PDA

View Full Version : vraagjes ivm strat :)



gibsonfreak7
6 juni 2009, 13:04
Hey!!
weldra mag ik een nieuwe gitaar gaan halen in duitsland
(nee dit is niet zo een "welke gitaar is beter" of "welke gitaar zou ik nemen" draadje)
Ik heb mijn oog laten vallen op gibsons.maar heb nogal redelijk bang van de quality control van gibson (met name de studio's de explorers en de V's. allemaal rond het prijsbereik van 1400€)
Normaal gezien was een van deze 3 gitaren voor mij aangezien ik hou van hard rock/metal....
Maar toen viel mijn oog op een fender american stratocaster HSS.
Ik begon te denken als ik er nu een andere pickup inzet bla bla blah
Maar zou het wel ONGEVEER hetzelfde geluid hebben? Zou de strat niet schel klinken tegenover de explorer de les paul en de studio.
+ Is een bolt on neck wel aan te raden voor hard rock/metal want ik zoek achter een redelijk dik geluid.( EN IK WEIGER ER EMG'S IN TE ZETTEN!!!) :D
Bedankt alvast voor de moeite jongens :)

Squier4ever
6 juni 2009, 13:06
Ga eens testen. Gewoon alle gitaren in jouw prijsklasse onder de loep nemen. Overigens denk ik dat een HSS strat prima doet wat jij wilt *kuch Iron Maiden kuch*!

gibsonfreak7
6 juni 2009, 13:11
Dat issetem juist
De humbucker in de HSS strat was ABSOLUUT ROTSLECHT
ik vond hem té schel klinken
Heeft iemand ervaringen met Bv een seymour duncan invader,dimebucker of jeff beck in een strat te smijten?

Daan_B
6 juni 2009, 13:18
Een vriend van mij heeft een Fender USA HSS Deluxe met rosewood toets, klinkt totaal niet schel, juist heel lekker.
Ik denk echter dat het met maple toets een ander verhaal word:sssh:..

JeanPaul du Vinnie
6 juni 2009, 13:25
Je zal wel nooit de dikke klank van een Les Paul bereiken met een strat. Je mag daar nog de dikste humbucker ingooien die je kan vinden, je mist het bodyvolume en de houtsoort die die typische warmte en resonantie aan een Les Paul geeft.

Ik wil je niet afraden om een strat te kopen, maar het is belangrijk dat je weet dat 't een totaal andere gitaar is.

Squier4ever
6 juni 2009, 13:29
Dat issetem juist
De humbucker in de HSS strat was ABSOLUUT ROTSLECHT
ik vond hem té schel klinken
Heeft iemand ervaringen met Bv een seymour duncan invader,dimebucker of jeff beck in een strat te smijten?

je noemt nu allemaal elementen die vrij schel zijn als je het mij vraagt. Zeker een JB. Invader vind ik ook niks, veel te veel output en niet clean te krijgen, dimebucker geen ervaring mee maar lijkt me ook aan de heftige kant. In de HSS zit (of zat) geloof ik een SD pearly gates en dat vind ik echt een heerlijke pickup hoor. Ik zou sowieso niet voor een high-output bucker gaan, die hebben meestal veel output en veel hoog. Kijk eens naar een DiMarzion Super Distortion of iets in die richting. Op de site van DiMarzio kun je een beetje zien hoeveel hoog/laag/mid er in een pickup zit.

JeanPaul du Vinnie
6 juni 2009, 13:37
De Invader is net totaal niet schel. Veel output ja, maar bakken laag en veel mids. Zo goed als geen treble, wat 'm net interessant maakt om hem in een dunner klinkende gitaar te steken. Je moet er wel een beetje mee overweg kunnen en hij moet passen bij je stijl, want in de verkeerde handen wordt hij snel heel modderig.

levi
6 juni 2009, 13:41
Ga eens testen. Gewoon alle gitaren in jouw prijsklasse onder de loep nemen. Overigens denk ik dat een HSS strat prima doet wat jij wilt *kuch Iron Maiden kuch*!

Die gast van iron maiden heeft toch een seymour duncan jb er in zitten??
(Zo'n mini humbucker in singlecoil formaat.)

Squier4ever
6 juni 2009, 14:13
JB jr. bedoel je denk ik dan!

levi
6 juni 2009, 16:01
JB jr. bedoel je denk ik dan!

Ja die :P wist even niet meer de naam van de pu.

sjaak1990
6 juni 2009, 16:16
Een strat hoeft niet schel te klinken! Integendeel die van mij klinkt heel rond. Maar een strat klinkt wel dunner en feller. Het scheurt meer en beukt minder.

