PDA

View Full Version : Mag je een buizentop een hele dag laten aanstaan ????



bagheera
5 juni 2009, 19:01
Hallo iedereen,

kleine oeps vandaag.
Ik was thuis een beetje aan het spelen op mijn koch multitoneII 100W.
Ik moest weg dus ik zet mijn gitaar aan de kant ik maak me klaar en ik ben weg.
Ik blijf een hele tijd weg en ik kom thuis en zie dat mijn versterker nog aan staat en hij ruist een beetje dat heeft hij anders nog nooit gedaan.

Ik begin te kijken waar het aan ligt ik doe mijn kabels er uit en ik wrijf eens over de jacks en steek em terug in.
Geen verschil.
Ik haal de kabels er uit en ik doe de standby knop uit, ik zet te standby knop terug aan en ik hoor ruis en het gaat weer weg opnieuw en ik merk dat er elke keer de amp zichzelf terug inschakelt via de standby knop hij even ruist.

Als hij opstaat is het ruis ook geen cosntante het komt even heel zacht en gaat dan terug weg en daarna komt het even terug ( 2sec ) en het gaat weer weg.

:dontgeti: :???:

ik snap het niet

the sure thing
5 juni 2009, 20:26
Hallo iedereen,

kleine oeps vandaag.
Ik was thuis een beetje aan het spelen op mijn koch multitoneII 100W.
Ik moest weg dus ik zet mijn gitaar aan de kant ik maak me klaar en ik ben weg.
Ik blijf een hele tijd weg en ik kom thuis en zie dat mijn versterker nog aan staat en hij ruist een beetje dat heeft hij anders nog nooit gedaan.

Ik begin te kijken waar het aan ligt ik doe mijn kabels er uit en ik wrijf eens over de jacks en steek em terug in.
Geen verschil.
Ik haal de kabels er uit en ik doe de standby knop uit, ik zet te standby knop terug aan en ik hoor ruis en het gaat weer weg opnieuw en ik merk dat er elke keer de amp zichzelf terug inschakelt via de standby knop hij even ruist.

Als hij opstaat is het ruis ook geen cosntante het komt even heel zacht en gaat dan terug weg en daarna komt het even terug ( 2sec ) en het gaat weer weg.

:dontgeti: :???:

ik snap het nietIk denk dat die ruis er altijd heeft gezeten maar dat je het nu opvalt? Als ik een uur voor mijn buizenamp ga zitten en ik heb m hard staan, hoor ik af en toe ook "gekke" geluiden. De buizenamp een dag aan laten staan zou op zich moeten kunnen. Zeker een Koch moet daar tegen kunnen (mits die goed is afgesteld). Je hebt mazzel dat je gitaar niet ingeplugd stond en niet is gaan rondzingen. Dat een dag lang hadden je speakertjes niet leuk gevonden!

Eko
5 juni 2009, 20:28
Bij een groot optreden staat hij ook zo lang aan. Geen probleem dus. Daar is ie voor gebouwd.

Chocola
5 juni 2009, 20:29
uber warm?

Guitar GoD
5 juni 2009, 21:13
ja dat zal wel. zal geen papier in of op de versterker leggen. dan zou de boel nog wel eens in de hens kunnen vliegen

fuchs
5 juni 2009, 21:33
En hoe zit het met kort achter elkaar aan- en uitzetten (zonder standby)? Bv. een half uurtje spelen, uitzetten, kwartiertje iets anders doen en dan weer aanzetten? Maakt dit wat uit?

sjaak1990
5 juni 2009, 22:23
En hoe zit het met kort achter elkaar aan- en uitzetten (zonder standby)? Bv. een half uurtje spelen, uitzetten, kwartiertje iets anders doen en dan weer aanzetten? Maakt dit wat uit?

Ja lampen en elco's... Je moet er geen disco van maken

guitarnijboer
5 juni 2009, 23:21
Een hele dag aan, een halve dag aan of drie keer een kwartiertje aan: als ie daarvan stuk gaat was het sowieso een waardeloos ding! Zolang je niet een kwartier lang met de aan/uit of stand-by knop gaat flipperen (maar wie zou dat doen) moet zo'n ding gewoon gebruikt kunnen worden. Lang of kort, hard of zacht...

