardbaar geluid komen, maar er is bij mij wel een verschil tussen goed en aanvaardbaar.

Ik vind dat een squier goed klinkt door mijn brunetti, London City DEA of dsl 50. Mijn andere gitaren klinken wel veel beter maar als ik die in een goedkope amp steek dan klinkt het ronduit slecht terwijl de squier toch goed klinkt door de goede amps, hoewel niet top natuurlijk. Ik zeg dus ook niet dat er geen verschil is, dat is er heel duidelijk tussen goede en slechte gitaren.

Joost_79
9 juni 2009, 16:26
Ik vind dat een squier goed klinkt door mijn brunetti, London City DEA of dsl 50. Mijn andere gitaren klinken wel veel beter maar als ik die in een goedkope amp steek dan klinkt het ronduit slecht terwijl de squier toch goed klinkt door de goede amps, hoewel niet top natuurlijk. Ik zeg dus ook niet dat er geen verschil is, dat is er heel duidelijk tussen goede en slechte gitaren.

Of misschien is je squier een goede gitaar en de rest gewoon slecht :seriousf:

tidalwave_sideburns
9 juni 2009, 16:32
Als de akoestiek in de ruimte waar je speelt bagger is, heb je meer aan een goede versterker dan aan een goede gitaar, waar de kwaliteitsverschillen minder duidelijk zijn als de ruimte geen mooi geluid weergeeft.

Laatst tijdens de verhuizing naar een andere oefenruimte van een prachtige buizenbak op een Behringer modelling kutding moetne spelen. Mijn god , wat een kutzooi. Valt niet af te stellen, wat een kutklank.

Zeker als je alleen een budget hebt om een professioneel instrument te kopen, ga dan voor een versterker. Je gitaar kan je stukje bij beetje upgraden met betere pickups/brug/tuners/, en zolang hij niet vals is , kan je er best wat mee aanvangen. Versterkers vallen niet zo makkelijk te modden, en is vaak de moeite/het geld niet eens waard.

Koop een goede versterker, kijk dan pas naar een goede gitaar!

Nobler
9 juni 2009, 16:53
Ik denk dat het belangrijk is te realiseren dat je al vrij snel een goede gitaar kunt hebben. Een Squire of iets dergelijks die goed afgesteld en ingespeeld is, misschien met andere elementen er in en kinderziektes er uit gehaald, hoeft helemaal niet zo veel gekost te hebben om toch als 'goede gitaar' gekenmerkt te worden.

In vergelijking daarmee zit er bij versterkers véél meer kaf tussen het koren, en is het niet mogelijk om een vrij goedkope versterker op een vrij goedkope manier tot een goede versterker te upgraden. Wat dat betreft kun je beter het grootste deel van je geld in een goede versterker investeren. Desondanks blijft het dat als je een gitaar hebt waarop je niet goed uit de voeten kunt, dat hoe goed je versterker ook is, je er toch niks van zult bakken.

Ik zou daarom zeggen:
slecht bespeelbare gitaar in goede amp > slechte muziek, ook al is het geluid goed
slecht klinkende, maar goed bespeelbare gitaar in goede amp > goede muziek, ook al kan het geluid niet meer dan redelijk zijn.

Het gaat tenslotte uiteindelijk wel om het bespelen van de gitaar, hij klinkt niet uit zichzelf, alleen als wij hem bespelen. Als we dat niet goed kunnen omdat het een klotegitaar is, dan klinkt het ook nergens naar, ook al is hij gemaakt van ik weet niet welk soort exotisch hout en zitten er de meest fantastische elementen op.

Over de volgorde van investeringen zou ik zeggen:
1. goedkoper gitaar en versterker om te merken of je het leuk genoeg vindt om te blijven doen
2. dan eerst investeren in een goedkope betere (beter bespeelbare) gitaar
3. dan investeren in een zo goed mogelijke versterker als je je kunt veroorloven
4. dan pas investeren in een betere gitaar
5. eventueel herhaal je de stappen 3 en 4 in die volgorde om de paar jaar als je weer wat verder bent gegroeid en wat meer te besteden hebt.

Joost_79
9 juni 2009, 17:13
Is ook beetje kip en ei verhaal...

