PDA

View Full Version : Locking tuners op een Les Paul



heavy-metal-thunder
5 juni 2009, 20:01
hallo,
bij optredens, vooral onder wisselende temperaturen, ondervind ik toch wel dat mijn Les Paul snel ontstemt. Ik heb gedacht om er locking tuners op te zetten, maar dan wel een model waarbij ik de huidige gaten (ook voor de schroeven) kan bewaren. Bestaat dit?

thx

Realeigo
5 juni 2009, 20:04
Gibsons met moderne (gotoh) tuners hebben gaten die dezelfde diameter als Sperzel/Schaller locking tuners. Beide fabrikanten hebben geloof ik wel 3 per kant tuners.

Maar onstemming problemen door temperatuur verhelp je niet met locking tuners. Dat lukt je alleen maar door je gitaar op een constante temperatuur te houden. Vooral het zachte mahonie van Gibson is lekker vatbaar voor temperaturen. Ik zou zeggen tijd om een Fender te kopen!

Braindead
5 juni 2009, 20:20
Die Gibson deluxe tuners vind ik eerlijk gezegd ook niet zo geweldig. Ze ontstemmen wel degelijk (misschien ook wel de leeftijd) ook al zien ze er zo mooi uit. Lijkt me een goed plan om er lockings op te zetten.

heavy-metal-thunder
5 juni 2009, 20:20
is ter vervanging van de tulip tuners. Probleem van het onstemmen is feller bij wisselende temperaturen. De laatste tijd wat optredens gedaan in open lucht, zon schaduw... en dan bemerk ik dat het ontstemmen wat erger is. Nu ja, het is niet problematisch, maar ik hou er van om de nummers knal achter elkaar te spelen, gewoon iedereen plat walsen :-) en eigenlijk zou'k in zo'n omstandigheden na elk nummer ffe de E B G snaar ff moeten bijdraainen.

heb Fenders genoeg en zij hebben er minder last van, zeker mijn tele 52ri, maar een LP heeft voor bepaalde dingen mijn voorkeur.

groovieguitarguus
5 juni 2009, 21:59
Heavy M-T... probeer eerst deze oplossing eens voordat je gaat investeren:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

Met deze manier heb je ook veel minder windingen om het mechaniek.
Daarnaast heb ik ook een tip gelezen om je 'toets' te oliën met lemon-oil.
Dit schijnt de poriën van het hout weer af te sluiten, dus de hals zou minder last hebben van temperatuur / vocht schommelingen.

geert1976
6 juni 2009, 01:57
ik gebruik een iets andere methode, maar drie wikkels zijn meer dan genoeg en scheelt in ontstemmen:cheerup:

lindstrom
7 juni 2009, 10:35
Vooral het zachte mahonie van Gibson is lekker vatbaar voor temperaturen. Ik zou zeggen tijd om een Fender te kopen!


offtopic: het is NOOIT tijd om een fender te kopen.. fender = bah

ontopic: monteer een setje sperzels en je zult eeuwig tevreden zijn. mocht het niet passen, gewoon ietsje opboren met een bot boortje.
kleine stapjes, per 0,5 mm opboren.

heavy-metal-thunder
7 juni 2009, 21:43
neen! ik wil de huidige gaatjes kunnen gebruiken!

PS: ik heb meer dan 1 wikkeling, dus daar gaat het niet aan liggen. En het is ook niet zo dat de snaren zouden door slippen, probleem ligt voor een stuk aan de tuners die onvoldoende vast zijn, voor de rest ook aan type en houtsoort neck.

Orpheo
7 juni 2009, 21:58
neen! ik wil de huidige gaatjes kunnen gebruiken!

PS: ik heb meer dan 1 wikkeling, dus daar gaat het niet aan liggen. En het is ook niet zo dat de snaren zouden door slippen, probleem ligt voor een stuk aan de tuners die onvoldoende vast zijn, voor de rest ook aan type en houtsoort neck.

voor de meeste tuners zul je toch echt moeten boren hoor. het grote tunergat is vaak okay, maar voor schroefjes moet je vaak extra boren. sperzels zijn te gek, gotoh locking ook btw.

Een les paul is niet stemvast, niet vanwege 't hout, maar de snaarlengte. een LP met maple hals zal net zoveel 'ontstemmen' als eentje van mahonie, maar een LP met mahonie hals en 25.5'' scale zal net zoveel ontstemmen als een fender strat/tele.

Mitch
7 juni 2009, 22:15
De mensuur zorgt voor makkelijker ontstemmen? I beg to differ. Mijn De Gier heeft een mahonie hals met 24,75" scale, nou.....die krijg je op een buitenpodium met ernstig benden en hard aanslaan niet of nauwelijks van stemming af. Met dank aan een ongekookte benen topkam en Sperzels.

grayfink
7 juni 2009, 22:27
Onstemmende gitaren ligt bijna altijd aan teveel wikkelingen om het mechaniek, klemmende topkam komt ook wel voor.
Dat het aan de mensuurlengte ligt heb ik zelf nooit iets van gemerkt, maar helemaal onaannemelijk klinkt het niet. Bij een lagere snaarspanning zal de snaar na opdrukken eerder blijven hangen in de topkam. Dat gaat ook op voor frictie in de wikkelingen uiteraard. Maar misschien is het ook allemaal maar apekool. I know nothing, I am from Barcelona.

heavy-metal-thunder
7 juni 2009, 22:33
De mensuur zorgt voor makkelijker ontstemmen? I beg to differ. Mijn De Gier heeft een mahonie hals met 24,75" scale, nou.....die krijg je op een buitenpodium met ernstig benden en hard aanslaan niet of nauwelijks van stemming af. Met dank aan een ongekookte benen topkam en Sperzels.

heb onlangs eens een LP Standard gezien met Sperzel of Gotoh tuners en daar waren de originele gaten gebruikt.

kan de dikte van de hals er mee te maken hebben? Mijn Les Paul heeft een 60's. Mijn Tele 52 ri blijft veel beter op stemming en mijn 65 ri strat ook, maar die hebben een vele vollere neck.

