PDA

View Full Version : Gebogen nek,



JeanPaul du Vinnie
7 juni 2009, 16:57
Ik zit met een probleem met m'n Yamaha SG: het is een tof gitaartje, maar de nek is al gebogen sinds ik 'm heb (internetaankoop, ik heb mijn lesje nu wel geleerd). De luthier kon hem in eerste instantie wel wat bijstellen, maar kreeg de nek niet helemaal meer recht. Het ding is wel bespeelbaar maar ontstemt erg snel en ik zou er ook een zwaarder setje snaren op willen leggen, wat nu niet echt een optie is want dan wordt m'n actie te hoog.

De vraag dus: zijn er manieren om een nek recht te trekken wanneer de trussrod bijstellen niet meer volstaat? En liefst niet al te duur, want de gitaar zelf is ook niet zoveel waard.

macwilliams
7 juni 2009, 17:09
Is het een bolt on?

JeanPaul du Vinnie
7 juni 2009, 17:44
Nee, een ingelijmde. De gitaar is misschien maar €250 waard dus een nieuwe nek is niet echt een optie...

snaarplukker
7 juni 2009, 18:01
De goedkoopste manier is een capo op je 1e fret, met je vinger de snaar omlaagdrukken op de laatste fret, dan kijkt je of er tussen de snaar en de 7e fret 0,3mm ruimte tussen zit (net vrijhangt). Is de afstand groter? Dan de trusrod een kwartslag naar rechts draaien. Ligt de snaar tegen de fret aan dan de trusrod een kwartslag naar links draaien. Zitten er nieuwe snaren op? Dat kan de oorzaak zijn van de snelle ontstemming.

Geoffrey
7 juni 2009, 18:05
De goedkoopste manier is een capo op je 1e fret, met je vinger de snaar omlaagdrukken op de laatste fret, dan kijkt je of er tussen de snaar en de 7e fret 0,3mm ruimte tussen zit (net vrijhangt). Is de afstand groter? Dan de trusrod een kwartslag naar rechts draaien. Ligt de snaar tegen de fret aan dan de trusrod een kwartslag naar links draaien. Zitten er nieuwe snaren op? Dat kan de oorzaak zijn van de snelle ontstemming.

Ofwel heb ik jou reply niet goed gelezen.. ofwel heb jij de openingspost niet goed gelezen :dontgeti:


"De luthier kon hem in eerste instantie wel wat bijstellen, maar kreeg de nek niet helemaal meer recht"

"zijn er manieren om een nek recht te trekken wanneer de trussrod bijstellen niet meer volstaat?"

Pepe
7 juni 2009, 18:09
Ja, dat is lastig.
Er zijn 2 manieren zover ik weet. Bij de eerste wordt de hals verhit en weer recht "gestoomd" of je herfret de boel waarbij je tussendoor de hals bijschaaft.
Als het een goedkoop ding is lijkt me de laatste manier een optie omdat je dat allemaal zelf kan doen, zie het als een leerproces op een gitaar die anders aan de muur blijft hangen.

Bij een duur instrument kan je ook overwegen de hals te resetten.

en een word as advise... bij teveel kracht op de stelschroef uit te oefenen grote kans dat hij breekt en dan ben je verder van huis.

JeanPaul du Vinnie
7 juni 2009, 18:46
Ok, bedankt voor de reacties tot nu toe. Er is dus niet echt een haalbare (betaalbare) oplossing, wat ik al vreesde.

Nog een vraagje dan. Momenteel valt de buiging nog redelijk goed mee, je merkt wel dat hij er is maar 't is niet dat de gitaar compleet onbespeelbaar is. Is er een kans dat de nek nog verder buigt (door een te vochtige omgeving of temperatuurwisselingen of zo) en zo ja, kan ik die buiging tegengaan?

snaarplukker
7 juni 2009, 18:50
Ofwel heb ik jou reply niet goed gelezen.. ofwel heb jij de openingspost niet goed gelezen :dontgeti:


"De luthier kon hem in eerste instantie wel wat bijstellen, maar kreeg de nek niet helemaal meer recht"

"zijn er manieren om een nek recht te trekken wanneer de trussrod bijstellen niet meer volstaat?"
Jawel, goed gelezen. Maar het is onduidelijk hoe krom, bol of hol die staat.
De luthier besteed misschien niet veel aandacht aan produkten dat niet van hem zelf afkomstig is. En er staat niet vast of de buigmogelijkheden van de trusrod volledig benut zijn. Vandaar mijn advies om te kijken in hoeverre het manco is.

Raytheman
7 juni 2009, 19:18
Lijkt ingrijpend maar valt mee: de halpspen vervangen. Waarschijnlijk moet je toets eraf. Zit er een binding om de toets? Heb je een foto?