Met slechte gitaar waarmee je niet overweg kan zul je geen fatsoenlijk geluid produceren, maar met een perfecte gitaar en een slechte versterker kom je ook niet ver.

Met het geld wat je huidige versterker zal opleveren moet je toch een hele leuke set kunnen aanschaffen.
Ik zou eerst zoeken naar een mooie versterker op basis van de toepassing (thuis/live etc.) en het resterende geld voor gitaar zou gebruiken.
Maar met dit budget denk ik dat je toch wel een fatsoenlijke gitaar en een fatsoenlijke versterker kunt kopen.

bagheera
9 juni 2009, 17:19
Over de volgorde van investeringen zou ik zeggen:
1. goedkoper gitaar en versterker om te merken of je het leuk genoeg vindt om te blijven doen
2. dan eerst investeren in een goedkope betere (beter bespeelbare) gitaar
3. dan investeren in een zo goed mogelijke versterker als je je kunt veroorloven
4. dan pas investeren in een betere gitaar
5. eventueel herhaal je de stappen 3 en 4 in die volgorde om de paar jaar als je weer wat verder bent gegroeid en wat meer te besteden hebt.
+1 zo heb ik het eigenlijk ook gedaan en dat klopt ook volledig


Is ook beetje kip en ei verhaal...
Maar met dit budget denk ik dat je toch wel een fatsoenlijke gitaar en een fatsoenlijke versterker kunt kopen.
Bof dat weet ik toch zo niet hoo, een goede lampen bak ben je toch vlug 1000Eur kwijt, en hele goeie lampen bak 1500 tot 2000 Euro en dan bedoel ik 2dehands das toch een hoop geld

titzenpitzer
9 juni 2009, 17:25
Gitaar! Zeker als je niet professioneel bezig bent. Mij kan het niet zo heel veel schelen hoe goed mijn versterker klinkt, ik speel toch maar 2 keer per maand ofzo héhé :)

Gelukkig heb ik het probleem niet, om een of andere reden heb ik geen zin in een nieuwe gitaar/versterker.

Pedaaltjes daarentegen.

Joost_79
9 juni 2009, 17:40
+1 zo heb ik het eigenlijk ook gedaan en dat klopt ook volledig


Bof dat weet ik toch zo niet hoo, een goede lampen bak ben je toch vlug 1000Eur kwijt, en hele goeie lampen bak 1500 tot 2000 Euro en dan bedoel ik 2dehands das toch een hoop geld

Ja tuurlijk is het niet moeilijk een versterker te vinden die hoger uitkomt als dit bedrag. Een duurdere gitaar is ook niet zo moeilijk te vinden.

De TS is niet echt duidelijk in wat hij precies zoekt. Als ik de marktplaats advertentie en de post lees is hij vooral op zoek naar een minder luide versterker met zelfde klank en heeft hij een geweldig klinkende maar niet lekker afgestelde gitaar.

Nou heb ik zelf nooit op dergelijke versterker gespeeld, maar volgens mij is dit niet bepaald een slechte versterker. Wellicht is aan deze versterker een master volume toe te voegen en is deze zo qua volume in toom te houden?
Het sjouwen denk ik niet dat je kunt voorkomen, zonder concessies te doen aan je geluid.

bagheera
9 juni 2009, 17:52
dankzij Joost_79
s hij vooral op zoek naar een minder luide versterker met zelfde klank
heb ik me net iets bedacht je zou ook veel geld kunnen uitsparen en gewoon een hotplate kopen dat schakel je voor de versterker en die die hotplate zet volume om in warmte ( de klank dan wel te verstaan).
Zo'n hotplate is niet goedkoop maar veel goedkoper dan een nieuwe amp.
dit is denk ik de juiste site
http://www.treblebooster.com/hotplate.htm

Misschien moet je je gitaar eens laten afstellen in de winkel misschien een nieuwe brug of nut.

nielsnielsniels
9 juni 2009, 18:08
Zoals Naels al zei, er is opzich niks mis met mijn amp. Klinkt geweldig, maar ik kan er verder niet veel mee. Geen line out, geen effects loop, geen reverb. 40 Watt, wat voor een versterker voor op de slaapkamer enorm hard is. En het is enorm groot allemaal. Was eigenlijk meer een impuls-koop, en ik zoek nu wat meer variatie in toon die ik kan bereiken. En me gitaar is denk ik wel OK, enige is de actie maar dat is wel af te stellen. Maar hij is wel erg kapot ( op een lelijke manier ). Zitten overigens 57/62 pickups in.