Saf
5 juni 2009, 23:24
Heb hier al regelmatig mij nouwe london city top ee nwerkdag of een nach aan laten staan (lampje was kapot). Zette nde amp dan op standby met de intentie hem uit te zetten maar vergat steeds de power knop uit te zetten. Heeft de amp niets van te leiden gehad.

Rinze
5 juni 2009, 23:25
Een hele dag aan, een halve dag aan of drie keer een kwartiertje aan: als ie daarvan stuk gaat was het sowieso een waardeloos ding! Zolang je niet een kwartier lang met de aan/uit of stand-by knop gaat flipperen (maar wie zou dat doen) moet zo'n ding gewoon gebruikt kunnen worden. Lang of kort, hard of zacht...

+1.

Ik speel over mijn buizenbakken wanneer en zo lang als ik wil, nooit ergens last mee. Vroeger in opnamesituaties inderdaad ook wel eens de Marshall de hele dag aan gehad, niks aan de hand.

E-J
6 juni 2009, 01:04
Het schijnt zelfs dat Paul Kossoff van Free zijn Marshalls de dag voordat de opnames van een plaat waren, aanzette zodat hij dan tijdens de opnames een zo vet en warm mogelijk geluid dacht te krijgen... ;)

bagheera
6 juni 2009, 09:28
Het is vanzelf gestopt, ik heb hem even uit gezet en de kabel van de top naar de kast nog eens in en uitgehaald en het was weg, de kabel zal tegen de muur gekomen hebben en zo verschoven zijn of slecht contact gegeven hebben met de top zelf is dus blijkbaar niets mis.


Hoe erg is het dan eigenlijk om lampen en standby tegelijk aan te zetten of hoe lang moet je wachten bij aanzetten.

En maakt het wat uit bij uitzetten ook ?

Renin
6 juni 2009, 11:04
Hoe zit dat eigenlijk bij kleine versterkertjes zonder standby knop?
Waarom zit die er niet?

Mr.Bluesbreaker
6 juni 2009, 11:18
Stiekem vind ik vooral mijn Hook en mijn 2203 beter klinken als er soms 3 uur tussen soundcheck en optreden staat. Dat is dan wel naadje qua organisatie maar het klinkt wel beter:D Ik laat hem dan via de tuner op mute staan en ook niet standby, gewoon aan.

Swan
6 juni 2009, 11:23
ik doe mijn kabels er uit en ik wrijf eens over de jacks en steek em terug in.


hierdoor komt er een elektrische lading op de jacks en kabel te staan waardoor de amp gaat ruisen!

bagheera
6 juni 2009, 11:24
Hoe zit dat eigenlijk bij kleine versterkertjes zonder standby knop?
Waarom zit die er niet?


Die zit er waarschijnlijk niet omdat het een transistor versterker is en die hebben geen lampen.

Chris Winsemius
6 juni 2009, 11:26
Stiekem vind ik vooral mijn Hook en mijn 2203 beter klinken als er soms 3 uur tussen soundcheck en optreden staat. Dat is dan wel naadje qua organisatie maar het klinkt wel beter:D Ik laat hem dan via de tuner op mute staan en ook niet standby, gewoon aan.

Is niet onlogisch. Half uur aan is imho 'n minimum om buizen/etc. te beoordelen.

Standby gebruik ik zelf alleen bij het aanzetten, bij pauze gewoon muten of volume dicht en bij (eventueel, ha ha) uitzetten standby uit en daarna direct de power uit en de amp laten afkoelen.

nielsnielsniels
6 juni 2009, 11:28
Die zit er waarschijnlijk niet omdat het een transistor versterker is en die hebben geen lampen.

Volgens mij bedoelt hij van die 5w buizenamps ( Champ 600, Valve junior etc. ) zonder standby, niet transistor amps.

Maar het antwoord daarop weet ik niet.

bagheera
6 juni 2009, 11:34
Volgens mij bedoelt hij van die 5w buizenamps ( Champ 600, Valve junior etc. ) zonder standby, niet transistor amps.

Maar het antwoord daarop weet ik niet.

