PDA

View Full Version : Boss CE-2 sound te benaderen met CE-5?



Speeddemon
6 juni 2009, 13:25
Ik vroeg me af, aangezien de CE-5 een 2 EQ knoppen heeft, in hoeverre de CE-2 sound te benaderen is.

Ik heb al een tijdje een CE-2 in m'n vaste pedalenbakkie, maar gezien het toenemend aantal optredens, zou ik me veiliger voelen met een CE-5 ofzo.

Ik heb qua Boss wel ervaring met de CE-3 (veel te dun/metallic klinkend) en de CH-1 (ook wat metallic/fake klinkend, maar wel weer fantastisch in stereo), maar de CE-5 heb ik nog nooit getest.
Het belangrijkste vind ik dat ie subtiel moet kunnen, geen volume boost of cut heeft (maar bij keuze liever ietsje boost).

Gezien de 'roadworthyness' blijf ik wel 't liefst bij Boss als 't kan; komt in een Ibanez Tonelok koffertje en ik heb weliswaar ook een CF-7 liggen, maar die is 't toch niet echt... :soinnocent: ;)

Chris Winsemius
6 juni 2009, 13:53
CE-5 ken ik niet, heb hier de CE-1 en CE-2.

Misschien even met je favo gitaar en je eigen CE-2 naar 'n winkel toe en even vergelijken met 'n CE-5?

guitaraddict
7 juni 2009, 11:22
Koop gewoon een tweede CE-2 of bouw een kloon. Dat heb ik onlangs gedaan en ben er tot nu toe heel tevreden over.

Hij klinkt wel iets anders dan het origineel maar heel warm.

Ik heb vroeger de Roland JC 120 gehad en toen ik terug switchte naar een buizen amp, de CE-2 gekocht. Hier was ik wel tevreden over maar hij beinvloedde het sustain karakter. De oscillator werkte de sustain tegen. Dus weer weg gedaan.

Alf

zoon van Piet
7 juni 2009, 11:37
gezien de beschikbaarheid en prijs van de originelen, zou je gewoon een reserve CE-2 kunnen kopen - voor minder geld dan een nieuwe CE-5.
Ik heb het niet geprobeerd, maar acht de kans dat je met de CE-5 een benadering van een CE-2 kunt maken die jou als CE-2 kenner/liefhebber overtuiigd, uitermate klein. Ik geloof niet dat de CE-5 meer hufter/roadproof is dan de CE-2. En ik geloof ook niet in klonen..

Maar over die 'roadworthyness (http://img256.imageshack.us/i/afbeelding225yt5.jpg/)' van Boss wil ik het nog wel eens hebben... ;)

Speeddemon
7 juni 2009, 12:40
gezien de beschikbaarheid en prijs van de originelen, zou je gewoon een reserve CE-2 kunnen kopen - voor minder geld dan een nieuwe CE-5.
Ik heb het niet geprobeerd, maar acht de kans dat je met de CE-5 een benadering van een CE-2 kunt maken die jou als CE-2 kenner/liefhebber overtuiigd, uitermate klein. Ik geloof niet dat de CE-5 meer hufter/roadproof is dan de CE-2. En ik geloof ook niet in klonen..

Maar over die 'roadworthyness (http://img256.imageshack.us/i/afbeelding225yt5.jpg/)' van Boss wil ik het nog wel eens hebben... ;)
Nou, juist vanwege mijn ervaring met een CE-2 zou ik dus al niet voor een Taiwanese CE-2 gaan, en aangezien je een CE-5 toch wel (met doosje/boekje) voor 50-60 euro kan vinden, ben ik benieuwd waar je een MIJ CE-2 voor zulk geld vindt (die er tenminste niet uitziet alsof de Pit of Sarlacc hem opgevreten en uitgekotst heeft...)

Ik lees links en rechts dat de CE-5 aardig subtiel is, en dat is op zich wel gewenst. Ik gebruik de CE-2 ook maar mild (rate: 25%, depth 60%).

En een CE-2 clonen? Als je dat goed wil doen (mooi uiterlijk en alles) ben je denk ik ook al gauw 30-40 euro aan onderdelen kwijt (ik neem aan dat die BBD chip(s) niet echt goedkoop zijn...) Zo wilde ik al heel lang een MXR Micro Flanger clonen, maar aan die SAD512 chip is ook niet/nauwelijks te komen.

zoon van Piet
7 juni 2009, 14:15
Persoonlijk ben ik niet echt onder de indruk van het verschil tussen de Jap en Kor versie van de CE-2. Maar als jij dat wel kan horen, zou ik zeker niet voor de CE-5 gaan.. want je kunt m dan subtiel gebruiken, de warmte van de CE-2 zul je waarschijnlijk niet vinden..
en zijn de Japversies zoveel duurder dan de Koreanen?