JeanPaul du Vinnie
7 juni 2009, 19:34
Er zit binding op de zijkant van het fretbord, ja. Een foto heb ik er niet van, maar het is een doodgewone gitaarnek met binding :)

Jawel, goed gelezen. Maar het is onduidelijk hoe krom, bol of hol die staat.
De luthier besteed misschien niet veel aandacht aan produkten dat niet van hem zelf afkomstig is. En er staat niet vast of de buigmogelijkheden van de trusrod volledig benut zijn. Vandaar mijn advies om te kijken in hoeverre het manco is.
Ik schat de afstand volgens jouw methode aan de zevende fret op net iets minder dan 1 mm. En de hals staat hol, hij kromt dus naar voren. Zelf verder sleutelen aan de trussrod lijkt me niet echt een goed plan, het advies van pepe indachtig. Ik denk dat ik nog eens terug ga gaan naar mijn luthier ('t is ook alweer negen maanden geleden) en 'm ga vragen om echt alles uit de kast te halen.

aaronstonebeat
7 juni 2009, 23:13
't Is maar 'n gedachte:
Blijft de hals ook zo hol als de snaren eraf zijn?

Zo ja, misschien is een deel van die holling weg te krijgen door de frets te vlakken. Of drastischer: frets eraf, toets vlakken en opnieuw fretten.

JeanPaul du Vinnie
8 juni 2009, 00:11
Frets vlakken? Verduidelijk uzelf?

aaronstonebeat
8 juni 2009, 00:24
Frets hebben altijd een zekere dikte; wel tot 1,4 mm bij jumbo frets. Dat biedt mogelijkheden tot compensatie. Zo kun je bijvoorbeeld een compound radius erin schuren terwijl de toets die niet heeft. Tot op zekere hoogte kun je ook een holling of bolling in de hals 'wegvlakken'.

Vlakken is normaal gesproken iets wat je doet nadat je de frets in de toets hebt gezet; dat moet altijd. Het komt erop neer dat je met een lang vlak schuurinstrument alle frets even hoog maakt tov. de snaren die er overheen worden gespannen. Daarna moet je ze aan de bovenkant weer rond maken en polijsten.

Binnen zekere grenzen kan het ook een remedie zijn voor holle, bolle en getordeerde halzen.

Pepe
8 juni 2009, 00:30
Ja maar het zou ook kunnen dat de neck niet zozeer hol is maar een rise heeft. Voor je zelf iets gaat doen moet je wel precies even meten wat en hoe, je kan er niks bijvijlen he.

snaarplukker
8 juni 2009, 10:44
Ik schat de afstand volgens jouw methode aan de zevende fret op net iets minder dan 1 mm. En de hals staat hol, hij kromt dus naar voren. Zelf verder sleutelen aan de trussrod lijkt me niet echt een goed plan, het advies van pepe indachtig. Ik denk dat ik nog eens terug ga gaan naar mijn luthier ('t is ook alweer negen maanden geleden) en 'm ga vragen om echt alles uit de kast te halen.
Tja, ik kan het me voorstellen dat je hier bang gemaakt wordt en dat ze zeggen om dat draaien aan de trusrod aan een Gitaarbouwer/hersteller over te laten, omdat de site wellicht gesponsord wordt door de Muziekhandel.
Ik heb hier 3 gitaren staan en draai zonder angst voor breken aan alle trusrods. Tuurlijk kan er altijd eentje breken, maar is toch afhankelijk van diverse omstandigheden. Vastgeroeste moer of verzwakt schoefdraad of iets dergelijks. Die 0,5 mm bij jou moet met een kwartslag naar rechts wel op te lossen zijn.

Pepe
8 juni 2009, 15:29
Tja, ik kan het me voorstellen dat je hier bang gemaakt wordt en dat ze zeggen om dat draaien aan de trusrod aan een Gitaarbouwer/hersteller over te laten, omdat de site wellicht gesponsord wordt door de Muziekhandel.
Ik heb hier 3 gitaren staan en draai zonder angst voor breken aan alle trusrods. Tuurlijk kan er altijd eentje breken, maar is toch afhankelijk van diverse omstandigheden. Vastgeroeste moer of verzwakt schoefdraad of iets dergelijks. Die 0,5 mm bij jou moet met een kwartslag naar rechts wel op te lossen zijn.

Nee, draaien aan een trusrod kan je zelf maar wanneer je niet meer verder kan dan niet forceren, de paar mm winst lost niks op en bovendien kan je makkelijk iets breken.

"wellicht gesponsord wordt door de Muziekhandel?" :seriousf:

JeanPaul du Vinnie
8 juni 2009, 17:58
Inderdaad, wtf? :satisfie: