PDA

View Full Version : Mijn eigen gitaar vernield? :S Help!!



Zino Z
7 juni 2009, 12:29
Beste mensen,

Ik heb zojuist ongeveer de domste fout gemaakt die je als gitarist kunt maken.. Bij het pakken van een gitaar een andere gitaar in een standaard achter je laten staan.. Ik draaide me om met mijn gepakte gitaar, klein tikje tegen de gene in de standaard, en *bam* daar lag het arme dier..

Op het eerste gezicht weinig schade maar bij een gerichtere kijk zat er toch een barst bij de headstock, aan de achterkant van de hals..:makeup:

Grote paniek, woede enz natuurlijk want dit is echt mijn lievelings gitaar en ook vanwege het bijzondere model en de manier waarop die verkregen is (ik heb hem gehad blablabla) heb ik er echt alles voor over om hem weer bespeelbaar te maken..

Bij deze een paar foto's van de wond waar ik verantwoordelijk voor ben:

http://i730.photobucket.com/albums/ww304/ZIRKnation/DSC00514.jpg
http://i730.photobucket.com/albums/ww304/ZIRKnation/DSC00513.jpg
http://i730.photobucket.com/albums/ww304/ZIRKnation/DSC00512.jpg
http://i730.photobucket.com/albums/ww304/ZIRKnation/DSC00515.jpg

Mijn vraag is nu natuurlijk, is er nog hoop? Is zoiets uberhaubt te repareren en zo jah, wat gaat mij dat *ongeveer* kosten bij een gitaarzaak..
En is dat de moeite waard of zal hij altijd last blijven houden van dit litteken..?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Pepe
7 juni 2009, 12:39
No sweat. Tis kut maar uitstekend te repareren. Hoeveel dat gaat kosten hangt natuurlijk af wie dat gaat doen en de manier waarop. Het kan heel goed mogelijk zijn dat de kop er voor een goeie reparatie er beter helemaal opnieuw opgezet moet worden. Ga naar een goede bouwer en dan bedoel ik een GOEDE bouwer. Dus niet naar een gitaarzaak waar ze iemand hebben lopen die o zo handig is met lijm.

Markbass
7 juni 2009, 12:40
Ja, dat is wel te repareren. Volgens mij kost dat rond de 60 euro bij een zaak.

Zino Z
7 juni 2009, 12:44
@ Pepe: Haha oh ok dat stelt me al heel erg gerust..:)

Ik ken ook wel een goede gitaarbouwer die ik het ook zeker even ga vragen..

Maar ik heb echt bar weinig verstand van reparatie e.d. en mij klinkt 'headstock eraf en er opnieuw opzetten' als best een ingrijpende ingreep in de oren.. De headstock word er dan afgezaagd en erop gelijmd of hoe moet ik dat zien?

@Markbass: Oh dat is ook wel te overzien dan..

WICKED
7 juni 2009, 12:51
dit deed me gelijk aan dit denken:

http://www.alphenaar.com/Gitaar_reparatie_en_afstellen._N_xp_18.html

scroll naar beneden!

het kan dus wel, misschien kun je het wel bij hem proberen (haarlem)

Pepe
7 juni 2009, 12:52
Ja ik weet het niet van die 60 euro hoor, dat lijkt me meer een kwestie van lijm ertussen spuiten en klemmen (maar misschien volstaat dat, ik kan dat zo niet beoordelen)
Bij een goede reparatie worden er 1 of meerdere pluggen gebruikt die beide stukken met elkaar verbinden. Als dat niet goed gebeurd kan de verbinding door de druk van de snaren weer loslaten maar men zegt dat een goed gerepareerde breuk sterker is dan het hout zelf.

De firebird van Johnny Winter is een aantal keren gebroken geweest en opnieuw gelijmd, volgens hem sterker dan ooit.

KoenB
7 juni 2009, 13:18
Om de headstock goed terug te kunnen lijmen moet de scheur eerst verder opengebroken worden. Dit klinkt natuurlijk vreselijk, maar juist daardoor kan de lijm er beter in vloeien en kan de scheur goed dichtgelijmd worden.

barno
7 juni 2009, 13:18
neckcrack is cool :)

-goed te repareren
-daarna vaak sterker dan ervoor
-streetcred (niet zeggen dat het op je slaapkamer is gebeurd natuurlijk)

bottomline: tis zeker klote maar komt ook weer helemaal goed

Raytheman
7 juni 2009, 14:38
Het degelijk vastzetten is het probleem niet. Vaker is het netjes afwerken een groter probleem..

Zino Z
7 juni 2009, 14:39
Haha ok het klinkt allemaal heel hoopvol iig :hippie:

Deze gitaar heeft bij de vorige eigenaar ook al een keer een val (met barst in de nek) overleeft dus ik had al wel het idee dat het goed zou komen. Die keer was de barst trouwens onder bij de nek (niet te zien op de foto dus..)

