PDA

View Full Version : fuzz (fireburst) strakker maken?



yhcmarc
8 juni 2009, 13:29
Hey daar, ik heb onlangs een Diamond fireburst gekocht, toppedaal alleen met humbuckers in B gestemd wordt het echt een brei en valt mijn sound compleet weg in het geweld van 3 gitaristen en een bassist.

Nu heb ik er een fulltone fulldrive 2 in flat mids setting achter gezet om er wat meer mids uit te pompen en het wat strakker te maken, maar dat helpt niet heel erg veel met humbuckers, met single coils/P90 wel trouwens.

Zou een TS9 (die ik toch altijd als heel erg strak en mid georienteerd ervaarde) een beter pedaal zijn dan de fulltone om die fuzz wat strakker en meer mid gefocused te krijgen?

Spitfire
8 juni 2009, 13:44
Ik merk met mijn Large Beaver (een Big Muff kloon) dat ik ook vrij snel een grote brij krijg, maar wat ik dan doe is de volumepot op mijn gitaar ietsje dicht draaien. Scheelt eigenlijk niks in het volume, maar op een of andere manier klinkt een fuzz er veel meer open door.

dunnoaname
8 juni 2009, 18:23
TS9 geluid is zeker uit je fulldrive te halen, verschillen tussen diverse tubescreamers zijn marginaal. Kijk maar eens naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=ZMy_Jt7A1wA&feature=channel_page

Plant
8 juni 2009, 22:45
De reden waarom TubeScreamers zo 'strak' klinken is omdat er voor het vervormingsgedeelte een hoogdoorlaatfilter zit.

Dat betekent dat de lage frequenties uit de gitaar niet (nou ja... minder) mee worden vervormd waardoor het geheel minder modderig en meer open en strak klinkt.

Het nadeel is dan weer dan het misschien wat dun klinkt, maar daar is toen bij de latere versie de uitgebreidere toonregeling met basregelaar voor bedacht om ná de vervorming weer wat lage tonen te kunnen toevoegen.

Dus: vóór de vervormer de lagere frequenties (van je vette humbuckers) eruit filteren en ná de vervormer desgewenst weer toevoegen.

yhcmarc
25 juni 2009, 15:52
Nou, ik denk dat ik een oplossing heb gevonden. De gain op de fireburst terug draaien tot +- 8 uur, de midboost open en dan achter de fireburst een EHX-LPB1 om het volume behoorlijk te boosten. Klinkt thuis op mijn London city reverb hundred behoorlijk vet en strak.