Orpheo
7 juni 2009, 22:37
@mitch: dat is de theorie...dat wil ongeveer zeggen dat het verschil in snaarspanning bij een kortere mensuur een groter effect heeft op de toonhoogte dan bij een langere mensuur.

Mitch
7 juni 2009, 22:58
Ja, theorie en toonhoogte maar je legt nu een praktijkverband tussen schaallengte en stemvastheid. Ik ben met je eens dat je veel ontstemmende GIbsons tegenkomt, maar de relatie die je legt kan ik niet onderschrijven.

Geoffrey
7 juni 2009, 23:00
Even tussendoor..
Deze:
http://www.thomann.de/be/sperzel_mechanik_33_trimlock_bk.htm

Deze passen waarschijnlijk wel op een Dean ML'79?

Orpheo
7 juni 2009, 23:14
Ja, theorie en toonhoogte maar je legt nu een praktijkverband tussen schaallengte en stemvastheid. Ik ben met je eens dat je veel ontstemmende GIbsons tegenkomt, maar de relatie die je legt kan ik niet onderschrijven.

klopt, je hebt gelijk.

ik zal het anders zeggen. de snaarlengte veranderd, dat gebeurd gewoon. als je dan nog eens een kortere mensuur hebt, angled headstock, knellende topkam en rotte tuners, zal het effect van snaarspanningsverandering veel groter zijn dan bij een langere mensuur, rechte headstock en betere tuners.

beter? ;)

bert k
7 juni 2009, 23:49
Ik zou sowieso beginnen met een grafieten topkam, goed ingezaagd, en dan heb je voor een tientje denk ik de meeste problemen wel onder de knie. Locking tuners op een gitaar zonder tremolo zijn wat overdreven, zeker als je de snaren goed oplegt.

zoon van Piet
7 juni 2009, 23:55
andere tuners kopen, andere gitaar kopen, andere schaallengte kopen.. ik zou - zoals bert k zegt- eerst naar de topkam kijken, want hoogstwaarschijnlijk zit daar je probleem..

Mitch
8 juni 2009, 10:27
klopt, je hebt gelijk.

ik zal het anders zeggen. de snaarlengte veranderd, dat gebeurd gewoon. als je dan nog eens een kortere mensuur hebt, angled headstock, knellende topkam en rotte tuners, zal het effect van snaarspanningsverandering veel groter zijn dan bij een langere mensuur, rechte headstock en betere tuners.

beter? ;)
Ik ga akkoord :D


Ik zou sowieso beginnen met een grafieten topkam, goed ingezaagd, en dan heb je voor een tientje denk ik de meeste problemen wel onder de knie. Locking tuners op een gitaar zonder tremolo zijn wat overdreven, zeker als je de snaren goed oplegt.
Wat mij betreft ook gewoon luiheid/snelheid: snaar er doorheen trekken, locken, afknippen en op stemming brengen. Lekker snel!

HaroldA
8 juni 2009, 10:52
Sinds ik mijn topkam op mijn LP Std met 60's neck heb vervangen door een grafieten heb ik geen last meer van ontstemmen.

Ik heb ook wel mijn tuners vervangen door TonePros/Kluson, maar dat was meer om de nauwkeurigheid (15:1) dan om ontstemmen tegen te gaan. Die tuners zijn overigens een 1 op 1 vervanging, dus ik heb niets hoeven boren.

Dus: zo weinig mogelijk wikkels om de tuners en een goede topkam zou voldoende moeten zijn!

Chocola
8 juni 2009, 11:50
Ik heb ook een gibby, met sperzel locking tuners. Helaas paste die er inderdaad ook niet op dus heb ik gaatjes bijgeboord. Aan de achterkant van de neck zie je nu ook 6 minuscule gaatjes zitten, op zich niets mis mee maar je ziet het wel! Overigens blijft hij op het podium nu in stemming. Ik heb het indertijd niet gedaan maar kan je wel een nieuwe topkam aanbevelen, die dingen verrichten wonderen :).

heavy-metal-thunder
8 juni 2009, 13:03
Sinds ik mijn topkam op mijn LP Std met 60's neck heb vervangen door een grafieten heb ik geen last meer van ontstemmen.

Ik heb ook wel mijn tuners vervangen door TonePros/Kluson, maar dat was meer om de nauwkeurigheid (15:1) dan om ontstemmen tegen te gaan. Die tuners zijn overigens een 1 op 1 vervanging, dus ik heb niets hoeven boren.

Dus: zo weinig mogelijk wikkels om de tuners en een goede topkam zou voldoende moeten zijn!

thx!

Heb je het gevoel dat die TonePros beter vast houden?
De topkam is die van een bepaald merk?

HaroldA
8 juni 2009, 13:37
thx!

1) Heb je het gevoel dat die TonePros beter vast houden?
2) De topkam is die van een bepaald merk?

1) Vast wel ;)
2) Ehm, Graphtech? Ik zou het eigenlijk niet weten... De goedkoopste van stewmac iig.

Solidkick
8 juni 2009, 14:53
Ik heb deze op m'n LP voor de fijnstemmerij.
http://i63.photobucket.com/albums/h146/boeing722/TP6001.jpg