PDA

View Full Version : Profielwerkstuk Natuurkunde



Pesto & Tonijn
8 juni 2009, 22:45
Beste mede-bezoekers van gitaarnet.nl,

Voor mijn profielwerkstuk Natuurkunde zou ik graag willen weten hoe je een piano kan maken.
Bijv. welke materialen er nodig zijn en hoe ik precies te werk kan gaan.
Als dit niet mogelijk is zou ik graag suggesties willen voor welk instrument wel mogelijk is. Alvast bedankt.

Mazzel,

Pesto & Tonijn

macwilliams
8 juni 2009, 22:51
Je zocht op google "toetsen" en kwam op gitaarnet?

thijser
8 juni 2009, 23:38
kan je niet beter naar pianonet.nl gaan ofzo.. dit komt niet echt serieus over.

artnaz
8 juni 2009, 23:44
Piano is veel werk. Het is een groot ding, je hebt veel snaren, en de toetsen zul je nooit fatsoenlijk krijgen.

Een gitaar is daarentegen makkelijker, en daarvoor ben je hier WEL op de goed plaats. ;)

Gothra
9 juni 2009, 11:53
gewoon doen, die piano, kom je ook wel aan de 160 uur of meer, heb je alleen geen tijd meer om een verslag te schrijven.

B0UDEWIJN
9 juni 2009, 17:04
Beste mede-bezoekers van gitaarnet.nl,
.....blablabla.....
Als dit niet mogelijk is zou ik graag suggesties willen voor welk instrument wel mogelijk is. Alvast bedankt.

Je zou bijvoorbeeld een gitaar kunnen gaan bouwen :ok:

Niet erg nuttig deze vraag :dontgeti:.

Broodjekaas
9 juni 2009, 17:14
Beste Pesto en tonijn.


Op de vraag hoe je precies een piano maakt, moet ik je met spijt meedelen dat ik niet over de benodigde kennis beschik.

Ik weet wel dat belangrijke onderdelen van kwaliteitspiano's vaak van gelamineerd hardhout worden gemaakt, voornamelijk esdoorn. Het materiaal van de behuizing kan sterk varieren. Oorspronkelijk was dit hardhout, maar er worden nu ook plastics of zelfs koolstofvezel gebruikt.
Verder zul je voor de frames in de piano gietijzer nodig hebben.

Handige gereedschappen zullen onder andere een mokerhamer zijn, het liefst een waarmee je de bewegingsvrijheid hebt om hard de bovenkant van je hoofd te kunnen raken.

Als je de tijd die je nu steekt in het trollen van fora, zou steken in het bouwen van een piano zou je nog best aan de benodigde tijd kunnen komen.
Echter, dit project gaat een armoedige 5e klas vwo'er waarschijnlijk financieel boven de pet, aangezien jouw gebrek aan zakcenten slechts overtroffen wordt door jouw tekort aan werkende hersencellen.

Kusjes, Broodjekaas

Ike57
9 juni 2009, 17:53
Handige gereedschappen zullen onder andere een mokerhamer zijn, het liefst een waarmee je de bewegingsvrijheid hebt om hard de bovenkant van je hoofd te kunnen raken.

Als je de tijd die je nu steekt in het trollen van fora, zou steken in het bouwen van een piano zou je nog best aan de benodigde tijd kunnen komen.
Echter, dit project gaat een armoedige 5e klas vwo'er waarschijnlijk financieel boven de pet, aangezien jouw gebrek aan zakcenten slechts overtroffen wordt door jouw tekort aan werkende hersencellen.

Kusjes, Broodjekaas

Vind je dit zelf ook niet een beetje grof naar de topic starter? Er wordt heel netjes een vraag gesteld (ja, ik weet het: direct bij de eerste post en wellicht op het verkeerde forum) maar er wordt ook gevraagd naar suggesties voor andere instrumenten (kan dus ook een gitaar zijn).

