PDA

View Full Version : Floyd Rose van Gotoh: is dat wat?



Grindpad
5 juni 2009, 13:20
hallo,

Ik heb een hele fijne Jackson gitaar waar de tremolo aan vervanging toe is, een Jackson Licensed Floyd Rose.
Ik vind de gitaar de aanschaf van een nieuw tremolo systeem waard.

Bij Vox Humana verkopen ze, nasst de hele dure Schaller Floyd, ook voor zo'n 130 ofzo, de Gotoh Floyd Rose.

weet iemand waar het merk Gotoh zo ongeveer staat op de kwalitatieve ladder?

Volgens de Vox Humana medewerker deed Gotoh niet onder voor Schaller maar ja, hij wil verkopen natuurlijk.....
Is een Gotoh Floyd Rose bijv beter of juist minder dan een Jackson Licensed FLoyd Rose?

Nicks
5 juni 2009, 13:33
Gotoh is zeker vergelijkbaar met Schaller, nog nooit iets slechts over die dingen gehoord en omdat ze de naam niet zo als Schaller mee hebben zijn ze gewoon wat goedkoper.

Gothra
5 juni 2009, 13:53
Wat voor jackson heb je? Als het goed is kunnen er nl alleen lo-profile FR's op. Maar weet dat niet zeker.

Gotoh's zijn prima FR's trouwens, sommige vinden ze beter dan OFR en schallers, maar dat is meer een kwestie van smaak denk ik.

Krikkeden 1ste
5 juni 2009, 15:59
Gotoh is naar mijn bescheiden mening 1 van de betere... alléén al de manier hoe de wang bar bevestigd is, en speling kan geregeld worden...

geert1976
5 juni 2009, 16:07
Gotoh heeft zijn kwaliteitsniveau de laatste jaren behoorlijk opgekrikt en in geval van kwaliteit zit er weinig tot geen verschil meer tussen Gotoh en Schaller, mijn inziens kun je de Gotoh rustig kopen en ik deel de mening van de verkoper van Voxhumana

mrweird
5 juni 2009, 18:31
Ik heb een jackson (professional uit japan, 92 fusion SS) waarop ik de originele licenced Floyd Rose heb vervangen voor een Gotoh floyd, bij mij past ie prima, ik gebruik nog wel de originele studs. De kwaliteit is beter dan van de originele, de reden van vervanging was schroefdraad kapot van twee zadels en ik kon geen losse zadels vinden die netjes pasten

DaChosen1
6 juni 2009, 12:59
toevallig was ik ook op zoek naar een ander Floyd Rose systeem.
Ik twijfel er alleen over of dit mijn probleem verhelpt: ik heb een imitatie Ibanez JEM 7V en dat is verder best een goede gitaar (geen chinese makelij), maar hij ontstemd enorm. Verder klinkt hij prima en de hals speelt ook erg goed.
Er zit een "floyd rose licensed" tremolo op , maar weet niet van welke fabrikant, waarschijnlijk ook imitatie. Zou dit probleem opgelost kunnen worden als ik er een Gotoh op zet? Of heeft kan het snel ontstemmen ook andere oorzaken kunnen hebben? Ik ben dan van plan om alles te vervangen, dus ook de toplock, maar ik dacht dat dat allemaal in het pakket zat....

Dark_Tranquillity
6 juni 2009, 13:12
De Gotoh heeft de zelfde spanwijdte als een OFR en een Schaller, die op hun beurt weer de Jackson lowprofile trem kunnen vervangen. Gotohs zijn super Floyds, perfecte kwaliteit, ontstemd niet. Wel zitten er andere studs bij, met een wat forsere diameter. Nou is dit in principe geen probleem, maar je moet de studs vervangen (Anders ontstemd hij wel, Jackson studs zijn niet echt stevig, en hebben een adere hoek in de inkeping), dus je zult moeten boren. Dit is niet echt riskant, een stevige hand en het gaat prima. Durf je dit te doen, ben je wel gelijk klaar, na een Gotoh, hoef je nooit meer een ander merk trem!

Kun je daarintegen een Schaller of OFR betalen (EBAY, TIP!), dan zou ik dit zeker doen, de Schaller en OFR studs kun je in het bestaande gat timmeren, en vereist dus een minimale aanpassing. En ja, beter als het originele ontwerp word het echt niet ;)

Orpheo
6 juni 2009, 13:23
De Gotoh heeft de zelfde spanwijdte als een OFR en een Schaller, die op hun beurt weer de Jackson lowprofile trem kunnen vervangen. Gotohs zijn super Floyds, perfecte kwaliteit, ontstemd niet. Wel zitten er andere studs bij, met een wat forsere diameter. Nou is dit in principe geen probleem, maar je moet de studs vervangen (Anders ontstemd hij wel, Jackson studs zijn niet echt stevig, en hebben een adere hoek in de inkeping), dus je zult moeten boren. Dit is niet echt riskant, een stevige hand en het gaat prima. Durf je dit te doen, ben je wel gelijk klaar, na een Gotoh, hoef je nooit meer een ander merk trem!

