PDA

View Full Version : Welke 2x12 voor onder een DSL?



Neals
8 juni 2009, 20:52
Ook mijn strooptocht naar nieuwe gear is weer begonnen. Nu ben ik op zoek naar een nieuw cabinet voor onder mijn DSL.

Dit cabinet zal 2x12 moeten zijn. Wil ik niet dat het cabinet veel smaller is dan mijn top is, en als het even kan, zou een match ook wel erg fijn zijn. Budget is niet zo heel hoog, en moet bij een euro of 300 hard ophouden.

Welke opties ik heb bedacht:

Marshall 1936 - Tweedehands
Harley Benton 2x12 V30
Fame 2x12 V30
Marshall MC212

Prijs/Klank/Kwaliteit vind ik belangrijker dan dat het 'matched'. Dat wil zeggen. Liever een onbekend merk van goede kwaliteit voor minder geld, dan een marshall.

Verder ben ik van plan het cabinet hoofdzakelijk thuis te gebruiken , en misschien enkele optredens.

MarkV
8 juni 2009, 21:01
Wat is je budget?

Er is een Marshall JVMC212 met een Celestion H en v30 gecombineerd, die ik wel goed vond en zeker niet zo duur is.

Heb je enig idee wat voor soort/type speaker je wilt?

Renin
8 juni 2009, 21:04
Ook mijn strooptocht naar nieuwe gear is weer begonnen. Nu ben ik op zoek naar een nieuw cabinet voor onder mijn DSL.

Dit cabinet zal 2x12 moeten zijn. Wil ik niet dat het cabinet veel smaller is dan mijn top is, en als het even kan, zou een match ook wel erg fijn zijn. Budget is niet zo heel hoog, en moet bij een euro of 300 hard ophouden.

Welke opties ik heb bedacht:

Marshall 1936 - Tweedehands
Harley Benton 2x12 V30
Fame 2x12 V30
Marshall MC212

Prijs/Klank/Kwaliteit vind ik belangrijker dan dat het 'matched'. Dat wil zeggen. Liever een onbekend merk van goede kwaliteit voor minder geld, dan een marshall.

Verder ben ik van plan het cabinet hoofdzakelijk thuis te gebruiken , en misschien enkele optredens.


Welke stijl speel je?

Ik vond de 1936 (g12-75) wel oké klinken onder mijn dsl50.
De V30 (Bogner) vond ik niks: veel te schel
Ik heb nu greenbacks die het te gek doen, al is het wel een 4x12.

Ik speel overigens met een strat.

Als je metal speelt met een LP o.i.d. zouden de V30's zomaar je ding kunnen zijn. Met de G12-75 zit je sowieso nooit echt mis.

Je kan de 1936 prima tweedehands kopen voor thuis. Het voordeel is dat die wat hoger is dan een "gewone" 2x12. Staat wat beter en is wat praktischer. Ik vond overigens nog wel dat het geluid onder je door blaast, ook al zijn de speakers iets gekanteld. Beste is dus toch de 2x12 niet op de grond te zetten maar iets hoger (op een flightcase van je top o.i.d.)

Ik speel rock in de breedste zin van het woord. Sommige vinden de greenbacks van tegenwoordig krasserig, maar dat merk ik eigenlijk alleen met een gibson-style gitaar (LP) met weinig gain op het leadkanaal. Met de strat klinken ze fantastisch vind ik.

Neals
8 juni 2009, 21:10
Budget is rond de 300 euro.

Ik neig zelf wat naar de V30. G12 is ook prima.

Neals
8 juni 2009, 21:24
Welke stijl speel je?
.
Ik speel hoofdzakelijk punk. Meer old school, denk aan Minor Threat, Green Day, Ramones. Schel zoek ik niet, vooral een lekkere volle sound.

Ook heb ik wel eens wat rock-uitspattingen. Denk hierbij aan AC/DC tot Bad Company tot moderne rock zoals Soundgarden etc. En soms ook eens een stukje blues.