Ik heb een ht5 gezien en ik dacht wel dat die er 2 had.
de epiphone junior heeft er denk ik maar 1
misschien gewoon omdat ze minder krachtig zijn

Renin
6 juni 2009, 11:45
Volgens mij bedoelt hij van die 5w buizenamps ( Champ 600, Valve junior etc. ) zonder standby, niet transistor amps.

Maar het antwoord daarop weet ik niet.


idd dat bedoelde ik.

WICKED
6 juni 2009, 12:19
Misschien heeft het te maken met radiosignalen, dan zou je even kunnen kijken of de versterker op een andere plek ook deze ruis heeft. Gister hoorde ik zelfs radio uit de boxen van mn pc komen, lekker al die straling:)

Eko
6 juni 2009, 12:34
Het meest schadelijk voor je buizenbak is uitzetten en snel oppakken. Zolang je buizen nog warm zijn , laten rusten dat ding. Ga rustig een colaatje drinken , pissen en God mag weten wat doen , maar laat hem afkoelen. Steenkoud hoeft niet maar hoe verder afgekoeld hoe beter.
Daarna is het beste advies wat ik ooit kreeg: draag hem met een hoes er overheen. Niet in een kist en laten rammelen over kinderhoofdjes of andere keien. Als je hem draagt ben je voorzichtiger. Sindsdien eigenlijk nooit meer problemen gehad.
Aanzetten met de standby op off. Na enkele minuten de standby er af en je kunt spelen. Volgens ingewijden is het aanzetten en direct gaan spelen heel slecht voor je buizen.

tidalwave_sideburns
8 juni 2009, 15:04
EKO, goeie tips.

Ik kreeg een mailtje van een kerel aan wie ik mijn Marshall JCM 900 SL-X heb verkocht dat-ie het 3 dagen heeft uitgehouden. Toen hij hem van me overkocht stond dat ding een avond aan/ op standby. Die kerel kwam binnen, speelde een kwartiertje, overhandigde een stapel bankbiljetten, pakte het ding op , vergat zelfs de stekker en z'n gitaarkabel mee te nemen.

Die versterker was dus flink warm toen ie in de auto werd gezet. En nou doet-ie het niet meer.

Verder geen gezeik mee gekregen met die kerel, maar ik voel me na het lezen van EKO's relaas al wat beter, maar toch....

Les Paul R8
8 juni 2009, 16:38
Het meest schadelijk voor je buizenbak is uitzetten en snel oppakken. Zolang je buizen nog warm zijn , laten rusten dat ding. Ga rustig een colaatje drinken , pissen en God mag weten wat doen , maar laat hem afkoelen. Steenkoud hoeft niet maar hoe verder afgekoeld hoe beter.


Dat is ook waarom er groupies uitgevonden zijn......Buizenbak uit...groupie gebruiken en wegwezen.....:ok:

j3r03n
8 juni 2009, 16:46
Mag je een buizentop een hele dag laten aanstaan ????

Ik heb het nog even aan de buurvrouw nagevraagd. Van haar mag ik hem zo lang aan laten staan als ik wil, zolang ik er maar niet de hele dag op speel. :soinnocent:

Braindead
9 juni 2009, 22:02
Ik zag eens een interview met EVH op youtube en die beweerde dat hij zijn amp als volgt teste. Amp voluit draaien, gitaar ervoor leggen en dan lekker laten feedbacken. Ik dacht dat ie dan na een week een kijkje kwam nemen m.b.t. of de amp nog in leven was.

ps:Nou weet ik dat ie nogal zou drinken en cocaine zou gebruiken maar laat ik het toch even vermelden.

rock 'n roll
9 juni 2009, 22:24
Ik zag eens een interview met EVH op youtube en die beweerde dat hij zijn amp als volgt teste. Amp voluit draaien, gitaar ervoor leggen en dan lekker laten feedbacken. Ik dacht dat ie dan na een week een kijkje kwam nemen m.b.t. of de amp nog in leven was.

ps:Nou weet ik dat ie nogal zou drinken en cocaine zou gebruiken maar laat ik het toch even vermelden.

Kunnen speakers zoiets aan?

