PDA

View Full Version : Stemmingsproblemen tune-o-matic zonder tailpiece



SjoerdvanO
7 juni 2009, 16:56
Hallo iedereen! :rockon:

Ik ben Sjoerd. Ik lees het forum al een tijdje en ik ben van plan er nu ook berichten te gaan posten. Helaas begin ik met een probleem. Mijn Schecter blackjack 006 heeft namelijk last van een steeds ontstemmende hoge e-snaar bij het benden van de snaar. Ik heb al wat rond zitten zoeken met de zoekfunctie van dit forum en met google en de meest voorgestelde oplossing voor stemmingsproblemen is het smeren van de topkam met grafiet (en het vervangen van tuners, maar er zitten op deze gitaar grover tuners, dus ik denk dat het probleem hier niet aan ligt)

Dit loste mijn probleem echter niet op. Na een zorgvuldige inspectie kwam ik erachter dat de e-snaar bij de brug achter het zadeltje nog tegen de rand van de brug aankomt (met rood omcirkeld in het plaatje). Dit zou volgens mij het probleem kunnen zijn, aangezien de snaar hier net zo goed kan blijven hangen als bij een slecht gesmeerde topkam.

http://home.student.utwente.nl/s.vanophem/4.jpg

Een oplossing zou het wegvijlen van de brug op dat punt zijn, zodat de snaar geen contact meer maakt met de brug achter het zadeltje. Ik wilde echter vragen of jullie misschien een minder destructieve oplossing hebben.

Alvast bedankt voor jullie reactie! :punk:

Markbass
7 juni 2009, 18:36
Ik zou zo 1-2-3 geen betere oplossing kunnen bedenken dan vijlen. Wel een hele grove fout van Schecter, dat ze dit niet hebben gezien!!

DeadHerring
7 juni 2009, 20:14
tja.. zonder een tailpiece is dit eigenlijk slecht ontwerp hé, zoiets... je kan het wel oplossen door de hoek kleiner te maken en verder naar achter te zetten hé.. dus als je nog kan, schroef je brug naar beneden op de body, en als dat het nog niet doet of hij staat al zo laag, dan kan je je brug ter hoogte van de hoge e een beetje terug schroeven, maar dan moet je letten op intonatie...

Een laatste mogelijkheid is je brug omdraaien, maar dan ga je wel je actie en intonatie volledig opnieuw moeten afregelen.

Maar allen zijn valide mogelijkheden.

SjoerdvanO
7 juni 2009, 21:25
Bedankt voor de reacties.

Probleem is dat de actie al heel laag is afgesteld en de intonatie op dit moment perfect staat. Als ik de brug omdraai en de intonatie weer afstel, dan zal het punt waar de snaar onder een hoek naar de body gaat lopen weer op dezelfde plek liggen en dus de snaar waarschijnlijk weer tegen de brug aanlopen. :(

Er loopt trouwens al een groef op het punt waar de snaar tegen de brug aankomt, dus het uitvijlen hiervan zou wel moeten lukken.

aaronstonebeat
7 juni 2009, 23:16
Kun je de stop tailpiece niet een klein beetje hoger zetten?

DeadHerring
8 juni 2009, 02:34
Heeft die gitaar niet, staat in de titel... 't is zo'n ding waar de snaren door de body komen... die kan je niet aanpassen in hoogte

Nicks
8 juni 2009, 09:39
misschien schechter een keertje mailen?

aaronstonebeat
8 juni 2009, 12:28
Heeft die gitaar niet, staat in de titel... 't is zo'n ding waar de snaren door de body komen... die kan je niet aanpassen in hoogte

Oeps, slecht gelezen.
Als het probleem idd daarin zit, zou ik gewoon een beetje vijlen; zo destructief is dat nu ook weer niet.

Maar ik het het model even gegoogled en dit is het allereerste plaatje dat ik tegenkwam:

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/p34286h-257f4cf728d939a282a290a563a20d52.jpg

Hierop lijkt precies hetzelfde aan de hand.

McVenco
8 juni 2009, 14:40
Maar ik het het model even gegoogled en dit is het allereerste plaatje dat ik tegenkwam:

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/p34286h-257f4cf728d939a282a290a563a20d52.jpg

Hierop lijkt precies hetzelfde aan de hand.

Beetje een raar plaatje trouwens. Logo op de headstock staat goed, maar 'Seymour Duncan' op de pickups staat in spiegelbeeld :chicken:

universe777
8 juni 2009, 15:35
Op al mijn tune-o-matics raakt de snaar achter het zadeltje ook de brug. Maar bij mij ontstemmen de gitaren daar niet door. 'T zijn trouwens allemaal gitaren met een tail-piece. Zit er niet een braampje in het zadeltje? En weet je zeker dat groef in de nut wijd genoeg is?

DeadHerring
8 juni 2009, 18:59
let erop hoever de saddles naar achter staan bij de foto van die schecter. Ik denk dat het wel 'n beetje een constructiefout is.

en het is wel belangrijk, voor tone en sustain, dat die snare je brug niet raken.

SjoerdvanO
8 juni 2009, 20:33
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Als ik mijn gitaar bekijk, dan zitten de gaten waar de snaren door de body gaan wel wat verder dan in die afbeelding, maar toch hadden ze de positie van de gaten wel wat beter kunnen uitrekenen. Het is toch redelijk simpele meetkunde.

Ik heb net nieuwe snaren op mijn gitaar gezet en ik heb niet alleen op de brug een stukje gevijld, maar ook de groef in de nut wat uitgevijld. Daarnaast heb ik de groeven doorgetrokken met een potlood en de snaren op mijn gitaar gezet zoals piezo dat beschreven heeft in zijn topic.

De snaren moeten nog even worden ingespeeld, maar daarna zal ik even posten of het geholpen heeft.

SjoerdvanO
9 juni 2009, 21:36
Het lijkt geholpen te hebben :)

aaronstonebeat
9 juni 2009, 21:40
Het lijkt geholpen te hebben :)

Cool !
Dan is dat weggevijlde stukje geen destructie maar een verbetering van het ontwerp.

Misschien kun je je tip aan Scheckter verkopen :D