Speeddemon
5 juli 2009, 20:40
Jap-versies doen gauw 80-100+. Koreanen tussen de 50 en 80 meestal.

CE-5 heb je makkelijk voor 50. Hij hoeft van mij op zich niet eens de CE-2 ontzettend te benaderen, als ik hem maar op een zelfde subtiele wijze lekkere 80's cleane sounds kan laten doen. Een Ibanez CS9 of CF-7 (Tonelok) zijn mij allebei te metallic, evenals de Boss CE-3.

Is er door met de EQ van de CE-5 te spelen wel een mooie, milde sound uit te krijgen?

robert-gitarist
5 juli 2009, 20:53
Als het goed is heb ik morgen of dinsdag een CE-5 binnen. Een CE-2 heb ik liggen. Als ik ook nog een beetje tijd heb, zal ik eens uittesten hoe de CE-5 klinkt invergelijking met een CE-2 (Japan, Green label).

ErikM
5 juli 2009, 21:54
Misschien even hier kijken :-)

http://www.pedalarea.com/chorus_ensemble.htm

Staan zowel de verschillende CE-2 als CE-3 en CE-5 op n rijtje. Inclusief samples...

dml
5 juli 2009, 22:04
CE-5 klinkt i.v.t. CE-2 erg plat, 1-dimensionaal en kil.

Speeddemon
5 juli 2009, 22:23
CE-5 klinkt i.v.t. CE-2 erg plat, 1-dimensionaal en kil.

Heb je de CE-5 ook met de CH-1 vergeleken? Dat is nog een referentie die ik redelijk ken.

the sure thing
5 juli 2009, 22:24
Idd een 2e CE-2 kopen. Of.... De Retro Sonic Chorus (ensemble). Kost veel meer, maar super betrouwbaar.

Ik heb jarenlang met de CE-2 maandelijks opgetreden en nooit een probleem gehad.

Dirk_Hendrik
5 juli 2009, 23:15
Speedy,
Je weet dat ik van je houd, dus mag ik effe kritisch zijn (ik zeg het er effe bij, anders krijg in van Ibanez666 op m'n lazer dat ik negatief ben)

Ga je me echt wijsmaken dat jij opeen podium het verschil tussen een Koreaan en een Japanner hoort!? En dat dat voor je publiek belangrijk is!?? En dat dat publiek het ene fluit interesseert of jij met een "doosjeboekje" chorus speelt!????

Koop een 2e CE2, MIJ of MIK. Koop anders een Bohreringer, je publiek heeft er geen last van. Op je vraag is echt maar 1 reactie van toepassing want het is een vraag die je zou moeten stellen op The Groupie Page, puur purisme en navelstaarderij dus:


:stop:

Speeddemon
5 juli 2009, 23:53
Nee nee, je begrijpt me verkeerd, denk ik.

Ik speel nou al een tijdje tot grote tevredenheid met m'n Engl Invader 100, met slechts 3 effecten in de fx-loop; de CE-2, GE-7 (voor solo boosts) en de DE7, zowel voor bij solo's, als bij cleane stukken samen met de CE-2.

Nou ben ik aardig verknocht geraakt aan die sound en ik weet dat een CF7 van Ibanez niet de oplossing is (dat verschil hoor ik wel degelijk op een podium), maar aangezien ik de vintage waarde van m'n (MIJ) CE-2 niet verder wil devalueren, en de CE-5 een stuk breder inzetbaar qua geluidsvariatie dan de CH-1 is, leek mij die een goeie keus.

Let wel, hij moet in een Tonelok koffertje passen (in het gat van een Tonelok pedaal, dus RC99's, Small Clones, MXR Chorussen e.d. gaan niet passen)
dus vandaar dat ik naar een CE-5 wilde uitwijken.
Van de CH-1 weet ik al dat die niks voor me is; te koud/steriel als ik mono speel. Als die EQ op de CE-5 dat koude randje kan temmen, ben ik al blij.

zoon van Piet
6 juli 2009, 11:41
Het is natuurlijk een moeilijke discussie. Omdat Speed's oren bepalen wat goed is en wat niet. ik kan ( met D_H) roepen dat de J en K versies niet hoorbaar verschillen ( althans niet genoeg om die 30+ euro prijsverschil te rechtvaardigen). Maar Speed betaalt en bepaalt - en als hij zegt dat zelfs mijn geliefde CS-9's slecht klinken.. dan moet ik me daarbij neerleggen.

