PDA

View Full Version : Raad gevraagd omtrent telecaster kan niet kiezen



samdevos
8 juni 2009, 16:40
Hey,

IK ben van plan me een telecaster aan te schaffen alleen weet ik totaal niet meer de welke.(max budget is 900euro)

Ik had in gedachten

Roadworn 50 tele.

Highway one tele.

Baja telecaster.

heeft iemand ervaring met deze telecasters?

Ik zou vooral iets willen voor wat oude rock'n roll chuck berry , rockabilly, blues.

Ik dacht ook al aan een opwaardering van pickups met Lindy Fralin pickups.

Bedankt.

Luke-wannabe
8 juni 2009, 16:43
Roadworn! Die dingen zijn echt goed.
Of een 2dehands Jap.

rufus
8 juni 2009, 16:46
Baja tele is een goed instrument, veelzijdig, mooi en degelijke kwaliteit vind ik heb er nu 2 jaar één. Andere tele's heb ik nog niet getest die je opnoemt, gewoon testen en wat voor jou beste voelt en klinkt kopen zou ik zeggen.
Die pick-ups zijn nog niet nodig denk ik, kijk eerst als je er zo ook al niet tevreden mee bent.

humbucker
8 juni 2009, 16:59
Roadworn! Die dingen zijn echt goed.

+1!! Roadworn klinkt inderdaad heel erg lekker!! Je moet natuurlijk wel houden van de relic (ben ik persoonlijk niet weg van). Maar met name de hals vond ik super spelen!

Of een 2dehands Jap.

Of een USA!

Enige juiste advies in dit geval is: Ga testen, voor 900 euro is er heel wat moois te koop. Zou zonde zijn als je die aan een "minderwaardig" instrument uitgeeft :)

MarkV
8 juni 2009, 17:07
Wat voor soort Tele zoek je? Eentje met Maple of Rosewood nek? Welke radius, want veel Tele's hebben een radius van 7.25. Dit kan lastiger zijn met benden, maar is wel meer vintage... Er zijn daarentegen ook Tele's die een radius van 9.5 hebben en dat maakt zeker uit m.i. en kan je keuze beperken.

De pickups in de modellen die je noemt zijn allemaal wel goed hoor. Dus ik zou niet direct upgraden, maar eerst wachten hoe het je bevalt.

samdevos
8 juni 2009, 17:56
wel ik speel nu op een thinline 72. En ik vraag me af of een rosewood nek veel verschil uitmaakt van klank?

Die roadworn spreekt me wel het meeste aan en ziet ter ook het vetst uit.

dus grootste twijfel nu :

Roadworn vs Highway tele RW HONEY BLONDE

MarkV
8 juni 2009, 18:10
Rosewood maakt het geluid iets donkerder, maar m.i. bijna verwaarloosbaar.

De HW1 is een goede gitaar, ben wat minder fan van de pickups. De roadworn heeft een meer vintage hals en iets betere maar wel 'hottere' pickups.

De roadworn komt uit Mexico en dan zou ik zelf goed testen, want alhoewel ze prima werk verrichten, is de kwaliteit ietsjes minder consistent.

Qua looks zou ik zeker voor de roadworn gaan.

Mr_Moustache
8 juni 2009, 18:14
Ik zou gewoon voor de baja gaan.

A) omdat relicen toch iets is wat de tijd (en jij) zelf moet doen (de roadworsn zijn allemaal hetzelfde!) en b) omdat het toch wat goedkoper is terwijl kwaliteit er toch niet onder te lijden heeft.. J

keessie
8 juni 2009, 18:18
Hey ik speel op een 52 RI en ook wat rock and roll rockabilly maar geluid is top als je 100 nog even spaart dan kom je der aardig in de buurt (2e hands dan)

Luke-wannabe
8 juni 2009, 19:00
Mr_Moustache: De RW serie heeft (m.i. toffer, maar wel) andere specs. Andere pickups, nitro lak en een broken in feel. Als ik voor de 200 eu ofzo zou moeten kiezen zou ik voor de RW gaan.

Mr_Moustache
9 juni 2009, 09:24
Ik hou zoiezo niet zo van relic, maar de baja heeft toch ook leuke specs, en een 4de standje...


Als ik een telecaster zou moeten kopen, zou ik wel weten wat de postbode zou brengen! :chicken:

instromaniac
9 juni 2009, 13:37
Met dat budget zou ik zeker uitkijken voor een 2dehands fender 52 AVRI telecaster. Met een beetje geduld vind je een in zeer goede staat voor rond de 850-900 euro.

