PDA

View Full Version : Nieuw klein buizenversterkertje voor thuis.



knutselsmurf
8 juni 2009, 21:40
Hallo,

Ik wil een buizenversterkertje combo kopen om te oefenen thuis.
Nu heb ik er 3 gezien maar nu weet ik eigenlijk niet welke de beste is van onderstaande 3. ik heb ze gerangschikt naar mijn voorkeur.

1. Fender Champion 600
2. Harley Benton GA 15
3. Epiphone Valve junior.

Ik wil er niets aan modden omdat ik gewoon weg geen verstand heb van elektrisch.
Of het moet echt heel simpel te doen zijn.

Ik speel vooral blues en rock.

Wat ik wel ergelijk vind is die hum die sommige versterkertjes hebben.
Volgens mij heeft de epi er het meest last van.
Ze zullen er alle 3 wel last van hebben maar volgens mij heeft de Fender er minder last van.

Graag had ik jullie mening gehoord of ervaring

Broosje
8 juni 2009, 21:51
Diegene die je hier zet ken ik niet, dus weet niet of ik iets zinnigs kan antwoorden
maar toch nog eens mijn keuze promoten :-)
--> Vox AC-04-TV
4 watt buizen, meer dan volume genoeg voor thuis
Zalig clean geluid en een lekkere blues crunch
heb nog geen last gehad van een brom, echt muisstil
voor rock zal je toch nog een pedaaltje moeten gebruiken...

oorzaak
8 juni 2009, 23:00
Hoe duur mag het zijn en hoe klein moet het zijn? Ik ben zelf op helemaal gek op Koch versterkers en die hebben een 20 watter in het assortiment. Maar misschien is dit toch nog te groot? En goedkoop is Koch al helemaal niet...

knutselsmurf
8 juni 2009, 23:05
Hoi,

Wil er zo'n 150 euro aan uitgeven.
Moet gewoon een lekker oefenversterkertje zijn zonder de buren tegen de muren aan te jagen.


Hoewel dat laatste wel verleidelijk klinkt.;)

budje
8 juni 2009, 23:07
ik heb, zoals ik al vaak heb verkondigd, een valve junior head+cab maar snap niet waarom iedereen het altijd over de bijgeluiden heeft want in mijn ogen zijn die er zo goed als niet

knutselsmurf
9 juni 2009, 07:29
ik heb, zoals ik al vaak heb verkondigd, een valve junior head+cab maar snap niet waarom iedereen het altijd over de bijgeluiden heeft want in mijn ogen zijn die er zo goed als niet

Het schijnt dat vooral de combo's er last van hebben en de topjes niet of stukken minder.

Heb je die van jouw gemod of standaard gehouden?
Heb ff op youtube geluisterd maar vind hem nogal dof worden als ie wat harder gaat.Kan ook wel aan de filmpjes liggen. En gaat de epi niet heel erg hard?

Is die epi een beetje geschikt voor Blues en Rock denk je?

Ben niet in de gelegenheid zo'n ding te testen moet het dus echt hebben van youtube en commentaar.

denis.hermans
9 juni 2009, 08:19
Wat die vox 4tv betreft : ziet er idd wel leuk versterkertje uit en ik heb reeds een aantal leuke voorbeelden op youtube gevonden.

Wat mij wel enigszins bezorgd maakt : de lampen zijn rechtstreeks ingeplugd in het bord + het kastje van die versterker is helemaal afgesloten. De versterker kan bij langdurig gebruik dus wel warm worden. Beperkt dit niet de levensduur ? (Ik ken er zelf niet veel van, ik herhaal enkel wat anderen op diverse forums hebben gezegd). Misschien is de mening van enkele kenners op dit forum wel wenselijk.

De Blackstar HT5 heeft wel één van de twee lampen op een aparte socket en is achteraan ook meer open ( ijzeren grille). Deze krijgt overal goede recensies en ben er zelf ook wel in geïnteresseerd.
Deze laatste versterker is wel iets duurder zo'n 345 EUR.
Ik zie net dat dit ferm boven je budget is. Deze komt dus niet in aanmerking. Vox 4tv is zo rond de 200 EUR.

Als je tweedehands zou kopen let dan een beetje op met de epiphone : er bestaat een oudere versie van die meer hum zou hebben dan de nieuwere. Hoe die oudere versie herkennen : heeft iets te maken met tekening van logo : oudere versie heeft enkele lijn op paneel, nieuwere heeft dubbele lijn (of omgekeerd--) zoek dit even op).

Champion 600 heb ik als eens gehoord : klonk niet onaardig, maar was wel een goede gitarist die toen speelde, dan klinkt alles nogal goed. Nadeel dat vaak opgemerkt wordt : kleine speaker die het zwaar te verduren krijgt bij iets steviger werk. Wel bestaat er de mogelijkheid om een extern cabinet aante sluiten.

Opgelet : ik ben hier zeker geen kenner, maar heb wel al vele forums doorgelezen. Mijn info is dus goedbedoeld maar met het nodige voorbehoud te interpreteren.

Denis

budje
9 juni 2009, 08:49
Het schijnt dat vooral de combo's er last van hebben en de topjes niet of stukken minder.

Heb je die van jouw gemod of standaard gehouden?
Heb ff op youtube geluisterd maar vind hem nogal dof worden als ie wat harder gaat.Kan ook wel aan de filmpjes liggen. En gaat de epi niet heel erg hard?

Is die epi een beetje geschikt voor Blues en Rock denk je?

Ben niet in de gelegenheid zo'n ding te testen moet het dus echt hebben van youtube en commentaar.

Hij is wel iets aan de doffe kant maar aangezien mijn strat nogal aan de felle kant is word dat hier nooit een probleem. Hij kan wel gruwelijk hard voor zijn 5 wattjes ja, maar ik ben bang dat de meeste kleine buizenversterkertjes daar last van hebben. Je mag er altijd eens gezellig mee komen spelen, maar aangezien 95% vand de gitaarnetters niet bij me in de buurt woont (ik zie je woonplaats niet bij je naam) schat ik de kans vrij groot dat jij ook niet echt in de buurt woont.

en wat ruis in de combo betreft: die heb ik inderdaad nooit bespeeld!

en de mijne is nu nog origineel. zit er wel aan te denken om eens te (laten) modden, sinds kort heb ik 'm niet meer per se nodig in originele vorm.

Nobler
9 juni 2009, 14:35
Ik heb een Epi VJ head, die ik speel over een Harley Benton 2x12 kast met vintage celestion speakers speel, een Harley Benton GA-5 combootje en ik heb in de muziek zaak de Fender Champ 600 uitgeprobeerd. Ik heb er zelf mijn ideale kleine buizenamp nog niet in gevonden. Mijn ervaringen:
* De Epi klinkt inderdaad vrij dof. Ik speel vooral op humbuckergitaren. Die produceren niet genoeg gain om lekker te laten vervormen, daar is een trapdoosje voor nodig. Hij klinkt over de 2x12 te hard voor thuis, maar heeft weer niet genoeg voor een optreden of zelfs maar een repetitie omdat je te weinig headroom hebt.
* de HB combo valt ook wat tegen. Je hebt in vergelijking met de Epi dan wel toonregeling, maar veel heb je daar ook niet aan. Wil je een klein beetje oversturing (zonder trapdoos) dan moet hij zo hard dat het thuis al snel te hard is en bij een repetitie komt hij niet mee. Gelukkig waren ze zo goedkoop dat het niet echt een miskoop is.
* de Fender heb ik in de muziekzaak uitgeprobeerd, maar hij overtuigde mij niet om hem te kopen. Het totale volume vond ik zelfs in de muziekzaak tegenvallen en een echt lekker geluid vond ik het ook niet.

Waar ik érg tevreden over ben is mijn Laney LC-15. Die is erg draagbaar, kan toch behoorlijk hard, maar kan ook op huiskamer volume op een mooie vervorming zonder trapdoos worden afgesteld. Als je ze nog nieuw tegenkomt zijn ze vaak wat duurder dan jouw budget van 150 euro, maar het kan goed zijn dat als je even blijft zoeken dat je er wel een vindt voor dat bedrag.

Een betere kleine buizenamp voor weinig geld weet ik niet echt, anders kom je al snel groter en duurder uit. Met Blackhearts en zo heb ik overigens geen ervaring. Denk trouwens niet dat je op dat volume per se een buizenverster moet hebben. Ik gebruik in de huiskamer bijvoorbeeld een Vox Pathfinder transistorversterkertje (kostte rond 2000 nog geen 200 gulden) die onder die omstandigheden een veel beter geluid heeft en geeft dan mijn kleine buizenversterkertjes en qua volume en vervorming veel beter te regelen is.

knutselsmurf
9 juni 2009, 14:47
Ok klinkt me niet allemaal geweldig in de oren maar goed wat wil je voor dit bedrag.

Moet dan misschien toch iets hoger in de prijs gaan zitten.
De fender Vibrochamp lijkt me ook wel een goed buizenversterkertje met ook nog wat mogelijkheden.

voor rond de 250 euro heb je zo'n ding.

macwilliams
9 juni 2009, 16:49
Er staat nog een vibro champ te koop voor €200,- bij iemand hier op het forum.

Nobler
9 juni 2009, 17:16
Is zo'n Vibro Champ wel full tube, of alleen maar 'hybride'?

knutselsmurf
9 juni 2009, 17:41
Er staat nog een vibro champ te koop voor €200,- bij iemand hier op het forum.

Ha Ha bij jouw zeker?;)

Ik weet dat jij er één hebt.

bagheera
9 juni 2009, 17:58
en waarom de epi senior niet ?

Domme vraag maar is die eigenlijk al uit en zo ja iemand op dit formum die er al een heeft ?

EDIT: ja hij is al uit , maar heeft iemand hem al

knutselsmurf
9 juni 2009, 18:43
Voor mij in elk geval géén senior.

Gaat me veel te hard voor thuis.

Ik ga nog wel eens een beetje rondkijken op het net.
Ik heb er toch geen haast mee.
Misschien moet ik wel gewoon een goed transistor bakkie kopen of zo.
Voxje of wat anders.

Als die goedkope buizenbakkies toch veel te hard gaan en de helft van de merken ook nog niet eens klinken.

Laat nog wel even weten wat het geworden is.
Maar kan nog wel ff duren.

Exi
9 juni 2009, 19:25
De Vibro Champ is denk ik wel een goede keuze.
Je kan ook naar de zgn Hybride versterkers kijken, zoals de Vox VT serie.

macwilliams
9 juni 2009, 19:48
De vibro is full tube, en de mijne is niet te koop.
zal eens kijken of ik hem terug vind.

macwilliams
9 juni 2009, 19:52
Sloegin heeft er een.

DEZE SLOEGIN (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=19143)

en nog een. (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=108838)

knutselsmurf
9 juni 2009, 20:01
Sloegin heeft er een.

DEZE SLOEGIN (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=19143)

en nog een. (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=108838)

Ok,

Had al ergens gelezen dat je er zeer tevreden over bent.
Denk dat ie voor Rock en Blues wel ok is.

macwilliams
9 juni 2009, 20:13
Ik heb zelf een cabinet gemaakt met een 15 inch eminence speaker er in en deze op de vibro aangesloten....


SWEEEEEET:cheerup::supercool:

fuchs
9 juni 2009, 20:38
Ik probeer met name blues te spelen en hier thuis is de Champion 600 perfect.
Volle bak is nog te hard ivm de buren en er komt een heerlijk geluidje uit..

ACSlater
9 juni 2009, 23:32
Naar mijn bescheiden mening klinkt een honderd watt, tweekanaals Marshall met het volume op 1 nog altijd beter dan een 5 watt voluit. Er zit niet voor niets een volumeknop op zo'n ding.
Die kleine buizenversterkers zijn een gehyped. Moet wel zeggen dat ik de Blackheart nog niet heb uitgeprobeerd maar mijn ervaring heb opgedaan met Epi Valve jr, Peavey Royal 8 en Harley Benton GA5. De Blackheart klinkt op Youtube veel beter dan de rest.

SloeGin
10 juni 2009, 17:43
Ik heb zelf een cabinet gemaakt met een 15 inch eminence speaker er in en deze op de vibro aangesloten....


SWEEEEEET:cheerup::supercool:

Leuk. Heb je soms al soundclips?

Ik verkoop de mijne nog steeds dus als je hem wilt laar maar iets weten ;)

macwilliams
10 juni 2009, 17:46
Soundclips word moeilijk. Maar ik zal eens proberen een filmpje te maken en dan te joe tjoepen.

Arjan12
10 juni 2009, 17:49
Deze volg ik even, ik ben ook aan het denken over een kleine buizenversterker.

knutselsmurf
11 juni 2009, 07:28
Ik denk dat ik er wel zo goed als uit ben.

Ik twijfel nog tussen de vibrochamp en de vox ac.
Ik vind de vox ook wel lekker klinken.

Maar hoe zit het nu eigenlijk met die vibro champ
Distortion is solid state???

Houd het dan in dat je de buizen nooit echt overstuurd?
En dan misschien ook geen buizenoversturings geluid krijgt.
En zit er ook een kanaal op wat puur valve is zonder moddeling?
Als ik dan de gain opendraai komt er dan weer moddeling aan te pas?

Of moet ik het zien als een buizenbak met een pedaaltje ervoor?

macwilliams
11 juni 2009, 08:16
Volgens mij geeft het preamp buisje de oversturing. Het mod gedeelte de voicing.

pimmetje
11 juni 2009, 09:07
Naar mijn bescheiden mening klinkt een honderd watt, tweekanaals Marshall met het volume op 1 nog altijd beter dan een 5 watt voluit. Er zit niet voor niets een volumeknop op zo'n ding.
Die kleine buizenversterkers zijn een gehyped. Moet wel zeggen dat ik de Blackheart nog niet heb uitgeprobeerd maar mijn ervaring heb opgedaan met Epi Valve jr, Peavey Royal 8 en Harley Benton GA5. De Blackheart klinkt op Youtube veel beter dan de rest.Die kleine zijn idd op het moment enorm gehyped. Ze klinken lang niet allemaal lekker en een (te) klein speakertje helpt gewoon niet voor een beetje vol geluid (net als een vrijwel dicht staande 100watter daar niet voor helpt :D).

De problemen komen volgens mij vooral als mensen het geluid van hun 25/50/100watter met 1-tot-4x12 gaan zoeken in een klein 5watt bakkie met een 8"-ertje. Het zijn andere amps, dus dat werkt niet zo gemakkelijk.

Naar mijn smaak maakt vooral dat 8"-ertje (of zelfs 6"-ertje!) vaak dat het geluid van zo'n klein bakkie snel schreeuwerig en ielig wordt. Met een 10"-er of 12"-er wordt 't vaak ineens "volwassen"... en die 10"-er hoeft echt niet zo veel harder te zijn dan dat 8"-ertje.
Ik heb hier bijvoorbeeld beide soorten uit eenzelfde speakerserie met dezelfde magneet op zo'n 10"-er als op zo'n 8"-ertje.
Dat heeft efficiency-gevolgen :D.
Ze geven met het extra laag tov de 8"-er natuurlijk wel iets sneller overlast.

En het budget van 150 gaat op die manier natuurlijk niet werken...

Raytheman
11 juni 2009, 20:33
Ik heb ook een Fender Vibrochamp en ben er zeer tevreden over. Is zeker niet schreeuwerig. Ga hem eens proberen zou ik zeggen!

knutselsmurf
11 juni 2009, 21:09
Ik ga proberen of ik hem zaterdag kan testen.
Ik heb al zoveel gelezen en gehoord op youtube.
99% dat dit hem gaat worden.

Deze amp komt er steeds weer voor mij het beste uit.
Geen one trick pony waar ik eerst een zooi pedalen voor moet kopen.
Full tube en niet te hard voor thuis.
En volgens mij het beste wat je kan krijgen voor dit geld.

Het is gewoon een ampje lekker voor thuis dus ik vind dat ie gewoon niet zo heel duur hoeft te zijn.

macwilliams
11 juni 2009, 21:16
Heb net 2 eminence guitarlegend 12" besteld bij thoman.
1 daarvan komt in de vibro, nr 2 wordt een cabje voor bij de
vibro.

Dat word smullen :)

knutselsmurf
11 juni 2009, 21:25
Heb net 2 eminence guitarlegend 12" besteld bij thoman.
1 daarvan komt in de vibro, nr 2 wordt een cabje voor bij de
vibro.

Dat word smullen :)


Gaat dat wel passen dan 12" in de vibro?

macwilliams
11 juni 2009, 22:14
Anders maak ik een nieuwe amp behuizing.

Raytheman
12 juni 2009, 19:58
12" zal niet passen :-(
Een andere behuizing klinkt als een leuk project. Hou ons op de hoogte svp!

knutselsmurf
13 juni 2009, 15:25
En de winnaar is!

De Vibro champ!
Heb hem vanmiddag al opgehaald en ben er meer dan tevreden mee.
Man wat klinkt dat ding lekker zeg en op een acceptabel volume voor thuis.

Ben alle voicings ff afgegaan en er zit echt veel bruikbaar spul tussen.
Vooral de Brittisch stand doet het voor mij.
Tweed en Black panel vind ik ook super

En wat ik helemaal te gek vind is dat ik mijn acoustisch ook gewoon in kan pluggen op nummertje 16 fingerstyle klinkt echt helemaal te gek.


Heb ook nog een paar ander versterkers getest w.o. de fender 600
Jammer van de hum en het veel te kleine speakertje anders had het zomaar een lekker versterkertje kunnen zijn.

Maar genoeg geluld.

Ga nu ff raggen:punk:

macwilliams
13 juni 2009, 20:56
Heb je hem nu nieuw gekocht of een occasie?

Raytheman
13 juni 2009, 22:38
Gefeliciteerd. Goeie keuze!
Door jouw post over het maken van een extra cabinetje ben ik ook aan het knutselen geslagen. Ik had nog een paar massief vuren planken liggen waar ik een kastje van aan het maken ben. Binnenkort wat tolex, speakerdoek en een speaker bestellen :-)

knutselsmurf
13 juni 2009, 23:09
Heb je hem nu nieuw gekocht of een occasie?

Nieuw gekocht.
Voor die paar tientjes meer, heb je ook garantie heb zelf de ballen verstand van elektrisch.

macwilliams
14 juni 2009, 00:11
Gefeliciteerd. Goeie keuze!
Door jouw post over het maken van een extra cabinetje ben ik ook aan het knutselen geslagen. Ik had nog een paar massief vuren planken liggen waar ik een kastje van aan het maken ben. Binnenkort wat tolex, speakerdoek en een speaker bestellen :-)

Ik zit er aan te denken zo'n oud houten heineken krat na te bouwen maar dan twee maal zo groot zodat ik er ruimte genoeg in heb.
Dan geel schilderen en logo er op. :D


Nieuw gekocht.
Voor die paar tientjes meer, heb je ook garantie heb zelf de ballen verstand van elektrisch.


Als jij je er goed bij voelt! :ok:

knutselsmurf
19 juli 2009, 11:10
Heb net 2 eminence guitarlegend 12" besteld bij thoman.
1 daarvan komt in de vibro, nr 2 wordt een cabje voor bij de
vibro.

Dat word smullen :)

En zitten ze er al in?

By the way die luidsprekers die je besteld hebt zijn toch meer dan 4ohm?
Hoe doe je dat dan? Je kan er toch geen 8ohm of iets dergelijks achter hangen in zo'n cab. Gezien de versteker 4ohm is.

ibanez260
19 juli 2009, 22:03
blackstar ht5

macwilliams
19 juli 2009, 22:32
Mijn vibro heeft plaats moeten maken voor een peavey DB
daar hangt nu een éminence 15 inch guitar legend in.
Voor de vibro kun je beter een cabje bij bouwen. Ik heb de speaker er op gezet. Best te pruimen.

knutselsmurf
19 juli 2009, 22:47
Ik zit er ook aan te denken een cabje te bouwen.

Alleen die 4ohm speakers zijn er niet echt in overvloed.
Ik zat te zoeken op greenbacks maar kon ze niet vinden in 4ohm.

macwilliams
19 juli 2009, 23:04
Op je amp staat dat het minimaal 4 moet zijn. Dus meer maakt niet uit 8 ohm moet hij alleen harder werken. En voor zover ik weet is dat helemaal niet slecht voor een buizen amp.

Maar voordat je van alles aanschaft eerst testen.
Je woont vast ver van mij vandaan. Anders kon je hier 5 verschillende speakers proberen. Na de vakantie dan.

even
21 juli 2009, 09:53
Waarom een buizenversterker??? Op laag volume, dus zodat niemand er verder last van heeft, hoor je het verschil echt niet tussen een buizenversterker en een transistorversterker. Ik vind die kleine buizenbakjes een hype. Ze ruisen, brommen, en hebben een waardeloze toonregeling. Behalve de HB dan. Onder de 100 euro koop je hele leuke transistor bakjes voor thuis. Met een gain en mastervolume plus een driedelige toonregeling kun je tenminste je sound nog een beetje regelen.

succes, Erwin.

Nobler
21 juli 2009, 11:41
+1!

Ik doe zelf mee met de buizenbakjeshype omdat ik gewoon van buizenversterkertjes hou en je ze voor dat geld niet kunt laten staan (als je een baan hebt en jezelf wat zakgeld kunt gunnen), maar in de huiskamer, als ik mee wil spelen met de Hifi, bereik ik net zulke goede resultaten met mijn transistor Vox pathfinder.

Pepe
21 juli 2009, 12:56
Het schiet, wat mij betreft, een beetje z'n doel voorbij, om een 10 of 12 inch speaker voor een klein ampje te gebruiken. Ik heb een oude Princeton maar die is nog vrij groot in de categorie klein & handig. Sinds ik een champion 600 heb krijgt de oude Prince ook weinig draaiuren meer. Ik moet wel zeggen, de originele speaker heb ik gelijk vervangen voor een Weber alnico en NOS buizen.
Ik heb ook de Epi jr gehad maar die heb ik weggegeven want redelijk onbruikbaar als je met Les Pauls toch wat definitie wil.

Ik hoor wel degelijk verschil tussen een kleine tranny en kleine buis maar soit, tis mooi dat er een hoop keus is. 10 jaar geleden had je maar 2 kleine buizen ampjes.