DeadHerring
7 juni 2009, 20:38
Probleem komt heel veel voor bij bvb. Les Pauls ook... dus het lijmen van een nek is een redelijke standaard operatie voor een gitaarbouwer... Het zal je niet te veel geld kosten, normaal gezien. Afwerking, tja... Je zal het waarschijnlijk wel altijd blijven zien, maar normaal gezien, eens die plek gelijmd is, zal ie veel sterker zijn en niet zo gemakkelijk meer kraken.

stijnkenens
7 juni 2009, 23:02
De prijs van het lijmen zal in het niets verdwijnen bij de prijs van een touch - up. Het is wat je wil, ik zou enkel voor lijmen gaan, een gitaar met een litteken is een eerlijke gitaar. Liever een goed gelijmde zichtbare barst dan een lelijke retouche.


s.

thijser
7 juni 2009, 23:19
dit deed me gelijk aan dit denken:



het kan dus wel, misschien kun je het wel bij hem proberen (haarlem)

Niet bij alphenaar! ga naar een gitaarbouwer...........

Zino Z
8 juni 2009, 09:10
Niet bij alphenaar! ga naar een gitaarbouwer...........

Haha ok.. Zelf woon ik in de buurt van Kees Dee (Amersfoort). Hij schijnt ook wel een aardige bouwer in dienst te hebben.. Iemand ervaring?

beruk
8 juni 2009, 09:50
Ik heb het zelfde met mijn gitaar gehad. Omdat ik toen nog in utrecht woonde heeft Kees me door verwezen naar een bekende van hem aldaar. Dit was idd een topper. Op grond ook van andere ervaringen met Kees Dee ga ik er vanuit dat als Kees je advies geeft je daar rustig op kan bouwen.

Zjef
8 juni 2009, 09:57
Ik heb het zelfde probleem met een akoestische gitaar. Ondertussen heb ik een nieuwe gekocht en volg ik een gitaarbouw opleiding. Over een paar jaar wil ik proberen zelf de operatie uit te voeren. Maar het zal niet eenvoudig zijn. De breuklijn gaat door de gaten van de eerste stemschroeven en het is nog al gesplinterd...

gengar
8 juni 2009, 11:26
paar maanden geleden nog vrijwel gelijke reparatie uitgevoerd, is echt niet zo'n probleem en om het netjes af te werken stelt bij deze gitaar niet zo heel erg veel voor aangezien hij al mooi zwart is op de plek van de schade, dus dat is ook weer goed bij te spuiten.
Die crack staat zo op het eerste gezicht al ver genoeg open om de lijm er goed tussen te krijgen. De vraag is dan alleen welke lijm, want een lijm met te hoge viscositeit komt misschien niet helemaal tot aan het begin van de crack. Ik kies de lijm aan de hand van de ruimte die ik heb om mee te werken. Als er een hele dunne crack is die als het ware helemaal niet open staat kies ik er voor om met waterdunne seconde lijm te werken en gedurende tijd de crack open en dicht te bewegen (heel voorzichtig natuurlijk) tot ik het idee krijg dat de breuk helemaal verzadigd is met de lijm. Secondelijm is niet mijn eerste keuze om hout te lijmen maar in sommige gevallen een hele goede.
Is er iets meer ruimte dan is titebond bijvoorbeeld wel een goede keuze. Soms echter ook 2 componentenlijm. Het lijmen van deze schade is naar mijn mening echt geen probleem.
Voor de afwerking eerst afwerken met matchende zwarte lak en daarna nog blanke lak erop, polijsten en je ziet er niks meer van.
Kosten voor het lijmen ongeveer 40 euro, voor lijmen en spuiten 100 euro. Meer zou ik te duur vinden.

Zino Z
8 juni 2009, 11:32
Jah ok 100€ lijkt mee ook vrij veel idd.

En die afwerking hoeft van mij absoluut niet perfect te zijn, als het maar gwn goed werkt, het blijft een gebruiks artikel.. :p
Ik laat de lijmkeuze verder aan de reparateur over..
Morgen ff naar Kees en dan komt het ongetwijfeld goed..

Ries89
8 juni 2009, 17:32
Mijn ibanez rg is nu bij Vox Humana in vlaardingen voor dezelfde schade op dezelfde plaats door dezelfde val.
Ik laat er ook meteen een nieuwe set snaren opzetten en de floyd rose goed afstellen. Ik denk dat hij deze of volgende week klaar zal zijn (op 12 mei ging het ongeveer 4 weken duren, lang i.v.m. vakanties bij vox). Als ik weet wat het me gekost heeft zal ik dat nog even posten.