PDA

View Full Version : Routing Probleem



Liquid_Metal
7 juni 2009, 20:07
Mijn Screamer is af en doet het érg goed. Alleen: vooral NA de voorversterker. Op clean klinkt ie prima ervoor, maar met gain (waar ik 'm voornamelijk wil gebruiken) maakt ie nauwelijks verschil omdat mijn preamp zoveel kleurt. Ik heb 'm er na gezet en dat klinkt super, maar er is een probleem.
Ik heb net mijn rack afgemaakt en alle kabels zijn afgemeten. 2 kabels van preamp naar mixer (stereo), eentje naar het multifx en twee (stereo) terug. Vanuit de mixer in stereo naar de poweramp.
De Tube Screamer zou tussen preamp en mixer moeten komen maar dat is nu dus stereo. Als ik mijn mixer een mono geef dan stuurt 'ie ook een mono uit. Ik kan wel 1 van de 6 kanalen gebruiken om het signaal te dupliceren (van L) en terug te koppelen (naar R). Dan heb ik maar 1 kabel nodig en zou de tubescreamer er tussenin kunnen.
'Dilemma' is dat mijn rack net 'af' is en ik ook geen ruimte heb voor zo'n verandering als dit. Ik wil wel een GCX met Ground Control Pro aanschaffen, maar eigenlijk wilde ik daar nog vrij lang mee wachten.
Ik zou dus al kunnen gaan sparen voor een GCX en aaaaaaaaaaaalle kabels die daar bijhoren (zijn er nogal wat) maar dat is wellicht zonde voor 1 pedaaltje. Er komen wel nog een compressor, noisegate, phaser en tremolo bij, maar dat duurt nog wel even. Mijn aanvankelijke plan was om eerst pedaaltjes te halen en gewoon op de grond te zetten en daarna pas een GCX aan te schaffen.

Liquid_Metal
8 juni 2009, 08:00
Ik zat eens te denken en misschien is mijn beste optie wel om een splitterkabel te gebruiken. Van preamp een gewone kabel naar de Tubescreamer en dan van daaruit met een splitterkabel naar mijn mixer (L+R). Alleen.... ik kan die kabels niet vinden. Alle Y-kabels die ik vind zijn stereo naar 2x mono en ik wil mono naar 2x mono. Bestaat dat überhaupt?

JTB
8 juni 2009, 08:53
Geen idee, maar is wel erg makkelijk te makken met wat neutrick jack pluggen en wat degelijke kabel.

Henri H
8 juni 2009, 09:11
Ik vind het raar dat die Screamer het alleen maar goed doet na de preamp (op je gain kanaal).
Ik heb het nooit geprobeerd bij de mijne maar bij mij klinkt ie prima voor de preamp.
Echter als solo-boost is het niet echt wat, daar gebruik ik de interne Mixer van m'n Replifex of 2e master volume van de JVM voor.

In een ander topic had je een linkje naar een soundsample, ook een 530 met OD-808, klinkt dat ongeveer net zo bij jou?

Bram78
8 juni 2009, 09:35
Ik vind het helemaal niet vreemd. Je hebt wel eens een sample van je rackje gepost (sounds van je rack) en volgens mij is je sound dankzij de instellingen van je preamp al behoorlijk verzadigd met gain. Een overstuurd signaal IN zou dan inderdaad weinig/niks toevoegen.
Erna kleur je natuurlijk je volledige signaal UIT je preamp met dat pedaaltje.

Maar ik zie het probleem niet: aan de slag, solderen, ruimte maken, kabels herordenen en klaar. Of; zoals meesten de tubescreamer voor je preamp en preamp-wise zorgen dat dat ook zin heeft: less gain...! Als je meer gain nodig hebt trap je de tubescreamer in, klaar!

Yek1
8 juni 2009, 09:59
Een overdrive ná je pre-amp?? Dat kan misschien thuis nog wel klinken maar volgens mij gaat dat op live-niveau ruizen en en waarschijnlijk ook piepen als een gek...

Een overdrive vóór een overstuurde pre-amp kan wel en wordt in hard rock vaak gedaan. Bv voor gemakkelijkere harmonics en meer sustain op je leads. Maar dan moet je wel de gain op het pedaal terugdraaien. Anders krijg je een te verzadigd en ondefinieerbaar/niet-transparant totaalgeluid (naast ruis). En je verliest sowieso meestal wat basfrequenties.

