PDA

View Full Version : Ik wil graag een Fender stratocaster kopen,waar moet ik opletten??



Kickz25
8 juni 2009, 20:03
Mensen,

Ik wil heel graag een Fender stratocaster kopen,maar waar moet ik juist opletten?!?Ik weet haast wel zeker dat t een Mex word..want mijn budget is rond de 600 a 700..Of heb je daar ook een US voor?Die zijn toch een stukje duurder?En waar moet ik opletten?Qua,gitaar zelf,ik weet dat het lekker in mijn hand moet zitten en lekker moet spelen(smalle hals,etc)..maar technische dingetjes dan??
IK heb zelf al een Epiphone LP met een vox versterker(ad15-vt)gewoon voor thuis,ik speel af&toe met vriendjes(klink soms nergens naar,maar we hebben lol,hahaha)..pas een strat ook op mijn versterker qua geluid?!?
Ik ben pas een jaartje bezig met elec-gitaar spelen,en zoek wel een bepaald geluid(beetje funk-achtig)
Aangezien ik hier altijd hele goeie tips lees,vraag ik jullie advies..:strat:

alvast Bedankt!!!

Bobby!

kevervolks
8 juni 2009, 20:22
Fender Classic Player 60

Made in Mexico, kost zo rond de 700 Euro.
Goeie gitaar voor het geld en volgens velen een van de betere Fenders, maar dit moet je echt zelf ondervinden door te testen...

Heeft een 12'' radius waardoor hij makkelijk te bespelen is!

Edit: gebruik de search anders even, er is namelijk al veel gezegd over gitaren in jouw prijsklasse! ;)

lindstrom
8 juni 2009, 20:41
zo dan

http://shop.strato.com/epages/61345850.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61345850/Products/OC033

leuk ding en betaalbaar..

allochthomas
8 juni 2009, 20:45
@TS
een highway one is zeker de moeite waard om te proberen, heb die van mij nieuw gehaald voor 650 euro.

MarkV
8 juni 2009, 20:56
Jeetje, wat een gezelligheid!

De goedkoopste Strat uit Mexico kost tegenwoordig vanaf 400 euro.
Daarna krijg je de 'specials' zoals de classics en de classic players.
Vanaf daar krijg je de Highway1 en vanaf daar de USA's.

Ertussen zitten de Japanners. Dat zijn kwalitatief goede gitaren voor een relatief gunstige prijs, maar dan moet je wel tweedehands gaan zoeken.

Persoonlijk vind ik de classic player '60 een lekkere gitaar.

almarvk
8 juni 2009, 20:57
Topic is weer opgeschoond

Spitfire
8 juni 2009, 21:12
spitfire, gewoon laten gaan...

mensen die stoer doen op internet zijn gewoon een beetje triest...
gewoon negeren, en lekker laten gaan...

Ik kan er gewoon zo slecht tegen als mensen niet willen toegeven dat ze foutzitten en dan vervolgens ook direct scheldwoorden erin gaan gooien om mij een schuldgevoel aan te praten...

Maar ontopic nu, ik had zelf zo'n versterker (wel de 30 watt versie) en speelde daar met een strat op en dat wilde prima. Kan me nog herinneren dat ik helemaal weg wat van het Boutique Clean en Boutique Overdrive kanaal, klonk echt heel erg goed.
Die strat was overigens een Blade, echt een super gitaar, zal ik ook zeker eens uitchecken als je naar Fender-achtige gitaren aan het kijken bent (ik weet 99% zeker dat je er toch niet naar gaat kijken, maar ik zeg het lekker toch). ;)

Kickz25
8 juni 2009, 21:32
Toevallig heb ik ook een x op een blade gespeeld..en dat voelde ook goed aan hoor..maar tja fender he:soinnocent:..ik weet ni..
Maar ik ga zeker rond snuffelen..
Is het trouwens is het echt zo,dat de ''hardware'' van een Mex,slechter of minnder van kwaliteit is dan een US?!?

Neals
8 juni 2009, 21:38
Toevallig heb ik ook een x op een blade gespeeld..en dat voelde ook goed aan hoor..maar tja fender he:soinnocent:..ik weet ni..
Maar ik ga zeker rond snuffelen..
Is het trouwens is het echt zo,dat de ''hardware'' van een Mex,slechter of minnder van kwaliteit is dan een US?!?

Ik vond die Blades geweldig, maar net wat je zelf zegt. Als je echt een fender wil zou ik ook een fender nemen.

Voor de strat. Sowieso, speel op lekker veel. 5 strats zijn gewoon 5 verschillende gitaren. En dikke + voor de Highway One + de de Made in Korea/Japan.

2e hands is ook een goede tip. Misschien moet dan rond de 700 een USA lukken.

Spitfire
8 juni 2009, 21:46
Ik vond die Blades geweldig, maar net wat je zelf zegt. Als je echt een fender wil zou ik ook een fender nemen.

Helemaal mee eens, als je echt een Fender wilt moet je een Fender nemen. Toen ik die Blade kocht zocht ik een Strat en geen Fender en naast een Amerikaanse Fender vond ik de Blade 'beter'.

Neals
8 juni 2009, 21:52
G&L is overigens wel van de hand van Leo Fender ;)

brinmein
8 juni 2009, 21:56
Je moet eerst op een rijtje zetten wat je wilt:

21 of 22 frets (wil je de hoge D halen?)
medium of small frets (belangrijk voor een sologitarist)
SSS of HSS-configuratie (single coil of SC met humbucker)
welk soort brug en welke soort brugzadeltjes

ik heb enkele MIM's in de handen gehad die niet in de buurt kwamen van de Strat USA Standard en zelfs daar zitten enorme verschillen in.

De strat eind jaren 90 vind ik beter dan de Strat 2008 maar dat kan ook aan het exemplaar liggen. De kwaliteit van het hout is daarbij van belang. Kwestie van veel spelen en voelen. Een eenduidig advies is niet te geven. Wel is het zo dat een Fender Strat USA redelijk waardevast is en dat kun je niet van alle gitaren zeggen. Maar uiteindelijk is je budget bepalend. Koop in ieder geval niet op Marktplaats zonder bezichtiging.

en als je wat aan je Fender verandert, altijd de originele onderdelen bewaren!
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Kickz25
8 juni 2009, 22:02
Ik kan helemaal niet wachten..ik wil eentje:crazyhappy:

Kickz25
8 juni 2009, 22:08
Kijk dit zijn goeie berichten!!!
Ik weet alleen dat ik een smalle hals wil,iets smaller dan mijn LP.(ik heb mij laten vertellen in de muziekwinkel dat sommige Strat's smaller zijn)
En over de frets heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht.
Maar over die andere dingen heb ik echt geen verstand van,daarom deze bericht van mij,sorry:dontgeti:
Ik weet dat ik gewoon dingetjes moet uitproberen...
En ik hoop dus van jullie wat op te steken:)

Eko
9 juni 2009, 07:57
De USA standards worden veel gebruikt aangeboden via Marktplaats. Dat is dus een uitstekende manier om te proberen binnen je budget te blijven. De USA`s blijven inderdaad wat meer waardevast. Kwaliteit is bij MIM of USA bij beiden goed. Geen enkel model wordt in beide landen op dezelfde manier gebouwd dus vergelijken is eigenlijk onmogelijk.
Kijk eerder naar kleuren of uitvoeringen die je aanspreken. De meeste modellen zijn met medium-Jumbo frets gemaakt en daar kan iedereen mee overweg. De standaard strats worden met een moderne C-hals gemaakt die zeer prettig speelt en heeft afgeronde randen langs de hals wat comfortabel aanvoelt.
Ik heb diverse keren op MIM strats gespeeld en zeker de 60`s waren goed. Dus als je absoluut nieuw wilt kopen is dit een goede start.

Henri H
9 juni 2009, 08:26
Je hebt het steeds over een smalle hals maar ik neem aan dat je een dikke hals bedoeld?
Ik vond de Highway 1 geen slechte gitaar maar vond de hals verschrikkelijk, heet ook wel een V hals geloof ik? De hals heeft aan de achterkant een lichte V-vorm. Ik houd persoonlijk meer van dikke halzen.
Ik zou kijken naar een 2e hands USA Strat, moet lukken voor dat geld.
Is mij ook gelukt; '95 Fender USA.
Edit: ik heb zeker een stuk of 3 MIM's getest maar vond het een stuk minder dan mijn '95-er.
Ook de nieuwe Standaard USA vond ik minder.

Kim Wilson
9 juni 2009, 08:49
Fender Classic Player for the win! Made in Mexico, maar speelt de gemiddelde USA Standard gegarandeerd naar huis. De USA's die voor jouw budget op MP worden aangeboden, zijn waarschijnlijk standards. De Classic serie koop je nieuw voor dat geld en dan heb je een betere gitaar in handen dan een gebruikte USA Std. Op dit moment leveren die gitaren echt veruit de meeste waar voor hun geld!

Joost_79
9 juni 2009, 11:19
Ik zou in eerste instantie ook de MIM CP '60 adviseren. Heerlijke gitaar met een erg mooie sound.

Ben zelf ook bij deze uitgekomen na zoektocht naar een leuke strat. Maar ga inderdaad proberen, er zijn zeer veel verschillende stratocasters met allemaal een eigen geluid en vorm.

Staar je in de muziekwinkel trouwens niet te blind op de prijzen, pak ook een gitaar boven je budget. Gewoon om te voelen wat het verschil is, sowieso even onderhandelen is wel de moeite waard.

Kickz25
9 juni 2009, 11:34
De Fender Classic Player,ga ik zeker uitproberen..
Ik heb em al een paar keer gezien op internet,alleen nu nog testen..
En hopen of die goed aanvoelt,ik wil gewoon geen overhaastige beslissingen nemen,daarom kijk ik en probeer ik rustig aan te doen..

budje
9 juni 2009, 11:36
De Fender Classic Player,ga ik zeker uitproberen..
Ik heb em al een paar keer gezien op internet,alleen nu nog testen..
En hopen of die goed aanvoelt,ik wil gewoon geen overhaastige beslissingen nemen,daarom kijk ik en probeer ik rustig aan te doen..

Doe eens rustig! (http://www.youtube.com/watch?v=tcFx4ymZFgU)

Foxey Freddie
9 juni 2009, 15:22
Ik ben zelf ook bezig met een strat te vinden dus volgens jullie is de baja beter als de hw-1?

Mr.Fingers
9 juni 2009, 15:29
er bestaat geen baja-strat, alleen maar een "classic" en "classic player". En ja (zeker in het geval van de classic player) ze zijn zeker beter dan een HW1, voor sommigen zelfs beter dan een american standard.

humbucker
9 juni 2009, 15:43
beter weet ik niet, maar in ieder geval wel anders! Tis maar net wat je wil. Een highway is geen slechte gitaar, maar de CP en C's worden door bijna iedereen hoog aangeschreven.

Arjan12
10 juni 2009, 11:49
Waarom wil je eigenlijk een strat?

lindstrom
10 juni 2009, 11:51
Waarom wil je eigenlijk een strat?

zie topictitel... hij wil dat gewoon..

humbucker
10 juni 2009, 11:51
Waarom wil je eigenlijk een strat?

Wat is dit nu weer voor een vraag? De TS is er 100% zeker van dat ie een strat. Dat hoeft hij toch niet te verantwoorden? :)

Arjan12
10 juni 2009, 11:56
Wat is dit nu weer voor een vraag? De TS is er 100% zeker van dat ie een strat. Dat hoeft hij toch niet te verantwoorden? :)

Strats verschillen onderling natuurlijk ook nogal hè. Als hij een Strat wil omdat hij Hendrix zo geweldig vindt zijn de moderne Strats alweer een stuk minder interessant.

Anders zou ik een Tele nemen.

Hendriks
10 juni 2009, 11:59
Strats verschillen onderling natuurlijk ook nogal hè. Als hij een Strat wil omdat hij Hendrix zo geweldig vindt zijn de moderne Strats alweer een stuk minder interessant.

Anders zou ik een Tele nemen.

Hij wil geen tele ,maar een strat!!!!!!

Arjan12
10 juni 2009, 12:00
Hij wil geen tele ,maar een strat!!!!!!

Die tweede opmerking was een geintje hè ;). Die eerste blijft staan.

MarkV
10 juni 2009, 12:01
Strats verschillen onderling natuurlijk ook nogal hè. Als hij een Strat wil omdat hij Hendrix zo geweldig vindt zijn de moderne Strats alweer een stuk minder interessant.

Anders zou ik een Tele nemen.

Dus? Dat is toch volledig 'besides the point'? Als je nou vraagt wat voor soort Strat hij zoekt, ok... Maar om dan maar een Tele te adviseren is wel een beetje onzin natuurlijk.

Arjan12
10 juni 2009, 12:05
Dus? Dat is toch volledig 'besides the point'? Als je nou vraagt wat voor soort Strat hij zoekt, ok... Maar om dan maar een Tele te adviseren is wel een beetje onzin natuurlijk.

Lezen, vriend.

MarkV
10 juni 2009, 12:18
Lezen, vriend.

Als je een grapje maakt moet je een smiley gebruiken...
En daarnaast post je die reactie toen ik met mijn post bezig was :dontgeti:

Arjan12
10 juni 2009, 12:19
Als je een grapje maakt moet je een smiley gebruiken...
En daarnaast post je die reactie toen ik met mijn post bezig was :dontgeti:

Ik gebruikte netjes een post icon. Maar laten we er maar mee ophouden en wachten tot TS komt vertellen waarom hij een strat wil.

Di Stefano
10 juni 2009, 12:23
Strats verschillen onderling natuurlijk ook nogal hè. Als hij een Strat wil omdat hij Hendrix zo geweldig vindt zijn de moderne Strats alweer een stuk minder interessant.

Anders zou ik een Tele nemen.

Wat een onzin dat de modernere strats niet geschikt zijn voor Hendrix.

Kim Wilson
10 juni 2009, 12:27
Alles is geschikt voor Hendrix, als je tenminste een beetje goed kunt spelen. :satisfie:

rocker_71
10 juni 2009, 15:06
Alles is geschikt voor Hendrix, als je tenminste een beetje goed kunt spelen. :satisfie:

London city.... :gitarist:

Kickz25
10 juni 2009, 16:00
...want dan weet ik zeker dat ik het niveau van Hendrix ga halen;)..daarom

DeiDRagonas
10 juni 2009, 16:21
Minder lullen, meer spelen... Ga gewoon een Classic Player halen. Werd ik erg blij van in elk geval.

R.

Arjan12
10 juni 2009, 16:42
Wat een onzin dat de modernere strats niet geschikt zijn voor Hendrix.

Dat zeg ik niet, en dat bedoel ik niet. Wat ik bedoelde is dat het compleet verschillende gitaren zijn, en dat hoor je ook terug in het geluid. Er zitten dan ook compleet verschillende pickups in. Dan is dus de vraag wat je liever hebt. Vintage voicing of modern.

Paulio
10 juni 2009, 20:44
Heb niet veel ervaring met verschillende strats, zelf heb ik de classic player 60, en vind het een erg fijne gitaar! Ik heb zelf de lichtblauwe versie, die zit er ook nog eens heel vet uit!

Proberen is natuurlijk de enige manier om er achter te komen of het ook wat voor jou is:)