PDA

View Full Version : waarom links fretten?



liquid_ice
4 juni 2009, 18:16
Ik heb een akoestische gitaar, maar kan er nog helemaal niks mee..

Ik zag dat 'normaal' links je fret hand is, dat is ook de hand die alle moeilijke en gecompliceerde bewegingen maakt...

Maar bij een rechts handig persoon is je rechter hand sterker, soepeler en heeft een betere motoriek...

maar waarom dan met links fretten als je rechts bent?

JER00N
4 juni 2009, 18:28
Vaak wordt vergeten dat je slaghand ook heel belangrijk is. Voor wat kampvuurliedjes zal dat niet veel uitmaken, maar voor fingerpicking, speedpicking/alternate picking etc is een sterke slaghand (bij de meeste mensen dus de rechter) zeer belangrijk.

Bram+
4 juni 2009, 18:58
Je slaghand is ook belangrijk en het gaat ook om 'samenspel' tussen de twee handen, maar ik denk eerlijk gezegd ook wel dat over het algemeen de 'fretkant' moeilijker is dan de 'slagkant', zeker voor mensen die net beginnen.

axmaster
4 juni 2009, 20:36
Ik denk dat je slaghand van groter belang is dan je frethand. In het begin lijkt het moeilijk om de 'vingers in de juiste vakjes' te krijgen. Maar als het spiergeheugen er eenmaal is gaat dat vanzelf. Met je rechterhand daarentegen vorm je de toon: hoe sla je de snaar aan, wanneer, attack etc. etc. En dat is volgens mij waar je al gitarist een levenlang op kunt oefenen. Het geldt niet alleen voor fingerpicking en flatpicking, maar zelfs voor slag.

Ik wil trouwens het belang van een goede frethand niet onkennen, maar het is volgens mij een misvatting dat de rechterhand 'makkelijker' is, in tegendeel.

grayfink
4 juni 2009, 20:49
Mark Knopfler is linkshandig en speelt rechtshandig, dat kan dus ook prima.

Tho
4 juni 2009, 22:28
het lijkt zo vanzelfsprekend voor wij, gevorderde/ervaren gitaristen, maar ik wou gewoon even zeggen dat ik dit echt wel een tering goeie vraag vind.

evEndzhar
4 juni 2009, 22:54
Mark Knopfler is linkshandig en speelt rechtshandig, dat kan dus ook prima.
Aan de andere kant hebben mensen als Jimi Hendrix, Albert King, Tony Iommi, Paul McCartney en Kurt Cobain er weer voor gekozen om linkshandig te spelen omdat ze linkshandig waren en dat beter voor ze aanvoelde.

Mark Knopfler zegt er voordeel aan te hebben dat hij linkshandig is en rechtshandig speelt: benden gaat makkelijker omdat hij meer kracht in zijn linkerhand heeft. Misschien zou het ook wel beter zijn om omgekeerd te spelen, maar is de gitaar gewoon zo ontworpen omdat dat in het begin beter aanvoelt.

Chocola
4 juni 2009, 23:42
Ik vind dit een zeer goede vraag eigenlijk, ik denk dat je uitkomt bij de hersenen als je naar het antwoord zoekt, ikzelf weet hier te weinig over.

Goede vraag!

Muzieknono
5 juni 2009, 07:06
Ik zou zeggen, draai hem om en probeer het eens en vergelijk wat je prettiger vindt spelen.
Mvgr. Dirk Jan :B

liquid_ice
5 juni 2009, 08:53
Ik heb het (van uit frustratie) inderdaad geprobeerd om met rechts te fretten en ik denk wel dat ik dat fijner vind...
Al weet ik natuurlijk niet of het maybe back-fires als ik eenmaal wat verder ben.

Maar gezien echt iedereen (bijna iedereen in elk geval) met links fret terwijl ze rechts zijn blijf ik maar bij deze standaard.
Dan kan ik tenminste ook op andermans gitaar spelen enzo...

FruscianteFan
5 juni 2009, 10:48
Ik denk dat het juist moeilijker wordt om te fretten doordat je dat met links doet (althans, doordat het voor rechtshandigen normaal is om het met links te doen). Ik draai wel eens voor de grap de gitaar om, en dan gaat inderdaad het fretten relatief makkelijk - zeker als je bedenkt dat ik de akkoorden dan nog moet spiegelen. Het aanslaan gaat dan helemaal nergens over.

Ik denk dan ook dat axman een punt heeft dat het voor het pakken van akkoorden vooral belangrijk is dat je een automatisme hebt in de motoriek van je linkerhand (bij wijze van spreken, ik ken de vaktermen niet), en als je die eenmaal goed ontwikkelt, zit dat wel goed.

Bij de slaghand moet je razendsnel en flexibel zijn qua dynamiek. Je moet niet alleen met 120 bpm strak kunnen aanslaan, maar ook bij 123, 125 en 130 bpm. Het is ook belangrijk dat je zowel heel subtiel kunt aanslaan als heel lomp. Als je 5 cm dichter bij de hals aanslaat, of juist een paar cm dichter bij de brug, dan kan dat heel verschillende geluiden opleveren. Sla je aan vanuit een losse pols, komt het van je onderarm, sla je aan met 4 verschillende vingers?

Ik denk dus dat je met de slaghand flexibeler en subtiel moet zijn. De linkerhand moet je natuurlijk ook niet onderschatten, maar het grootste deel bevindt zich toch achter de fret: het staat niet direct in contact met datgene wat het geluid produceert. Het maakt het wel lastiger om bepaalde dingen aan te leren, zoals een fatsoenlijke vibrato. Toch denk ik dat je met wat minder nuance hoeft te spelen.

DeadHerring
8 juni 2009, 18:52
Mark Knopfler is een lefty die rechtshandig speelt, en hij claimt dat hij beter kan benden omdat zijn frethand het sterkste is.

Dat kan wel zo zijn hoor, maar als je dan ziet wat knopfler doet met zijn slaghand, dat vergt heel wat coordinatie hoor. Ikzelf ben ook linkshandig, en heb ook initieel rechtshandig proberen spelen... hoewel ik ooit nog wel eens rechtshandig wil leren spelen, is het voor mij dag en nacht verschil om linkshandig te spelen.

Dus, eigenlijk hangt het gewoon af van wat je prefereert. Linkshandig spelen maakt het jezelf veel moeilijker door het gebrek aan beschikbaarheid (zoals Jimi spelen op een omgedraaide rechtse is ook niet zo evident als het lijkt hoor!), maar als het je veel beter afgaat.... waarom dan niet?