Ik zoek de 'vintage' blues tone. Hendrix cleans / break-up geluiden, en SRV geluiden met een Tubescreamer. En een Tubescreamer voluit of een fuzz ervoor voor de zwaardere Hendrix geluiden, en that's it. Die cleans kan ik nu wel bereiken, maar de rest niet. Daarnaast klinkt een Tubescreamer wat lekkerder als je al met wat break-up speelt. En een Voodoo Lab Microvibe zou ook niet verkeerd zijn, voor Leslie simulaties :-)

Op http://www.boutiqueguitarexchange.com/amps/?bio=70 heb je een hele lijst van 'boutique' amps, meer met mijn smaak. Ik zie wel veel van dat soort amps dat dan weer een AC/DC achtige scheur wilt bereiken, of van dat Vox-gain geluid, maar dat zoek ik totaal niet.
Ik zoek denk ik dus een Marshall/Fender kloon, met reverb of fx-loop en rond de 10-20 watt. En wel kwaliteit ( PTP Handwired, goede speaker, goede buizen, goede componenten etc. ), geen Blues Junior of een AC15 oid, die heb ik al eens gehoord en vond ik maar teleurstellend.

Fargen, Toneking, Reinhardt, Carr.. Heeft iemand ervaringen met zulke amps? Tweedehands maakt me niks uit.. prijs moet niet hoger dan 2000$ zijn voor een combo..

tidalwave_sideburns
9 juni 2009, 18:20
Niels, dan zou ik voor een Ampeg reverberocket gaan. Die zijn weliswaar uit de productie, maar af en toe te vinden.

Sprankelend clean tot lekkere blues break up, mooie drive, schakelbare reverb, geweldige reverb trouwens, FX loop, ziet er ontzettend gaaf uit, alles erop en eraan. Combo en top+cab versie. Ik heb de top, en ik ben elke keer weer verbaasd hoe goed dit ding klinkt. Ik heb voor de top een euro of 700 uitgegeven, maar echt nog nooit zoiets gehoord. Er is genoeg over die reverberockets geschreven, en er zijn een paar mensen op dit forum die er ook een hebben. Ik kan je ze zeker aanbevelen.

Joost_79
9 juni 2009, 18:23
Zoals Naels al zei, er is opzich niks mis met mijn amp. Klinkt geweldig, maar ik kan er verder niet veel mee. Geen line out, geen effects loop, geen reverb. 40 Watt, wat voor een versterker voor op de slaapkamer enorm hard is. En het is enorm groot allemaal. Was eigenlijk meer een impuls-koop, en ik zoek nu wat meer variatie in toon die ik kan bereiken. En me gitaar is denk ik wel OK, enige is de actie maar dat is wel af te stellen. Maar hij is wel erg kapot ( op een lelijke manier ). Zitten overigens 57/62 pickups in.

Ik zoek de 'vintage' blues tone. Hendrix cleans / break-up geluiden, en SRV geluiden met een Tubescreamer. En een Tubescreamer voluit of een fuzz ervoor voor de zwaardere Hendrix geluiden, en that's it. Die cleans kan ik nu wel bereiken, maar de rest niet. Daarnaast klinkt een Tubescreamer wat lekkerder als je al met wat break-up speelt. En een Voodoo Lab Microvibe zou ook niet verkeerd zijn, voor Leslie simulaties :-)

Op http://www.boutiqueguitarexchange.com/amps/?bio=70 heb je een hele lijst van 'boutique' amps, meer met mijn smaak. Ik zie wel veel van dat soort amps dat dan weer een AC/DC achtige scheur wilt bereiken, of van dat Vox-gain geluid, maar dat zoek ik totaal niet.
Ik zoek denk ik dus een Marshall/Fender kloon, met reverb of fx-loop en rond de 10-20 watt. En wel kwaliteit ( PTP Handwired, goede speaker, goede buizen, goede componenten etc. ), geen Blues Junior of een AC15 oid, die heb ik al eens gehoord en vond ik maar teleurstellend.