Een overdrive vóór je overstuurde pre-amp zal je nooit extra volume opleveren voor solo boosts. Dat kan alleen via de fx loop. Mocht je de GM2 aanschaffen en in serie zetten, dan kan het prima daarmee (Solo Boost functie).

Bram78
8 juni 2009, 10:29
WTF??

2x dezelfde vraag??

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123557&page=3

Henri H
8 juni 2009, 10:32
WTF??

2x dezelfde vraag??

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123557&page=3Schandalig. ;)

Bram78
8 juni 2009, 10:37
Ja! :dance:

Liquid_Metal
8 juni 2009, 13:50
Ja sorry jongens, komt omdat het hier echt voor mijn routing 'probleem' is en daar wilde ik het meer hebben over de tubescreamer in z'n algemeen. De vraag stond eerst daar maar leek me bij nader inzien hier toch meer op z'n plek. Vandaar :).
Ik zal straks 'ns proberen wat er gebeurt als ik minder gain heb, ik denk dat dat wel werkt. Maar m'n gain staat 'slechts' op 5 à 6 op de hoogste trap. Op het randje van verzadigd dus.
Screamer er achter plaatsen deed mijn sound inderdaad meer lijken (met juiste instellingen) op die van het gepostte clipje.

Ik denk nog steeds dat de aanschaf/het maken van een splitterkabel de simpelste oplossing is. Voor thuis dan, op een podium is dat niet handig. En een GCX wil ik voorlopig nog niet aanschaffen.

iWishmaster
8 juni 2009, 14:01
Zoals ik in het andere topic ookal zei, modificeer je tubescreamer eens met LED's in plaats van gewone diodes. Zorgt voor meer als de dubbele output: dat levert dus WEL enige extra volume op een overstuurd kanaal: niet echt bijzonder hoorbaar meer, maar vooral de middenfrequenties krijgen een boost.

Liquid_Metal
8 juni 2009, 14:05
Net m'n gain aanzienlijk dichter gedraaid (gain van de Tubescreamer op 0 en gain van de preamp variërend tussen 1 en 5) en ik hoor een heel subtiele verandering. Maar die voegt soundwise niets toe. Achter de preamp klonk 'ie duizend keer beter én deden de potmeters van het pedaal ook daadwerkelijk iets (op overdrive doet zelfs de volumepot van 2 tot 10 praktisch niets meer).
Ik weet dus waar ik 'm ga plaatsen :). Nu nog bedenken hóe en wanneer.

iWishmaster
8 juni 2009, 14:26
Voordat je al je kabels om gaat gooien: test dit ook even in de band op hoog volume. Wanneer ik mijn tubescreamer in de FX-loop zet gaat alles rondzingen zoemen en fluiten zodra ik 1 tikje boven slaapkamervolume kom.

Liquid_Metal
8 juni 2009, 14:55
Dan zal de gain van de voorversterker nog wat lager moeten. Maar is 'ie meer prone om te gaan rondzingen als 'ie achter de preamp staat, dan wanneer 'ie er voor staat?

iWishmaster
8 juni 2009, 15:10
Dan zal de gain van de voorversterker nog wat lager moeten. Maar is 'ie meer prone om te gaan rondzingen als 'ie achter de preamp staat, dan wanneer 'ie er voor staat?

Ja. Een tubescreamer is absoluut niet ontworpen om in de FXloop gebruikt te worden. Ook de ingang en uitgangs-impedantie kunnen voor een behoorlijke tone-suck zorgen (ook als ie uit staat).

'Eigenlijk' is de tubescreamer ontworpen om een buizenversterker 'over zijn nek te laten gaan'. Ofwel: net dat beetje extra gain of net ff hogere output om een fender van een 'lieve clean' naar een bleusy randje te helpen, of om een scheurende marshall te verzadigen naar een zingende leadsound, in combinatie met een midboost om door de mix te prikken. Zal me trouwens ook niks verbazen als er toen nog niet eens FX-loops waren ... Moderne amps tegenwoordig hebben al zoveel preamp gain, dat het kleine beetje overdrive van een tubescreamer niet zo gek veel meer doet. Hetzelfde voor hoge output (actieve) pickups: die waren er toen gewoon niet. Ik merk dat mijn tubescreamer een stuk minder doet bij mn les paul met SD Blackouts dan mijn strat met passieve bijvoorbeeld. Misschien is een tubescreamer gewoon niet wat jij zoekt ...

