PDA

View Full Version : broadcaster of nocaster elementen



keessie
6 juni 2009, 12:48
Hey ik heb een vraagje , ik ben een tele aan het bouwen en wil hem als mij 52 ri laten klinken welke elementen komen daar voor in aan merking?
de broedcaster of nocaster elementen en wat is daar het verschil tussen ????
groeten kees

keessie
6 juni 2009, 15:35
Helemaal niemand????:dontgeti:

wrc_46
6 juni 2009, 15:54
Misschien best de search ff gebruiken, zijn volgens mij wel topics over te vinden.

Mvg,

Tim.

Eko
6 juni 2009, 16:02
Zouden beide hetzelfde moeten zijn. Fender bracht de Broadcaster uit en toen bleek de naam al door Gretsch gebruikt te worden. Fender verkocht z`n gitaren uiteraard gewoon door en voor dat er een nieuwe naam op kwam gingen er instrumenten uit zonder naam , vandaar No-caster als bijnaam. De naam Telecaster kwam dus gewoon iets later.
Originele Nocaster elementen van Fender zijn zeer goed voor een tele.

MarkV
6 juni 2009, 16:04
Nocaster is meer vintage correct voor een '52. De Broadcaster is meer een pre '52 pickup.

Beide zijn prima m.i. De nocasters van Fender zijn lekker veelzijdig, genoeg twang en met een moderne schakeling is het hals element een beetje strat-achtig.

De Broadcaster (van Seymour Duncan) is wat nassaler met wat meer mids. Er is geen broadcaster hals pickup. De meeste combi's worden gemaakt met naar mijn smaak te donkere elementen (zoals vintage stacks van SD).

keessie
6 juni 2009, 16:43
Oke bedank voor jullie info

hagfan
6 juni 2009, 21:07
neem is contact op met copperhead pickups in canada.
die maakt elementen naar jou smaak en niet duur.

s6 met je quest

keessie
6 juni 2009, 21:16
neem is contact op met copperhead pickups in canada.
die maakt elementen naar jou smaak en niet duur.

s6 met je quest

hey bedankt zal eens kijken

keessie
6 juni 2009, 21:49
neem is contact op met copperhead pickups in canada.
die maakt elementen naar jou smaak en niet duur.

s6 met je quest

had nog een vraagje dit zijn wel goeie pickups?

Pepe
6 juni 2009, 22:15
Ik heb ze beide in verschillende tele's gehad. De Duncan broadcaster is een brutaal pickupje dat redelijk aardig het Buchannnan geluidje benaderd -in de goeie gitaar natuurlijk-
De Nocaster is wat smoother en heeft minder twang en een meer bluesier leadsound dan de broadcaster.
Met beide pickups kan je niet verkeerd gaan. De Nocaster met zijn zinken baseplate is wat breder inzetbaar voor rocky dingen -hij zit nou in een thinline bij mij- de Broadcaster is meer period correct en is gemaakt voor een essen honey 52 tele.

De enige pickup die ik nog een tandje beter vond was een Duncan antiquity, nog wat aggresiever en wat meer dynamiek.
De nocaster neckpup is trouwens een fantastisch ding, in de juiste gitaar een prachtige jazzy belltone.

Chris Winsemius
6 juni 2009, 22:22
SD Broadcaster gehad maar vond ik vrij schellig, SD Jerry D. vond/vind ik beter bruikbaar, wat vetter zonder al te veel verlies aan hoog en....
pinches ain't no problem ;)

Pepe
6 juni 2009, 22:28
ja, ik lees hier heel vaak dat pickupje zus en zo lekker pinched. De Duncan broadcaster pinched op mijn 52 tele dat het een lieve lust is, op de 72 tele weer niet. Ik denk dat pinche-gevoelig vooral een kwestie is van combinaties. En inderdaad is de broadcaster wat higher toned dan een nocaster, een specialty pickup wat je moet liggen of beter gezegd, wat kieskeuriger is in gitaren dan de meer allemansvriend nocaster.

keessie
8 juni 2009, 16:23
Hey jongens bedankt voor jullie reacties heb in middels een setje bij copperhead pickups in canada besteld voor niet al teduur denk ik 110 usd en worden door hun gemaakt ,ben dus erg benieuwd groetjes kees

MarkV
8 juni 2009, 16:29
M.a.w. je hebt iets anders gekocht dan waar deze discussie over ging ? :)

Copperhead ken ik niet. Op de site staan enkel Stratocaster pickups. Wat voor soort heb je besteld nu?

keessie
8 juni 2009, 18:20
klopt op de site staan alleen pick-ups voor strats maar ze maken ook tele pick ups dus die heb ik besteld (voor de early telecaster):sssh:

Antoon
9 juni 2009, 00:28
Het originele Broadcaster element dat ook op de pre-1951 Fender lap steels te vinden is, was fundamenteel anders dan de latere versies. Het had het dunnere awg43 draad ipv het dikkere No. 42 (met VER-zinkte stalen base plate). Dit gaf minder hoog en meer midden. DC weerstand was vaak boven de 10k. Al vrij snel (1951) werd overgegaan op 42 draad voor de brug (neck bleef 43), net als alle andere latere Fender elementen. DC weerstand daalde hierdoor naar ongeveer 7k, het aantal windingen bleef ongeveer gelijk. Dit latere element had meer hoog en klonk scheller. Daarnaast waren in de vroege jaren 50 de magneetstaafjes iets dikker dan later (o.a. meer output) maar de magneten waren weer zwakker dan wat je van Alnico-5 mag verwachten (o.a. minder output). Ofwel omdat het geen puur Alnico-5 was (meer richting Alnico-3) ofwel omdat de magneten wat van hun kracht verloren hebben (lijkt mij trouwens onwaarschijnlijker)

De SD broadcaster heeft altijd ook 43 draad en alnico-3 magneten gehad (met wat minder wikkelingen dan de ouwe Fender elementen) maar de huidige Fender remakes van de Broadcaster daarintegen hadden eerst een korte tijd 43 draad met een hoge DCR (ca. 11k) en daarna weer een tijd 42 (met 7 - 8k). Wat ze op dit moment voor magneten en draad gebruiken weet ik niet precies. Er zit dus nogal wat verschil in de nieuwe Fender versies.

Persoonlijk vind ik het 43 draad (dat wat hoog lijkt "tegen te houden") en zwakkere Alnico-3 magneten wel goed bij het Tele brug element. Je verliest wat twang natuurlijk maar het wordt er wat minder schel en wat muzikaler van. Doorslaggevend trouwens in een Telecaster element is echter het wikkelpatroon en dat Fender volgens mij vroeger de elementen maar heel lichtjes wax-potte (dus alleen de katoenen draad en de buitenste wikkelingen) en dat de base-plate vaak zo los zat dat hij op het randje van feedback zat. Hoe microfonischer hoe beter ze klinken..

Pepe
9 juni 2009, 00:44
Grappig, op de eerste batches van de nocaster stond 9 kohm op de boxjes als output gedrukt terwijl de pickups 7 kohm waren. Dat werd als typo gezien maar waarschijnlijker is dat ze de oude doosjes gewoon eerst opmaakte.

De SD b. heeft dus een 43 draad met een koperen plaat en de nocaster een 42 draad met zinken plaat. Net andersom dus.

Antoon
9 juni 2009, 00:54
Het Fender No-caster element ken ik niet goed en de Nocaster tijd ligt precies bij de overgang van 43 naar 42. De SD Broadcaster heeft altijd dezelfde specs gehad (43 en A3) (en klinkt ook goed vind ik). De plate is altijd staal (in het begin verzinkt en later verkoperd)

up-guitarman
9 juni 2009, 01:08
Ik heb nu '52 pickups in mijn Tele. Zéér tof, maar heeft iemand die al eens naast de Nocaster pickups gehoord en vergeleken?