Fargen, Toneking, Reinhardt, Carr.. Heeft iemand ervaringen met zulke amps? Tweedehands maakt me niks uit.. prijs moet niet hoger dan 2000$ zijn voor een combo..

Geef je nu zelf niet je gezochte antwoord, je zoekt een andere versterker, volgens mij zitten hier genoeg mensen op het forum die je hierin verder kunnen helpen.

Gitaar netjes (laten) afstellen, die kun je altijd nog een keer vervangen, maar zoals jij het hierboven beschrijft ben je in eerste instantie op zoek naar een nieuwe versterker.

Neals
9 juni 2009, 18:32
Marshall Bluesbreaker niet iets? Past binnen je budget en levert de tonen die jij zoekt.

vulvasonic
9 juni 2009, 21:22
Als ik jouw vraag uit je openingspost even mag samenvatten: "De gitaar bevalt je niet en is niet goed afgesteld (dat laatste kan verholpen worden natuurlijk) en je versterker is te groot en te eenzijdig voor wat je wilt".

Ik herken iemand die lekker aan wilt modderen met wat muziek en die dat graag doet met deugdelijk spul. Da's mooi.
Ik heb tot dusverre nergens gelezen dat je wekelijks met deze spullen een publiek van tussen de 600 en 3000 personen moet zien te vermaken. Da's ook mooi, want dat betekent dat je die versterker en speakerkast aan iemand kwijt kan die er ECHT iets heel moois mee kan doen en dat je daar vervolgens een bedrag voor terug krijgt waar je een prachtig buizencombo voor kunt kopen PLUS een aantal effecten waarmee je je geluid enorm kunt verrijken.

Ik ben het niet eens met wat eerder beweerd is, dat er geen goede buizenversterkers te koop zouden zijn onder de 1000 euro grens. Een kleine buizenversterker (combo, 1x12" speakertje, 15, 30, 40 watts) is krachtig genoeg voor de meeste omstandigheden (zeker als die omstandigheden plaats hebben binnen de muren van je eigen woning).
Na een snelle blik op die categorie buizencombo's binnen de prijsklasse van 600 tot 1000 euro, zie ik enkele hele leuke Fenders staan die ik persoonlijk al heel prettig vind klinken, geschikt voor meerdere stijlen en voorzien zijn van twee kanalen, waarvan 2 stages op het scheurkanaal, reverb en enkele andere handigheden. Maar ik zie ook wat Vox versterkers (mijn merk) die GEWELDIG klinken, maar i.t.t. de eerder genoemde Fenders, enigszins beperkt zijn indien je van plan bent met 1 druk op de knop een heel ander geluid te bewerkstelligen. Aan de andere kant heb je dan dus nog altijd een zak geld om te investeren in enkele effecten, waaronder een door buizen gedreven scheurbakkie met twee settings (waardoor je meteen een 3 kanaals versterker hebt).

Om kort te gaan; ik zie geen probleem m.b.t. het vinden van een leuke oplossing voor je versterkerleed.


En voor wat betreft je gitaar; dat is het ding waar je alles op doet. Bevalt ie je niet, flikker 'm dan de deur uit en koop iets waar je een hele harde plasser van krijgt.

Succes met je zoektocht en laat ons weten wat het worden gaat! :)

EuroCinema
9 juni 2009, 21:50
Ik ben het niet eens met wat eerder beweerd is, dat er geen goede buizenversterkers te koop zouden zijn onder de 1000 euro grens.

Sluit ik me bij aan. Op jazzfestivals staan standaard ouwe silverface Fender twins of soms hotrods in de backline en vrijwel alle grote namen spelen daar dan over. tweedehands twin: 800 euries. Hotrod: nieuw ook zoiets. Dit weekend op IJazz nog Anton Goudsmit en Martijn van Iterson over zulke amps zien spelen. Als zulke profs zo'n amp geschikt vinden om voor vele honderden mensen mee op te treden, weet ik genoeg.
Overigens zie je een stuk minder vaak profs met een Koreans budgetgitaartje en een dure boutique amp. :soinnocent:

nielsnielsniels
10 juni 2009, 00:57
Bedankt Vulva ( en iedereen ) voor de reacties;

gitaar is bij nader inzien toch niet het probleem, ik denk dat ik nogal was opgewonden over leuke gitaren. Maar als ik die versterker heb verkocht, en ik had een nieuwe gitaar van gekocht, had ik geen amp :soinnocent:

Het is ook zo dat hoe goedkoper de amp, hoe meer geld over voor effecten en dergelijken ( of speaker upgrade, buizen etc. ). Ik vind de Hotrod serie van Fender niet echt indrukwekkend, bij Feedback klonken ze nogal scherp en wat aan de dunne kant, drive was ook niet mooi. Zelfde geld voor Vox. Die hele TSL en DSL zooi van Marshall is weer te high-gain, en teveel knopjes. Het moet echt niet meer zijn dan 20watt. Die Handwired Marshall 1974x 1x12' is nergens in winkels te vinden, maar opzich wel een goede optie.

Er bestaan vast wel wat 'goedkopere' boutique amps, zo rond de 1000. Is alleen even zoeken denk ik.

edit : Potverdorie, totaal de Fender '65 Deluxe Reverb over het hoofd gezien. 1000,- nieuw bij Feedback, 22 watt, buizen gestuurde reverb en trem :D

EuroCinema
10 juni 2009, 10:40
Mag ik nog ff de ouwe lul uithangen? Ik heb je profiel ff bekeken en als ik me niet vergis ben je 17 en treed je nog niet zoveel op. De bandmaster die je hebt is een erg goeie versterker waar je als je meer gaat optreden heel veel plezier van gaat hebben. Die wil je nu inruilen voor wat ik in essentie zou karakteriseren als een erg goeie recording amp, zeker geen practice amp voor thuis en ook geen echte gig versterker. 15-20 watt buizen is voor thuis nog steeds teringhard, veel te hard om de buizen lekker te laten ronken en de sound te krijgen die jij wilt. Als je gaat optreden, zul je er echter snel tegen aanlopen dat een buizen 15-20 watter niet clean blijft op rock/bluesbandvolume. Dat beperkt je mogelijkheden enorm.
En ten slotte: Er lopen (ook hier op het forum) heel wat bluesmannen rond die baggervette SRV sounds krijgen zonder ooit een boutique amp van dichtbij gezien te hebben. Als je op een simpele hotrod of blues junior met je huidige gitaar en pedalen geen prima bluessound kunt krijgen, ga je dat ook niet krijgen met de duurste Marble of weet ik wat.
Mijn advies: hou die fender, koop daarnaast een simpel practice ampje, have fun en leer ermee leven dat je in je slaapkamer nooit gaat klinken alsof je een 4x12 Bassman op 12 hebt staan.
/ einde opa modus.

lindstrom
10 juni 2009, 11:54
En voor wat betreft je gitaar; dat is het ding waar je alles op doet. Bevalt ie je niet, flikker 'm dan de deur uit en koop iets waar je een hele harde plasser van krijgt.



juist hahaha

FruscianteFan
10 juni 2009, 12:08
Mag ik nog ff de ouwe lul uithangen? Ik heb je profiel ff bekeken en als ik me niet vergis ben je 17 en treed je nog niet zoveel op. De bandmaster die je hebt is een erg goeie versterker waar je als je meer gaat optreden heel veel plezier van gaat hebben. Die wil je nu inruilen voor wat ik in essentie zou karakteriseren als een erg goeie recording amp, zeker geen practice amp voor thuis en ook geen echte gig versterker. 15-20 watt buizen is voor thuis nog steeds teringhard, veel te hard om de buizen lekker te laten ronken en de sound te krijgen die jij wilt. Als je gaat optreden, zul je er echter snel tegen aanlopen dat een buizen 15-20 watter niet clean blijft op rock/bluesbandvolume. Dat beperkt je mogelijkheden enorm.
En ten slotte: Er lopen (ook hier op het forum) heel wat bluesmannen rond die baggervette SRV sounds krijgen zonder ooit een boutique amp van dichtbij gezien te hebben. Als je op een simpele hotrod of blues junior met je huidige gitaar en pedalen geen prima bluessound kunt krijgen, ga je dat ook niet krijgen met de duurste Marble of weet ik wat.
Mijn advies: hou die fender, koop daarnaast een simpel practice ampje, have fun en leer ermee leven dat je in je slaapkamer nooit gaat klinken alsof je een 4x12 Bassman op 12 hebt staan.
/ einde opa modus.
Ik gebruik mijn Blues Junior voor optredens en de volumeknop gaat niet hoger dan 4 (schaal 1 - 12). Ik kan me dus niet voorstellen dat je met een Deluxe Reverb niet hard genoeg kunt voor een optreden. Zeker niet omdat ik een aantal keer een DR op het podium heb zien staan, o.a. de gitarist van Patrick Watson gebruikt er een (héérlijk geluid trouwens!).

Teleholic
10 juni 2009, 13:17
Leuk topic.

Ik kan niet zeggen wat ik belangrijker vind, want het geluid is altijd een combinatie van amp EN gitaar...

Ik deel ook de mening van Kim Wilson; een schijtgitaar die als schijt klinkt zal nooit wonderbaarlijk klinken door een fantastische buizenbak...het zal hoe dan ook altijd die schijtgitaar blijven, wellicht in een iets ander jasje door het karakter van de amp (door de speakers, buizen, functies etc). Het geluid zal in ieder geval nooit tippen aan een goede gitaar door diezelfde amp.

Goede gitaren kunnen wel vrij bagger klinken door een shit-versterker. Vaak zie je dat die kleine oefenversterkertjes (zoals een Roland Cube) best aardig klinken, maar zodra je wat harder wilt slibt de toon gewoon dicht...ze kunnen de bassen van de gitaar (Les Paul in dit geval) dan niet meer hendelen, met als gevolg zoemende en dreunende bastonen.

Een te 'grote' gitaar door een letterlijk te kleine versterker = zowieso k** geluid.

EuroCinema
10 juni 2009, 13:21
Ik gebruik mijn Blues Junior voor optredens en de volumeknop gaat niet hoger dan 4 (schaal 1 - 12). Ik kan me dus niet voorstellen dat je met een Deluxe Reverb niet hard genoeg kunt voor een optreden. Zeker niet omdat ik een aantal keer een DR op het podium heb zien staan, o.a. de gitarist van Patrick Watson gebruikt er een (héérlijk geluid trouwens!).

Hee maar dat heb ik ook niet geschreven he. Mijn ervaring is alleen: 15 watt buizen klinkt te gek (heb het zelf ook regelmatig gebruikt), maar je blijft er niet echt clean mee op optreedvolumes. Dat is niet erg als het bij je stijl past, maar wel een beperking terwijl de TS juist veelzijdigheid zoekt.
Overigens zijn de volumeknoppen van Fender amps meestal dusdanig dat de grootste toename tussen 1 en 2,5 zit, het is doorgaans niet zo dat-ie na 4 nog drie keer zo hard gaat.

Arjan12
10 juni 2009, 16:48
Wat hier overigens niet wordt genoemd en misschien nog wel het belangrijkste is: je techniek en speelstijl.

Ik ben een slechte gitarist en klink altijd ruk al geef je me een Twin en een Custom Shop gitaar. Geef -insert willekeurige topgitarist om oeverloze discussies te vermijden- een Squier met een Cube en hij klinkt vast en zeker beter dan ik doe met die Twin.

koentjo
10 juni 2009, 17:01
Wat hier overigens niet wordt genoemd en misschien nog wel het belangrijkste is: je techniek en speelstijl.

Ik ben een slechte gitarist en klink altijd ruk al geef je me een Twin en een Custom Shop gitaar. Geef -insert willekeurige topgitarist om oeverloze discussies te vermijden- een Squier met een Cube en hij klinkt vast en zeker beter dan ik doe met die Twin.

ok, maar om de discussie niet nog ingewikkelder te maken, lijkt me dit niet een goede toevoeging.
De input van de speler verandert de uitkomst niet.

slechte speler > slechte gitaar > goede amp
slechte speler > goede gitaar > slechte amp
goede speler > slechte gitaar > goede amp
goede speler > goede gitaar > slechte amp

je introduceert een nieuwe variabele, die er eigenlijk niet toe doet. (misschien was het al duidelijk uit de eerste regel tekst. :p )

FruscianteFan
10 juni 2009, 17:01
Ik zou dan ook zeggen dat speeltechniek een ander aspect van je sound beïnvloedt dan de kwaliteit van je gitaar en versterker.

joskedentweede
10 juni 2009, 17:10
Heb je dit nog nooit overwogen?

http://i72.photobucket.com/albums/i162/joskedentweede/kochloadbox.jpg

Koch Load Box, reduceert je geluid (volume) maar behoudt de shape. Je klinkt dus hetzelfde als op hoog volume, maar dan gewoon zachter, als je begrijpt wat ik bedoel..

Di Stefano
10 juni 2009, 17:23
Alles in je keten bepaalt je sound maar het lijkt mij toch niet moeilijk om vast te stellen dat je versterker het grootste deel van je sound maakt.
Je zal met een jazzgitaar door een Mesa een betere metalsound krijgen dan met een Jackson door een Fender blues junior bv. Door met de knoppen van je versterker te draaien krijg je ook een grotere verscheidenheid aan sounds dan door enkel je gitaarknoppen af te stellen.
Je ziet (hoort ook vaak dat dat het geval is). Op de muziekbeurzen als gitaristen showcases geven op hun signature gitaar, van zeg maar Fender, krijgen ze er vaak ook een backline van Fender bij. Terwijl ze normaal door iets totaal anders spelen. Van hun sound blijft er dan ook zo goed als niets over.

Arjan12
10 juni 2009, 17:33
Alles in je keten bepaalt je sound maar het lijkt mij toch niet moeilijk om vast te stellen dat je versterker het grootste deel van je sound maakt.
Je zal met een jazzgitaar door een Mesa een betere metalsound krijgen dan met een Jackson door een Fender blues junior bv. Door met de knoppen van je versterker te draaien krijg je ook een grotere verscheidenheid aan sounds dan door enkel je gitaarknoppen af te stellen.
Je ziet (hoort ook vaak dat dat het geval is). Op de muziekbeurzen als gitaristen showcases geven op hun signature gitaar, van zeg maar Fender, krijgen ze er vaak ook een backline van Fender bij. Terwijl ze normaal door iets totaal anders spelen. Van hun sound blijft er dan ook zo goed als niets over.

Je moet ook niet overdrijven hè. Je kan de sound van een amp ook behoorlijk vormen. Kijk maar naar David Gilmour, die speelt op zowel HiWatts als op alle soorten Fenders en hij behoudt altijd zijn signature sound.

nielsnielsniels
10 juni 2009, 18:44
Die wil je nu inruilen voor wat ik in essentie zou karakteriseren als een erg goeie recording amp, zeker geen practice amp voor thuis en ook geen echte gig versterker. 15-20 watt buizen is voor thuis nog steeds teringhard, veel te hard om de buizen lekker te laten ronken en de sound te krijgen die jij wilt. Als je gaat optreden, zul je er echter snel tegen aanlopen dat een buizen 15-20 watter niet clean blijft op rock/bluesbandvolume. Dat beperkt je mogelijkheden enorm.
En ten slotte: Er lopen (ook hier op het forum) heel wat bluesmannen rond die baggervette SRV sounds krijgen zonder ooit een boutique amp van dichtbij gezien te hebben. Als je op een simpele hotrod of blues junior met je huidige gitaar en pedalen geen prima bluessound kunt krijgen, ga je dat ook niet krijgen met de duurste Marble of weet ik wat.



Het aangename aan die boutique amps is dat sommige Power Scaling hebben ingebouwd.. dus van 0.1W tot 40W. Dus goed voor thuis en eventueel later nog op stage, en geen gedoe met attenuators.

Kim Wilson
10 juni 2009, 19:59
Heb je dit nog nooit overwogen?

http://i72.photobucket.com/albums/i162/joskedentweede/kochloadbox.jpg

Koch Load Box, reduceert je geluid (volume) maar behoudt de shape. Je klinkt dus hetzelfde als op hoog volume, maar dan gewoon zachter, als je begrijpt wat ik bedoel..
Nou, dat is niet helemaal waar. Je mist op laag volume wel een beetje de compressie van je speakers. Maar het is wel een goeie oplossing om je preamp op zijn flikker te geven.

