PDA

View Full Version : Ibanez GRG 170 DX aanpassen



Goridian
8 juni 2009, 20:45
Een goedenavond klussers,

Sinds ik een nieuw gitaar heb, zit ik te kijken naar de mogelijkheden om mijn 'oude' Ibanez aan te passen. Het gaat dus om dit model:
http://www.alalimsatalim.com/fotos/1_159466ibanez-grg170dx.jpg

Wat ik hiermee wil doen is de nek pick up + single coil eruit halen, de tone pot + knob en de pick up selector switch er uit halen en dan vervolgens de gaten op te vullen. Daarnaast wil ik misschien de brug vervangen zodat er een betere tremelo op kan, of gewoon een vaste brug.

Ik vroeg mij af hoe ik hieraan het beste kan beginnen, zal gelijk toegeven dat ik niet een houtbewerker ben of dat ik handig ben met electronica. Maar als jullie tips hebben dan hoor ik het uiteraard graag!

JER00N
8 juni 2009, 21:10
Ik zou die brug vervangen door een vaste. Als je hem wil vervangen door een goede tremelo, ben je misschien nog wel meer geld kwijt dan dat de gitaar kost. Ik heb bij mijn RG270 een vaste brug erop gezet en nog wat andere dingen aangepast: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1997643

aaronstonebeat
8 juni 2009, 21:30
Trem d'raf vind ik altijd een goed idee, maar dat is omdat ik ze zelf niet gebruik. Goed tremgebruik kan ik zeker waarderen, maar als je er geen gebruik van maakt, zitten ze in meerdere opzichten alleen maar in de weg.

Maar waarom zou je die pickups etc. willen verwijderen? Dan maak je van een heel veelzijdige gitaar een one-trick-pony.
En het zal veel werk zijn (en als je pech hebt een frustrerende klus die je één of meerdere keren over moet doen) om hem weer netjes afgewerkt te krijgen.

Aansluiten van de elektronica wordt met alleen 1 pickup en een volumepot wel heel eenvoudig ;)

Goridian
8 juni 2009, 21:39
Trem d'raf vind ik altijd een goed idee, maar dat is omdat ik ze zelf niet gebruik. Goed tremgebruik kan ik zeker waarderen, maar als je er geen gebruik van maakt, zitten ze in meerdere opzichten alleen maar in de weg.

Maar waarom zou je die pickups etc. willen verwijderen? Dan maak je van een heel veelzijdige gitaar een one-trick-pony.
En het zal veel werk zijn (en als je pech hebt een frustrerende klus die je één of meerdere keren over moet doen) om hem weer netjes afgewerkt te krijgen.

Aansluiten van de elektronica wordt met alleen 1 pickup en een volumepot wel heel eenvoudig ;)

Het is meer dat de overige functies, zoals de nek pick up en de single coil niks tot weinig toevoegen aan mijn geluidspectrum. Ik gebruik die twee pick ups al nooit en dus het leek de volgende stap logisch :p.

De tremelo weet ik zelf nog niet zeker, aangezien de tremelo op deze Ibanez niet echt goed is, om het positief uit te drukken. Ik wil het wel kunnen gebruiken, maar dan heb ik eentje nodig die niet onstemt als ik er naar kijken. Dus daarom zouden daarvoor ook locking tuners voor moeten komen.

snaarplukker
8 juni 2009, 21:50
Nou ja, dit klinkt als:"Ik heb een auto met alles er op en er aan, maar omdat ik de Radio/CD-speler, tomtom, airco, airbags, knop voor electrische ramen ect. toch nooit gebruikt, wil ik dat allemaal er uit halen en de gaten dichtsmeren.". Just my 2 cents.:dontgeti:

Deze meesten hier stoppen een gitaar juist voller met allerlei extra's om er meer sound er uit te kunnen krijgen.

BTW. Heeft je nieuwe gitaar ook nog iets wat je nooit gebruikt?

Goridian
8 juni 2009, 22:25
Nou ja, dit klinkt als:"Ik heb een auto met alles er op en er aan, maar omdat ik de Radio/CD-speler, tomtom, airco, airbags, knop voor electrische ramen ect. toch nooit gebruikt, wil ik dat allemaal er uit halen en de gaten dichtsmeren.". Just my 2 cents.:dontgeti:

Deze meesten hier stoppen een gitaar juist voller met allerlei extra's om er meer sound er uit te kunnen krijgen.

BTW. Heeft je nieuwe gitaar ook nog iets wat je nooit gebruikt?


Het leek mij juist leuk om er een LP Junior idee van te maken. Recht toe recht aan gitaartje.

snaarplukker
8 juni 2009, 22:31
Heeft het voor jou geen meerwaarde om het op marktplaats te zetten zodat een beginner een leuk veelzijdig beginnersgitaar kan aanschaffen?

Om tijd, kosten en moeite in iets te steken om het eenvoudiger te maken in iets wat je toch nooit gebruikt lijkt me overdreven. Dan kan je het beter gebruiken om te expirimenteren met extra opties.