caliban
8 juni 2009, 22:59
Bij een amp als een bogner überschall of boogie rectifier vind ik een ts heel bruikbaar, bij deze engl niet direct nodig, maar ik denk wel dat je er wat mee kan. Ik zou de gain op 9 uur zetten (gain van je preamp). Dan de overdrive zo goed als dicht zetten en level op drie kwart op de ts. Ik heb mensen gehoord die zelfs hun 5150 nog boosten en dat klonk super. Zo lang ze de gain van de amp op 1 laten staan.

Liquid_Metal
8 juni 2009, 23:24
Bij een amp als een bogner überschall of boogie rectifier vind ik een ts heel bruikbaar, bij deze engl niet direct nodig, maar ik denk wel dat je er wat mee kan. Ik zou de gain op 9 uur zetten (gain van je preamp). Dan de overdrive zo goed als dicht zetten en level op drie kwart op de ts. Ik heb mensen gehoord die zelfs hun 5150 nog boosten en dat klonk super. Zo lang ze de gain van de amp op 1 laten staan.

Jij zou 'm ook niet postgain zetten? De tonecontrol deed daar véél meer en ik kon m'n sound veel meer shapen.
Wat als ik een noisegate achter de preamp zet (tussen preamp en screamer). Die zou ik sowieso wel willen plaatsen op high gain.


'Eigenlijk' is de tubescreamer ontworpen om een buizenversterker 'over zijn nek te laten gaan'. Ofwel: net dat beetje extra gain of net ff hogere output om een fender van een 'lieve clean' naar een bleusy randje te helpen, of om een scheurende marshall te verzadigen naar een zingende leadsound, in combinatie met een midboost om door de mix te prikken. Zal me trouwens ook niks verbazen als er toen nog niet eens FX-loops waren ... Moderne amps tegenwoordig hebben al zoveel preamp gain, dat het kleine beetje overdrive van een tubescreamer niet zo gek veel meer doet. Hetzelfde voor hoge output (actieve) pickups: die waren er toen gewoon niet. Ik merk dat mijn tubescreamer een stuk minder doet bij mn les paul met SD Blackouts dan mijn strat met passieve bijvoorbeeld. Misschien is een tubescreamer gewoon niet wat jij zoekt ...

Om een crunch-achtige sound te maken vind ik 'm wel erg lekker 'smaken'. Niet de sound die ik live zou willen gebruiken denk ik, maar voor thuis zeker een mooie aanwinst. Toch blijf ik eigenwijs en wil ik 'm postgain hebben :P. Maar dat ga ik dan ook wel op zeer hoog volume proberen.

caliban
9 juni 2009, 02:44
Jij zou 'm ook niet postgain zetten? De tonecontrol deed daar véél meer en ik kon m'n sound veel meer shapen.
Wat als ik een noisegate achter de preamp zet (tussen preamp en screamer). Die zou ik sowieso wel willen plaatsen op high gain.


Het enige wat de tubescreamer op die plaats doet is (clean) versterken en je toon aanpassen. Kan je beter een equaliser gebruiken.

interessander
9 juni 2009, 08:54
Als je vooral toneshaping opties wil die echt veel uitmaken dan is een EQ in de loop inderdaad een goed idee.

Henri H
9 juni 2009, 09:42
Heeft de GM geen EQ?

Liquid_Metal
9 juni 2009, 14:43
Heeft de GM geen EQ?

Ja, maar niet in parallel :P. Is bovendien 'slechts' driebandig en voor echte toonmodificatie is dat niet genoeg.
Als ik naar de clip van Michael op netmusicians (http://www.netmusicians.org/?section=amp&value=Engl%20E530&offset=10&display=10) luister, klinkt dat grotendeels zo als wanneer ik de screamer postgain zet. Of beter gezegd: als ik de screamer postgain zet kan ik zo'n toon behalen. pregain niet.

caliban
9 juni 2009, 23:56
Ja, maar niet in parallel :P. Is bovendien 'slechts' driebandig en voor echte toonmodificatie is dat niet genoeg.
Als ik naar de clip van Michael op netmusicians (http://www.netmusicians.org/?section=amp&value=Engl%20E530&offset=10&display=10) luister, klinkt dat grotendeels zo als wanneer ik de screamer postgain zet. Of beter gezegd: als ik de screamer postgain zet kan ik zo'n toon behalen. pregain niet.