Kun je daarintegen een Schaller of OFR betalen (EBAY, TIP!), dan zou ik dit zeker doen, de Schaller en OFR studs kun je in het bestaande gat timmeren, en vereist dus een minimale aanpassing. En ja, beter als het originele ontwerp word het echt niet ;)

het ontwerp is goed van OFR, maar die van gotoh iets beter. gerold ipv gegoten staal, messing blok, betere messen, betere tremarm, beter ontwerp hoe de tremarm vast zit, beter ontwerp voor de veren (zijn met schroefjes vast te zetten dat bij een pull up je veren niet los schieten).

gotoh is imho beter dan OFR of schaller, vanwege de voorgenoemde punten, en beter metaal.

fred dons
6 juni 2009, 16:53
beetje kort door de bocht :D , de OFR heeft ook gerold staal, alleen de schaller is gegoten maar verder ben ik het wel met je eens hoor

Orpheo
6 juni 2009, 20:13
beetje kort door de bocht :D , de OFR heeft ook gerold staal, alleen de schaller is gegoten maar verder ben ik het wel met je eens hoor

Ik weet echter vrij weinig tokos die de ofr made in usa verkopen. Het meeste dat je vaak tegenkomt ia ping.

fred dons
7 juni 2009, 09:45
ja dat is inderdaad een beetje jammer, het meeste spul op ebay is ping of erger (ping is niet meer de enige aziatische licensiehouder) de schaller made ofr's zijn nog te herkennen aan hun zadels (die hebben een rechte achterkant, de aziatische OFR's een schuine) maar de vraag is hoe lang dat nog zo is (de gibson all acess en de fender wolfgang hebben btw beide standaard een chinese ofr)

Orpheo
7 juni 2009, 13:26
ja dat is inderdaad een beetje jammer, het meeste spul op ebay is ping of erger (ping is niet meer de enige aziatische licensiehouder) de schaller made ofr's zijn nog te herkennen aan hun zadels (die hebben een rechte achterkant, de aziatische OFR's een schuine) maar de vraag is hoe lang dat nog zo is (de gibson all acess en de fender wolfgang hebben btw beide standaard een chinese ofr)
ja, las ik op het les paul forum. belachelijk vind ik 't. gebruik dan gewoon een gotoh. goedkoper en imho beter. Zover ik het weet levert warmoth nog wel USA OFR's, maar ik waag de gok niet meer...

fred dons
7 juni 2009, 14:13
Warmoth heeft inderdaad de schaller made versie maar de gotoh is goedkoper en minimaal net zo goed (en heeft straight uit de box een moderne radius wat veel afstelwerk scheelt) dus ik koop alleen nog maar OFR's als ik ze goedkoop 2ehands tegenkom :D

Dark_Tranquillity
7 juni 2009, 19:46
Ik ben persoonlijk een groot fan van de Schallers, goede, duitse kwaliteit, vervangbare messen, dikke bodemplaat, korte bouten. Heerlijk clean uiterlijk! Mijn Soloist had wel een echte USA FR, maar die kon het qua kwaliteit en stabiliteit niet halen bij mijn Schaller. En ik prefereer beide boven mijn oude Gotoh!

fred dons
8 juni 2009, 08:47
er worden al 28 jaar geen USA OFR's meer gemaakt dus het lijkt me sterk dat jou soloist een USA OFR had ;) (Floyd heeft een korte periode vanuit zijn garage single Floyds gemaakt en dat zijn de enige USA Floyds die er ooit gemaakt zijn, daarna ging productie naar Gotoh (heel kort) en daarna zijn ze tot voor de Ping periode altijd door Schaller Duitsland gemaakt)

btw de messen van de Schaller zijn alleen op papier vervangbaar omdat Schaller geen losse messen verkoopt :D

Oude Gotoh's (als in van meer dan 10 jaar terug) waren inderdaad wat minder in vergelijking met de OFR's maar tegenwoordig zijn ze echt beter (ze zitten btw ook op de US Peavey Wolfgangs en de Suhr gitaren)
Ik heb iets van 40 gitaren met OFR en de rest is Kahler, Schaller Licensed (en Gotoh) dus tis niet dat ik een hekel heb aan OFR (of de Schaller) zeker niet, maar ik heb moeten toegeven dat de Gotoh tegenwoordig een betere locking tuner maakt in vergelijking met de OFR (en voor minder geld)

Dark_Tranquillity
8 juni 2009, 17:10
Je hebt gelijk, nu ik er over nadenk waren het inderdaad Schaller made's, maar met alle USA shit erop. Vandaar de verwarring.

Ik heb voor 2 maand terug 2 setjes messen toegestuurd gekregen, voor mijn Schaller. Het is vreemd dat je het nergens terug kunt vinden op het net, maar ze zijn wel degelijk te koop. Als ik wat meer tijd heb zal ik eens uitzoeken waar ze precies vandaan kwamen.

John Suhr (Zo heette die gast toch?) Heeft wel meer uitspraken gedaan over wat hij beter vind, maar daar ben ik het persoonlijk niet per definitie mee eens. Gotohs zijn goed, en wat prijs/kwaliteit betreft winnen ze het makkelijk van een OFR, maar persoonlijk heb ik toch echt liever OFR's (Of in mijn geval dan, Schallers licenceds). Op de een of andere manier werkt het totaal plaatje toch beter.

JGD
20 juli 2010, 10:19
ik ben inmiddels de gelukkige eigenaar van reeds 2 gitaren met Gotoh erop en de derde volgt.

wat een fantastisch tremolosysteem.
nog nooit zo iets gevoeld.

iedereen die er nog twijfels over heeft:
Gotoh termolo's zijn echt SUPER.