PDA

View Full Version : elektro-acoustisch



Guitarron
5 juni 2009, 09:48
Hallo iedereen,
ff een vraagje:
als je een elektro acoustische koopt, gaat dat niet ten koste van je acoustische klank, en klinkt het wel mooi op een simpel electrisch-gitaarversterkertje?

LaurentB
5 juni 2009, 10:52
Hallo iedereen,
ff een vraagje:
als je een elektro acoustische koopt, gaat dat niet ten koste van je acoustische klank, en klinkt het wel mooi op een simpel electrisch-gitaarversterkertje?

Bij dezelfde prijs is het natuurlijk zo dat een deel van het geld (100 euro?) in het element zit, maar technisch gezien hoeft versterking geen nadelig effect op de akoestische klank te heben.
Een akoestisch element klinkt niet geweldig op een gitaarversterker Een gitaarversterker is specifiek bedoeld voor het elektrische gitaargeluid en is niet subtiel genoeg voor het akoestische geluid. Verder geldt bij versterkt geluid bijna altijd dat tweederde van de kwaiteit ervan door de versterker bepaald wordt.

Een akoestische gitaar heeft een breder spectrum nodig, en klinkt behalve op een akoestische gitaarversterker ook best aardig op goed ingestelde PA's of keyboardversterkers.

Goldfoxx
5 juni 2009, 10:58
Hi Guitarron, nog steeds op zoek naar gear? ;) Je post wel regelmatig dit soort vragen. Misschien helpt het om af en toe is te googlen. Veel van jou vragen zijn ook al eerder gesteld op gitaarnet.

Maar hier het antwoord op je vraag.

Een acoustische klinkt in sommige gevallen niet goed op een electrische gitaarversterker, dat verschilt per versterker. Zo'n electrische versterker geeft een ander geluidsspectrum weer dan een acoustische gitaar, waardoor er diverse overtonen kunnen ontstaan. Mijn taylor klinkt voor geen meter op mn marshall amp.

Ook geeft een electrische versterker meer kleuring aan je geluid. Een acoustische probeert veel transparanter te klinken. Het licht er dus gewoon aan wat voor versterker. Een electrische versterker is ook ingesteld op de output van een electrische gitaar, waardoor het acoustische geluid zowiezo vervormt.

Een vriend van mij heeft zn electrische gitaar op een acoustische versterker aangesloten wat in zijn geval heel vet klinkt. Andersom is dus ook mogelijk.
Zelf heb ik mn taylor met optreden via een DI rechtstreek op de PA aangesloten. Werkt gewoon goed. Thuis heb ik toch geen versterking nodig.