Kim Wilson
9 juni 2009, 13:45
Met dat budget zou ik geen USA Std of HW1 kiezen. Dan zijn er wel leukere Tele's te koop. Als je de Roadworn helemaal te gek vindt, moet je dat doen. Prima gitaren. Maar ik zou ze niet via internet bestellen. Gewoon even naar een zaak om te testen en eventueel in laten pakken. :)

XTZ
9 juni 2009, 21:45
Met dat budget zou ik zeker uitkijken voor een 2dehands fender 52 AVRI telecaster. Met een beetje geduld vind je een in zeer goede staat voor rond de 850-900 euro.


Absoluut mee eens. Dan heb je echt een geweldige gitaar. Misschien lukt 't niet voor 900, maar voor 1000. Spaar nog een maandje (of een week, of 2 maanden) door, dan ben je alleen maar blijer als je 'm echt heb.

Ik heb hem zelf ook 2ehands gehaald, wauw, wat een ding. Deze Tele is nu echt mijn favoriet, en ik heb ook een Fender Am. DLX strat en een Gibson les Paul studio. Dus 't is echt een goed ding.

guitarkid
10 juni 2009, 09:59
De roadworn komt uit Mexico en dan zou ik zelf goed testen, want alhoewel ze prima werk verrichten, is de kwaliteit ietsjes minder consistent.


Nou en of. Ik heb in een winkel twee Road Worn Telecasters geprobeerd en het verschil in gewicht was gewoon absurd.... De één klonk ook veel beter.
Ik moet zeggen dat ik ook niet onder de indruk ben van het relic-en. Een beetje erg simpel en m.n. de toets is gewoon lelijk en niet reéel gedaan. Ze zijn beslist niet gek, maar voor dat geld zijn er m.i. zeker (tweedehands ?) alternatieven, zoals anderen hier ook al aangaven, hoewel ik me afvraag of je voor dat geld een '52 AVRI krijgt...

Gr. C.

Daan_B
10 juni 2009, 10:29
Dude als je die roadworn wilt kopen, kijk dan eerst eens even hier naar: http://www.thomann.de/nl/fender_american_standard_tele_mn_bk.htm

Een made in USA, net iets duurder dan de Roadworn...

Arjan12
10 juni 2009, 10:36
Ik heb een USA Standard gehad. Ik heb nu een Japanse reissue.

Mag je raden hoe dat komt.

pannekoek
10 juni 2009, 10:44
Ik heb een USA Standard gehad. Ik heb nu een Japanse reissue.

Mag je raden hoe dat komt.

geldgebrek?

Arjan12
10 juni 2009, 10:52
geldgebrek?

Nee, smartass, die Japanner is een heel stuk beter. Plus het zijn eigenlijk ook totaal verschillende gitaren, dat moet je niet onderschatten: radius van de toets, vintage/moderne pickups, esdoorn vs. palissander toets.

pannekoek
10 juni 2009, 10:57
Nee, smartass, die Japanner is een heel stuk beter. Plus het zijn eigenlijk ook totaal verschillende gitaren, dat moet je niet onderschatten: radius van de toets, vintage/moderne pickups, esdoorn vs. palissander toets.

dat dacht ik al ja, maar dat zegt dus niet dat een japanner beter is dan een amerikaan. dat zegt alleen maar dat de specificaties van die japanner meer jouw smaak is.

heel flauw maar ik zou kunnen zeggen: die stagg les paul is beter dan die fender custom shop stratocaster, want ik ben een les paul liefhebber

Kim Wilson
10 juni 2009, 10:59
Staar je toch niet blind op dat USA. Natuurlijk, de mooiste en beste planken komen uit de USA, maar dat zijn echt niet de Standards. De USA Standard is de meest overrated plank die er is. Ik vond het dooie kutgitaren die het geld bij lange na niet waard waren. Prima als het voor je werkt, maar voor dat geld zijn er een hele hoop veel leukere gitaren te koop.

Arjan12
10 juni 2009, 11:00
@Pannekoek: Nee, je moet het los van elkaar zien. Ik kan ook wel overweg met een moderne telecaster, die Japanner is wat mij betreft beter, los van de specs. Dat ligt vooral aan de body, die is lekker resonant en klinkt mooi helder, de Amerikaan was een dooie plank.

Wat eigenlijk helemaal erg was (maar waar je in principe niet zo veel last van hebt) was dat de brug er scheef op zat bij de Amerikaan...

Zep
10 juni 2009, 15:26
@Pannekoek: Nee, je moet het los van elkaar zien. Ik kan ook wel overweg met een moderne telecaster, die Japanner is wat mij betreft beter, los van de specs. Dat ligt vooral aan de body, die is lekker resonant en klinkt mooi helder, de Amerikaan was een dooie plank.

Wat eigenlijk helemaal erg was (maar waar je in principe niet zo veel last van hebt) was dat de brug er scheef op zat bij de Amerikaan...

heb je het over de 62 RI? ik ben misschien van plan er mij ook een aan te schaffen, goed idee (pro/contra)?