Een mastervolume in laten bouwen (is niet zo ingrijpend als het klinkt) werkt trouwens ook prima, en is een stukkie goedkoper dan zo'n Loadbox.

joskedentweede
10 juni 2009, 20:20
Nou, dat is niet helemaal waar. Je mist op laag volume wel een beetje de compressie van je speakers. Maar het is wel een goeie oplossing om je preamp op zijn flikker te geven.

Een mastervolume in laten bouwen (is niet zo ingrijpend als het klinkt) werkt trouwens ook prima, en is een stukkie goedkoper dan zo'n Loadbox.

Ah, maar ik ben aan het overwegen om dit te kopen en tussen mijn Marshall en mijn cab te steken, is dat dan niet zo'n goed idee? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als de TS, buiten dan dat ik mijn versterker niet weg wil doen maar enkel een manier zoek om deze zachter te laten gaan, maar toch nog ten volle de buizen ervan kan benutten..

Di Stefano
10 juni 2009, 20:42
Ah, maar ik ben aan het overwegen om dit te kopen en tussen mijn Marshall en mijn cab te steken, is dat dan niet zo'n goed idee? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als de TS, buiten dan dat ik mijn versterker niet weg wil doen maar enkel een manier zoek om deze zachter te laten gaan, maar toch nog ten volle de buizen ervan kan benutten..

De loadbox heb ik nooit gehad, maar wel de thd hotplate. Dat klonk echt nergens naar. Vanaf dat je meer dan 4db eraf deed kwam dat je klank echt niet ten goede.

joskedentweede
10 juni 2009, 20:46
De loadbox heb ik nooit gehad, maar wel de thd hotplate. Dat klonk echt nergens naar. Vanaf dat je meer dan 4db eraf deed kwam dat je klank echt niet ten goede.

Dan maar de buren pesten :seriousf:

Di Stefano
10 juni 2009, 20:50
Je moet ook niet overdrijven hè. Je kan de sound van een amp ook behoorlijk vormen. Kijk maar naar David Gilmour, die speelt op zowel HiWatts als op alle soorten Fenders en hij behoudt altijd zijn signature sound.

Zijn sound is ook vrij clean waardoor het karakter van zijn gitaar er meer door komt. Een groot deel van zijn karakteristieke sound zit ook in de proco rat die hij gebruikt als ik me niet vergis.

Bernardduur
10 juni 2009, 22:02
De loadbox heb ik nooit gehad, maar wel de thd hotplate. Dat klonk echt nergens naar. Vanaf dat je meer dan 4db eraf deed kwam dat je klank echt niet ten goede.

+ een hoop. De Weber was nog de beste naar mijn oren.

Een speaker heeft gewoon 1W nodig om full spectrum te klinken. Je kan dus wel zachter spelen maar dan klinkt t gewoon ruk :D

pannekoek
10 juni 2009, 22:10
voor mij is de gitaar het belangrijkst, met een prachtig klinkende en spelende gitaar haal ik uit elke versterker wel een sound. terwijl een kutgitaar gewoon niet bespeelbaar is.

Arjan12
10 juni 2009, 22:18
Zijn sound is ook vrij clean waardoor het karakter van zijn gitaar er meer door komt. Een groot deel van zijn karakteristieke sound zit ook in de proco rat die hij gebruikt als ik me niet vergis.

Hij gebruikt vrijwel nooit een RAT. Wel veel delay, voor distortion een Big Muff en voor drive tegenwoordig een Butler Tube Driver, hoewel dat nogal eens anders is geweest in de loop der jaren.

Kim Wilson
11 juni 2009, 08:22
Ah, maar ik ben aan het overwegen om dit te kopen en tussen mijn Marshall en mijn cab te steken, is dat dan niet zo'n goed idee? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als de TS, buiten dan dat ik mijn versterker niet weg wil doen maar enkel een manier zoek om deze zachter te laten gaan, maar toch nog ten volle de buizen ervan kan benutten..
Oh jawel, het is een heel goed idee. Je kunt je normale sound redelijk benaderen op laag volume. Ik vind het alleen nogal duur. Ik weet niet hoe het op Marshalls werkt, maar bij Fender werkt een PPI Mastervolume perfect. Laten inbouwen kost ongeveer €100, en als ze het goed doen is het onzichtbaar te herstellen, mocht je hem ooit willen verkopen.