Ik blijf het toch vreemd vinden. Heb je al geprobeerd met de gain van de preamp heel laag?

Liquid_Metal
10 juni 2009, 13:11
Ik blijf het toch vreemd vinden. Heb je al geprobeerd met de gain van de preamp heel laag?

Jazeker en dan reageert 'ie beter. Maar nog steeds niet zo fijn als NA de preamp. En volgens mij is dat in die clip ook gedaan, hoor.

Liquid_Metal
10 juni 2009, 17:30
Ik heb een paar soundclips gemaakt met de Tube Scpostgain.

No Screamer (http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=498965)
Screamer Mid (http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=498968)
Screamer High (http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=498967)

Op lage stand (dus nog onder de Mid) wordt ie veel te dof, maar tussen Mid en High in vind ik 'm best goed klinken. Moet er nog wel wat meer mee spelen.

Toch begin ik te denken: is een Tube Screamer wel wat ik zoek? :P

Yek1
10 juni 2009, 17:46
Eerlijk gezegd vind ik de clips niet zo goed klinken. Al bij de "no screamer" dacht ik: teveel gain, die komt live nooit lekker door de mix... Echt te 'verzadigd'.

Door teveel gain wordt het niet ruiger/steviger, integendeel. Draai het wat terug en de toon krijgt veel meer ballen, wordt puntiger en blijft heavy.

Liquid_Metal
10 juni 2009, 18:48
Ook nog even met Caliban gesproken en volgens hem mocht ik ook wel minder gain gebruiken. En ik vind 'm al laag :P. Maar goed, ik heb het geproben ik ben het wel met jullie eens. Hij klinkt aanzienlijk strakker zo.
Hier nog ff een clip met en een clip zonder screamer (postgain):

Zonder Screamer (http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=498979)
Met Screamer (http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=498980)

Het geluid wordt dof en sloppier, dus ik denk niet dat ik 'm postgain ga gebruiken. Ook omdat de hoeveelheid ruis toeneemt. Misschien klinkt 'ie pregain wel fijn nu ik minder gain uit de preamp pomp.

EDIT: de screamer weer pregain aangesloten (wat n gezeik met een compleet rack, zeg :P) maar dat klinkt dus niet. Zelfs met ampgain op 1 maakt het nauwelijks verschil. Je hoort met gain=1 wel wat, maar da's niet noemenswaardig. Jammer...

caliban
10 juni 2009, 20:58
Ik heb alleen de eerste 3 clips gehoord en serieus, die met de ts klinken vreselijk, heel erg solid state, en dat is uiteindelijk ook wat je doet, je boost een ss ding met een lampenpreamp. Zonder screamer klinkt cool, misschien te veel gain, maar de sound is echt mooi, zeker voor gitaar alleen, in bandformaat gaat het waarschijnlijk verdrinken door het gain overschot.

caliban
10 juni 2009, 21:03
Ook nog even met Caliban gesproken en volgens hem mocht ik ook wel minder gain gebruiken. En ik vind 'm al laag :P. Maar goed, ik heb het geproben ik ben het wel met jullie eens. Hij klinkt aanzienlijk strakker zo.
Hier nog ff een clip met en een clip zonder screamer (postgain):

Zonder Screamer (http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=498979)
Met Screamer (http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=498980)

Het geluid wordt dof en sloppier, dus ik denk niet dat ik 'm postgain ga gebruiken. Ook omdat de hoeveelheid ruis toeneemt. Misschien klinkt 'ie pregain wel fijn nu ik minder gain uit de preamp pomp.

EDIT: de screamer weer pregain aangesloten (wat n gezeik met een compleet rack, zeg :P) maar dat klinkt dus niet. Zelfs met ampgain op 1 maakt het nauwelijks verschil. Je hoort met gain=1 wel wat, maar da's niet noemenswaardig. Jammer...

Ik heb er vroeger ook eens een screamer voorgegooid herinner ik me (ergens vaag, ondertussen veel bier binnengekapt), en ik vond dat leuk klinken, natuurlijk is kanaal 4 al heel zwaar overstuurd, maar slecht was het zeker niet. Kanaal 3 klonk super met boost.

