PDA

View Full Version : Basgitaar op een gitaarversterker



Bitterkoekjes
8 juni 2009, 22:25
Ik speel bas en nu wil ik graag een goedkope versterker op batterijen. Ik kwam uit op een Roland Micro Cube. Dit is officieel een gitaarversterker en vraag me dan ook af of iemand van jullie tips kan geven/ervaring er mee heeft en mij advies kan geven over het wel of niet kopen van een Micro Cube.

Kaboemba
8 juni 2009, 23:08
Dat moet je niet doen, de speaker van een gitaarversterker is niet gemaakt voor bas.
De lage tonen vragen om een speaker die ver uit kan slaan (veel beweging aan kan) en dat heeft die cube niet.
Gaat je de speaker kosten, vroeg of laat (reken op vroeg).

schwalbe
8 juni 2009, 23:14
Er is ook een basversie van de microcube:
http://www.roland.com/products/en/MICRO_CUBE_BASS_RX/index.html
http://www.roland.com/products/com/MICRO_CUBE_BASS_RX/images/top_L.jpg

Nico2
24 juni 2009, 23:13
Volgens mij kan het wel als je maar op een beetje laag volume speelt.

arcane
24 juni 2009, 23:20
Volgens mij kan het wel als je maar op een beetje laag volume speelt.

Ook weer in dit topic raad ik het weer eens af ;)

Op laag volume, tja, je zal maar net per ongeluk je volume vergeten zijn terug te draaien nadat je met je normale gitaar hebt gespeeld. Of je draait je amp elke keer net ietsje harder, omdat je vindt/denkt dat het wel wat harder mag.
En dan ineens is je speaker kaduuk.

Joey Handsome
24 juni 2009, 23:31
Toch heb ik nog nooit iemand meegemaakt die het ook daadwerkelijk voor mekaar gekregen heeft. Ik speel al jaren met octaaf naar beneden of twee naar beneden en dat kunnen ze ook prima hebben.

Henkie spenkie
25 juni 2009, 13:36
Volgens mij moet er ook wel redelijk wat gebeuren willen je speakers echt kapot gaan.

In het begin speelde ik via een verloopplug gewoon over mijn radio, dat ging ook goed op laag volume. Draaide je het volume wat verder open dan krijg je eerst wel een duidelijk signaal dat het niet goed gaat (klinkt het echt zwaar kut, zie je de speaker gewoon erg ver uitslaan). Per ongeluk je volume hoog laten staan en 1 noot aanslaan zal dus alsnog niet per definitie schadelijk zijn.

Maar het risico is er wel, en als je toch al een nieuwe versterker gaat kopen, waarom dan niet direct een bascombo?

Tim..
14 juli 2009, 21:07
Om maar even dit topic ervoor te gebruiken::)

Wat nou als je een octaver gebruikt met je gitaar, dan is het wel geen bas maar wel tonen van dezelfde hoogte (laagte). Is dat dan niet slecht voor je gitaarversterker?

Joey Handsome
14 juli 2009, 23:05
Zoals ik al zei in post #6 van dit topic, ik heb er nooit problemen mee gehad.

Wausser
15 juli 2009, 09:42
En daar komt nog bij dat het absoluut niet klinkt over een Microcube, heb het zelf wel eens geprobeerd, maar het klinkt gewoon niet.

Squier
15 juli 2009, 17:44
Dat moet je niet doen, de speaker van een gitaarversterker is niet gemaakt voor bas.
De lage tonen vragen om een speaker die ver uit kan slaan (veel beweging aan kan) en dat heeft die cube niet.
Gaat je de speaker kosten, vroeg of laat (reken op vroeg).

En wat als je het andersom doet?
Een electrische gitaar op een basversterker?
Ik hoorde wel eens iemand erover dat hij een basversterker op zijn electrische gitaar wilde...

Maroon
15 juli 2009, 18:13
Gitaar over de basversterker kan zeker! Doe ik ook regelmatig in de band. Klinkt lekker 'laag' (duh). Andersom vind ik het niet mooi.

wietse
15 juli 2009, 20:10
Ik hoorde wel eens iemand erover dat hij een basversterker op zijn electrische gitaar wilde...

wordt dat niet wat zwaar?
een basversterker op een gitaar?
je kan die versterker beter op de grond laten staan :D

Wausser
16 juli 2009, 12:27
Het kan inderdaad wel andersom, doen het nu zelf ook, bij gebrek aan een fatsoenlijke gitaarversterker die over een drummer heenkomt, speel ik nu op een Ashdown FiveFifteen met een Boss MT2 of DS1.

bassej
18 juli 2009, 12:41
gitaar op bas amp klinkt lekker! je kan ook makkelijker een lekker dik blues geluidje maken:punk: Ik speel zelf over een hartke 500watt met buizen pré op een heus cabinet. Dat valt dan weer niet te vergelijken met een microcube;)

necrokitten
24 juli 2009, 19:17
x3 "nog nooit iemand meegemaakt, die het daadwerkelijk is gelukt iets op te blazen met zijn bas"?
ik meldt me bij deze.
nieuwe Ibanez srx 590 TGF.
waarvan de elementen worden versterkt met een batterij.
had het volume op nog geen 5% ingestuurd
(veel geklooi in onze huidige oefenstudio,
we moesten over de P.A.).
eerst helemaal niks, na nog meer geklooi met apparatuur hevig overstuurd,
en 4 minuten later niks meer.
mengpaneel verziekt, waarschijnlijk stoppen eruit geslagen
(laten we hopen dat er een zekering inzit, het kreng is 25 jaar oud ofzo).

in ieder geval.
met de bas spelen over een gitaarversterker is mogelijk.
niet aan te raden, maar mogelijk.
HEEL laag insturen (a.k.a. het volume op de bas zelf laag zetten, en het liefste dat van de gitaarversterker ook).
maar ik kan niet bepaald zeggen dat het geluid er mooier op wordt

Joey Handsome
25 juli 2009, 13:12
Maarreh, je hebt er dus geen gitaarversterker mee opgeblazen maar een mengpaneel?

FruscianteFan
25 juli 2009, 13:26
zowel mijn oude Squier SP-10 (10 watt transistortje, 6,5" speaker) als mijn Vox Pathfinder 15 (15 watt transistor, 8" speaker) hebben nooit problemen gegeven met bas. De Blues Junior (15 watt buizen, 12" speaker. Kleine broertje van de bassman?) doet het ook prima, al geeft die veel minder bas weer dan de Vox.

Ik zou er niet mee in een band willen spelen, maar thuis gaat het prima. Al een jaar of 3. Enige jammere is dat je bas niet goed weergegeven wordt, maar ik zie mijn bas geen versterkers opblazen. Mocht het trouwens belangrijk zijn, het is een cheapo Adonis passieve P-bass.

Joey Handsome
25 juli 2009, 13:28
Ik speel ook wel eens over mijn 65 Twin Reverb met bas. Kan gewoon. Grappig dat in de handleiding zelfs staat dat hij ook voor bas geschikt is. Kan me niet voorstellen dat iemand daar over zou willen bassen in een band, maar hij houdt het wel vol.