PDA

View Full Version : topkam van ebben



gertgert
6 juni 2009, 19:05
ik denk er over om i.p.v. been een ebben topkam te gebruiken.
deels omdat ik een extra hoge kam nodig heb, maar ook ben ik benieuwd naar evt.
klankverschil.
feit dat ik nog nooit een gitaar met houten topkam heb gezien zegt misschien genoeg,
maar ik ben benieuwd of er pos./neg. ervaringen zijn op dit forum.

stijnkenens
6 juni 2009, 23:18
bwa, er zijn er wel een paar, maar het is waarschijnlijk zoals met lakken, men blijft vast hangen aan ouwe-getrouwe, omdat men denkt dat die superieur zijn...

adamovic, bassen
de A serie van southwell
...

Puerco
6 juni 2009, 23:24
Ik heb zoiets ook altijd al een keer willen doen maar dan van pokhout (Lignum Vitae) omdat dat zo een beetje de hardste houtsoort is en geweldige zelfsmerende eigenschappen heeft.
Vanwege die zelfsmerende eigenschappen werd het veel gebruikt als lagers in bv precisie uurwerken en mede door zijn slijtvastheid ook als lagers voor scheepsassen en landbouwwerktuigen.
Ideale eigenschappen dus maar het werd me destijds afgeraden omdat het nogal snel zou splijten, eigenwijs als ik ben moet het er toch maar snel een keertje van komen :)
Ik zal dit topic ook met veel interesse volgen!

thijser
7 juni 2009, 00:24
bij adamovic gebruiken we altijd topkammen van hout. Vaak ebben of gestabiliseerd esdoorn. Het is dus goed te doen. Waarom altijd bij het oude vertrouwde blijven?

EDIT: Mijn gitaar krijgt een topkam van esdoorn.

Gitaarbouwer
7 juni 2009, 10:53
Mijn eerste zelfbouwer heeft een ebben topkam: klik (http://www.xs4all.nl/~a160999/build_a_guitar_1/photos/rsz_76.jpg).
Ben daar niet ontevreden over, het beïnvloed de klank niet nadelig. Ik moet wel zeggen dat ik maar weinig (lees: nooit) speel op deze gitaar en daarom niet weet hoe het ebben zich op de lange termijn gedraagt (bijv. qua inslijten van de snaren in de groef).

Enra
7 juni 2009, 12:17
In de gehele vilolenfamilie wordt Ebben gebruikt voor topkammen. Maar daar gebruikt men in het algemeen flatwound snaren. Roundwound werkt min of meer als een rasp en zal dus Ebben sneller laten uitslijten. De andere kant is dat als het geluid daardoor mooi is, waarom dan niet Ebben gebruiken en eventueel wat vaker vervangen?

Pokhout, of lignum vitae, zal in kleine stukjes echt niet zo vlot gaan splijten. Anders gesteld, als pokhout snel zou splijten, hoe komt men er dan bij het als lagermateriaal gebruiken. En als lagers voor scheepsassen is nogal een forse toepassing!!! Voor Pokhout geldt eerder dat er wat moeizaam aan te komen is.

Koot
7 juni 2009, 19:48
Men praat veel over de klankeigenschappen van een topkam. Ik vraag me af of je je daar zo druk over zou moeten maken. Dat zou dan alleen maar gelden voor de losse snaren. Ik, en waarschijlijk velen met mij, zullen meer noten spelen hoger op de hals, dus op de fretten.
Het lijkt me dat de klankeigenschappen van de topkam dan van geen enkele invloed is. Maar ja, als je alleen maar open akkoorden speelt kan de klank van de topkam misschien nog interessant zijn.

Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.

gertgert
7 juni 2009, 20:40
bedankt allemaal voor je reacties.
heb nog een stukje hulst liggen.
dat is voor huidige project geen optie (esthetisch) maar zou qua hardheid ook wel volstaan.
voor nu ga ik het proberen met ebben.

thijser
7 juni 2009, 23:11
Men praat veel over de klankeigenschappen van een topkam. Ik vraag me af of je je daar zo druk over zou moeten maken. Dat zou dan alleen maar gelden voor de losse snaren. Ik, en waarschijlijk velen met mij, zullen meer noten spelen hoger op de hals, dus op de fretten.
Het lijkt me dat de klankeigenschappen van de topkam dan van geen enkele invloed is. Maar ja, als je alleen maar open akkoorden speelt kan de klank van de topkam misschien nog interessant zijn.

Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.

Klopt. Dit is ook een van de redenen dat wij GEEN topkammen maken van bot. Een topkam van bot zorgt voor een beter geluid bij de openakkoorden. Het verschil tussen akoorden op de hals en open worden te groot qwa geluid. En dat is niet mooi. Ok tenzij je alleen open akkoorden speelt.

aaronstonebeat
7 juni 2009, 23:21
Ik vind dat nogal meevallen met het verschil in geluid tussen open snaren en gefrette tonen bij een benen topkam; trouwens ook bij een plastic, messing of aluminium topkam.

Ik heb nog een fikse hoeveelheid azobé liggen en vraag me al een tijdje af wat ik ermee kan doen. Als ik dit hier zo allemaal lees, heb ik voor de rest van mijn leven in ieder geval meer dan genoeg materiaal om topkammen van te maken.

barno
7 juni 2009, 23:38
Klopt. Dit is ook een van de redenen dat wij GEEN topkammen maken van bot. Een topkam van bot zorgt voor een beter geluid bij de openakkoorden. Het verschil tussen akoorden op de hals en open worden te groot qwa geluid. En dat is niet mooi. Ok tenzij je alleen open akkoorden speelt.

tja 't is maar wat je als invalshoek kiest en welke muziek je speelt. Ik vind het onderscheid in klank tussen gefet en ongefret juist heel interessant en bruikbaar

Hedge
8 juni 2009, 08:57
tja 't is maar wat je als invalshoek kiest en welke muziek je speelt. Ik vind het onderscheid in klank tussen gefet en ongefret juist heel interessant en bruikbaar

Als slag gitarist houdt het mij ook bezig dat er klank verschil is. Dit is een van de redenen dat ik graag op gitaren speel met een 0-fret. Hoewel dit qua slijtage echt ondingen zijn.