PDA

View Full Version : RVS frets



Antoon
9 juni 2009, 01:08
Is strict genomen geen zelfbouw maar weet iemand een goede gitaarbouwer waar ik een hals kan laten refretten met RVS frets? Vaak hebben ze daar geen zin in omdat het wat lastiger is.

Bedankt

pasqual
9 juni 2009, 22:49
ben je niet bang dat RVS te zacht is en sneller slijt?

groeten Pasqual.

Johannes
9 juni 2009, 23:08
... te zacht voor met diamant poeder gecoate snaren misschien. De gangbare nikkel/koper/zink fretjes die op het overgrote deel van alle gitaren zit zijn véél zachter dan RVS. Dat is ook de reden dat een RVS fretjob lastger is. Probeer RVS maar eens te vijlen of te zagen, dan merk je het meteen.

barno
9 juni 2009, 23:33
het is idd wat lastiger om te fretten maar een professional die zegt dat ie dat niet doet omdat het te lastig zou zijn ... ain't no professional to me

Antoon
10 juni 2009, 09:51
Tsja, het traditionele gereedschap dat gebruikt wordt voor refretten schijnt erg snel te slijten met RVS. Verder is het ook vrij elastisch wat het ook wat moeilijker kan maken. Allebei redenen dat RVS niet erg populair is onder reparateurs. Ik merk dat in Nederland er maar weinig mensen zijn die er enige ervaring mee hebben. Als je het voor het eerst doet en 18%NS gewent bent schijnt het erg tegen te vallen. Er is ook constant discussie over wat het met de klank doet.

pasqual
10 juni 2009, 22:19
... te zacht voor met diamant poeder gecoate snaren misschien. De gangbare nikkel/koper/zink fretjes die op het overgrote deel van alle gitaren zit zijn véél zachter dan RVS. Dat is ook de reden dat een RVS fretjob lastger is. Probeer RVS maar eens te vijlen of te zagen, dan merk je het meteen.

oké, ik dacht dat RVS erg zacht was qua materiaal omdat RVS schroeven sneller kapot gedraaid worden als "normale". vandaar.....

groeten Pasqual.

Orpheo
11 juni 2009, 00:04
oké, ik dacht dat RVS erg zacht was qua materiaal omdat RVS schroeven sneller kapot gedraaid worden als "normale". vandaar.....

groeten Pasqual.

:dontgeti::dontgeti:

you've got to be jokin'. ik heb zelden of nooit een RVS schroef kapot gedraaid. messing vaak genoeg, maar RVS niet vaak. tis echt knetterhard spul.

Nicks
11 juni 2009, 08:48
:dontgeti::dontgeti:

you've got to be jokin'. ik heb zelden of nooit een RVS schroef kapot gedraaid. messing vaak genoeg, maar RVS niet vaak. tis echt knetterhard spul.

ja gast, het ene RVS is het andere niet he. Ligt aan je koolstofgehalte. maar wat hij bedoelt is denk ik dat je schroeven aan elkaar gaan plakken als je rvs bouten erbij gebruikt.

Overigens kan ik professionals die het niet willen doen wel begrijpen, waarom zou je je dure gereedschap laten verknallen door 1 gitaar met RVS frets?

Orpheo
11 juni 2009, 13:08
ja gast, het ene RVS is het andere niet he. Ligt aan je koolstofgehalte. maar wat hij bedoelt is denk ik dat je schroeven aan elkaar gaan plakken als je rvs bouten erbij gebruikt.

Overigens kan ik professionals die het niet willen doen wel begrijpen, waarom zou je je dure gereedschap laten verknallen door 1 gitaar met RVS frets?

bij mijn weten is RVS per definitie sterker dan bijvoorbeeld messing of aluminium.

maar waarom? omdat ik de klant ben en ervoor betaal. Volgens de bouwer van Crimson, en ook van Warmoth, valt het wel mee hoe erg het slijt/verknalt, het is alleen lastiger te buigen, en voor binding is het een hel; de tang waarmee je de baard afknipt pakt bij RVS de fret gewoon niet goed, en de tang zelf sloop je er echt mee, vijlen niet echt. de tang haal je dus ook weg door het weg te slijpen met een dremel oid.

Dippides
11 juni 2009, 19:39
....maar wat hij bedoelt is denk ik dat je schroeven aan elkaar gaan plakken... Dat heet "vreten". Als je RVS in RVS schroeft heb je daar snel last van als je er niks tussen smeert. Maar voor de frets zal het denk ik geen probleem zijn.

pasqual
11 juni 2009, 21:28
:dontgeti::dontgeti:

you've got to be jokin'. ik heb zelden of nooit een RVS schroef kapot gedraaid. messing vaak genoeg, maar RVS niet vaak. tis echt knetterhard spul.

bedankt voor de subtiele verbetering van jouw kant. :)

groeten Pasqual.

mink
14 juni 2009, 22:32
Toch fijn om te zien hoe een vraag altijd weer een andere wending krijgt.
Antoon, je hebt een pm

Puerco
14 juni 2009, 23:32
Vroeg of laat komt er iemand die fretten van titanium wil hebben of zelfs keramisch (bv aluminium oxide of silicon carbide welke beiden bv in de oogjes van dure werphengels etc gebruikt worden omdat ze keihard, onverslijtbaar en superglad zijn).
Het is dat gitaristen veel te ouderwets/traditioneel zijn en nog het liefst spelen op jaren 50 modelletjes (tele, strat, lp etc) mezelf niet uitgezonderd natuurlijk :)

Mattia
29 juni 2009, 16:24
Keramische en titanium frets zijn al eens geprobeerd (weet even niet waar ik ze gezien heb, was wel experimenteel), en over stainless steel frets is al veel geschreven op verschillende plekken; wat mij ervan weerhoud (behalve de fretwire voor 50 gitaren die ik nog heb liggen, dan) zijn de gereedschapskosten - diamantvijlen obligaat, en veel sneller extra gereedschap moeten aanschaffen ivm slijtage. Ik ben ook dik tevreden met 'gewone' nickle-silver frets op dit moment.