Maar vroeger was ik overtuigd van de CS-9 als pedaal voor de rest van mn leven - zoiets als TS nu heeft. Dus heb ik er een bij gekocht, dan kon ik vooruit.

Want waar ik dus wel bedenkingen bij heb: je wilt de vintage waarde niet verder devalueren.. van een apparaat dat nog geen 100 euro kost en waarvan er nog dagelijks op MP staan?

Laatst kreeg ik de volle laag van een echte vintagefreak.. hij verweet me dat ik mijn marshallkast (http://img528.imageshack.us/img528/5900/rebel.jpg)
uiterlijk naar de kloten had geholpen. Het ding zou een kapitaal waard zijn als ik zuiniger was geweest. een verlies van zeker drieduizend euro, zeidie
Dus heb ik m toegesnauwd dat ik al bijna 25 jaar met dat kreng speel, 'm door heel .nl en een stuk B heb gesjouwd, op honderden podia heb neergekwakt, duizenden repetities gedaan en tienduizenden km in de bus..
en 3000 euro in 25 jaar, komt neer op iets meer dan 100 euro per jaar voor iets wat werkelijk subliem goed is.. waar vind je dat? En het is puur boekhoudkundig waardeverlies, want ik kocht destijds gewoon een ouwe kast ( voor 400 gulden! ) en speel daar nog steeds op.

Pas dezelfde berekening eens toe op je CE.. speel tien jaar met plezier met je pedaal en een reserve - die waarschijnlijk ongebruikt bij dat boekjedoosje blijft.. ik ben een van de weinigen die twijfels heeft bij de betrouwbaarheid/hufterproofheid van boss, maar sommige bossjes heb ik al 25 jaar..

Dirk_Hendrik
6 juli 2009, 12:31
Het is natuurlijk een moeilijke discussie. Omdat Speed's oren bepalen wat goed is en wat niet. ik kan ( met D_H) roepen dat de J en K versies niet hoorbaar verschillen ( althans niet genoeg om die 30+ euro prijsverschil te rechtvaardigen).

Maar ik heb er alle vertrouwen in dat speedy die verschillen hoort. Ik stel alléén een vraagteken bij dat verschil in een live situatie. Dat een CF7 een totaal ander beest is... da's nogal evident. Dat verschil hoort m'n moeder nog.

En dus, ja speedy, we begrijpen elkaar ;)

Speeddemon
6 juli 2009, 12:41
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat speedy die verschillen hoort. Ik stel alléén een vraagteken bij dat verschil in een live situatie. Dat een CF7 een totaal ander beest is... da's nogal evident. Dat verschil hoort m'n moeder nog.

En dus, ja speedy, we begrijpen elkaar ;)

Maar je snapt dus dat het mij live niet om het verschil gaat tussen een MIJ en MIT CE-2.
Alleen de WETENSCHAP dat ik de MIT CE-2 iets minder vind klinken (@Zoon van Piet; ik heb deze test ooit met D_H en Mitch gedaan op Pedalendag 1 of 2... de MIT miste wat body/laagmid ), zou wel z'n weerslag op het podium hebben. Zo van "hmm, ik sta te spelen met de versie die het net niet is, terwijl ik de goeie thuis heb liggen..."
Vandaar dus mijn vraag in hoeverre met de CE-5 en z'n EQ de CE-2 sound te benaderen (evenaren zal niet lukken, hoor ik al) is.
Dan speel je met de wetenschap dat het toch een andere chorus is, en eentje waarvan het 'minder erg' is als je er ruw mee omgaat.

Wat betreft de roadworthyness van Boss; Ik heb er 22 waarvan 12 'vintage', en ze doen het allemaal nog. :cheerup:

Speeddemon
6 juli 2009, 12:46
Want waar ik dus wel bedenkingen bij heb: je wilt de vintage waarde niet verder devalueren.. van een apparaat dat nog geen 100 euro kost en waarvan er nog dagelijks op MP staan?

De versie die ik live gebruik, is de long-dash, MIJ (black bottom) mét doosje en handleiding. En DIE kom je een stuk minder vaak tegen op Marktplaats.

M'n 2e CE-2 is een silver-screw (4 cijferig serienummer) MIJ, die nagenoeg mint en ook compleet is. Ooit in de UK gekocht voor 45 euro. :ok:

Flying paul
6 juli 2009, 12:50
kom ik ook een keertje tussendoor;

heb laatst een japanse ce-2 aangeschaft, omdat ik die way beter vond klinken dan de taiwanese.

over op podium: je publiek hoort het verschil vast niet, maar het zijn de kleine dingen die het geluid bepalen. ik krijg regelmatig complimenten over mijn geluid(wat trouwens bestaat uit vele boss pedalen(een japanse ds-1, een japanse ce-2, een dm-2, een oc-2)
het publiek weet dan echt niet of ik een japanse of een taiwanese ds-1 gebruik!
het zijn juist die kleine verschillen bij elkaar opgeteld, die zorgen voor een goed en echt geluid, gecombineerd met goeie speelstijl.

over de ce-2 of ce-5: je kunt twisten of je de MIJ of de MIT beter vind, d'r zit verschil in, check gearmandude op youtube, maar het verschil tussen de ce-2 en ce-5 is groot, omat de ce-2 analoog is, en de ce-5 digitaal. En digitaal kan in de buurt komen, maar het nooit evenaren(andersom trouwens ook)

Speeddemon
6 juli 2009, 13:01
maar het verschil tussen de ce-2 en ce-5 is groot, omat de ce-2 analoog is, en de ce-5 digitaal. En digitaal kan in de buurt komen, maar het nooit evenaren(andersom trouwens ook)
Check de link van ErikM in deze thread;
de CE-5A is digitaal, maar de CE-5 is nog steeds analoog, met dezelfde BBD chips als de CE-2.

Chris Winsemius
6 juli 2009, 13:06
Waarom koop je niet gewoon 'n (Jap.) CE-2?

Speeddemon
6 juli 2009, 13:14
Waarom koop je niet gewoon 'n (Jap.) CE-2?

Omdat ik die al heb (2) en ik wilde geen vintage pedaal meer mee op pad.
Plus een CE-5 heb ik wel voor 50 euro.

Chris Winsemius
6 juli 2009, 13:28
?

Als het nu om 'n LP std. uit '59 gaat of 'n '57-er Strat kan ik het nog (wel 'n beetje) begrijpen maar 'n CE-2 kost toch niet echt veel op dit moment?

Voor 5 tientjes iets wat je waarschijnlijk niet (helemaal) tof vindt of voor +/- 100 E 'n CE-2....

Speeddemon
6 juli 2009, 13:39
CHris, behalve DML heeft niemand in deze thread iets zinnigs kunnen zeggen over HOE de CE-5 dan klinkt, in verhouding tot de CE-2.

Dat ie minder warm klinkt, kan ik me voorstellen. Maar in hoeverre kan je de sound aanpassen met z'n 2 EQ knoppen, om i.i.g. niet zo'n steriel geluid te hebben als bij een Ibanez CF7 of een Boss CE-3/CH-1?

Chris Winsemius
6 juli 2009, 13:55
Ik ken die CE-5 idd. ook niet, gewoon ergens uitproberen dus. Uiteindelijk moet ie voor JOU goed klinken en voelen.

CE-2 is volgens mij minder prijzig/zeldzaam dan 'n CE-1, Univibe, Rangemaster, etc. ;) en voor die paar tientjes meer zou ik zelf niet moeilijk doen.

dml
6 juli 2009, 16:19
De EQ op de CE-5 is leuk om wat tophoog weg te halen, tenminste, daar gebruikte ik 'm voor. Maar het algehele karakter blijft plat, kil en 1-dimensionaal. De CE-2 heeft wat dat betreft gewoon meer, and here come the magic words again, "vibe" en "mojo". De CE-2 zit meer "in" je sound, de CH-1 en CE-5 liggen er meer bovenop.
De CH-1 (heb ik ook gehad) gaat qua klank meer richting een CE-5 dan een CE-2. De CH-1 en CE-5 verschillen behoorlijk, zij het subtiel.

Totaal wat anders maar in mijn ogen zeker fraai is de Rocktron Tsunami. Vooral als je 'm stereo gebruikt, dan weet je niet wat je hoort!!