Heeft jouw reactie, qua grofheid, enige toegevoegde waarde?

Rude Perception
9 juni 2009, 18:00
Heeft jouw reactie, qua grofheid, enige toegevoegde waarde?

Is een kleine glimlach tijdens een dag hard leren een toegevoegde waarde?

up-guitarman
10 juni 2009, 15:38
Man man, geef die topic starter nu eens gewoon een deftig antwoord, en als je dat niet kan, hou dan je muil. De gitaarnet mentaliteit tegenwoordig, tss... Je moet hier geluk hebben om een deftig antwoord te krijgen tegenwoordig, waar ik meteen aan wil toevoegen dat ik al vaak een goed antwoord heb gekregen. Maar er moeten er toch altijd zijn, die nieuwe mensen op het forum meteen moeten beginnen afzeiken, terwijl onze "fantastische" broodjekaas zelf nog maar een dikke 20 posts heeft...

Dat gezegd zijnde:
Piano lijkt me moeilijk te bouwen, als je alleen nog maar het binnenwerk eens grondig bekijkt, fieuw... Misschien beter eerst beginnen met een iets "simpeler" instrument. Ik weet niet hoever je ervaring met hout- en metaalbewerking gaat, maar dit lijkt me toch hoog gegrepen voor een eerste project.

Wil je er toch aan beginnen, zou ik eens contact opnemen met een aantal bouwers:
http://www.maene.be.wilson.priorweb.be/134/Klavecimbel/pianoforte

Alleszins véél succes !!!

Noid
10 juni 2009, 16:00
ff in google "piano bouwen" in typen, dan filmpje kijken:
http://www.appelogen.be/2007/06/22/hoe-worden-pianos-gemaakt/

Dan materialen halen en bouwen die piano. Veel succes.

Pesto & Tonijn
10 juni 2009, 16:15
Bedankt voor de moeite die jullie hebben genomen om mijn vraag te beantwoorden en voor de suggesties die gedaan zijn. Jammer van de reactie van BroodjeKaas, maar gelukkig is niet iedereen zo. Ik heb besloten om er vanaf te zien, vanwege de moeilijkheidsgraad. Daarom heb ik besloten om iets anders voor mijn profielwerkstuk te doen. Nogmaals dank voor alle positieve reacties.:hippie:

Mazzel,

Pesto & Tonijn

PS: Aan Broodje Kaas: Neem een voorbeeld aan up-guitarman en Ike57

Broodjekaas
10 juni 2009, 22:16
Voordat ik vijanden voor het leven krijg hier op het forum:

Ik heb een reden waarom ik "zo tekeer ben gegaan" tegen een arme nieuwe gitaarnet forumlid

"Tonijn en Pesto" a.k.a. Jordi zit bij mij in de klas bij wiskunde. Hij heeft hier een account gemaakt voor de grap, en hij is heus niet zo dom om voor zijn profielwerkstuk een piano te bouwen.

Hij wilde zien hoe mensen hier reageerden op een -minder intelligente- vraag, en tijdens wiskunde hebben we dus dit vraagje bedacht. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat hij echt de moeite zou nemen om hier een account te maken, en een topic te starten, maar da's dan dom van mij.

Ik zou het zelf echt vreselijk vinden als mensen mij zo hadden verwelkomd (niet al te lang geleden), en het ligt ook niet in mijn aard om zo mensen af te zeiken, dus Ike57, up-guitarman, mijn excuses daarvoor.

B.K.

KoenB
10 juni 2009, 22:18
Nou ken ik broodje kaas weer persoonlijk, en nou kan ik zeggen je bent weer lekker aan het klootviolen meneer V ;)

maar bottom line: dit gaat dus nergens over, kan dicht

snaarplukker
10 juni 2009, 22:31
...Als dit niet mogelijk is zou ik graag suggesties willen voor welk instrument wel mogelijk is. Alvast bedankt.

www.triangelnet.nl/forum/zelfbouw;)