PDA

View Full Version : Fretsleuven frezen met Dremel??



knarf
9 juni 2009, 00:50
Is het mogelijk/haalbaar en welk bitje gebruik je ervoor?

Lijkt me een handig alternatief voor de japanse zaag!

Ervaringen?

Hedge
9 juni 2009, 08:31
Geen ervaring, maar een slot is 0,5 of 0,6mm breed. Het smalste bitje dat ik tegen gekomen ben is 1mm. Maar het idee is zeer boeiend. Ik vraag me ook al een tijdje of het op deze manier mogelijk is.
Het zagen van slots is niet echt mijn ding.

stijnkenens
9 juni 2009, 09:29
Een alternatief is het zeker, maar handiger???

Met een Japanse trekzaag kan eigenlijk niet veel verkeerd gaan, als je goed afschrijft en het geleidingsblokje mooi vast zet.

Met een freesje van 0,5 mm moet je al gauw 5x over de zelfde lijn gaan, om 2 mm diep te geraken. Ik zie dit, zelfs met een goede geleiding, niet direct mooi afgewerkt worden.

Volgens mij kan er veel meer fout gaan dan je denkt.

Zo'n freesje van 0,5 mm zou ik ook niet gebruiken om kanaaltjes te frezen, eerder om telkens een gaatje te boren. Anders denk ik dat je per fret sleuf een freesje kan bestellen...

Ik ben nu een hulpstuk aan het maken om fretslots te kunnen zagen op een proxxon zaagmachientje (http://www-test.toolmonger.com/wp-content/uploads/2008/01/saw.jpg).

Met een aluminium lat waarin groefjes zijn gezaagd, en die als geleiding voor de toets dient... Een beetje geďnspireerd op het systeem van benedetto.
Als het klaar is zal ik eens wat foto's posten.


s

barno
9 juni 2009, 09:50
ik doe het op een heel primaire manier maar het werkt wel goed:

Eerst nauwkeurig aftekenen met een scherp potlood.

Omdat ik eerst radius, gebruik ik een flexibele meetlat om met een stanleymes een dunne snede te maken. Daarna verdiep ik deze snede door er nog enkele keren door te gaan met het mesje (zonder de lat als geleiding).

Daarna met een klein ijzerzaagje de sleuven langzaam inzagen. door de pilootsleuven gaat dit gemakkelijk. wel voorzichtig en langzaam zagen zodat je kaarsrecht naar onder gaat.

Rock Bottom
9 juni 2009, 11:39
ik doe het op een heel primaire manier maar het werkt wel goed:

Eerst nauwkeurig aftekenen met een scherp potlood.

Omdat ik eerst radius, gebruik ik een flexibele meetlat om met een stanleymes een dunne snede te maken. Daarna verdiep ik deze snede door er nog enkele keren door te gaan met het mesje (zonder de lat als geleiding).

Daarna met een klein ijzerzaagje de sleuven langzaam inzagen. door de pilootsleuven gaat dit gemakkelijk. wel voorzichtig en langzaam zagen zodat je kaarsrecht naar onder gaat.

Das een nuttige tip.

btw je gitaren worden steeds vetter.

no 1 hops
9 juni 2009, 11:40
uit de losse hand lijkt mij het frezen van fretsleuven een vraag om moeilijkheden, of de bit breekt , of je breekt uit en de frees beschadigt de toets.

Van Dattum
9 juni 2009, 12:25
Ik gebruik wel een Dremel voor de fretslots, maar dan niet met een freesje maar met het cirkelzaagblaadje wat je voor de Dremel kunt krijgen. Dat blaadje heeft een zaagsnede van 0,6mm. Ik heb een soort verstekbak gemaakt, waarin ik de Dremel over de toets heen kan trekken en zodoende mooie rechte en consistente fretslots kan zagen. En in 10 minuten tijd!!
Ik moet alleen nog een keer van de houtjetouwtje-MDF-methode naar iets permanenters van aluminium met mooie stelschroefjes voor de hoogte-instelling.
Het idee kwam overigens van Charlotte!

