PDA

View Full Version : improvisatietechnieken



Tralalaaa
9 juni 2009, 00:50
Goeienacht... :hippie:

Ik speel sinds 2006 akoestische gitaar en sinds april bespeel ik de ukulele erbij. Ik ben erg geinteresseerd geraakt in muziek door die jaren heen. Ik speel en zing iedere dag, en meestal speel ik covers van mijn favoriete bands en op de ukulele vind ik het leuk om schattige liedjes uit de jaren 30 te spelen.

Nu aangekomen bij mijn vraag... ik schrijf al heel lang gedichten en sinds ik de ukulele bezit houd ik me ook bezig met songwriting. Met de lyrics ervaar ik geen enkel probleem. Ik schud zo een stukje tekst uit mijn mouw. Echter ervaar ik wel veel problemen bij de een melodieopbouw of een akkoordenschema. Ik zit niet meer op gitaarles, in het verleden heb ik wel eens aan mijn gitaarleraar gevraagd of hij me ook een improvisatieles wil geven. Helaas ging dit moeizaam en het kwam er maar niet van...

Ik kan maar niet begrijpen hoe je als muzikant chord progressions (hoe heet dat in het Nederlands?) maakt wat perfect bij elkaar past. Ik ben gemotiveerd om dit te leren, om dit onder de knie te krijgen. Intervallen, notenladders... ik snap er werkelijk niets van.

Nu is mijn vraag of jullie gitaristen misschien tips voor me hebben. Zijn er theorieboeken op de markt die mijn vraag bevredigen? Hebben jullie advies? Weten jullie een site waar veel kennis in staat (het liefst in het Nederlands)?

Alvast bedankt en remember...

KEEP ON STRUMMING! :noob:

Fireplace
9 juni 2009, 01:04
Een paar losse gedachten ten aanzien van je vraag:

1. Als theoretische ondergrond is de kwintencirkel een handig hulpmiddel. Kijk bijvoorbeeld op

http://www.harmoniestagatha.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=69:kwintencirkel&catid=36:algemeen&Itemid=61

2. Zelf heb ik het meeste geleerd van het naspelen van liedjes van anderen. Op een gegeven moment weet je uit ervaring welke akkoorden bij elkaar passen, omdat je weet hoe anderen dat opgelost hebben.

3. De leukste ideeën onstaan bij mij vaak als ik het theoretische gedeelte loslaat. Zomaar wat pielen, je door je vingers laten leiden en kijken waar de melodieën in je hoofd je naartoe brengen. Er zijn geen regels voor akkoordprogressies (klassieke muzikanten zullen het hier vaak niet mee eens zijn!) , als het voor jou goed klinkt IS het ook goed.

Muzieknono
9 juni 2009, 06:54
Je kunt deze vraag beter plaatsen bij speeltechniek en theorie volgens mij want daar zitten de akkoordwizzards die je wel verder kunnen helpen.
Mvgr. Dirk Jan :B

peter_heijnen
9 juni 2009, 13:02
Ik verplaats deze naar theorie.

Guitarmania
9 juni 2009, 18:53
Goeienacht... :hippie:

Ik speel sinds 2006 akoestische gitaar en sinds april bespeel ik de ukulele erbij. Ik ben erg geinteresseerd geraakt in muziek door die jaren heen. Ik speel en zing iedere dag, en meestal speel ik covers van mijn favoriete bands en op de ukulele vind ik het leuk om schattige liedjes uit de jaren 30 te spelen.

Nu aangekomen bij mijn vraag... ik schrijf al heel lang gedichten en sinds ik de ukulele bezit houd ik me ook bezig met songwriting. Met de lyrics ervaar ik geen enkel probleem. Ik schud zo een stukje tekst uit mijn mouw. Echter ervaar ik wel veel problemen bij de een melodieopbouw of een akkoordenschema. Ik zit niet meer op gitaarles, in het verleden heb ik wel eens aan mijn gitaarleraar gevraagd of hij me ook een improvisatieles wil geven. Helaas ging dit moeizaam en het kwam er maar niet van...

Ik kan maar niet begrijpen hoe je als muzikant chord progressions (hoe heet dat in het Nederlands?) maakt wat perfect bij elkaar past. Ik ben gemotiveerd om dit te leren, om dit onder de knie te krijgen. Intervallen, notenladders... ik snap er werkelijk niets van.

Nu is mijn vraag of jullie gitaristen misschien tips voor me hebben. Zijn er theorieboeken op de markt die mijn vraag bevredigen? Hebben jullie advies? Weten jullie een site waar veel kennis in staat (het liefst in het Nederlands)?

Alvast bedankt en remember...

KEEP ON STRUMMING! :noob:

Op dit forum staat het helemaal stijf van de muziektheorie, dus rommel eens wat in het archief. Bovendien denk ik dat (wat idd overigens de juiste term is) chordprogressions eenmaal ingetikt op Google een wereld voor je opent.

De meeste akkoordenprogressies zijn ook wel zo'n beetje uitgevonden en gespeeld. Maar, ik weet niet welke kennis je al hebt, een paar aandachtspunten bij het leren en hanteren van progressies zijn de volgende:

1. theoretische basale kennis opdoen: met de "do-re-mi-ladder" heb je al 6 (eigenlijk 7) prachtige akkoorden tot en met de septiem bij elkaar die goed bij elkaar passen: bestrijkt 90% van de pop en rock;
2. versiertonen ahv do-re-mi-ladder;
3. leer de kwarten- en kwintencirkel eens goed: als in een song wordt gemoduleerd, is dat meestal naar een naastgelegen toonsoort met een enkel kruis- of molverschil;
4. lees iets over ii-V-I-schemaatjes (jazzy);
5. lees iets over melodisch mineur en harmonisch mineur: daar komen prachtige "overgangsakkoorden" uit;
6. ontleed eens wat songs van Stevie Wonder of Burt Bacharach: dat zijn liedjesschrijvers met prachtige kloppende progressies die logisch zijn (want ze passen in bovenstaande punten).

Succes!