Pepe
9 juni 2009, 22:35
Aanzetten met de standby op off. Na enkele minuten de standby er af en je kunt spelen. Volgens ingewijden is het aanzetten en direct gaan spelen heel slecht voor je buizen.

Ik las meer dan eens threads op gearpage van de ampguys dat een standby eerder kwaad doet dan goed, die halen de standby er tussen uit.

Het idee is dat de spanning bij standby in 1 klap door het circuit jenst wat schadelijk kan zijn op den duur. Zonder standby wordt de stroompuls langzaam opgebouwd, minder stress.
Bij die theorie kan ik me iets voorstellen.
Tijdens pauzes alleen het volume dicht draaien, een amp kan prima uren lang aanstaan natuurlijk. Als je de standby gebruikt krijgt de amp weer een oplazer.

kenx
9 juni 2009, 23:05
Ik las meer dan eens threads op gearpage van de ampguys dat een standby eerder kwaad doet dan goed, die halen de standby er tussen uit.

Het idee is dat de spanning bij standby in 1 klap door het circuit jenst wat schadelijk kan zijn op den duur. Zonder standby wordt de stroompuls langzaam opgebouwd, minder stress.
Bij die theorie kan ik me iets voorstellen.
Tijdens pauzes alleen het volume dicht draaien, een amp kan prima uren lang aanstaan natuurlijk. Als je de standby gebruikt krijgt de amp weer een oplazer.




Als een standby gevaarlijk zou zijn voor de amp, of er niet goed aan doen, zou Marshall, Fender, Mesa, enz... die knop er niet opzetten...:dontgeti:

Zouden ze die er ook af laten...

Dus eigenlijk logisch gezien klopt jouw uitleg niet echt hoor...:soinnocent:

Pepe
9 juni 2009, 23:18
Als een standby gevaarlijk zou zijn voor de amp, of er niet goed aan doen, zou Marshall, Fender, Mesa, enz... die knop er niet opzetten...:dontgeti:

Zouden ze die er ook af laten...

Dus eigenlijk logisch gezien klopt jouw uitleg niet echt hoor...:soinnocent:

Het is niet mijn theorie, het is er een die onder een aantal technici leeft.
Maar jouw argument is geen argument natuurlijk; het is goed omdat de meeste versterkers het hebben.
Er zijn wel meer dingen te verzinnen die zijn ingegeven uit andere overwegingen dan louter technische.

De theorie is trouwens niet dat een standby gevaarlijk is, dat zeg ik ook niet.

Neals
9 juni 2009, 23:35
Misschien tijd voor een Gitaarnet Myth-Busters?

Nu nog wat vrijwilligers die een buizenamp afstaan?

Het lijkt mij dat de standby een shortcut is, waarmee je de pots allemaal op 0 zet.

j3r03n
9 juni 2009, 23:43
Maar jouw argument is geen argument natuurlijk; het is goed omdat de meeste versterkers het hebben.

Dat is inderdaad hetzelfde als zeggen "als auto's dodelijk zouden kunnen zijn, waren ze al lang van de markt gehaald"

Ik heb dit verhaal een tijdje geleden gelezen (over de Vox AC30 specifiek) en gebruik sindsdien nooit meer de standby.

Best wel jammer, want een standby is handig bij gitaar verwisselen e.d. Toch handig als dit ooit écht uitgezocht wordt door een stelletje amptechs hier :soinnocent:

Pepe
9 juni 2009, 23:47
Ik ben geen tech maar het verbaast me om te zien hoe oneens men het kan zijn over zoiets als een standby.
Het hangt ook van het circuit af en de manier waarop de standby in het circuit werkt, tel daarbij dat amptechs per definitie knettereigenwijs zijn..

Die Vox standby, dat verhaal heb ik ook gelezen, dat wordt net zo hard weer ontkent (natuurlijk...http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif)

kenx
10 juni 2009, 07:43
Ja oké, jullie hebben wel een punt, maar als een stand by niet goed kan zijn voor je versterker zouden de makers die er toch gewoon aflaten? Of ben ik nu helemaal verkeerd. En Pepe ik weet dat dit niet jouw mening was erover, mijn excuses...