Renin
6 juni 2009, 16:28
Die gast van iron maiden heeft toch een seymour duncan jb er in zitten??
(Zo'n mini humbucker in singlecoil formaat.)

Nee, beide hebben distortions erin zitten in hun signature model.

Mijn ervaringen met humbuckers in strats (maple/maple nek):
- duncan custom 5

Klinkt erg bruut, maar veel te veel outpunt i.c.m. de sc's. Deze wil ik nog eens combineren met een jazz in de nek bij een strat. De custom 5 past wel prima in een strat soundswise.

- duncom custom custom trembucker 14

Minder output dan de custom 5. Ik vond de sound hiervan niet oké. Niet transparant genoeg.

- sd lil'59 (sc-formaat)

Deze zit nu in mijn strat. Past goed bij de sc's, weing output, klinkt een beetje als rock. Geen monster iig, wel lekker veel dynamiek.

Strat vs LP. Er zit ene groot verschil in sound en feel. Over het algemeen genomen vind ik de LP dikker klinken, en de strat feller en "losser" (meer open) maar dat is puur mijn eigen ervaring. High-gain gaat beter met een lp vind ik.

Overigens heb je voor 1400 ook wel een tweedehands les paul standard. Er staat een explorer op mp met wat lakbeschadigingen, voor 600 meen ik. Hoe je nog 800 over voor een strat erbij :)

Braindead
6 juni 2009, 19:50
Ga gewoon beide gitaren (LP en strat) eens testen in een grote muziekzaak. Pak wel een goede (lees Buizen) amp want als je een les Paul en strat op een klein transistor bakkie aansluit is het geluid niet eens zo heel verschillend met een strat vooral als je nog niet zo veel speelervaring hebt, en je op de Brugpu speelt.
Verder moet je ook gewoon kijken naar de rest van de gitaar. Misschien wil je wel een tremolo of juist lekker felle overtones die je misschien eerder uit een strat (elzen body) haalt. (Of een lekker felle leadtone die een strat met hb er vaak heeft.) Als je een Gibson alleen voor het geluid hebt maar als ie voor de rest niet bevalt zal je na een tijd er toch weer af willen. En wat bedoel je met een redelijk dik geluid?
Iron Maiden speelde wel op strats. Als je een strat neemt met andere humbucker erin dan zal je gitaar denk ik meer gaan scheuren (wat ik zelf erg lekker vind). Zo dik als een LP zal je geluid niet worden. Je kan wel met de toneknop experimenteren om het dikker te krijgen.

ps: Lees hier rustig op het forum maar neem niet klakkeloos meningen over. Ik lees hier weleens dat een LP beter is dan een strat of Mahonie beter is dan bv Elzen maar dat zijn allemaal individuele meningen. Als je een scheurgeluid wilt als bijvoorbeeld EVH of Jaren 80 Hardrock zou ik in eerste instantie niet voor een LP gaan. Kijk dan eerder eens naar superstratjes als Charvel.

gibsonfreak7
6 juni 2009, 20:35
Bedankt gasten :D
hier ben ik een hele hoop mee :D
greetz

jerome
7 juni 2009, 17:36
je noemt nu allemaal elementen die vrij schel zijn als je het mij vraagt. Zeker een JB. Invader vind ik ook niks, veel te veel output en niet clean te krijgen, dimebucker geen ervaring mee maar lijkt me ook aan de heftige kant. In de HSS zit (of zat) geloof ik een SD pearly gates en dat vind ik echt een heerlijke pickup hoor. Ik zou sowieso niet voor een high-output bucker gaan, die hebben meestal veel output en veel hoog. Kijk eens naar een DiMarzion Super Distortion of iets in die richting. Op de site van DiMarzio kun je een beetje zien hoeveel hoog/laag/mid er in een pickup zit.

Ik vind Di Marzio Super Distortion (wat wel degelijk een high output element is) heerlijk klinken in strat .
Veel bas en redelijk wat bottom power.
Je kan er met een Strat een heerlijke vette en dynamische scheur uithalen
Het voordeel van een high output element zoals een Super Distortion is, dat als je de gitaarvolumepot van de gitaar ietsje terugdraait, het geluid cleaner wordt en toch nog een behoorlijk volume overhoudt.
De sound wordt bij mij dan heerlijk transparant.
Bij veel low output elementen houdt je weinig volume en power meer over als je de volumepot ietsje terugdraait.
Een ander voordeel van de Super Distortions is dat ze tegenwoordig ook 4-draads zijn, m.a.w. naast humbucker ook singel coil en parallel te schakelen.
Met zoveel sounds in 1 element i.c.m. met de andere 2 elementen maakt zo'n HSS Strat een enorm veelzijdige gitaar!