Ik speel hoofdzakelijk over humbucker gitaren.

De 1936 met G12-75's is geen onbekend terrein voor me. Heb een beeld van hoe mijn top met deze speakers klinkt.

Ben vooral benieuwd naar hoe de budget alternatieven zijn.

MarkV
8 juni 2009, 21:57
Voor 300e zou ik 2dehands gaan. Er staan leuke oversized 2x12's van een forumlid op Marktplaats. Ik zou persoonlijk niet zo snel voor een goedkope 2x12 gaan van de duitse gitaar 'Aldi's', niet in de laatste plaats omdat ze vaak v30's hebben die je niet lijkt te willen.

Neals
8 juni 2009, 23:11
Voor thuis lijken me duitse aldi's een ok alternatief. Gewoon omdat het in eerste instantie niet 'on the road' oplossing is.

MarkV
8 juni 2009, 23:31
Voor thuis lijken me duitse aldi's een ok alternatief. Gewoon omdat het in eerste instantie niet 'on the road' oplossing is.

Sorry helemaal verkeerd gelezen. Als V30's wel je ding zijn en je zoekt voor 300 euro dan is zo'n HB een alternatief natuurlijk. Een Framus is wat duurder, maar schijnt (!) beter te klinken.

Nielsje
8 juni 2009, 23:36
Heb een tijdje met de combi van een DSL 100 en een Bogner OS212 gespeeld met G12-65H speakers. Prima, maar wel ietwat zwaar (zowel qua klank als gewicht). Nu met G12-20M speakers (en andere top) erg blij, maar waarschijnlijk gaat de Bogner er toch uit. Erg zware bak..

Ik zou niet teveel bezuinigen op een cab. Probeer een goeie 2e hands te vinden, dat is de top wel waard..

Neals
9 juni 2009, 11:36
k heb er over nagedacht, en ik besluit toch naar klasse 1936, of iets vergelijkbaars te zoeken.

Zolang ik nog zoekende ben, misschien nog tips voor cabs die ik MOET uitchecken?

HaroldA
9 juni 2009, 13:01
k heb er over nagedacht, en ik besluit toch naar klasse 1936, of iets vergelijkbaars te zoeken.

Zolang ik nog zoekende ben, misschien nog tips voor cabs die ik MOET uitchecken?

Als je voor de 1936 gaat, zorg er dan voor dat je een oude probeert. Niet omdat ik zie zelf in de aanbieding heb, maar omdat ik sterk het vermoeden heb dat de latere cabs vlakker en dus saaier klinken dan bijvoorbeeld de JCM 800 serie.

Over de JCM 900's heb ik nog weinig gehoord, maar als er alleen maar '1936' op het plaatje staat (JCM 2000 serie en later) wordt er vrij negatief over gesproken...


(dun lijntje tussen info en spam, maar ik ging ditmaal voor 'info')


Edit:
Hmmm... Nu zie ik je naam pas! Voor de anderen: Neals heeft me al een mailtje via MP gestuurd ;)

Chris Winsemius
9 juni 2009, 13:05
k heb er over nagedacht, en ik besluit toch naar klasse 1936, of iets vergelijkbaars te zoeken.

Zolang ik nog zoekende ben, misschien nog tips voor cabs die ik moet uitchecken?

k&e...........

MarkV
9 juni 2009, 14:03
k&e...........



Beetje duur, zit er niet in voor 300e denk ik.... hoop ik.. :seriousf:

Laatst was er iemand die K&E voor een (zeer) goede prijs kocht: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123033

Desalniettemin te duur voor TS, maar wel lekker!

Chris Winsemius
9 juni 2009, 14:34
Beetje duur, zit er niet in voor 300e denk ik.... hoop ik.. :seriousf:

Laatst was er iemand die K&E voor een (zeer) goede prijs kocht: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123033

Desalniettemin te duur voor TS, maar wel lekker!

@TS: excuses voor de budget- en tone-overschrijdende suggestie... ;)

ACSlater
9 juni 2009, 16:08
De Harley Benton is een prima cab en niet alleen voor het geld. Het klinkt gewoon goed. Een 2x12 is echt ideaal voor optredens als je nog geen roadies hebt. Ik denk niet dat de Framus of Fame kasten veel beter zijn. Enige minpunten zijn het tolex dat lang niet zo stootvast is als de Marshall elephant en het lelijke logo (dat niet zonder beschadigingen is te verwijderen)

marter544
9 juni 2009, 16:19
De Harley Benton is een prima cab en niet alleen voor het geld. Het klinkt gewoon goed. Een 2x12 is echt ideaal voor optredens als je nog geen roadies hebt. Ik denk niet dat de Framus of Fame kasten veel beter zijn. Enige minpunten zijn het tolex dat lang niet zo stootvast is als de Marshall elephant en het lelijke logo (dat niet zonder beschadigingen is te verwijderen)

Het logo is zonder beschadegingen te verwijderen hoor, stickerverwijderaar deed bij mij de truc.. Het tolex is kut, maar goed, het tolex van mijn gitaarkoffer en 5 maand oude Fireball is ook niet perfect zullen we maar zeggen.

Maar idd, de harley benton is een prima cab. Ik heb een keer met 2 4*12 bogners mogen spelen, dat klonk een stuk vetter, maarja, daar betaal je dan ook voor. Als je in de buurt bent kun je hier wel die harley benton V30 uitproberen.

Neals
9 juni 2009, 17:52
De Harley Benton is een prima cab en niet alleen voor het geld. Het klinkt gewoon goed. Een 2x12 is echt ideaal voor optredens als je nog geen roadies hebt. Ik denk niet dat de Framus of Fame kasten veel beter zijn. Enige minpunten zijn het tolex dat lang niet zo stootvast is als de Marshall elephant en het lelijke logo (dat niet zonder beschadigingen is te verwijderen)

2x12 is puur en alleen omdat ik de kast ook nog eens wil kunnen vervoeren. Als je een kleine hatchback rijdt dan is een 4x12 al minder praktisch ;)

Dat vervoeren is eigenlijk ook waarom ik toch voor iets 2e hands kies zoals Marshall, ipv een Fame of een Harley Benton. HB is waarschijnlijk heel leuk als je het 1x ergens neerzet en daar laat staan.

@ Harold
Latere Marshall kasten zijn van MDF. Het materiaal van de klankkast nu invloed uitoefenen op de klank.

Neals
9 juni 2009, 23:36
En de keuze is gemaakt! Het wordt een 1936.

Bedankt iedereen voor de input!

ACSlater
9 juni 2009, 23:39
HB is waarschijnlijk heel leuk als je het 1x ergens neerzet en daar laat staan.

Dit is nou juist wat ik niet bedoel. De kast is stevig zat. Na veel gesleep zitten er wat butsjes in het Tolex maar de kast zelf is in uitstekende staat en het is geen mdf maar hechthout (zij het van goedkope soort) Ik zag dat er eentje voor €160 te koop staat somewhere...

Neals
9 juni 2009, 23:42
Dit is nou juist wat ik niet bedoel. De kast is stevig zat. Na veel gesleep zitten er wat butsjes in het Tolex maar de kast zelf is in uitstekende staat en het is geen mdf maar hechthout (zij het van goedkope soort) Ik zag dat er eentje voor €160 te koop staat somewhere...

Die had ik gemaild, nog niks gehoord.

Maar lees topic hier boven. Keuze is al gemaakt :)

sjaak1990
9 juni 2009, 23:43
En de keuze is gemaakt! Het wordt een 1936.

Bedankt iedereen voor de input!

Waarom die cab. Vind het eerlijk gezegd gewoon slechte cabs. Marshall mode four cabs heb ik nooit gehoord maar verder vind ik ze eigenlijk allemaal niet geweldig. Behalve mijn oude 4x12 met g1265s maar verder...

Ik vind v30's behoorlijk klinken met een dsl maar een 2x12 zou ik met greenbacks willen als je niet al te hard wilt en als je wel hard wilt g12-65's.

Keus is al gemaakt maar hoop dat je toch wat anders overweegt want een DSL klinkt gewoon dun met zo'n cab. Heb eerst zelf mijn DSL door een 1960a gespeeld. Klonk behoorlijk maar wel leeg en bassig. g12-75t's vind ik sowieso niet geweldig in een Marshall cab omdat de cabs zelf al niet veel diepte geven. In een K&E moeten ze goed klinken en dat geloof ik ook wel want het zijn felle speakers en in een goede cab gaat het schelle eraf.

Heb de DSL verder met een brunetti 2x12 gehoord met v30's(goede helemaal berken cab), een brunetti 2x12 met jensen c12k's, een 1960a dus, een oude marshall 4x12 cab met oude greenbacks en een jcm800 met originele g12-65ers en ik moet zeggen dat de 65ers gewoon het lekkerst zijn. Helderder dan greenbacks en wat meer scheur. Hoewel de oude greenbacks ook heerlijk waren.

HaroldA
10 juni 2009, 00:09
Waarom die cab. Vind het eerlijk gezegd gewoon slechte cabs. Marshall mode four cabs heb ik nooit gehoord maar verder vind ik ze eigenlijk allemaal niet geweldig. Behalve mijn oude 4x12 met g1265s maar verder...

Heb je het nou over oude of nieuwe 1936's? Daar zit namelijk een wezenlijk verschil in. Ik lees zelfs op verschillende sites dat ze tegenwoordig van mdf gemaakt worden! :stop:

En oude Engelse T75's zijn ook heel anders dan de huidige Chinese Celestions...

Ja, er zijn beter klinkende 2x12"-ers, maar een oude(!) 1936 is in mijn ogen echt niet zo slecht als jij nou beweert.

Neals
10 juni 2009, 00:14
Waarom?

Ik heb de DSL reeds met een 1936 gehoord, en weet wat ik er van kan verwachten. Ik vind hem niet slecht, maar ik ben iemand die een goedklinkend setje wil hebben wat ook nog een beetje stevig gebouwd is.

Ook heb ik op dit moment een 2x12 met G12-75, maar dit is een extensiecab voor een combo.

Verder ben ik heel erg plug en play. Ik plug iets in, zoek tot ik mijn sound heb.

sjaak1990
10 juni 2009, 16:19
Ik denk dat ik een oude 1936 gehoord heb maar weet het niet zeker. Vind het erg vlak en schel. Heb geen oude en nieuwe g12-75ts naast elkaar gehoord en heb geen idee hoe groot het verschil is. Ik vind het alleen jammer als je voor je geld niet het beste koopt. Een DSL heeft niet heel veel mids en dan vind ik de scooped g12-75ts gewoon een mindere keus, chinees of engels ze zijn scooped.

Nielsje
10 juni 2009, 16:57
Ik speel al een tijdje niet meer met deze opstelling, maar met een les paul, ocd, DSL 100 en de Bogner geladen met G12-65H's had 'ie een beukend, doch erg lekker knallend drive geluid.

http://img252.imageshack.us/img252/9968/cimg3905ki8.jpg

http://img508.imageshack.us/img508/8748/pict3106hd7.jpg

Ik snap niet waarom je gaat bezuinigen op zo'n cab op het moment dat je een best goeie basis hebt (de DSL is géén slechte amp). Spaar dan even door voor een 2e hands K&E oid..

HaroldA
10 juni 2009, 17:07
Ach, een 2e hands 1936 is 100% waardevast, dus als de TS uiteindelijk iets anders wil kan dat altijd nog...

sjaak1990
10 juni 2009, 17:15
Ik speel al een tijdje niet meer met deze opstelling, maar met een les paul, ocd, DSL 100 en de Bogner geladen met G12-65H's had 'ie een beukend, doch erg lekker knallend drive geluid.

http://img252.imageshack.us/img252/9968/cimg3905ki8.jpg

http://img508.imageshack.us/img508/8748/pict3106hd7.jpg

Ik snap niet waarom je gaat bezuinigen op zo'n cab op het moment dat je een best goeie basis hebt (de DSL is géén slechte amp). Spaar dan even door voor een 2e hands K&E oid..

Lekkere combi hoor! Zo haal je het uiterste uit de dsl :rockon:

Baker
10 juni 2009, 17:17
Ik vind die g12-75 kasten ook sterk ondergewaardeerd.
Voor mijn JVM heb ik destijds greenbacks, v30's, K&E en Koch geprobeerd, en uiteindelijk toch voor een standaard marshall 1960 met g12-75's gekozen.

Die andere kasten klonken anders, niet perse beter. Die koch al helemaal niet icm marshall. E.e.a is ook sterk afhankelijk van smaak, welke stijl je speelt en welke gitaar je gebruikt. Ik vond het destijds het prijsverschil in ieder geval niet waard.

kunk
10 juni 2009, 17:39
Nou ik heb toevallig ook een DSL gehad en speelde daarmee ook over een 1936 cab met de standaard G12 T75 speakers en dat klinkt echt wel goed hoor.

Renin
10 juni 2009, 18:41
Ik had de oude 1936 jcm800, maar wel met g12-75. Het klonk gewoon goed.

Zeker geen slechte keus, en voor punk prima te doen denk ik, beter dan de V30 imo. Waardevast is ook een pré.

Luke-wannabe
10 juni 2009, 18:56
....Ik vind het alleen jammer als je voor je geld niet het beste koopt....

Wat is voor 300 eu dan het beste onder een DSL?

Luke-wannabe
11 juni 2009, 12:25
wat is voor 300 eu dan het beste onder een dsl?
***bump***

Neals
11 juni 2009, 15:23
Wat is voor 300 eu dan het beste onder een DSL?

Qua sound ben ik er achter dat er geen beste is. Dat is vooral een smaak verhaal.

Uiteindelijk ben ik op dit moment naar iets goeds klinkend, en vooral gezien de geringe afschrijving, en mijn ervaringen ermee is het dus een oude 1936 geworden.

Sjaak vind een 1936 misschien helemaal niks, maar misschien is het voor mij de heilige graal. misschien vind ik het ook niks. Even een keer in de winkel testen is dus ook onvoldoende referentie, en het is vaak een kwestie van weken/maanden voordat je pas er uit bent of een stuk gear iets voor je is. Je probeert iets, vind het vet, om het vervolgens 3 maanden later zonder pardon uit je rig te gooien. Dit had ik met een SG die ik geleidelijk aan minder vond worden.

Toen ik dit topic begon, had ik stiekem de 1936 al in het hoofd, met als alternatieven Fame + Harley Benton. Nu ik steeds meer het idee krijg dat cabs een dusdanige invloed hebben vallen deze af. Vooral omdat ze aan een flinke afschrijving onderhevig zijn.

HaroldA
11 juni 2009, 15:29
Qua sound ben ik er achter dat er geen beste is. Dat is vooral een smaak verhaal.


Ik vind die g12-75 kasten ook sterk ondergewaardeerd.


Nou ik heb toevallig ook een DSL gehad en speelde daarmee ook over een 1936 cab met de standaard G12 T75 speakers en dat klinkt echt wel goed hoor.


Ik had de oude 1936 jcm800, maar wel met g12-75. Het klonk gewoon goed.


Ik geloof dat dat genoeg zegt...