Hedge
9 juni 2009, 13:18
Ik gebruik wel een Dremel voor de fretslots, maar dan niet met een freesje maar met het cirkelzaagblaadje wat je voor de Dremel kunt krijgen. Dat blaadje heeft een zaagsnede van 0,6mm. Ik heb een soort verstekbak gemaakt, waarin ik de Dremel over de toets heen kan trekken en zodoende mooie rechte en consistente fretslots kan zagen. En in 10 minuten tijd!!
Ik moet alleen nog een keer van de houtjetouwtje-MDF-methode naar iets permanenters van aluminium met mooie stelschroefjes voor de hoogte-instelling.
Het idee kwam overigens van Charlotte!

Dit vraagt om foto's in het gereedschap topic.

snaarplukker
10 juni 2009, 14:58
Ik gebruik wel een Dremel voor de fretslots, maar dan niet met een freesje maar met het cirkelzaagblaadje wat je voor de Dremel kunt krijgen. Dat blaadje heeft een zaagsnede van 0,6mm. Ik heb een soort verstekbak gemaakt, waarin ik de Dremel over de toets heen kan trekken en zodoende mooie rechte en consistente fretslots kan zagen. En in 10 minuten tijd!!
Ik moet alleen nog een keer van de houtjetouwtje-MDF-methode naar iets permanenters van aluminium met mooie stelschroefjes voor de hoogte-instelling.
Het idee kwam overigens van Charlotte!
Dat cirkelzaagje is toch kleiner dan de behuizing van je Dremel?
Dan zaagt het die sleuf toch niet kaarsrecht in je toets.
De fretdraad komt er dan schuin in te zitten zodat de ene kant tegen je fretboord aan komt en de andere kant een spleetje zichtbaar blijft.

Van Dattum
10 juni 2009, 15:12
Dat cirkelzaagje is toch kleiner dan de behuizing van je Dremel?
Dan zaagt het die sleuf toch niet kaarsrecht in je toets.
De fretdraad komt er dan schuin in te zitten zodat de ene kant tegen je fretboord aan komt en de andere kant een spleetje zichtbaar blijft.

Het houdertje met het zaagblad staat onder een hoek met de Dremel en wordt via een soort cardan-achtig asje aangedreven. Geen probleem dus....

Gitaarbouwer
11 juni 2009, 09:10
Ik gebruik wel een Dremel voor de fretslots, maar dan niet met een freesje maar met het cirkelzaagblaadje wat je voor de Dremel kunt krijgen.

Bij Taylor gebruiken ze ook zo'n circelzaagblaadje. Ik zou zeggen ga er eens 10 minuten lekker voor zitten en bekijk dit (http://www.taylorguitars.com/video/factory-fridays/default.aspx?edition=13&title=13%3a+The+Taylor+Neck) filmpje.

knarf
11 juni 2009, 17:17
Ik gebruik wel een Dremel voor de fretslots, maar dan niet met een freesje maar met het cirkelzaagblaadje wat je voor de Dremel kunt krijgen. Dat blaadje heeft een zaagsnede van 0,6mm. Ik heb een soort verstekbak gemaakt, waarin ik de Dremel over de toets heen kan trekken en zodoende mooie rechte en consistente fretslots kan zagen. En in 10 minuten tijd!!
Ik moet alleen nog een keer van de houtjetouwtje-MDF-methode naar iets permanenters van aluminium met mooie stelschroefjes voor de hoogte-instelling.
Het idee kwam overigens van Charlotte!

Dit bedoel ik nou! Aan deze had ik ook al gedacht maar vreesde ook dat het niet goed zou komen met de hoek. zo'n cardan-dingetje is dan idd de oplossing. Zit dat bij het Dremel-zaagblaadje of is het apart te verkrijgen?

Ik was sowieso niet van plan los uit de hand te werken, eerder met het stewmac opzetstuk en geleider. Maar kleinste bitje is idd 0,8mm...

Ik werk voorlopig ook volgens de "barno-methode" maar zelfs mét behulp van een verstekbak vind ik het niet eenvoudig een mooie rechte lijn aan te houden. Moet wel toegeven, mijn fretzaag is een gemodificeerd Carrefour-product... :chicken: