PDA

View Full Version : Jamming/jammen?



johndoe
8 juni 2009, 13:03
Ik ga wel eens naar jamsessions toe en vraag me af hoe spelers het voor elkaar krijgen om gewoon te spelen zonder iets ingestudeerd te hebben. Ik vindt het ongelooflijk dat mensen dat kunnen.

Nu ben ik wel een beetje bekend met scales/modes en ben ervan bewust dat dit een rol speelt bij het improviseren,

Maar zijn er meer dingen waarmee ik rekening moet houden bij een jam?
Wat zijn de afspraken? Noemt bijv iemand op welke akkoorden er gespeeld worden in het couplet of gaat het anders?

Graag wat tips die me kunnen helpen meer inzicht te geven hierin.
Thnx.

denis.hermans
8 juni 2009, 13:33
Ben zelf nog lang niet op dat niveau maar bv. in blues heb je een vast akkoordenschema als je dus weet in welke toonaard je begint weet je in principe genoeg...

Verder kan er ook gejamd worden over bepaalde jazzstandards waarvan dan wel geacht wordt dat de deelnemers het akkoordenschema kennen of bij zich hebben.

Althans zo gebeurt het bij de jams in de muziekschool waar ik les volg.

budje
8 juni 2009, 13:55
en natuurlijk gewoon veel spelen. Ervaring ontwikkeld je gehoor en gevoel!

johndoe
8 juni 2009, 15:26
@Denis
Oh ja, de blues idd 12 bar blues enzo
Ik zal eens wat gaan googlen naar 'jazzstandards'.
Thnx 4 the golden tips:ok:

@Budje
Lolll @ minder lullen => meer spelen.

Dat ook ja:ok:

gorgasm
8 juni 2009, 18:12
google ineens naar realbook.

studeer summertime, autumn leaves, blue bossa, all the things you are, all of me, blue monk, mr pc, anthropology of andere rhythm change how high the moon, it don't mean a thing, satin doll, stella by starlight, round midnight enz enz.... snap je het?:)

bagheera
8 juni 2009, 18:18
dat leer je gewoon door met veel verschillende mensen te spelen en er verschillende instrumenten bij te halen.
Speel eerst mee met een you tube liedje en probeer te improviseren dan ben je al goed op weg

bagheera
8 juni 2009, 18:20
google ineens naar realbook.

studeer summertime, autumn leaves, blue bossa, all the things you are, all of me, blue monk, mr pc, anthropology of andere rhythm change how high the moon, it don't mean a thing, satin doll, stella by starlight, round midnight enz enz.... snap je het?:)

jij haalt er wel niet meteen het makkelijkste uit he.
Blue bossa dat is nu wel geen beginnerskost meer he ;)
summertime dat valt nog wel mee.
deze is daar goed voor
http://www.youtube.com/watch?v=dFNHEgGFrsw

Harald
8 juni 2009, 20:03
jij haalt er wel niet meteen het makkelijkste uit he.
Blue bossa dat is nu wel geen beginnerskost meer he ;)
summertime dat valt nog wel mee.
deze is daar goed voor
http://www.youtube.com/watch?v=dFNHEgGFrsw


Blue bossa is toch een van de makkelijkere, en autumn leaves valt ook wel mee... maar goed, real book materiaal is leuk voor jazz sessies. Gezien de openingspost gok ik erop dat de topicstarter een andere achtergrond heeft. Op een pop/rock sessie heb je weer minder aan het real book materiaal.

Hoe meer nummers je kent hoe makkelijker het wordt. Ook het meespelen op nummers die je verder nooit gespeeld hebt wordt dan makkelijker. Als een sessie verzandt in drie akkoorden liedjes omdat niemand dezelfde nummers kent wordt het snel saai. Een goed getraind gehoor helpt natuurlijk ook.

In het begin kan het handig zijn met een complete bezetting te gaan en wat nummers doen die je van te voren hebt afgesproken.

Meespelen met nummers die je niet kent is altijd lastig, maar kan ook heel leuk zijn. Mijn leukste wat dat betreft was een nummer wat ik nooit eerder gehoord had. Begon met een lijntje van de toetsenist over te nemen, en hoorde een week later het origineel. Bleek dat ik voor zo'n 90% de originele gitaarpartij had gespeeld :seriousf: Ook leuk was midden in een improvisatie van een drummer en een didgeridoospeler erbij komen samen met een bassist. Dan moet je helemaal vanuit het niets er wat leuks van maken.

Luke-wannabe
8 juni 2009, 20:34
Waarom zou je liedjes gaan spelen als je ook gewoon wat kunt spelen?
De drummer begint met een beat, bassist valt in en dat vul jij aan. Je kunt beginnen met iets eenvoudigs en dat langzaam uitwerken.

Neals
8 juni 2009, 21:49
Zo schrijven wij in de band ook nummers :D

Meestal zijn er op jamsessies wel lieden die allemaal een bepaald nummer kunnen. Als iedereen em in de juiste toonsoort inzet gaat het vaak wel goed ;)

Stukje ervaring, en zorgen dat je een algemeen repetoire op de gitaar beheerst. Bekijk gewoon eens welke nummers ze spelen.

johndoe
8 juni 2009, 22:53
Iedereen bedankt voor alle geweldige adviezen. Ik denk dat al mijn vragen rond deze topic wel beantwoord zijn.

:ok:

-=JEROEN=-
9 juni 2009, 00:55
Als ik naar de popmuziek luister, hoor ik bijna altijd hetzelfde: een akkoorden schema in een toonsoort dat fungeert als couplet, dan (meestal) een ander akkoorden schema (meestal) in dezelfde toonsoort als refrein en heel af en toe een uitstapje dat men dan bridge of tussenstuk noemt en deze kunnen nog wel eens tricky zijn.

Naarmate mijn kennis (en gehoor) over akkoorden schema's (de verhoudingen tussen de tonen en de akkoorden) beter werd, werd het ook steeds makkelijker om op gehoor de akkoorden van couplet en refrein er uit te pikken; 9 van de 10 nummers hoef ik maar 1 keer te horen en speel ik daarna meteen na (of mee).

Maar dit is wel jaren van ervaring, al denk ik dat je met een goede leraar hetzelfde in een jaar (of 2) studie ook kan bereiken, als je dat zou willen. Ik zou het lekker rustig aan doen :hippie:

Het hangt er ook vanaf wat je wil jammen: akkoorden, solo, melodielijn, of combinaties van deze. Hier een aantal voorbeelden:

bassist en drummer spelen een groove, gitarist jamt er op los
http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=680660&songID=5158985
ik heb em afgekapt met een fade-out, na het rustige stuk kwam er een space stuk van ongeveer een kwartier en daarna gingen we weer terug naar de groove

gitarist jamt allerlei verschillende schema's en riffs, drummer volgt, vult aan en inspireert mij weer
http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=680660&songID=5164009
(wat je allemaal niet kan doen met een drop D stemming ;))

een geïmproviseerde solo en melodielijn over een mooi akkoorden schemaatje
http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=680660&songID=5158878
(klinkt wel snel saai zonder bas en drums, vind je ook niet?)

Dit zijn allemaal geen bestaande nummers, dus daar moet wel het publiek voor zijn. Soms wil het publiek juist herkenbare nummers, dus dan kan je beter wat covers uit je mouw schudden. Ik sta wel eens met wat vrienden te spelen, zij zoeken dan thuis die covers uit en ik pingel een beetje mee. Mijn probleem is juist het onthouden van die schema's, maar dat heeft er wel toe geleidt dat ik bijna alles op gehoor doe.

Maar goed, ik kan hier nog wel een tijdje over verder lullen, maar ik weet niet wat je allemaal wil weten. Heb je nog (specifiekere) vragen? In wat voor situaties jam jij?

bastiaanvanbeek
9 juni 2009, 07:58
even een paar tipjes bij het jammen:

- kijk goed naar wat de andere muzikanten doen. als de bassist de leiding geeft in de melodie, probeer dan zo veel mogelijk te kijken welke richting hij opgaat. oogcontact is een van de belangrijkste dingen.

- niet bang zijn om te experimenteren met andere stijlen en technieken.

- zorg dat je op je gitaar in elke toonsoort een paar punten hebt waar je op kunt terug vallen als je er bij bijvoorbeeld een solo niet meer uitkomt.

- je kunt bijvoorbeeld afwisselen met ritmes. je zou met ritmes op de drums kunnen inspelen, bijvoorbeeld polyritmisch (ik weet niet hoe ver je gevorderd bent??)

- geef de andere muzikanten de ruimte om hun ding te doen, maar durf ook zelf te laten zien wat je in huis hebt.

ik denk dat dit al wel genoeg is, veel succes.

Harry
9 juni 2009, 11:07
bij de meeste jamsessies waar ik aan mee heb gedaan staat iedereen een beetje af te wachten wat er gaat gebeuren, dus zet ik een liedje in. Meestal is dat een rock'n roll- of bluesschema. Het kan ook geen kwaad om wat bekende nummers uit je hoofd te leren, vooral omdat er vaak zangeressen zijn die willen meedoen.

johndoe
9 juni 2009, 12:45
@ Jeroen,
Thnx voor de audioclip voorbeelden en aanvullende tips.
Om jouw laatste vraag te beantwoorden:
In Apeldoorn zijn er regelmatig jamsessions /soulsessions.

Vroeger waren er ook regelmatig op dinsdagavond interessante jamsessions in Arnhem, maar volgens mij is die tijd nu voorbij. Daar werdt meestal funk, soul, rock en blues gespeeld.

Lijkt me te leuk om daar bijvoorbeeld een keer aan mee te mogen doen.

@Harry,
Ik ga ervoor zorgen dat ik een groot aantal bekende nummers kan meespelen/begeleiden.

Heeft iemand misschien nog tips qua nummers die regelmatig gespeeld worden op jamsessions?
Nummers zoals bijvoorbeeld Anouk- Nobody's wife hoor ik heel vaak terugkomen.

@bastiaanvanbeek,
Thnx for the tips!Ik plak ze vanavond nog aan m'n zoldermuur.

Wat betreft mijn nivo; Het begeleiden van ingestudeerde nummers lukt me wel.

Wat soleren betreft, niet erg goed. Ik begin net een beetje de major scale (in 5 posities) in 'G' onder de knie te krijgen. Als ik een geïnspireerde bui heb, dan komt er wel eens wat leuks uit, maar als ik mijn dag niet heb, dan echte helemaal niets.
Vanuit het niets on the fly zomaar iets spelen, dat gaat me nog niet lukken. Daarvoor ken ik momenteel nog te weinig akkoorden voor.
Misschien heeft iemand nog tips over grepen die goed op elkaar aansluiten en/of die regelmatig terug kunnen komen?

Ik heb in het forum 'Aangeboden' een aantal audioclips van me geplaatst. Hierin heb ik niet zozeer rekening gehouden met scales (op het nummer One last cry na) maar was het meer zoiets van zoek maar raak voor een knaak hahaha.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123828

Guitarmania
9 juni 2009, 20:04
Ik ga wel eens naar jamsessions toe en vraag me af hoe spelers het voor elkaar krijgen om gewoon te spelen zonder iets ingestudeerd te hebben. Ik vindt het ongelooflijk dat mensen dat kunnen.

Nu ben ik wel een beetje bekend met scales/modes en ben ervan bewust dat dit een rol speelt bij het improviseren,

Maar zijn er meer dingen waarmee ik rekening moet houden bij een jam?
Wat zijn de afspraken? Noemt bijv iemand op welke akkoorden er gespeeld worden in het couplet of gaat het anders?

Graag wat tips die me kunnen helpen meer inzicht te geven hierin.
Thnx.