Arvoitus
10 juni 2009, 21:28
Hoe heb je je screamer ingesteld als ik vragen mag?

Ik zet mijn volume op 10/10, tone op 4/10 of 5/10 en de gain helemaal dicht (of 1/10).

interessander
10 juni 2009, 22:14
Ik vind post-gain ook niet mooi klinken, het gaat er bij een TS als boost ook niet per se om om de hele sound anders te maken maar het feit dat je licht boost en wat laag 'afsnoept' maakt dat je sound strakker wordt. Het gaat dus niet om meer gain, vaak draai je juist je gain op je preamp een beetje terug, die ENGL heeft gain zat lijkt me.

Liquid_Metal
10 juni 2009, 22:31
@Fre: inderdaad, ik vind 'm ook nix met de screamer achter de preamp. Dat ga ik dus niet meer doen :). Gain heb ik wat dichtgedraaid (nu op 3) zoals je in de laatste clips kan horen.


Hoe heb je je screamer ingesteld als ik vragen mag?

Ik zet mijn volume op 10/10, tone op 4/10 of 5/10 en de gain helemaal dicht (of 1/10).

Dat waren ook mijn settings. Maar postgain moest de tone wel hoger dan 5 anders werd het veel te zompig. Maar zoals Caliban al zei: klinkt solid state.


Ik vind post-gain ook niet mooi klinken, het gaat er bij een TS als boost ook niet per se om om de hele sound anders te maken maar het feit dat je licht boost en wat laag 'afsnoept' maakt dat je sound strakker wordt. Het gaat dus niet om meer gain, vaak draai je juist je gain op je preamp een beetje terug, die ENGL heeft gain zat lijkt me.

Engl heeft inderdaad gain zat, dus ik ga 'm eens op kanaal 3 proberen. Misschien klinkt dat wel heel fijn (niet eens aan gedacht :P).

Liquid_Metal
10 juni 2009, 22:50
Net met de derde gainstage geprobeerd en daar reageert 'ie heel goed op. Klinkt érg lekker. Alleen weet ik niet of ik die sound kan gebruiken. Ik heb juist een paar dagen geleden besloten dat ik de derde gainstage niet meer gebruik. Gebruikte 'm eerst voor crunch en mild lead, maar nu draai ik het volume op m'n gitaar terug. Brengt me op een idee!
*loopt naar z'n rack, zet gainstage 4 aan en draait volume op de gitaar terug*
Dat lijkt verdomd veel op gainstage 3 met de screamer aan!! Alleen, net als bij de crunchsound: BETER.
De Screamer met minder gitaarvolume maakt de sound wat leger en rauwer. Met volume vol open en de screamer uit wordt het warmer en voller.

caliban
11 juni 2009, 13:44
Net met de derde gainstage geprobeerd en daar reageert 'ie heel goed op. Klinkt érg lekker. Alleen weet ik niet of ik die sound kan gebruiken. Ik heb juist een paar dagen geleden besloten dat ik de derde gainstage niet meer gebruik. Gebruikte 'm eerst voor crunch en mild lead, maar nu draai ik het volume op m'n gitaar terug. Brengt me op een idee!
*loopt naar z'n rack, zet gainstage 4 aan en draait volume op de gitaar terug*
Dat lijkt verdomd veel op gainstage 3 met de screamer aan!! Alleen, net als bij de crunchsound: BETER.
De Screamer met minder gitaarvolume maakt de sound wat leger en rauwer. Met volume vol open en de screamer uit wordt het warmer en voller.

Kanaal 3 lijkt denk ik het meeste op een marshall (alhoewel geen cathode volger, maar toch de drie gainstages zoals bij een JCM800), en marshall klinkt over het algemeen ook leuk met boost, dus is wel logisch.

caliban
11 juni 2009, 13:49
Ik vind post-gain ook niet mooi klinken, het gaat er bij een TS als boost ook niet per se om om de hele sound anders te maken maar het feit dat je licht boost en wat laag 'afsnoept' maakt dat je sound strakker wordt. Het gaat dus niet om meer gain, vaak draai je juist je gain op je preamp een beetje terug, die ENGL heeft gain zat lijkt me.

ENGL heeft inderdaad sowieso gain genoeg, maar er is ook sowieso al heel wat laag weggesnoept. (Tot de derde gainstage laat hij bijna niks laag door.)