PDA

View Full Version : topkam kapot/vervangen...



pimmedoris
8 juni 2009, 23:27
Dag mensen,

Ik wilde vandaag op mijn Epiphone G400 dikkere snaren leggen om mijn gitaar in C te kunnen stemmen. Ik heb een .012 setje en ik was dus bezig met die erop te leggen. De E snaar en de A zitten erop en plots breekt er een stukje van mijn topkam af bij de lage E... Hoe kan dit gebeuren?

Maar goed, ik had nog een graphtech topkam (PT-6000) liggen, dus die wilde ik er dan maar opzetten. Maar deze zijn niet gelijk. Boven is de nieuwe graohtech, onder is de oude. Rechts is een hoekje afgebroken...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XZP6F3ME-D.jpg
De graphtech is iets breder. Dit is wel bij te vijlen, maar de stringspacing is ook iets anders. Is dit echt problematisch en moet ik andere topkam kopen?
Ook is deze Graphtech iets smaller. Je ziet een klein beetje ongeverfd hout tussen de trussrod en de topkam.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KACAC6AC-D.jpg

Dus mijn vraag:
Kan ik beter een andere topkam kopen? Ik zie bij Tonefactory dat ze inmiddels ook een speciale epiphone-graphtech hebben (PT6060)
Of kan ik deze gewoon monteren en dan een beetje vijlen?

barno
9 juni 2009, 00:04
ik vijl mijn kammetjes zelf in maar als je een preslotted neemt, zorg er dan gewoon voor dat hij is gemaakt voor exact de nutbreedte (breedte toets ter hoogte van fret 0) van je gitaar. Dat hij wat smaller is en stukje hout zichtbaar is, is enkel cosmetisch van belang.

pimmedoris
9 juni 2009, 15:46
Als ik de "gebruiksaanwijzing" lees die bij de graphtech zat is het blijkbaar heel normaal om hem af te vijlen tot de goede breedte en hoogte. En het verschil in stringspacing is nu ook niet direct reusachtig. Ik vraag me af of ik het überhaubt zou merken...

Het opvallendste punt is dus te zien op foto twee, dus misschien toch maar een nieuwe topkam bestellen...

Maar nog een laatste vraag: Hoe kan het dat mijn topkam zomaar afbreekt? Ik had de E-snaar nog net eens gestemd, alleen maar wat aangedraaid. Komt er dan toch al zo'n hoge spanning op die topkam of kan hij ook gewoon versleten zijn?

Hedge
9 juni 2009, 16:48
Plastic wordt wel vaker broos als het wat ouder wordt. Zou me daar niet zo'n zorgen over maken.