Er zijn verschillende soorten sessies. Maar overkoepelend is dat bij alle sessies, alle sessisten weten welke song ze spelen qua akkoorden. Omdat iedereen wel een bluesschema kent, zie je vaak dat op sessies blues wordt gespeeld. Sessies van conservatoriumstudenten gaan idd vaak over de band van de Realbooks. Al die studenten kennen die songs en bijbehorende akkoorden. Kortom, de songs en akkoorden worden niet "on the spot" verzonnen.

Voor solo en improvisatie geldt iets anders. Als je eenmaal de akkoorden van een song weet, ken je de bijbehorende tonen. Op dat gebied komt het echte improviseren aan bod (hoewel echt goede muzikanten ook kunnen improviseren met begeleiding en akkoorden).

Wat je ten slotte ook vaak op sessies ziet, zijn mensen die al lang met elkaar spelen en een sessie opzoeken om zo wat podiumervaring op te doen. Eigenlijk is dat gewoon een geoefende band met een songlist.

-=JEROEN=-
10 juni 2009, 00:22
ipv nummers uit je hoofd, kan je ook een boek meenemen met zelf uitgeprinte LEUKE liedjes

als je het aan die zangeressen over laat, sta je iedere sessie dezelfde nummers te herhalen en herhalen en herhalen, overal hetzelfde, weer en weer en ...

het enige wat ze vaak nodig hebben is de tekst, als jij er voor jezelf een kopietje bij doet met het akkoorden schema, heb je alle 2 een leuke avond :ok:

wat zijn leuke liedjes? kijk eens in je eigen cd-rek of op je i-pod, staan vast bergen leuke liedjes op

soul en funk is meestal vrij makkelijk over te soleren, soul in pentatonisch mineur en funk ook in pentatonisch mineur :seriousf:

johndoe
10 juni 2009, 12:52
@Guitarmania,

Thnx voor het advies en een blik op de realiteit. Maakt alles weer een stuk makkelijker te volgen.

@Jeroen

..pentatonisch mineur..:soinnocent: daar moet ik eens naar gaan googlen!
Weer iets interessants om te leren.

-=JEROEN=-
11 juni 2009, 00:06
Kijk hier eens naar:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111685

Luke-wannabe
11 juni 2009, 01:07
..pentatonisch mineur..:soinnocent: daar moet ik eens naar gaan googlen!
Weer iets interessants om te leren.

Bluesladder? ;)

johndoe
11 juni 2009, 08:38
Bluesladder? ;)

Oh zijn dat pentatonics. Lijkt idd op blues vormen alleen ontbreken die blue notes toch of heb ik het verkeerd?

Maar iig wel bedankt voor die link Jeroen.

-=JEROEN=-
11 juni 2009, 09:27
Neem de tijd om de inhoud achter die link eens goed door te nemen.

pimmetje
11 juni 2009, 09:58
bij de meeste jamsessies waar ik aan mee heb gedaan staat iedereen een beetje af te wachten wat er gaat gebeuren, dus zet ik een liedje in. Meestal is dat een rock'n roll- of bluesschema. Het kan ook geen kwaad om wat bekende nummers uit je hoofd te leren, vooral omdat er vaak zangeressen zijn die willen meedoen.+1
Ga maar 'ns een paar keer naar een jamsessie in willekeurige tent. Het zit er dik in dat je een of andere griet van rond de 35 in een legging die ze niet meer aan zou moeten doen Black Velvet hoort zingen :D.

Zo zijn er nog wel een paar nummers... beetje afhankelijk van wat voor jam-groepje en wat voor kroeg 't is.
Een 12-maten bluesje kunnen dromen helpt idd ook.

Vaak hoor je ook wel een Am-D-nummertje langs komen (of andere toonsoort, maar alvast die afstand). Kan rockig, funk, slow..... meestal met soort van refreintje van andere akkoorden uit die Am-groep (of daar in de buurt).

johndoe
11 juni 2009, 12:48
@Pimmetje,
Lol, Thnx voor het advies.


Neem de tijd om de inhoud achter die link eens goed door te nemen.

Vet!Mooie tut. Excuus ik had verder moeten lezen idd. Ik ga er thuis gelijk mee oefenen. Ik denkt dat het mee heel veel gaat helpen.