Bobstra
10 juni 2009, 16:05
Highway One vond ik in vergelijking met de andere USA tele's de beste. De MIM standard is ook goed.

up-guitarman
10 juni 2009, 16:13
Mja, ik denk dat het er nog steeds sterkt van afhangt welke je eruit kiest. Zet 5 RX's, 5 Baja's, 5 USA's, enz. bij elkaar, test ze blind. en je haalt er als beste waarschijnlijk een aantal compleet verschillende Tele's uit. Ik heb zelf een USA standard met '52 reissue pickups erin, die klonk en speelde toen in de shop voor mij het lekkerst. Naast Jap, US met stock pickups, US speciaal modelletje (vraag me niet meer welke), enz...

Nu heb ik als backup een London City Comet, en eerlijk gezegd is die voor dat geld supergoed, benadert de USA kwa bespeelbaarheid, en er zit best wel een lekkere Telesound in. Minpuntje is wel dat die te snel feedback geeft.

Ik wil maar zeggen, staar je niet blind op een merk, afkomst, enz... Je moet echt eens wat verschillende gitaren uit dezelfde reeksen naast elkaar testen !!!

Arjan12
10 juni 2009, 16:44
heb je het over de 62 RI? ik ben misschien van plan er mij ook een aan te schaffen, goed idee (pro/contra)?

Ja, de Custom '62 RI. Ik vind het een fantastische gitaar, maar hij heeft wel wat veranderingen ondergaan. Er zit een nieuwe brug op, nieuwe tuners en Nocaster pickups. Zo heb ik hem gekocht, op de Nocasters na (er zaten Texas Specials in).

Los van dat, er zit een heel erg fijne hals op, en de body is ook lekker resonant. Het is nog een mooi stuk hout ook. Het is wel al een oudje ('85 of '86), dus of ze nog steeds zo goed zijn en allemaal zo goed zijn kan ik je niet vertellen.

instromaniac
11 juni 2009, 08:51
Nou en of. Ik heb in een winkel twee Road Worn Telecasters geprobeerd en het verschil in gewicht was gewoon absurd.... De één klonk ook veel beter.
Ik moet zeggen dat ik ook niet onder de indruk ben van het relic-en. Een beetje erg simpel en m.n. de toets is gewoon lelijk en niet reéel gedaan. Ze zijn beslist niet gek, maar voor dat geld zijn er m.i. zeker (tweedehands ?) alternatieven, zoals anderen hier ook al aangaven, hoewel ik me afvraag of je voor dat geld een '52 AVRI krijgt...

Gr. C.

Je gaat er niet direct een vinden voor die prijs maar wel met wat geduld. Ik heb de mijne (wel een copper ipv butterscotch) gekocht voor EUR 850 op ebay. Was in perfecte staat, incl. koffer en alle rommel die je bij een AVRI krijgt. Let wel, ik heb een maand of 6 gezocht voor ik die had gevonden.

Met een USA standard zou ik zeker opletten en niet kopen zonder te testen en te vergelijken met andere modellen. Persoonlijk ben ik echt niet te spreken over de USA standards (strarts en teles), de meeste voelen en klinken vrij steriel vergeleken met reissues zoals een AVRI of een japanner. Staar je dus zeker niet dood op dat USA gedoe.

guitarkid
11 juni 2009, 09:05
Je gaat er niet direct een vinden voor die prijs maar wel met wat geduld. Ik heb de mijne (wel een copper ipv butterscotch) gekocht voor EUR 850 op ebay. Was in perfecte staat, incl. koffer en alle rommel die je bij een AVRI krijgt. Let wel, ik heb een maand of 6 gezocht voor ik die had gevonden.

Met een USA standard zou ik zeker opletten en niet kopen zonder te testen en te vergelijken met andere modellen. Persoonlijk ben ik echt niet te spreken over de USA standards (strarts en teles), de meeste voelen en klinken vrij steriel vergeleken met reissues zoals een AVRI of een japanner. Staar je dus zeker niet dood op dat USA gedoe.

Da's inderdaad een mooie deal..!!
Ik ben het verder ook helemaal eens met jullie verhalen over de Standards: steriel is een mooie omschrijving en er zijn genoeg betere en goedkopere alternatieven !
Ik heb ook een LC Comet Mk I erbij gekocht voor heel weinig en die zelf wat opgeleukt. Body Olympic White gespoten en de hals anders gelakt. Was me te glad. Misschien in de toekomst nog eens andere p.u's. Iemand een betaalbaar voorstel?
Heerlijk gitaartje voor erbij (hij staat alleen maar in G..) en zelfs met de modificaties nog voor weinig (175 en 20 euro aan verf en lak...) Ik wilde eerst de Squier Classic Vibe 60 kopen, maar deze beviel me beter. Alleen de kleur (butterscotch) was echt heel erg lelijk. Maar met een beetje verf dus... ;) Mooi...!!!

Gr. C.

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/FenderTelecaster1959RILC4.jpg