PDA

View Full Version : Amateur vragen zelfbouw OCD



Staon
7 juni 2009, 16:32
Heej allemaal

Ik heb een aantal prangende vragen, en hoop dat ze beantwoord kunnen worden =].

Een tijdje terug heb ik een mooi natuurgetrouw schema van een OCD v.4 gevonden op freestompbox.org en mbv gutshots zo natuurgetrouw alles overgenomen.

Afijn, ik heb nu het circuit af, en ga dus nu beginnen aan de bedrading.
Nu is dit m'n eerste zelfbouw project dus is alles nog vrij nieuw voor me.
Ik heb het volgende schema gevonden:

http://img205.imageshack.us/img205/9905/stompboxwiring.gif

Meer dan duidelijk genoeg, maar ik snap een aantal dingen niet:
1 - Hoe moet de 3pdt switch om, aangezien de pootjes genummerd zijn van 1 t/m 9 en ik niet weet wat er nou direct ín zo'n switch zit. De pootjes zijn in een - vorm, maar dat is 180 graden gedraaid dus ook zo. Er staat verder niks op de switch zelf als aanduiding wat de voorkant moet zijn o.i.d. Ik kan dit nergens op internet vinden, maakt het niet uit of ie ondersteboven zit?
2 - Uitgaande van het schema zie ik dat de input jack stereo is. Echter ik heb 2 switchcraft mono jacks besteld. Ik zie het nut niet in van de sleeve to ground. Is het mogelijk om 'm te bedraden met een mono inputjack (dus zonder de ground)?
3 - Als ik een ledje op m'n circuit vastmaak, waar kan ik dit dan het beste bevestigen (ivm forward voltage die tonesuck schijnt te veroorzaken)

Ik hoop dat m'n vragen een beetje duidelijk zijn zo

Greetz,Joey

Chris Winsemius
7 juni 2009, 16:42
2) heel basic; 'n stereo-ingang wordt gebruikt om dmv. de 2e aansluiting de batterij te ontkoppelen (uitzetten dus) als er niets in de ingang is.
Als de mono-plug wordt ingeplugd is de min v/d batterij aan de massa vebonden via de dat stereo-contact en het min-gedeelte v/d plug.

3pdt-switch: gewoon even 'n multimeter pakken en kijken hoe er geschakeld wordt.

Staon
7 juni 2009, 20:08
Dus, als ik het goed interpreteer; als je dus een mono input jack gebruikt, en daarmee dus de R niet vastmaakt aan je DC jack, kan je de hele batterij houder achterwegen laten? (ik gebruik toch geen batterijen)

thnx voor je snelle reactie trouwens ;)

Negative K3 fan
7 juni 2009, 20:28
1: 180 graden gedraaid is de switch precies hetzelfde. Elke horizontale rij is een aparte schakelaar, het midden is de inang en de 2 buitenste daar schakelt hij tussen.
2: ipv een stereo jack zou je ook een switching mono kunnen gebruiken. Als je geen batterij gebruikt kan het ook mono, anders is je pedaal altijd 'aan' en zuigt hij de batterij leeg.

ik snap vraag drie niet helemaal, forward voltage, tone suck? Die led zit in principe buiten het signaal pad.

Staon
7 juni 2009, 20:49
Ah thnx, ik vond het al zo typisch dat nergens de voorzijde van een 3pdt aangegeven stond.

Uhm, tonesuck alsin hij zuigt 2,x volt weg uit je circuit en daardoor creeërt ieder ledje z'n eigen hoeveelheid tonesuck (afhankelijk van voltage van de led), maar daar heb ik verder geen ervaring mee, is slechts internetinformatie.

Maar om m'n vraag wat helderder te formuleren, waar in het circuit moet ik m'n ledje stroom laten opnemen, aan het begin, of aan het eind o.i.d. Aangezien er bij m'n layout verder geen informatie over de led staat, en ik dus geen idee heb waar die er bij kan.

KoenB
8 juni 2009, 01:46
Ah thnx, ik vond het al zo typisch dat nergens de voorzijde van een 3pdt aangegeven stond.

Uhm, tonesuck alsin hij zuigt 2,x volt weg uit je circuit en daardoor creeërt ieder ledje z'n eigen hoeveelheid tonesuck (afhankelijk van voltage van de led), maar daar heb ik verder geen ervaring mee, is slechts internetinformatie.

Maar om m'n vraag wat helderder te formuleren, waar in het circuit moet ik m'n ledje stroom laten opnemen, aan het begin, of aan het eind o.i.d. Aangezien er bij m'n layout verder geen informatie over de led staat, en ik dus geen idee heb waar die er bij kan.



Onzin. De led zit helemaal niet in het signaalpad en zorgt dus niet voor tonesuck. Daarom zit er ook een 3DPT switch in: 2 om true bypass te realiseren (Het effect wordt 100% omzeild, dit voorkomt wel tonesuck), en de 3e is voor de LED, zodat die niets te maken heeft met het geluidssignaal.

En om je vraag te beantwoorden: het LEDje zit dus niet in het circuit, maar er parallel aan. Draadje van de power supply - naar de schakelaar, weerstandje, ledje, draadje naar de +.

fredjuh
10 juni 2009, 14:10
Elke horizontale rij is een aparte schakelaar, het midden is de inang en de 2 buitenste daar schakelt hij tussen.

Dit moet dus verticaal zijn, in de tekening van de TS.

aad
10 juni 2009, 19:14
Forward voltage is de spanning die over de Led staat als de + op de anode staat (meestal ~ 1,6volt). Dit in tegenstelling tot de reverse voltage, dat is de spanning die erop staat als de + aan de cathode zit. De reverse voltage mag nooit meer dan het absolute maximum van een device zijn (diode, led, transistor) anders gaat die stuk. De forward voltage wordt altijd bepaald door de spanning die over het device valt als die dus in geleiding is. Zoals gezegd bij een Led is dat ongeveer 1,6volt. Bij een Si-diode is dat ongeveer 0,6 volt.
De stroom (voor de compleetheid) door het device wordt dan bepaald door de voorschakelweerstand die in serie met het device staat. Als die stroom niet genoeg begrensd wordt gaat het device alsnog naar de eeuwige jachtvelden.

Chroxy
14 juni 2009, 17:38
in plaats vna een nieuw topic te starten, maar even hier..

Ook mijn OCD/Tubescreamer (beiden in 1 box) is bijna af. De tubescreamer werkte in 1x, maar bij de OCD gaat volgens mij wat fout..

Hoe moet de transistor namelijk om? Zo staat op het schema wel: S G D.. maar welke kant is de S en welke de d?

Staon
14 juni 2009, 18:32
Ervanuitgaande dat je eveneens de 2N7000's gebruikt is de pinout DGS (gezien vanaf de bolle kant), mijn schema vermeldt dat er tussen D en G een verbinding moet zijn, en dat S alleen moet staan. Hopelijk heb je hier wat aan.
(het gecorigeerde schema van stratocasta)

Mocht je andere mosfets gebruiken, google effe naar de naam dan krijg je een specsheet